Ακρίδης Κατσαριδόπουλος έγραψε:Τλαξκαλτέκος έγραψε:Σύμφωνα με το πατριαρχείο οι Έλληνες της Βουλγαρίας και της Ανατολικής Ρωμυλίας ήταν 100.000 ( 1906 ).
Πόσοι κατέφυγαν στην Ελλάδα μετά τα ανθελληνικά προγκρόμ του 1906;
Ο Κ. Βακαλόπουλος λέει πως σύμφωνα με την μητρόπολη της Φιλιππουπόλεως το 1906 υπήρχαν στην Φιλιππούπολη 1014 ελληνικές οικογένειες . Στις 11/5/1910 είχαν απομείνει μόνο 354.
Το 1906 η Αγχίαλος είχε 5.000 Έλληνες και μόλις 500 Βούλγαρους. Το 1919 είχαν απομείνει μόνο 364 3λληνικές οικογένειες.
Το 1906 στη Μεσημβρία ζούσαν 1.000 ελληνικές οικογένειες , 11 βουλγαρικές και 7 τούρκικες. Το 1925 είχαν απομείνει μόνο 92 ελληνικές οικογένειες.
Το 1906 η Στενήμαχος είχε 400 ελληνικές οικογένειες. Τον Αύγουστο - Σεπτέμβριο 1906 ήρθαν στην Ελλάδα οι 100 και το 1924 - 5 οι υπόλοιπες 300. Εγκαταστάθηκαν σε Βέροια ( Χωροπάνι , Βαρβάρες ), Δράμα ( Νέα Στενήμαχος ) , Σέδες, Κιλικίς , Νέα Αγχίαλο, Λάρισα, Τρίκαλα, Ξάνθη, Προσωτσάνη, Αγία Βαρβάρα και Γουμένισσα.
Σύμφωνα με τον Κ. Βακαλόπουλο το 1903 ο βορειοθρακικός ελληνισμός είχε ως εξής :
1) Στις επαρχίες Φιλιππουπόλεως - Στενημάχου - Χάσκιοϊ - Τατάρ Παζαρτζίκ - Εσκή Ζαγοράς και Καβακλή ζούσαν περίπου 41.000 Έλληνες. Οι περισσότεροι σε Φιλιππούπολη , Στενήμαχο , Βοδενά, Κούκλενα, Καβακλή, Καρυές, Σινάπλη, Μικρό Μοναστήρι και Μεγάλο Μοναστήρι και λιγότεροι σε Χάσκιοϊ , Βορίσογκραδ, Χαρμανλή, Τατάρ Παζαρτζίκ, Δογάνογλου, Κόζλουδζα, Ουρούμκιοϊ
, Δράμα Ρωμυλίας, Τοκιούρκιοϊ, Αϊμπουνάρ, Μεγάλο Βογιαλίκι, Μουραδανλή, Περιστερά, Εσκή Ζαγρά , Γενη Ζάγρα, Παπαζλή ( μόλις 15 ! ) , Ράδνε Μαχαλέ ( μόλις 5 ! ) , Καραμπουνάρ ( μόλις 7 ! ) , Τύρνοβο - Σεϊμέν ( μόλις 10 ! ) και , Τσιρπάν ( μόλις 4 ! ) 2) Στην επαρχία Βάρνας ( Βάρνα, Καβάρνα, Σιοσουτζούκιο, Ιουτσορμάνιο, Καλαϊτζή - Δερέ, Κεραμέτ, Γιαζιτζιλάρ, Ιουγκιουβέλκιο, Βαλτσίκιο, Δομπρίτσιο ) ζούσαν περίπου 11.000 Έλληνες.
3) Στις επαρχίες Πύργου - Αγχιάλου- Αετού- Καρναμπάτ - Ιαμπόλεως - Σηλύμνου ζούσαν περίπου 21.000 Έλληνες. Οι περισσότεροι σε Πύργο, Σωζόπολη, Αγχίαλο και Μεσημβρία και λιγότεροι σε Δαουτλή, Αίμο, Κύζακο, Ραβδές, Μπούνα, Αγ. Βλάσιο, Αλικαρνά, Άσπρο, Αετό, Ακρανιά, Ευσταθοχώρι, Καρναμπάτ, Στράλτζα, Τας - Τεπέ, Ιάμπολη, Σήλυμνο και Ρωσόκαστρο ( μόλις 6 ! ).
4) Στην επαρχία Ρουχτσουκίου ( Ρουχτσούκ, Σιστόβιο, Σιλίστρια, Βιδίνι , Λομπαλάγκα, Τουτρακάν , Ράζγκραντ, Γκόρνα Ράχοβα, Ραχοβίτσα ) ζούσαν μόλις 789 Έλληνες.
πηγή : Αλησμόνητες Πατρίδες του Ελληνισμού , τόμος 7
====================================================
- Οι πρώτοι πρόσφυγες στην Ελλάδα ήρθαν τον Αύγουστο του 1913 , περίπου 20.000 απ' την Στρώμνιτσα , το Μελένικο , την Ξάνθη και το Δεδέαγατς ( Αλεξανδρούπολη ). ( Πολλοί Δυτικοθρακιώτες επέστρεψαν στην Δυτική Θράκη όταν κατέληξε ελληνική ). Οι Έλληνες πρόσφυγες της Στρώμνιτσας και του Δεδέαγατς εγκαταστάθηκαν στο Κιλκίς και στην Θεσσαλονίκη. Οι Έλληνες της Ξάνθης εγκαταστάθηκαν στη Χρυσούπολη ( Σαρή Σαμπάν ). Οι Έλληνες του Μελένικου εγκαταστάθηκαν στο Σιδηρόκαστρο ( Δεμίρ Χισάρ ).
Ακολούθησαν άλλοι 14.000 πρόσφυγες απ' την βουλγαρική Θράκη.
Έπειτα άρχισαν να μεταναστεύουν Ανατολικοθρακιώτες.
Τον Μάιο του 1914 άρχισαν να μεταναστεύουν Μικρασιάτες προς τα νησιά του Αιγαίου και την Μακεδονία.
Το καλοκαίρι του 1914 ο αριθμός των προσφύγων στην Ελλάδα είχε φτάσει τις 150.000 ( Βουλγαρία , βουλγαρικός Εύξεινος Πόντος , Ανατολική Ρωμυλία , Μικρασία , Πόντος , Καύκασος , Ανατολική Θράκη ).
- Η μετανάστευση των Ελλήνων απ' την Βουλγαρία και βουλγαροκρατούμενα εδάφη ( Βάρνα , Αγχίαλος , Πύργος , Βασιλικό, Σωζόπλη , Μέτρες , Μεσημβρία, Άνω βοδενά , Κούκλενα , Στενήμαχος ) είχε ξενινήσει απ' το 1906 και συνεχίστηκε κατά περιόδους ως το 1926. Εγκαταστάθηκαν σε Θεσσαλονίκη , Νέα βάρνα , Τοψίν ( Γέφυρα ), Νέα Μεσημβρία , Θέρμη ( Σέδες ) , Γουμένισσα , Νέα Αγχίαλο , Βέροια , Δράμα, Βόλο , Πειραιά , Αθήνα, Αλεξανδρούπλη , Κιλκίς κ.α.
- Απ' το 1913 - 14 άρχισαν να φτάνουν στην Ελλάδα Μικρασιάτες, Καυκάσιοι Έλληνες και Ανατολικοθρακιώτες από το Οφρύνειο/Ερένκιοϊ , Άγιο Αθανάσιο-Καβακλή , Μεσίνη , Πέτρα, Γιουβαλί , Μάλγαρα , Μεγάλο Ζάλουφο κ.α.
πηγή : Αλησμόνητες Πατρίδες του Ελληνισμού , τόμος 4


Οι ετυμολογήσεις που δίνει η βικι δεν μου φαίνονται ιδιαίτερα πειστικές.

