Διάσκεψη του Λιβάνου: το "Βατερλώ" του ΚΚΕ!
Σήμερα, συμπληρώνονται 80 χρόνια απ' την έναρξη της Διάσκεψης του Λιβάνου (17-20 Μαΐου 1944), η οποία έπαιξε καθοριστικό ρόλο στις μεταπολεμικές πολιτικές εξελίξεις στην Ελλάδα.
Η Διάσκεψη έγινε με σκοπό τη δημιουργία κυβέρνησης εθνικής ενότητας στη χώρα, μετά το τέλος της κατοχής. Συμμετείχαν σ' αυτήν, ο πρωθυπουργός της κυβέρνησης του Καΐρου, Γ. Παπανδρέου, πολιτικοί παράγοντες των λεγομένων "αστικών" κομμάτων, εκπρόσωποι του ΕΔΕΣ, της ΕΚΚΑ και μικρότερων εθνικών αντιστασιακών οργανώσεων, αλλά και επτά εκπρόσωποι του ΚΚΕ, του ΕΑΜ-ΕΛΑΣ και της ΠΕΕΑ (της "κυβέρνησης του βουνού", που είχε σχηματισθεί τον Μάρτιο του 1944). Κουμάντο στους αριστερούς, έκανε ο Πέτρος Ρούσος, μέλος του Π.Γ. του ΚΚΕ.
Οι εργασίες της Διάσκεψης άνοιξαν με ομιλία του Γ. Παπανδρέου, που κατακεραύνωσε το ΕΑΜ:
"Κόλασις είναι σήμερον η κατάστασις της πατρίδος μας. Σφάζουν οι Γερμανοί, σφάζουν τα Τάγματα Ασφαλείας. Σφάζουν και οι αντάρται. Η ευθύνη του ΕΑΜ είναι ότι δεν απέβλεψε μόνον εις τον απελευθερωτικόν αγώνα, αλλά ηθέλησε να προετοιμάση την μεταπολεμικήν δυναμικήν του επικράτησιν. Δια τούτο επεδίωξε την μονοπώλησιν του εθνικού αγώνος"Εν τέλει, μετά από συνεχείς επιθέσεις του Παπανδρέου στο ΚΚΕ και χλιαρές διαμαρτυρίες απ' τους εκπροσώπους της αριστεράς, υπεγράφη ένα "εθνικό συμβόλαιο" οκτώ σημείων, με πιο σημαντικό εξ αυτών, τον σχηματισμό κυβέρνησης εθνικής ενότητας, υπό τον Γ. Παπανδρέου. Στο σύνολό του, το "εθνικό συμβόλαιο" ήταν πολύ μακριά από τις επιδιώξεις του ΚΚΕ. Τόσο μακριά, που να θεωρείται "Βατερλώ" για το ΚΚΕ!
Η τελική συμφωνία των εκπροσώπων του ΚΚΕ, προκαλεί τεράστια ερωτηματικά, λαμβάνοντας υπόψιν τις συνθήκες που επικρατούσαν τότε στην Ελλάδα. Ο ΕΛΑΣ είχε περιορίσει τον ΕΔΕΣ στην Ήπειρο, είχε σχεδόν διαλύσει την ΕΚΚΑ (δολοφονώντας ύπουλα τον αρχηγό της, συνταγματάρχη Ψαρρό) & είχε εξαφανίσει τις μικρότερες εθνικές ανταρτικές ομάδες.
Ως εκ τούτων, το ΕΑΜ είχε πολλές πιθανότητες να καταλάβει βιαίως την εξουσία, αμέσως μετά την -επικείμενη- αποχώρηση των Γερμανών, προτού η εξόριστη κυβέρνηση επιστρέψει στην Ελλάδα.
Οι εξηγήσεις που δίνουν σήμερα οι κομμουνιστές, γι' αυτό το μεγάλο φιάσκο, δεν είναι καθόλου πειστικές:
"Δε χωράει αμφιβολία πως η ΕΑΜική αντιπροσωπεία έκανε στο Λίβανο απαράδεκτες υποχωρήσεις, που, λειτουργούσαν υπονομευτικά στις κατακτήσεις του λαϊκοδημοκρατικού κινήματος. Η άλλη πλευρά, χωρίς να έχει τίποτα, τα πήρε όλα, ενώ η αντιπροσωπεία των βουνών τα έδωσε όλα, χωρίς να πάρει τίποτα. Η ιστορία δε συγχωρεί τέτοια λάθη""Λάθος", λοιπόν! Πάντως, πολύ μικρότερα λάθη στελεχών του ΚΚΕ, είχαν σαν συνέπεια την εκδίωξή τους απ' το κόμμα, ακόμα και την φυσική τους εξόντωση. Αντιθέτως, ο πρωταγωνιστής του κολοσσιαίου αυτού "λάθους", Πέτρος Ρούσος, όχι μόνο δεν είχε καμμιά συνέπεια, αλλά συνέχισε να είναι ηγετικό στέλεχος του ΚΚΕ, μέχρι τέλους. Μάλιστα, στην "κυβέρνηση του βουνού", κατά την περίοδο του συμμοριτοπολέμου, διορίστηκε υπουργός Εξωτερικών!
Κάποια ενδιαφέροντα στοιχεία για τον Ρούσο και τον ρόλο του, παραθέτει ο Χαριτόπουλος:
"Ο Ρούσος δεν είναι μόνο ανώτατο στέλεχος του ΚΚΕ, είναι παλιό δοκιμασμένο στέλεχος της Κομμουνιστικής Διεθνούς και ο εκλεκτός του σοβιετικού κόμματος στην Ελλάδα. Είναι απίθανο ένας κομμουνιστής του δικού του διαμετρήματος, με πολύπλευρη εκπαίδευση στην Μόσχα και σιδηρά πειθαρχία στο κόμμα, να αγνοήσει τις εντολές που πήρε..." Μήπως, λοιπόν, οι εντολές για σκληρή γραμμή που είχε πάρει ο Ρούσος από το ΚΚΕ, άλλαξαν στον Λίβανο και οι εκπρόσωποι του ΚΚΕ υποχρεώθηκαν να υπογράψουν αυτή την ταπεινωτική συμφωνία; Και αν ναι, από ποιον υποχρεώθηκαν;
GNynotoW8AEhJt1.jpeg
Στην φωτογραφία, οι εκπρόσωποι του ΕΑΜ φεύγουν απ' το βουνό για την Διάσκεψη του Λιβάνου.
Δεν έχετε τα απαραίτητα δικαιώματα για να δείτε τα συνημμένα αρχεία σε αυτήν τη δημοσίευση.
ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΥ: «Τελειώνουμε σήμερα ότι δεν κατάφερε να ολοκληρώσει το ΕΑΜ. Είναι δική μας επιλογή οι Πρέσπες».