Κι όμως όλα όσα έχουν διαπράξει οι Λακεδαιμόνιοι στα τριάντα εκείνα χρόνια και οι δικοί μας πρόγονοι στα εβδομήντα είναι λιγότερα, Αθηναίοι, από τις αδικίες που σε δεκατρία χρόνια, και όχι συμπληρωμένα, στα οποία φέρεται με αυθάδεια, έχει διαπράξει ο Φίλιππος στους Έλληνες· μάλλον εκείνα δεν ήταν ούτε ένα μικρό μέρος από αυτές. [26] Αυτό είναι εύκολο να το αποδείξω με λίγα λόγια. Αφήνω την Όλυνθο, τη Μεθώνη, την Απολλωνία και τριάντα δύο πόλεις, που όλες με τόση αγριότητα τις κατέστρεψε από τα θεμέλια, ώστε να μην είναι εύκολο στον περαστικό να πει αν κατοικήθησαν ποτέ ως τώρα. Αποσιωπώ επίσης και τον λαό των Φωκέων που ήταν πολυπληθής και έχει αφανισθεί. Αλλά και στη Θεσσαλία ποια κατάσταση επικρατεί; Δεν τους έχει στερήσει τις πόλεις και τα πολιτεύματα και δεν επέβαλε τετραρχίες, ώστε να είναι δούλοι όχι μόνο κατά πόλεις χωριστά αλλά και κατά ευρύτερες περιφέρειες, κατά φυλή; [27] Μήπως οι πόλεις στην Εύβοια δεν έχουν ήδη τυραννικά καθεστώτα, και μάλιστα σε νησί κοντά στη Θήβα και στην Αθήνα; Δεν γράφει ρητά στις επιστολές του «για μένα υπάρχει ειρήνη μόνο με εκείνους που θέλουν να υπακούουν σ᾽ εμένα»; Και δεν τα γράφει αυτά χωρίς να τα πραγματοποιεί· αλλά έχει ξεκινήσει για τον Ελλήσποντο, προηγουμένως είχε πάει στην Αμβρακία· κατέχει την Ήλιδα, μια τόσο μεγάλη πόλη στην Πελοπόννησο· λίγο πιο μπροστά επιβουλεύτηκε τα Μέγαρα. Ούτε η Ελλάδα ούτε η χώρα των βαρβάρων χωρούν την πλεονεξία αυτού του ανθρώπου. [28] Και μόλο που όλοι οι Έλληνες τα βλέπουμε και τα ακούμε, δεν ανταλλάσσουμε πρέσβεις σχετικά με αυτά ούτε και αγανακτούμε, αλλά έχουμε τέτοια έχθρα ο ένας για τον άλλον και έχουμε περιχαρακωθεί ο καθένας στην πόλη του, ώστε μέχρι σήμερα δεν μπορούμε να πετύχουμε τίποτε ούτε από όσα μας συμφέρουν ούτε από όσα πρέπει, ούτε ακόμη να δημιουργήσουμε συνασπισμό ούτε και να βοηθήσουμε καθόλου ο ένας τον άλλο ούτε να μονοιάσουμε. [29] Αντίθετα, ανεχόμαστε να γίνεται ο άνθρωπος αυτός όλο και πιο ισχυρός, επειδή ο καθένας νομίζει, όπως εγώ τουλάχιστον κρίνω, ότι κερδίζει τον χρόνο κατά τον οποίο ο άλλος χάνεται, χωρίς να σκέφτεται και να ενεργεί πώς θα σωθούν οι Έλληνες. Γιατί κανείς δεν αγνοεί ότι ο Φίλιππος παρουσιάζεται ξαφνικά ακόμη και σ᾽ εκείνον που τώρα νομίζει ότι βρίσκεται πάρα πολύ μακριά του, όπως μια περιοδική ή ξαφνική προσβολή πυρετού ή κάποιας άλλης αρρώστιας. [30] Επίσης γνωρίζετε καλά και εκείνο, ότι, όσα υπέφεραν οι Έλληνες από τους Λακεδαιμονίους ή από μας, τουλάχιστον τα υφίσταντο από γνήσια τέκνα της Ελλάδας· και αυτό θα μπορούσε να το παρομοιάσει κανείς με την περίπτωση γνήσιου γιου κληρονόμου μεγάλης περιουσίας, την οποία δεν διαχειριζόταν συνετά ούτε ορθά και που ως προς αυτό και μόνο θα ήταν άξιος μομφής και κατηγορίας· δεν μπορεί όμως να πει κανείς ότι έκανε αυτά, χωρίς να έχει δικαιώματα ή χωρίς να είναι κληρονόμος αυτής της περιουσίας. [31] Αν εξάλλου κάποιος δούλος ή ένας νόθος σπαταλούσε και λυμαινόταν όσα δεν του ανήκαν, πόσο περισσότερο φοβερό, μα τον Ηρακλή, και πόσο εξοργιστικό θα έλεγαν όλοι ότι είναι. Αλλά για τον Φίλιππο και για τα όσα κάνει τώρα δεν αντιδρούν κατά τον ίδιο τρόπο, μολονότι όχι μόνο δεν είναι Έλληνας, όχι μόνο δεν έχει καμιά σχέση με τους Έλληνες μα ούτε και βάρβαρος από μέρος από το οποίο είναι τιμητικό να πει κανείς ότι κατάγεται, αλλά ένας όλεθρος από τη Μακεδονία, από όπου ούτε και έναν δούλο της προκοπής δεν ήταν δυνατόν να αγοράσει κανείς πρωτύτερα.
https://www.greek-language.gr/digitalRe ... =64&page=4
=======================================================================================
Κωνσταντάς - Φιλιππίδης , Γεωγραφία Νεωτερική ( 1791 ) :
Το έθνος των Ελλήνων εξαπλώθηκε πολύ εις τον καιρό του Μεγάλου Αλεξάνδρου, μα αυτός ο μέγας άνδρας κακή τύχη και αυτών και της φιλοσοφίας και της ανθρωπότητος , ευθύς όπου εκατόρθωσε την κατάκτησι της γνωστής Ασίας όπου εκπλήττει , απέθανε με μια άλλη παρόμοια , και άφησε τη μεγάλη του αρχή κλονουμένην ακόμι. Αυτό το κακό το αύξησε ακόμι το ελληνικό στασιώδες , του οποίου τα ολέθρια αποτελέσματα εφάνησαν παρευθύς . Επειδή οι Ινδοί αποστάτησαν , οι Παρθυαίοι τους έδιωξαν από την Περσία , οι Ρωμάνοι* πάλι από το άλλο μέρος , αφού υπόταξαν όλη την Ιταλία της οποίας μέρος ήταν η Μεγάλη Ελλάδα , έβαλαν το ποδάρι τους και εις την καθ' αυτό Ελλάδα (...) Περί της Μακεδονίας. Αυτός ο τόπος στην αρχή ήταν μια επαρχία ... ξεχωριστή από την Ελλάδα. (...) εις τον καιρό του Φιλίππου και του Αλεξάνδρου όταν ωνομάσθηκε και αυτή Ελλάδα. (...) Η κυρίως Μακεδονία περιλαμβάνωντας και την Αρβανιτιά (...) Οι πρώτοι κάτοικοι της Μακεδονίας ήταν εκείνοι όπου ήταν και της Ελλάδος. Εις τα 807 π.Χ. ήλθε εδώ μια αποικία Αργείων με τον Κάρανο Ηρακλείδη πρώτο , ο οποίος εγκαταστάθηκε βασιλεύς . Δι' αυτή την αιτία , ως απογόνους δηλαδή του Ηρακλέους εδέχθησαν τους βασιλείς εις τους Ολυμπιακούς Αγώνας και τους λοιπούς Μακεδόνας ως Αργείους. (...) Οι βασιλείς της Μακεδονίας εστάθηκαν φιλόμουσοι με υπερβολή (...) Είχε κάθε άδικο λοιπόν ο Δημοσθένης να λέγη τους Μακεδόνας βαρβάρους . Μάλιστα τότε αυτό το επώνυμο άρμοζε περισσότερο εις τους Αθηναίους παρά εις τους Μακεδόνας.
* Ρωμάνοι , γιατί Ρωμαίους λέει τους Έλληνες ( Οι τωρινοί Έλληνες ονομάζονται καταχρηστικώτερο Ρωμαίοι . (...) Ρωμάνων , τους οποίους οι παλαιοί Έλληνες τους ωνόμαζαν Ρωμαίους . )
(...)

