Περί της δήθεν "ελληνικότητας" της αρχαίας Μακεδονίας

Θέματα ιστορικού και αρχαιολογικού ενδιαφέροντος.
Άβαταρ μέλους
Τλαξκαλτέκος
Extreme poster
Extreme poster
Δημοσιεύσεις: 3357

Re: Περί της δήθεν "ελληνικότητας" της αρχαίας Μακεδονίας

Δημοσίευσηαπό Τλαξκαλτέκος » 07 Ιουν 2020, 14:54

mister spooky έγραψε:
Τλαξκαλτέκος έγραψε:( Αρχικές εγκαταστάσεις Πρωτο-ελληνικών φύλων 2200/2100 π.Χ. )
Εικόνα

Τα όρια είναι πολύ διευρυμένα στο χαρτη. Σε αυτήν την κλίμακα οι ελληνικές εγκαταστάσεις μάλλον θα έμοιαζαν σαν τελίτσες-κουκίδες. Η ελληνοειδής ελιτ των μακεδόνων μάλλον επίταξε-υπόταξε αυτό το συνονθύλευμα φρυγο-θρακο-ιλλυριών που αποκαλούμε μακεδόνες με τα όπλα. Δυστυχώς οι μακεδόνες μπαίνουν στην ιστορία τον 5ο αιώνα και πρέπει να βγαλουμε άκρη από τους μύθους, δεν είναι και ότι πιο ασφαλές, όμως υπάρχουν μικρά σπερματα όπως η "εκδίωξη" θρακών από την πιερία, ο θάνατος του ιλλυριού βασιλιά από τον περδίκα και των αδερφών του και η ηγεμονια τους πάνω στον λαό του προηγούμενου ιλλυριου βασιλιά. Τ'ελος πάντων, αυτή η ελληνοειδής ελιτ δεν πρέπει να ήταν πάνω από 50-80 ένοπλοι νοματαίοι που υπέταξαν τους μακεδόνες. Περίπου όπως η κάθοδος των άριων στην ινδική.

Οι Έλληνες αρχικά ήταν ενωμένοι με τους Φρύγες ( Ελληνοφρύγες ). Οι γλώσσες τους συγγενεύουν στενότατα και μαζί μπήκαν στην Βόρεια Βαλκανική. Οι Πρωτοέλληνες αρχικά εγκαταστάθηκαν στην ΒΔ Ελλάδα. Γι' αυτό και εκεί τα προελληνικά τοπωνύμια είναι ποσοτικά λιγότερα απ' ότι στην υπόλοιποη Ελλάδα.

Ο χάρτης δείχνει ουσιαστικά την πρώτη διάσπαση των Πρωτοελλήνων σε Δυτικούς Έλληνες ( Βορειοδυτικούς Έλληνες και Δωριείς ) , Αρκάδες , Αιολείς και Ίωνες. Δεν σχετίζεται με τους Μακεδόνες.

Το φύλο των Μακεδόνων δημιουργήθηκε κατά μια θεωρία ως εξής. Μια ομάδα Δυτικών Ελλήνων ( ίσως Δωριέων ) φεύγει από την Ήπειρο και την Πίνδο και εγκαθίσταται στην Πιερία και σε άλλες περιοχές της ΝΔ Μακεδονίας. Εκεί ανακατεύεται με αιολικές ομάδες , συγγενικές των Μαγνήτων. Έτσι δημιουργήθηκε το ελληνικό φύλο των Μακεδόνων. Αυτό επεκτάθηκε και φυσικά θα αφομοίωσε και άλλους Έλληνες ή άλλους λαούς.

Έτσι εξηγείται το χωρίο του Ηροδότου που συνδέει τους Μακεδόνες με τους Δωριείς , αλλά και οι γενεαλογίες που θέλουν τους Μακεδόνες και τους Μάγνητες συγγενείς. Η μικτή ελληνική καταγωγή των Μακεδόνων είναι ο λόγος που δεν μπορεί να ταξινομηθεί η διάλεκτός τους ως δωρική ή ως αιολική. Γι' αυτό και αναφέρεται ως ξεχωριστή διάλεκτος.

Η γενεαλογία των βασιλιάδων των Μακεδόνων είναι μάλλον επινοημένη. Το ίδιο και των βασιλιάδων των Μολοσσών ( Αιακίδες ) που έλεγαν πως κατάγονται απ' τον γιό του Αχιλλέα. Το ίδιο και των βασιλιάδων των Λυγκηστών που έλεγαν πως κατάγονται από εξόριστους Βακχιάδες ( αριστοκρατικό γένος της Κορίνθου). Στην πραγματικότητα ήταν μάλλον ντόπιοι - ίσως απ' το Άργος το Ορεστικό - που ήθελαν να δώσουν στον εαυτό τους λαμπρή καταγωγή, ώστε να ξεχωρίζουν απ' τους υπηκόους τους.
0 .
Τους μεν κενούς ασκούς το πνεύμα διίστησι , τους δε ανοήτους ανθρώπους το οίημα. ( Σωκράτης [ στον Στοβαίο ] )

Άβαταρ μέλους
Ακρίδης Κατσαριδόπουλος
Crazy poster
Crazy poster
Δημοσιεύσεις: 1210

Re: Περί της δήθεν "ελληνικότητας" της αρχαίας Μακεδονίας

Δημοσίευσηαπό Ακρίδης Κατσαριδόπουλος » 23 Σεπ 2020, 23:43

Αν και είχαμε πει να είμαστε κρυφά, παρ' όλα αυτά όλοι μας κατάλαβαν, ακόμα-ακόμα και ο γραικομάνος παπάς Γκέρμαν ζήτησε να έρθει σε μας. Του επιτρέψαμε να έρθει. Αυτός ο αδελφός σε τέτοιο βαθμό είχε εξελληνιστεί, που άρχισε να μας μιλά και μια βουλγαρική λέξη έλεγε και δύο ελληνικές. Αναφερθήκαμε στο ζήτημα της εθνικότητάς του, αυτός προσπάθησε με κάθε τρόπο να μας αποδείξει ότι είμαστε Έλληνες! Αφού απέτυχε να παρουσιάσει τα στοιχεία που του ζητήσαμε, άρχισε να αναπτύσσει την ιστορία του Μεγάλου Αλεξάνδρου του Μακεδόνα, ότι δεν είμαστε ούτε Έλληνες ούτε Βούλγαροι, αλλά είμαστε Μακεδόνες, χωρίς να σκεφτεί ότι στη Μακεδονία έχει και Τούρκους και Εβραίους και πολλά άλλα έθνη. Κάποιος που δεν γνωρίζει την ιστορία και αρχίσει να σου κάνει κήρυγμα για αυτήν είναι πολύ αστείο! Δεν θέλαμε να μπούμε σε περισσότερες διαμάχες μαζί του και γι' αυτό τον σταματήσαμε.

Απο το ημερολόγιο του Βασίλ Τσαλαλάρωφ (1902).

https://el.m.wikipedia.org/wiki/Βασίλ_Τσακαλάρωφ
0 .

Άβαταρ μέλους
Τλαξκαλτέκος
Extreme poster
Extreme poster
Δημοσιεύσεις: 3357

Re: Περί της δήθεν "ελληνικότητας" της αρχαίας Μακεδονίας

Δημοσίευσηαπό Τλαξκαλτέκος » 21 Μάιος 2021, 21:53

Συνέδριο της Κορίνθου
( Πανελλήνιο Συνέδριο )

Το συνέδριο της Κορίνθου ( ή Πανελλήνιο Συνέδριο * ), ήταν μια ομοσπονδία από ελληνικά κράτη που δημιουργήθηκε από τον Φίλιππο Β ' * κατά τη διάρκεια του χειμώνα του 338/337 π.Χ. μετά τη Μάχη της Χαιρώνειας και που τον διαδέχθηκε ο Μέγας Αλέξανδρος το 336 π.Χ., για να διευκολύνει την χρήση στρατιωτικής δύναμης στον πόλεμο της Ελλάδας * εναντίον των Περσών. Το όνομα «συνέδριο της Κορίνθου» δόθηκε από σύγχρονους ιστορικούς, καθώς η πρώτη σύνοδος έγινε στην Κόρινθο. Ήταν η πρώτη φορά στην ιστορία που όλες οι ελληνικές πολιτείες ("πλην Λακεδαιμονίων", δηλαδή με την εξαίρεση της Σπάρτης) κατάφεραν να ενωθούν σε μια πολιτική ενότητα.Νωρίτερα, το 346 π.Χ., ο Ισοκράτης προέτρεπε με επιστολή του τον Φίλιππο να ενώσει την Ελλάδα κατά των Περσών. *

* διὰ τὴν εἰς τὸ θεῖον εὐσέβειαν ἡγεμὼν ἀπεδείχθη τῆς Ἑλλάδος πάσης καὶ μεγίστην βασιλείαν τῶν κατὰ τὴν Εὐρώπην περιεποιήσατο = Ο Φίλιππος , λόγω της ευσέβειάς του προς το θείο [ βοήθησε το μαντείο των Δελφών ] , έγινε ηγεμόνας όλης της Ελλάδος και απέκτησε την μεγαλύτερη βασιλεία της Ευρώπης ( Διόδωρος )

* ἐφιλοτιμεῖτο γενέσθαι πάσης τῆς Ἑλλάδος ἡγεμών. διαδοὺς δὲ λόγον ὅτι βούλεται πρὸς Πέρσας ὑπὲρ τῶν Ἑλλήνων πόλεμον ἄρασθαι καὶ λαβεῖν παρ᾽ αὐτῶν δίκας ὑπὲρ τῆς εἰς τὰ ἱερὰ γενομένης παρανομίας ἰδίους τοὺς Ἕλληνας ταῖς εὐνοίαις ἐποιήσατο.
διόπερ ἐν Κορίνθῳ τοῦ κοινοῦ συνεδρίου συναχθέντος διαλεχθεὶς περὶ τοῦ πρὸς Πέρσας πολέμου καὶ μεγάλας ἐλπίδας ὑποθεὶς προετρέψατο τοὺς συνέδρους εἰς πόλεμον. τέλος δὲ τῶν Ἑλλήνων ἑλομένων αὐτὸν στρατηγὸν αὐτοκράτορα τῆς Ἑλλάδος μεγάλας παρασκευὰς ἐποιεῖτο πρὸς τὴν ἐπὶ τοὺς Πέρσας στρατείαν. διατάξας δ᾽ ἑκάστῃ πόλει τὸ πλῆθος τῶν εἰς συμμαχίαν στρατιωτῶν ἐπανῆλθεν εἰς τὴν Μακεδονίαν. = Ο Φίλιππος φιλοδοξούσε να γίνει ηγεμόνας όλης της Ελλάδας. Διέδωσε ότι θέλει να πολεμήσει τους Πέρσες για χάρη των Ελλήνων και να εκδικηθεί την καταστροφή των ναών. Έτσι κέρδισε την υποστήριξη των Ελλήνων. Συνέστησε λοιπόν ένα συνέδριο στην Κόρινθο, όπου μίλησε για τον πόλεμο κατά των Περσών και κέρδισε τους συνέδρους υπέρ του πολέμου. Οι Έλληνες τον εξέλεξαν στρατηγό αυτοκράτορα της Ελλάδας. Αυτός άρχισε να ετοιμάζει την εκστρατεία , διέταξε τον αριθμό των στρατιωτών που θα έπρεπε να δώσει κάθε πόλη , και επανήλθε στην Μακεδονία. ( Διόδωρος ).

* Ο Καλλισθένης ωστόσο πήρε τον λόγο και είπε: (...) δεν συναναστρέφεσαι ή δεν συμβουλεύεις Ανάξαρχε τον Καμβύση ή τον Ξέρξη, αλλά τον γιο του Φιλίππου, απόγονο του Ηρακλή και του Αιακού, του οποίου οι πρόγονοι ήρθαν από το Άργος στη Μακεδονία και είναι μέχρι σήμερα άρχοντες των Μακεδόνων όχι με τη βία αλλά νόμιμα. Άλλωστε ούτε στον ίδιο τον Ηρακλή παραχώρησαν οι Έλληνες θεϊκές τιμές όσο ζούσε, αλλά ούτε και αφού πέθανε, έως ότου ο θεός των Δελφών έδωσε τη συγκατάθεσή του να τον τιμούν ως θεό. Εάν όμως πρέπει να σκεφτόμαστε ως βάρβαροι, επειδή γίνεται η συζήτησή μας σε βαρβαρική χώρα, έχω από σένα την αξίωση, Αλέξανδρε, να θυμάσαι την Ελλάδα, προς χάρη της οποίας έγινε όλη αυτή η εκστρατεία, για να προσαρτήσεις την Ασία στην Ελλάδα. Σκέψου, λοιπόν, όταν επιστρέψεις εκεί, θα εξαναγκάσεις άραγε και τους Έλληνες, τους πιο μεγάλους φίλους της ελευθερίας, να σε προσκυνούν ή θα αφήσεις ήσυχους τους Έλληνες και θα επιβάλεις στους Μακεδόνες αυτήν εδώ την ατιμία; Ή θα κάμεις ο ίδιος μια για πάντα την διάκριση των τιμών, δηλαδή από τους Έλληνες και τους Μακεδόνες να τιμάσαι κατά τρόπο ανθρώπινο και ελληνικό και μονάχα από τους βαρβάρους κατά τρόπο βαρβαρικό; Αλλά, αν λένε για τον Κύρο, τον γιο του Καμβύση, ότι πρώτος αυτός από τους ανθρώπους προσκυνήθηκε και ότι γι᾽ αυτόν τον λόγο παρέμεινε αυτή η ταπεινή συνήθεια στους Πέρσες και τους Μήδους, πρέπει να θυμόμαστε ότι εκείνον τον Κύρο σωφρόνισαν οι Σκύθες, άνθρωποι φτωχοί, αλλά ελεύθεροι, και άλλοι πάλι Σκύθες τον Δαρείο, ενώ τον Ξέρξη συνέτισαν οι Αθηναίοι και οι Λακεδαιμόνιοι και τον Αρταξέρξη ο Κλέαρχος και ο Ξενοφών και οι μύριοι που ήταν μαζί τους, και αυτόν εδώ τον Δαρείο ο Αλέξανδρος χωρίς να προσκυνείται. Όταν, λοιπόν, ο Καλλισθένης είπε αυτά και άλλα παρόμοια, στενοχώρησε υπερβολικά τον Αλέξανδρο, ευχαρίστησε όμως τους Μακεδόνες. ( Αρριανός )

* μέλλω γάρ σοι συμβουλεύειν προστῆναι τῆς τε τῶν Ἑλλήνων ὁμονοίας καὶ τῆς ἐπὶ τοὺς βαρβάρους στρατείας: ἔστι δὲ τὸ μὲν πείθειν πρὸς τοὺς Ἕλληνας συμφέρον, τὸ δὲ βιάζεσθαι πρὸς τοὺς βαρβάρους χρήσιμον. ἡ μὲν οὖν περιβολὴ παντὸς τοῦ λόγου τοιαύτη τίς ἐστιν

Το συνέδριο διοικούταν από τον Ηγεμόνα (στρατηγός αυτοκράτωρ στο στρατιωτικό πλαίσιο) το Συνέδριο και τους Δικαστές (Δικασταί).

ἐπὶ δὲ τούτων Φίλιππος ὁ βασιλεὺς ἡγεμὼν ὑπὸ τῶν Ἑλλήνων καθεσταμένος καὶ τὸν πρὸς Πέρσας πόλεμον ἐνστησάμενος Ἄτταλον μὲν καὶ Παρμενίωνα προαπέστειλεν εἰς τὴν Ἀσίαν, μέρος τῆς δυνάμεως δοὺς καὶ προστάξας ἐλευθεροῦν τὰς Ἑλληνίδας πόλεις, = Εκείνο τον χρόνο ο Φίλιππος αναγορεύθηκε βασιλιάς ηγεμόνας από τους Έλληνες και ξεκίνησε τον πόλεμο κατά των Περσών στέλνοντας με ένα μέρος των δυνάμεων τον Άτταλο και τον Παρμενίωνα στην Ασία για να ελευθερώσουν τις ελληνικές πόλεις. ( Διόδωρος )

ΠΛΟΥΤΑΡΧΟΣ, Αλέξανδρος[14.1]: «Εἰς δὲ τὸν Ἰσθμὸν τῶν Ἑλλήνων συλλεγέντων καὶ ψηφισαμένων ἐπὶ Πέρσας μετ᾽ Ἀλεξάνδρου στρατεύειν, ἡγεμὼν ἀνηγορεύθη»

Ο Αλέξανδρος απαντάει στον Δαρείο με επιστολή : Οι πρόγονοί σου εισέβαλαν στη Μακεδονία και την υπόλοιπη Ελλάδα ( εἰς Μακεδονίαν καὶ εἰς τὴν ἄλλην Ἑλλάδα ) και μας προξένησαν καταστροφές, χωρίς εμείς να τους έχουμε κάμει προηγουμένως κανένα κακό· εμένα οι Έλληνες με όρισαν για αρχηγό τους και εισέβαλα στην Ασία, επειδή ήθελα να τιμωρήσω τους Πέρσες, εφόσον εσείς πρώτοι αρχίσατε τις εχθροπραξίες. Γιατί και τους Περινθίους βοηθήσατε, οι οποίοι αδικούσαν τον πατέρα μου, και στη Θράκη, που ήταν υπό την εξουσία μας, έστειλε ο Αρταξέρξης ο Ώχος στρατιωτικές δυνάμεις του. Ο πατέρας μου εκτελέσθηκε από συνωμότες, που εσείς υποκινήσατε, όπως άλλωστε οι ίδιοι καυχηθήκατε με επιστολές, τις οποίες στείλατε παντού· ( Αρριανός )

ὡς οἱ Ἕλληνες αὐτοκράτορα στρατηγὸν εἵλοντο Φίλιππον. ( Διόδωρος )

ὁ δὲ Ἀλέξανδρος τοῖς πρέσβεσι τῶν Ἀθηναίων φιλανθρώπους ἀποκρίσεις δοὺς ἀπέλυσε τοῦ πολλοῦ φόβου τὸν δῆμον. τοῦ δ᾽ Ἀλεξάνδρου παραγγείλαντος εἰς Κόρινθον ἀπαντᾶν τάς τε πρεσβείας καὶ τοὺς συνέδρους, ἐπειδὴ συνῆλθον οἱ συνεδρεύειν εἰωθότες, διαλεχθεὶς ὁ βασιλεὺς καὶ λόγοις ἐπιεικέσι χρησάμενος ἔπεισε τοὺς Ἕλληνας ψηφίσασθαι στρατηγὸν αὐτοκράτορα τῆς Ἑλλάδος εἶναι τὸν Ἀλέξανδρον καὶ συστρατεύειν ἐπὶ τοὺς Πέρσας ὑπὲρ ὧν εἰς τοὺς Ἕλληνας ἐξήμαρτον. τυχὼν δὲ ταύτης τῆς τιμῆς ὁ βασιλεὺς ἐπανῆλθε μετὰ τῆς δυνάμεως εἰς Μακεδονίαν. ( Διόδωρος )

Η απόφαση για την καταστροφή των Θηβών ως παράβαση στον ανωτέρω όρκο ελήφθη από το συμβούλιο του Συνεδρίου της Κορίνθου με μεγάλη πλειοψηφία. Γράφει ο Αρριανός :

Στους συμμάχους που πήραν μέρος στην επίθεση κατά των Θηβών ανέθεσε ο Αλέξανδρος να λάβουν την τελική απόφαση σχετικά με την τύχη της πόλεως. Αυτοί λοιπόν αποφάσισαν να τοποθετηθεί φρουρά στην Καδμεία, να κατασκάψουν όμως ως το έδαφος την πόλη και να μοιράσουν στους συμμάχους τη γη, εκτός από εκείνη που ήταν αφιερωμένη στους θεούς· τέλος, να πουλήσουν ως δούλους τα παιδιά, τις γυναίκες και τους Θηβαίους που επέζησαν, εκτός από τους ιερείς και τις ιέρειες, καθώς και όσους ήταν προσωπικοί φίλοι του Φιλίππου ή του Αλεξάνδρου ή όσους είχαν γίνει πρόξενοι των Μακεδόνων. Λένε ακόμη ότι ο Αλέξανδρος διαφύλαξε το σπίτι του Πινδάρου καθώς και τους απογόνους του ποιητή από σεβασμό προς τον Πίνδαρο. Οι σύμμαχοι αποφάσισαν επίσης να ξαναχτίσουν και να τειχίσουν τον βοιωτικό Ορχομενό και τις Πλαταιές.


Πέρα από την παραβίαση του όρκου, το συμβούλιο έκρινε ότι με αυτόν τον τρόπο, οι Θηβαίοι τελικά τιμωρήθηκαν μετά από πολύ καιρό επειδή πρόδωσαν τους Έλληνες κατά τους Περσικούς Πολέμους .

Η αποστασία όμως των Θηβών, που έγινε βιαστικά και απερίσκεπτα, και η άλωσή τους, που πραγματοποιήθηκε σε μικρό χρονικό διάστημα και χωρίς κόπο εκείνων που την έφεραν σε πέρας, και οι φόνοι οι πολλοί από ομοφύλους, οι οποίοι έτσι εκδικούνταν παλιές έχθρες, και ο ολοκληρωτικός εξανδραποδισμός της πόλης, που ξεπερνούσε τότε σε δύναμη και σε πολεμική δόξα τις άλλες ελληνικές πόλεις, πολύ σωστά όλα αυτά αποδόθηκαν σε θεϊκή οργή. Έλεγαν δηλαδή ότι τιμωρούνταν με αυτό τον τρόπο οι Θηβαίοι ύστερα από πολύ χρόνο, γιατί πρόδωσαν τους Έλληνες κατά τους μηδικούς πολέμους και γιατί κατέλαβαν σε καιρό ειρήνης τις Πλαταιές και επιχείρησαν ολοκληρωτικό εξανδραποδισμό των κατοίκων τους· και γιατί ακόμη έγιναν αίτιοι να σφαγούν οι Πλαταιείς που παραδόθηκαν στους Λακεδαιμονίους, πράγμα που δεν ήταν σύμφωνο με τις ελληνικές συνήθειες· και γιατί ερήμωσαν τον τόπο, όπου οι Έλληνες αντιμετώπισαν τους Μήδους και απομάκρυναν τον κίνδυνο από την Ελλάδα· και γιατί τέλος προσπάθησαν με την ψήφο τους να καταστρέψουν την Αθήνα, όταν υποβλήθηκε στους συμμάχους της Σπάρτης η πρόταση να εξανδραποδιστεί η πόλη. ( Αρριανός )

Μετά τη Μάχη του Γρανικού ο Αλέξανδρος

έθαψε τους αρχηγούς των Περσών, καθώς και τους Έλληνες μισθοφόρους που σκοτώθηκαν ενώ υπηρετούσαν στο πλευρό των εχθρών του· όσους όμως από αυτούς συνέλαβε αιχμαλώτους τους έδεσε με χειροπέδες και τους έστειλε στη Μακεδονία να δουλεύουν, επειδή παρά τις κοινές αποφάσεις των Ελλήνων, και μολονότι ήταν Έλληνες, πολέμησαν για χάρη των βαρβάρων εναντίον των συμφερόντων της Ελλάδος ( ὅτι παρὰ τὰ κοινῇ δόξαντα τοῖς Ἕλλησιν Ἕλληνες ὄντες ἐναντία τῇ Ἑλλάδι ὑπὲρ τῶν βαρβάρων ἐμάχοντο) . Απέστειλε επίσης στην Αθήνα τριακόσιες περσικές πανοπλίες ως αφιέρωμα στην Αθηνά στην Ακρόπολη. Διέταξε να αναγραφεί η εξής επιγραφή: «Ο Αλέξανδρος, ο γιος του Φιλίππου, και οι Έλληνες, εκτός από τους Λακεδαιμονίους, αφιερώνουν αυτές τις πανοπλίες, οι οποίες προέρχονται από τα λάφυρα των βαρβάρων που κατοικούν στην Ασία». ( Αρριανός )

Επίσης, ο Διόδωρος Σικελιώτης αναφέρει την απόφαση του Συνεδρίου το 333 π.Χ., μετά την μάχη της Ισσού, να στείλει πρέσβεις στον Αλέξανδρο που θα φέρουν το αριστείο της Ελλάδας (χρυσό στεφάνι) :

οἱ δὲ σύνεδροι τῶν Ἑλλήνων ἐψηφίσαντο πέμψαι πρέσβεις πεντεκαίδεκα στέφανον φέροντας χρυσοῦν παρὰ τῆς Ἑλλάδος ἀριστεῖον Ἀλεξάνδρῳ καὶ συνησθησομένους τῇ κατὰ Κιλικίαν νίκῃ.


Το 331 π.Χ. μετά τη μάχη της Μεγαλόπολης, η Σπάρτη υποχρεώθηκε να ενταχθεί στο Συνέδριο της Κορίνθου. Κατά την εκστρατεία στην Ασία, ο Αντίπατρος διορίσθηκε αναπληρωτής ηγεμών του Συνεδρίου, ενώ προσωπικά ο ίδιος ο Αλέξανδρος συνέστησε να έχει η Αθήνα στραμμένη την προσοχή της στα πράγματα, γιατί, αν ο ίδιος πάθαινε κάτι, εκείνη θα αναλάμβανε την εξουσία στην Ελλάδα. :o :o :o

Γράφει ο Πλούταρχος :

Με τους Αθηναίους ο Αλέξανδρος ήρθε σε συμβιβασμό, μολονότι έδειξαν να λυπούνται πάρα πολύ για τη συμφορά της Θήβας. Πράγματι, ενώ είχαν αρχίσει τη γιορτή των Ελευσίνιων Μυστηρίων, τη διέκοψαν λόγω πένθους και έδειξαν σε όλο τους το μεγαλείο τα φιλάνθρωπα αισθήματά τους σε όσους κατέφυγαν στην πόλη τους. Έτσι, είτε επειδή είχε ήδη κορέσει τον θυμό του, όπως ακριβώς τα λιοντάρια, είτε επειδή επιθυμούσε να παρουσιάσει προς σύγκριση στην πιο ωμή και αποτρόπαιη πράξη του μιαν άλλην μετριοπαθή, όχι μόνο απάλλαξε τους Αθηναίους από κάθε κατηγορία, αλλά και συνέστησε να έχει η Αθήνα στραμμένη την προσοχή της στα πράγματα, γιατί, αν ο ίδιος πάθαινε κάτι, εκείνη θα αναλάμβανε την εξουσία στην Ελλάδα. Λένε πως αργότερα η συμφορά των Θηβαίων πολλές φορές του προξένησε λύπη, με αποτέλεσμα να δείξει περισσότερη επιείκεια σε όχι λίγους λαούς. Γενικά, τον φόνο του Κλείτου πάνω στο μεθύσι, τη δειλία των Μακεδόνων απέναντι στους Ινδούς, που είχαν αφήσει στη μέση την εκστρατεία και μείωσαν τη δόξα του, τα απέδιδε στη μήνη και την εκδίκηση του Διόνυσου.Δεν υπήρχε κανένας από τους διασωθέντες Θηβαίους που να τον συνάντησε αργότερα και να του ζήτησε κάποια χάρη και να μην ικανοποιήθηκε από αυτόν. Αυτά λοιπόν είναι τα σχετικά με τη Θήβα.

Το Συνέδριο διαλύθηκε μετά τη Μάχη της Λαμίας (322 π.Χ.). Το 302 π.Χ. ο βασιλιάς Δημήτριος και ο γιος του, Αντίγονος Γονατάς, προσπάθησαν να αναβιώσουν την ομοσπονδία εναντίον του Κασσάνδρου. Ο Αντίγονος Γ΄ Δώσων αναβίωσε επίσης το Συνέδριο εναντίον της Σπάρτης το 224 π.Χ.

https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%A3%CF ... E%BF%CF%85
1 .
Τους μεν κενούς ασκούς το πνεύμα διίστησι , τους δε ανοήτους ανθρώπους το οίημα. ( Σωκράτης [ στον Στοβαίο ] )

Άβαταρ μέλους
Τλαξκαλτέκος
Extreme poster
Extreme poster
Δημοσιεύσεις: 3357

Re: Περί της δήθεν "ελληνικότητας" της αρχαίας Μακεδονίας

Δημοσίευσηαπό Τλαξκαλτέκος » 30 Μάιος 2021, 14:23

Σύμφωνα με τον Κατάλογο Γυναικών του Ψεδο - Ησιόδου ( 6ος αι. π.Χ. ) ο Μακεδόνας και ο Μάγνητας ήταν αδέλφια , γιοι του Δία και της Θυίας , κόρης του Δευκαλίωνα και αδελφής του Έλληνα. Την πληροφορία μας διασώζει ο αυτοκράτωρ Κωνσταντίνος Πορφυρογέννητος στο έργο του Περί Θεμάτων :

Μακεδονία ἡ χώρα ὠνομάσθη ἀπὸ Μακεδόνος τοῦ ∆ιὸς καὶ Θυίας τῆς ∆ευκαλίωνος, ὥς φησιν Ἡσίοδος ὁ ποιητής·

Ἣ δ' ὑποκυσαμένη ∆ιὶ γείνατο τερπικεραύνῳ
υἷε δύω, Μάγνητα Μακηδόνα θ' ἱππιοχάρμην,
οἳ περὶ Πιερίην καὶ Ὄλυμπον δώματ' ἔναιον.


ΚΡΥΦΟ ΚΕΙΜΕΝΟ: ΕΜΦΑΝΙΣΗ
Νεοελληνική απόδοση :

H δε [ Θυία ] υποκύπτοντας στον Δία που ευχαριστιέται με τους κεραυνούς ,
γέννησε δυο γιους, τον Μάγνητα και τον Μακεδόνα που χαίρεται με τα άλογα,
οι οποίοι γύρω από την Πιερία και τον Όλυμπο κατοικούν.


Ο Πορφυρογέννητος συνεχίζει παραθέτοντας και άλλες πληροφορίες. Πως σύμφωνα με τον Ελλάνικο ο Μακεδών ήταν γιος του Αιόλου ( και συνεπώς εγγονός του Έλληνος ). :ailadara:

Ἄλλοι δὲ ἀπὸ Μακεδόνος τοῦ Αἰόλου, ὡς Ἑλλάνικος, Ἱερειῶν πρώτῃτῶν ἐν Ἄργει· "ἐκ Μακεδόνος τοῦ Αἰόλου, ἀφ' οὗ νῦν Μακεδόνες καλοῦνται, μόνοι μετὰ Μυσῶν τότε οἰκοῦντες".

Σύμφωνα με τον Μαρσύα τον Πελλαίο , ένα Μακεδόνα ιστορικό του 4ου αι. π.Χ. , η Ορεστεία ήταν τμήμα της Μακεδονίας και λέγόταν Μάκετα.

Λέγεται δὲ καὶ Μακεδονίας μοῖρα Μάκετα, ὡς Μαρσύας ἐν πρώτῳ Μακεδονικῶν· "καὶ τὴν Ὀρεστείαν δὲ Μάκεταν λέγουσιν ἀπὸ τοῦ Μακεδόνος".

Σύμφωνα με τον ατθιδογράφο Κλείδημο ολόκληρη η Μακεδονία λεγόταν Μακετία.

Ἀλλὰ καὶ τὴν ὅλην Μακεδονίαν Μακετίαν οἶδεν ὀνομαζομένην Κλείδημος ἐν πρώτῳ Ἀτθίδος· "καὶ ἐξῳκίσθησαν ὑπὲρ τὸν Αἰγιαλὸν ἄνω τῆς καλουμένης Μακετίας".

Ο Πορφυρογέννητος κλείνει αναφέροντας πως οι βασιλείς της Μακεδονίας ονόμαζαν τους εαυτούς τους απογόνους του Ηρακλή.

Οἱ δὲ τῆς Μακεδονίας βασιλεύσαντες ἀπογόνους ἑαυτοὺς Ἡρακλέους ὀνομάζουσιν

_______________________________

Ο Βυζαντινός γεωγράφος του 5ου αι. μ.Χ. Στέφανος Βυζάντιος αναφέρει στο λήμμα του για την Μακεδονία :

Στιγμιότυπο οθόνης 2021-05-30 140732.png


------------------------------------
H λέξη Μακεδονία μάλλον σχετίζεται με την λέξη μάκος - μήκος :

μᾶκος, τό, Δωρ. αντί μῆκος, αιτ. μᾶκος· ως επίρρ. ισοδύν. με μακράν, σε Πίνδ.

Ο Μακεδνός - Μακεδών - Μηκεδανός - Μακηδών σημαίνει μακρύς , ψηλός , υψηλόκορμος.

μᾰκεδνός *, -ή, -όν, = μηκεδανός, μακρός, ψηλός, λαμπάδα, σε Ομήρ. Οδ.
μηκεδᾰνός, -ή, -όν (μῆκος), μακρύς, σε Ανθ.


https://www.greek-language.gr/digitalRe ... F%8C%CF%82
https://www.greek-language.gr/digitalRe ... &lq=%CE%9C

* Οδύσσεια ( η 105 ) : φύλλα μακεδνῆς αἰγείροιο = φύλλα ψηλής λεύκας
Δεν έχετε τα απαραίτητα δικαιώματα για να δείτε τα συνημμένα αρχεία σε αυτήν τη δημοσίευση.
0 .
Τους μεν κενούς ασκούς το πνεύμα διίστησι , τους δε ανοήτους ανθρώπους το οίημα. ( Σωκράτης [ στον Στοβαίο ] )

Άβαταρ μέλους
Τλαξκαλτέκος
Extreme poster
Extreme poster
Δημοσιεύσεις: 3357

Re: Περί της δήθεν "ελληνικότητας" της αρχαίας Μακεδονίας

Δημοσίευσηαπό Τλαξκαλτέκος » 01 Ιουν 2021, 20:40

Λυκίσκος o Ακαρνάν

https://sites.google.com/site/geaitolon ... o/lykiskos
Σπάρτη . 211 π.Χ. Συνέδριο των Ελλήνων. Ο Λυκίσκος απ' την Ακαρνανία προσπαθεί να πείσει τους Έλληνες ομονοήσουν.



Απευθυνόμενος στον Αιτωλό Χλαινέα, του υπενθυμίζει ότι οι Αιτωλοί, είναι πλέον σύμμαχοι αλλόφυλων βαρβάρων (των Ρωμαίων),που προσπαθούν να υποδουλώσουν όλους τους Έλληνες, ξεχνώντας ότι στο παρελθόν ρύθμιζαν τις υποθέσεις τους με ομόφυλους:
"...σας ρωτώ λοιπόν, Κλεόνικε και Χλαινέα, ποιούς είχατε συμμάχους τότε, όταν καλούσατε αυτούς εδώ να συμπράξουν μαζί σας; Δεν ήταν τάχα όλοι οι ΄Ελληνες; Με ποιούς όμως τώρα μοιράζεστε τις ελπίδες σας, ή σε ποιά συμμαχία καλείτε αυτούς εδώ; Δεν είναι τάχα βαρβαρική; Φαντάζομαι πως η τωρινή κατάσταση σας φαίνεται όμοια με την προηγούμενη, καθόλου αντίθετη! Τότε όμως διεκδικούσατε την υπεροχή και τη δόξα από τους ομόφυλους Αχαιούς και Μακεδόνες και τον βασιλιά τους Φίλιππο· τώρα όμως ξεκινά πόλεμος με αλλοφύλους, οι οποίοι θέλουν να υποδουλώσουν τους Έλληνες…."

(...τότε μεν γάρ υπέρ ηγεμονίας και δόξης εφιλοτιμείσθε προς Αχαιούς και Μακεδόνας ομοφύλους... νυν περί δουλείας ενίσταται πόλεμος τοις Ελλησι προς αλλοφύλους ανθρώπους...)


Στη συνέχεια, χρησιμοποιεί στην αγόρευσή του τον Μέγα Αλέξανδρο, αντικρούοντας μια προηγούμενη αναφορά του Χλαινέα εναντίον του:
"...Τον Αλέξανδρο που τιμώρησε τους Θηβαίους, επειδή πίστεψε ότι αδικείται, τον κατηγόρησες αυστηρά. Το ότι όμως πήρε εκδίκηση από τους Πέρσες για την προσβολή που έκαναν σε όλους τους Έλληνες, δεν το ανέφερες, ούτε το ότι μας απάλλαξε όλους από κοινές και μεγάλες συμφορές, υποδουλώνοντας τους βαρβάρους και αφαιρώντας τους τα μέσα με τα οποία κατέστρεφαν την Ελλάδα … και τελικά υπέταξε (ο Αλέξανδρος) την Ασία στους Έλληνες..."

(Πάλιν Αλεξάνδρω, διότι μεν, αδικείσθαι δόξας, των Θηβαίων πόλιν εκόλασε, τούτο πικρώς ωνίδεισας, ότι δε τιμωρίαν έλαβε παρα των Περσών υπέρ της εις άπαντας τους Έλληνας ύβρεως, ουκ εποιήσω μνήμην...)


Και αφού εξυμνεί τους Αιτωλούς, που πριν λίγα χρόνια ηγήθηκαν των Ελλήνων και πολέμησαν τους Γαλάτες για το ελληνικό κοινό καλό, παρουσιάζει τους Μακεδόνες ως τη μοναδική ελπίδα για να ενώσουν το πανελλήνιο, εναντίον του κοινού εχθρού:
"...ποιας και πόσο μεγάλης τιμής πρέπει να είναι άξιοι οι Μακεδόνες, οι οποίοι κατά το μεγαλύτερο μέρος τής ζωής τους δεν σταματούν ν’ αγωνίζονται εναντίον των βαρβάρων για χάρη τής ασφαλείας των Ελλήνων; Διότι πάντα σε μεγάλο κίνδυνο θα ήταν τα πράγματα των Ελλήνων, εάν δεν είχαμε τούς Μακεδόνες σαν προμαχώνα και την φιλότιμη συμπεριφορά των βασιλέων τους..."

(.. . Τίνος και πηλίκης δει τιμής αξιούσθαι Μακεδόνας, ο τον πλείω του βίου χρόνον ου παύονται διαγωνιζόμενοι προς τούς βαρβάρους υπέρ τής των Ελλήνων ασφαλείας; Ότι γάρ αιεί ποτ’ αν εν μεγάλοις ν κινδύνοις τα κατά τούς Έλληνας, ει μη Μακεδόνας είχομεν πρόφραγμα και τας των παρά τούτοις βασιλέων φιλοτιμίας...)
0 .
Τους μεν κενούς ασκούς το πνεύμα διίστησι , τους δε ανοήτους ανθρώπους το οίημα. ( Σωκράτης [ στον Στοβαίο ] )

Άβαταρ μέλους
Τλαξκαλτέκος
Extreme poster
Extreme poster
Δημοσιεύσεις: 3357

Re: Περί της δήθεν "ελληνικότητας" της αρχαίας Μακεδονίας

Δημοσίευσηαπό Τλαξκαλτέκος » 04 Ιουν 2021, 09:54

    Τα σπουδαιότερα τοπωνύμια των Μακεδόνων ήταν ελληνικά : π.χ. Αιγές και Πέλλα.

    Οι θεοί των Μακεδόνων ήταν οι ελληνικοί με εξαίρεση κάποια δάνεια , π.χ. τον Σαβάζιο , δηλαδή τον Διόνυσο των Θρακών.

    Οι μήνες των Μακεδόνων είχαν ελληνικά ονόματα :

    Αυδηναίος, Περίτιος, Δύστρος, Ξανθικός, Αρτεμίσιος, Δαίσιος, Πάνημος, Λώιος, Γορπιαίος, Υπερβερεταίος, Δίος, Απελλαίος


    Μάλιστα ο μήνας Υπερβερεταίος υπάρχει μόνο στο κρητικό ημερολόγιο, μιά απόδειξη ίσως κοινής δωρικής/βορειοδυτικής καταγωγής Κρητών και Μακεδόνων. Επίσης μήνας Απελλαίος απαντάται σε Μακεδόνες, Σπαρτιάτες, Επιδαυρίους, Κορινθίους και στους Δελφούς. Ομοίως ο μήνας Αρτεμίσιος σε Μακεδόνες , Κορίνθιους και Σπαρτιάτες.

    Τα ονόματα των Μακεδόνων είναι στην συντριπτική τους πλειοψηφία ελληνικά. Ελάχιστα είναι μη ελληνικά ή ανετυμολόγητα ( π.χ. Δέρδας ) και αυτό ίσως οφείλεται στην επαφή των Μακεδόνων με τους Θράκες , τους Ιλλυριούς και άλλους γειτονικούς λαούς.

    Η αρχαιολογική σκαπάνη έχει δείξει πως η Πιερία , η κοιτίδα δηλαδή των Μακεδόνων , ήταν τμήμα του μυκηναϊκού κόσμου.

    Αποκλείεται ο εξελληνισμός των Μακεδόνων τόσο γρήγορα. Άλλοι λαοί ( π.χ. Θράκες και Φρύγες ) δεν εξελληνίστηκαν πλήρως παρά μόνο τον 6ο - 7ο αι. μ.Χ. Οι Μακεδόνες βασιλείς δεν επέβαλαν με την βία πολιτιστικές αλλαγές στον λαό τους όπως λέει ο Καλλισθένης :

    Ο Καλλισθένης ωστόσο πήρε τον λόγο και είπε: (...) δεν συναναστρέφεσαι ή δεν συμβουλεύεις Ανάξαρχε τον Καμβύση ή τον Ξέρξη, αλλά τον γιο του Φιλίππου, απόγονο του Ηρακλή και του Αιακού, του οποίου οι πρόγονοι ήρθαν από το Άργος στη Μακεδονία και είναι μέχρι σήμερα άρχοντες των Μακεδόνων όχι με τη βία αλλά νόμιμα. Άλλωστε ούτε στον ίδιο τον Ηρακλή παραχώρησαν οι Έλληνες θεϊκές τιμές όσο ζούσε, αλλά ούτε και αφού πέθανε, έως ότου ο θεός των Δελφών έδωσε τη συγκατάθεσή του να τον τιμούν ως θεό. Εάν όμως πρέπει να σκεφτόμαστε ως βάρβαροι, επειδή γίνεται η συζήτησή μας σε βαρβαρική χώρα, έχω από σένα την αξίωση, Αλέξανδρε, να θυμάσαι την Ελλάδα, προς χάρη της οποίας έγινε όλη αυτή η εκστρατεία, για να προσαρτήσεις την Ασία στην Ελλάδα. Σκέψου, λοιπόν, όταν επιστρέψεις εκεί, θα εξαναγκάσεις άραγε και τους Έλληνες, τους πιο μεγάλους φίλους της ελευθερίας, να σε προσκυνούν ή θα αφήσεις ήσυχους τους Έλληνες και θα επιβάλεις στους Μακεδόνες αυτήν εδώ την ατιμία; Ή θα κάμεις ο ίδιος μια για πάντα την διάκριση των τιμών, δηλαδή από τους Έλληνες και τους Μακεδόνες να τιμάσαι κατά τρόπο ανθρώπινο και ελληνικό και μονάχα από τους βαρβάρους κατά τρόπο βαρβαρικό; Αλλά, αν λένε για τον Κύρο, τον γιο του Καμβύση, ότι πρώτος αυτός από τους ανθρώπους προσκυνήθηκε και ότι γι᾽ αυτόν τον λόγο παρέμεινε αυτή η ταπεινή συνήθεια στους Πέρσες και τους Μήδους, πρέπει να θυμόμαστε ότι εκείνον τον Κύρο σωφρόνισαν οι Σκύθες, άνθρωποι φτωχοί, αλλά ελεύθεροι, και άλλοι πάλι Σκύθες τον Δαρείο, ενώ τον Ξέρξη συνέτισαν οι Αθηναίοι και οι Λακεδαιμόνιοι και τον Αρταξέρξη ο Κλέαρχος και ο Ξενοφών και οι μύριοι που ήταν μαζί τους, και αυτόν εδώ τον Δαρείο ο Αλέξανδρος χωρίς να προσκυνείται. Όταν, λοιπόν, ο Καλλισθένης είπε αυτά και άλλα παρόμοια, στενοχώρησε υπερβολικά τον Αλέξανδρο, ευχαρίστησε όμως τους Μακεδόνες. ( Αρριανός )

    Εξάλλου οι Μακεδόνες αντέδρασαν στην υιοθέτηση περσικών εθίμων :

    ταῦτα πάντα ἐλύπει τοὺς Μακεδόνας, ὡς πάντῃ δὴ βαρβαρίζοντος τῇ γνώμῃ Ἀλεξάνδρου, τὰ δὲ Μακεδονικὰ νόμιμά τε καὶ αὐτοὺς Μακεδόνας ἐν ἀτίμῳ χώρᾳ ἄγοντος

    όλα αυτά προκαλούσαν δυσαρέσκεια στους Μακεδόνες, που παρατηρούσαν ότι ο Αλέξανδρος υιοθετούσε τον βαρβαρικό τρόπο ζωής και δεν έδειχνε σεβασμό στα μακεδονικά έθιμα τους αλλά και σε εκείνους τους ίδιους ακόμα.

    Γιατί δεν έκαναν το ίδιο όταν οι Μακεδόνες βασιλείς υιοθέτησαν ελληνικά ήθη ; :bingo:
0 .
Τους μεν κενούς ασκούς το πνεύμα διίστησι , τους δε ανοήτους ανθρώπους το οίημα. ( Σωκράτης [ στον Στοβαίο ] )

Άβαταρ μέλους
Τλαξκαλτέκος
Extreme poster
Extreme poster
Δημοσιεύσεις: 3357

Re: Περί της δήθεν "ελληνικότητας" της αρχαίας Μακεδονίας

Δημοσίευσηαπό Τλαξκαλτέκος » 03 Απρ 2022, 21:38

Μια ομοιότητα της μακεδονικής με την αρκαδική.

ζέρεθρον

Arcado-Cypriot Greek: ζέρεθρον

Ευστάθιος Θεσσαλονίκης :

    Ὅτι δὲ τὸ βέρεθρον ζέρεθρον Μακεδόνες φασί, καὶ ἀλλαχοῦ δηλοῦται.


    Τὸ δὲ βέρεθρον κοινῶς μὲν βάραθρον, κατὰ Μακεδόνας δέ, φασι, καὶ ζέρεθρον λέγεται.

Στράβων :

    πρότερον δ' οὐκ ἔχοντα ἔκρυσιν, τῶν βερέθρων,ἃ καλοῦσιν οἱ Ἀρκάδες ζέρεθρα, (…) καταδύεσθαι δ' εἴς τινας ἠθμοὺς οὓς καλεῖσθαι ζέρεθρα·


http://www.palaeolexicon.com/Word/Show/30939
0 .
Τους μεν κενούς ασκούς το πνεύμα διίστησι , τους δε ανοήτους ανθρώπους το οίημα. ( Σωκράτης [ στον Στοβαίο ] )

Άβαταρ μέλους
Τλαξκαλτέκος
Extreme poster
Extreme poster
Δημοσιεύσεις: 3357

Re: Περί της δήθεν "ελληνικότητας" της αρχαίας Μακεδονίας

Δημοσίευσηαπό Τλαξκαλτέκος » 12 Ιαν 2023, 19:04

Όλγανος : Ποτάμιος θεός των αρχαίων Μακεδόνων ( Ηρωδιανός , Στέφανος Βυζάντιος ).
Γιος του Βέρητος και αδελφός της Βέροιας και της Μίεζας, από τις οποίες ονομάστηκαν οι δύο σημαντικές πόλεις της Ημαθίας . Μεταμορφώθηκε σε ποτάμιο θεό και έδωσε το όνομά του στο ποτάμι που ίσως ταυτίζεται με το ποτάμι Αραπίτσα, που κατεβαίνει από τη Νάουσα στον κάμπο κοντά στο χωριό Κοπανός. Εκεί αποκαλύφθηκε και προτομή του ποταμού (2ος αι. μ.Χ.) και ίσως εκεί υπήρχε και ιερό προς τιμήν του.
Εικόνα
Bust of Olganos, on display at the Archaeological Museum, Veria
https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%8C%CE ... E%BF%CF%82
https://en.wikipedia.org/wiki/Olganos
https://epigraphy.packhum.org/text/151224
Στέφανος Βυζάντιος :
Εικόνα
0 .
Τους μεν κενούς ασκούς το πνεύμα διίστησι , τους δε ανοήτους ανθρώπους το οίημα. ( Σωκράτης [ στον Στοβαίο ] )

Άβαταρ μέλους
Τλαξκαλτέκος
Extreme poster
Extreme poster
Δημοσιεύσεις: 3357

Re: Περί της δήθεν "ελληνικότητας" της αρχαίας Μακεδονίας

Δημοσίευσηαπό Τλαξκαλτέκος » 19 Ιαν 2023, 16:24

Ο Αλέξανδρος και η συγγένειά του με τους Θεσσαλούς μέσω του Ηρακλή.

Διόδωρος Σικελιώτης ΙΖ 4,1 :

Πρώτους δὲ Θετταλοὺς ὑπομνήσας τῆς ἀρχαίας ἀφ᾽ Ἡρακλέους συγγενείας καὶ λόγοις φιλανθρώποις, ἔτι δὲ μεγάλαις ἐπαγγελίαις μετεωρίσας ἔπεισε τὴν πατροπαράδοτον ἡγεμονίαν τῆς Ἑλλάδος αὐτῷ συγχωρῆσαι κοινῷ τῆς Θετταλίας δόγματι.

First he dealt with the Thessalians, reminding them of his ancient relationship to them through Heracles and raising their hopes by kindly words and by rich promises as well, and prevailed upon them by formal vote of the Thessalian League to recognize as his the leadership of Greece which he had inherited from his father.(1)

(1) Ιουστίνος 11.3.1-2. Alexander had in Achilles a common ancestor with the Aleuadae of Larissa.
https://www.perseus.tufts.edu/hopper/te ... ection%3D1


Διόδωρος Σικελιώτης ΙΖ 1,5 : On his father's side Alexander was a descendant of Heracles and on his mother's he could claim the blood of the Aeacids, so that from his ancestors on both sides he inherited the physical and moral qualities of greatness. Pointing out as we proceed the chronology of events, we shall pass on to the happenings which concern our history.

Πλούταρχος, Αλέξανδρος , 2.1. Alexander's most prominent ancestor on his mother's side was Achilles. Both the Aeacids and the Argeads traced their ancestry back to Zeus.
https://www.perseus.tufts.edu/hopper/te ... ection%3D5
1 .
Τους μεν κενούς ασκούς το πνεύμα διίστησι , τους δε ανοήτους ανθρώπους το οίημα. ( Σωκράτης [ στον Στοβαίο ] )

Άβαταρ μέλους
Τλαξκαλτέκος
Extreme poster
Extreme poster
Δημοσιεύσεις: 3357

Re: Περί της δήθεν "ελληνικότητας" της αρχαίας Μακεδονίας

Δημοσίευσηαπό Τλαξκαλτέκος » 04 Οκτ 2024, 23:13

Λυκίσκος ο Ακαρνάν ( βλ. εδώ viewtopic.php?f=20&t=9976&hilit=%CE%9C%CE%B1%CE%BA%CE%B5%CE%B4%CE%BF%CE%BD%CE%AF%CE%B1&p=374486#p316817 ) για τον Φίλιππο Β΄
Τον Φίλιππο Β΄ χαρακτήρισε ως σωτήρα και «ευεργέτη της Ελλάδος», γιατί απέκρουσε τον κίνδυνο των Φωκέων ( Γ΄ Ιερός Πόλεμος ) , οι οποίοι, έχοντας συλήσει και μετατρέψει το μαντείο των Δελφών σε ορμητήριό τους, λίγο έλειψε να γίνουν κύριοι της Ελλάδος («Ιεροί πόλεμοι»). Υπογράμμισε, εξάλλου, το ρόλο του Φιλίππου εναντίον των τυράννων και τόνισε ιδιαίτερα τη μοναδική τιμή με την οποία τον περιέβαλαν όλοι οι Έλληνες, τον εξέλεξαν δηλαδή «ηγεμόνα και σε στεριά και σε θάλασσα».

Πολύβιος 9, 33, 1-7: Ἔφη τοιγαροῦν Χλαινέας Φίλιππον τὸν Ἀμύντου διὰ τῆς Ὀλυνθίων ἀτυχίας κύριον γενέσθαι Θεσσαλίας. Ἐγὼ δὲ διὰ Φίλιππον οὐ μόνον Θεσσαλούς, ἀλλὰ καὶ τοὺς λοιποὺς Ἕλληνας ὑπολαμβάνω σεσῶσθαι. Καθ’ οὓς γὰρ καιροὺς Ὀνόμαρχος καὶ Φιλόμηλος καταλαβόμενοι ∆ελφοὺς ἀσεβῶς καὶ παρανόμως ἐγένοντο κύριοι τῶν τοῦ θεοῦ χρημάτων, τότε τίς ὑμῶν οὐκ οἶδε διότι τηλικαύτην συνεστήσαντο δύναμιν, πρὸς ἦν οὐδεὶς ἔτι τῶν Ἑλλήνων ἀντοφθαλμεῖν δυνατὸς ἦν; ἀλλ’ ἐκινδύνευον ἅμα ταῖς εἰς τ`ὸ θεῖον ἀσεβείαις καὶ τῆς Ἑλλάδος γενέσθαι κύριοι πάσης. ἐν οἷς καιροῖς Φίλιππος ἐθελοντὴν αὑτὸν ἐπιδοὺς ἐπανείλετο μὲν τοὺς τυράννους, ἠσφαλίσατο δὲ τὰ κατὰ τὸ ἱερὸν, αἴτιος δ’ ἐγένετο τοῖς Ἕλλησι τῆς ἐλευθερίας, ὡς αὐτὰ τὰ πράγματα μεμαρτύρηκε καὶ τοῖς ἐπιγενομένοις. Οὐ γὰρ ὡς ἠδικηκότα Φίλιππον Θετταλοὺς,καθάπερ οὗτος ἐτόλμα λέγειν, ἀλλ᾿ ὡς εὐεργέτην ὄντα τῆς Ἑλλάδος, καὶ κατὰ γῆν αὐτὸν ἡγεμόνα καὶ κατὰ θάλατταν εἵλοντο πάντες· οὗ πρότερον ἀνθρώπων οὐδεὶς ἔτυχε.


Θρασυκράτης ο Ρόδιος
Ο Ρόδιος Θρασυκράτης, μιλώντας το 207 π.Χ. μπροστά στους Αιτωλούς, καταδίκασε την απόφασή τους να πολεμήσουν εναντίον του Φιλίππου Ε΄ στο πλευρό των Ρωμαίων και ανέτρεψε τους ισχυρισμούς τους ότι πολεμούσαν για χάρη της Ελλάδος. Αντίθετα, υποστήριξε ότι το αποτέλεσμα του πολέμου –του Α΄ Μακεδονικού (215-205 π.Χ.)–, στη διάρκεια του οποίου –το 212 π.Χ.– η Αιτωλική Συμπολιτεία συνέπραξε με τους Ρωμαίους, θα ήταν η υποδούλωση των Ελλήνων στους Ρωμαίους και η ολοκληρωτική τους καταστροφή *. Η λεηλασία της Ελλάδος που αποκαλύφθηκε μετά τη λήξη του με τη σύναψη ειρήνης στη Φοινίκη της Ηπείρου το 205 π.Χ., ήρθε να επιβεβαιώσει περίτρανα τους ισχυρισμούς του Θρασυκράτη.

* Πολύβιος 11, 5, 1: Λάβετε τοίνυν πρὸ ὀφθαλμῶν τὴν αὑτῶν ἄγνοιαν. φατὲ μὲν γὰρ πολεμεῖν ὑπὲρ τῶν Ἑλλήνων πρὸς Φίλιππον, ἵνα σῳζόμενοι μὴ ποιῶσι τούτῳ τὸ προσταττόμενον, πολεμεῖτε δ’ ἐπ’ ἐξανδραποδισμῷ καὶ καταφθορᾶ τῆς Ἑλλάδος.
https://ikee.lib.auth.gr/record/110222/ ... 9-2064.pdf

( Για του Θρασυκράτη το όνομα και την ύπαρξη υπάρχει κουβέντα : https://books.google.gr/books?id=uvCnEA ... BD&f=false
Στιγμιότυπο οθόνης 2024-10-04 230927.png
)

Ο Αισχίνης για τους Μακεδόνες και την Μακεδονία
According to Aeschines, Macedonia was a Greek state which participated in the Panhellenic symposium in Sparta and the Macedonian envoy of Amyntas as one of the Greek participants : Aeschin., 2.32. “Λακεδαιμονίων καὶ τῶν ἄλλων Ἑλλήνων συνελθούσης, εἷς ὢν τούτων Ἀμύντας ὁ Φιλίππου πατὴρ καὶ πέμπων σύνεδρον καὶ τῆς καθ᾽ αὑτὸν ψήφου κύριος ὤν, ἐψηφίσατο Ἀμφίπολιν τὴν Ἀθηναίων συνεξαιρεῖν μετὰ τῶν ἄλλων Ἑλλήνων Ἀθηναίοις”.
( Ο Αμύντας ήταν πατέρας του Φιλίππου Β΄ και συμμετείχε με απεσταλμένο ( και δική του ψήφο ) στο Πανελλήνιο Συνέδριο της Σπάρτης του 371 π.Χ. https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%91%CE ... E%BD%CE%B1 )

Σε ένα άλλο χωρίο του όμως ο Αισχίνης φαίνεται να διακρίνει γεωγραφικά την Ελλάδα απ' την Μακεδονία , ίσως γιατί η Μακεδονία ήταν βασίλειο , ενώ η Ελλάδα αποτελούταν από πόλεις - κράτη.

Ουκ επιδημουντος εν Μακεδονία Φιλίππου, ούδ' έπί τήν Ελλάδι παρόντος,”. Aesch., Against Ktesiphontos 73
Another interesting quote, concerning the Macedonians, can be found in the same speech. In the specific text, he distinguishes the region of Macedonia from Greece. Here, I fully agree with the suggestion of Prof. Xydopoulos’ writing that, no means of ethnological discrimination can be attested in the specific quote. The author merely quoted a geographical differentiation of the region and not an ethnical segregation.
https://repository.ihu.edu.gr/xmlui/bit ... sequence=1
Δεν έχετε τα απαραίτητα δικαιώματα για να δείτε τα συνημμένα αρχεία σε αυτήν τη δημοσίευση.
1 .
Τους μεν κενούς ασκούς το πνεύμα διίστησι , τους δε ανοήτους ανθρώπους το οίημα. ( Σωκράτης [ στον Στοβαίο ] )


Επιστροφή σε “Ιστορία”