Κύπρος

Θέματα ιστορικού και αρχαιολογικού ενδιαφέροντος.
Άβαταρ μέλους
Τλαξκαλτέκος
Extreme poster
Extreme poster
Δημοσιεύσεις: 3385

Re: Κύπρος

Δημοσίευσηαπό Τλαξκαλτέκος » 15 Σεπ 2023, 08:52

Ακρίδης Κατσαριδόπουλος έγραψε:
Τλαξκαλτέκος έγραψε:οι Τούρκοι ζητούσαν πάντα μεγαλύτερο ποσοστό έκτασης από αυτό που αντιστοιχούσε στον πληθυσμό τους ( 18 % ).

Κι εμείς το ιδιο δεν κάναμε με τη βόρεια ήπειρο; :s_rofl

Σε σχέση με την γλώσσα ναι. Η ελληνοφωνία επικρατούσε σε πολύ μικρότερο τμήμα από αυτό που διεκδικούσαμε. Αλλά ισχυριζόμασταν ή πιστεύαμε πως και οι αλβανόφωνοι και οι βλαχόφωνοι χριστιανοί ήταν κι αυτοί Έλληνες ή θα αποκτούσαν ελληνική εθνική συνείδηση.
Στην Κύπρο οι Τουρκοκύπριοι ήταν ελληνόφωνοι οι περισσότεροι στο παρελθόν , αλλά η θρησκεία τους κατέτασσε στην εθνοτική κατηγορία των Τούρκων.
0 .
Τους μεν κενούς ασκούς το πνεύμα διίστησι , τους δε ανοήτους ανθρώπους το οίημα. ( Σωκράτης [ στον Στοβαίο ] )

Άβαταρ μέλους
Ακρίδης Κατσαριδόπουλος
Crazy poster
Crazy poster
Δημοσιεύσεις: 1210

Re: Κύπρος

Δημοσίευσηαπό Ακρίδης Κατσαριδόπουλος » 15 Σεπ 2023, 12:15

Τλαξκαλτέκος έγραψε:Στην Κύπρο οι Τουρκοκύπριοι ήταν ελληνόφωνοι οι περισσότεροι στο παρελθόν , αλλά η θρησκεία τους κατέτασσε στην εθνοτική κατηγορία των Τούρκων.

Αν είχαμε προσαρτήσει την Κύπρο όταν μας την έδιναν οι Άγγλοι (1915) δεν θα είχαμε τα ίδια προβλήματα. Οι Τουρκοκύπριοι θα έφευγαν με την ανταλλαγή πληθυσμών λίγα χρόνια αργότερα.
0 .

Άβαταρ μέλους
Τλαξκαλτέκος
Extreme poster
Extreme poster
Δημοσιεύσεις: 3385

Re: Κύπρος

Δημοσίευσηαπό Τλαξκαλτέκος » 15 Σεπ 2023, 15:41

Ακρίδης Κατσαριδόπουλος έγραψε:
Τλαξκαλτέκος έγραψε:Στην Κύπρο οι Τουρκοκύπριοι ήταν ελληνόφωνοι οι περισσότεροι στο παρελθόν , αλλά η θρησκεία τους κατέτασσε στην εθνοτική κατηγορία των Τούρκων.

Αν είχαμε προσαρτήσει την Κύπρο όταν μας την έδιναν οι Άγγλοι (1915) δεν θα είχαμε τα ίδια προβλήματα. Οι Τουρκοκύπριοι θα έφευγαν με την ανταλλαγή πληθυσμών λίγα χρόνια αργότερα.

Αυτό έχει περάσει έτσι απ' την βενιζελική προπαγάνδα. Καθόλου δεν μας έδιναν οι Άγγλοι το 1915 την Κύπρο χωρίς όρους και αστερίσκους. Ήταν μια πρόταση που δεν είχε συνέχεια και την μετάνιωσαν και αυτοί την ίδια στιγμή που την έκαναν, αφού ήταν προϊόν βιασύνης και φόβου λόγω των αποτυχιών τους . Πρόκειται για μια πρόταση που έγινε στον Ζαΐμη και δεν έγινε ποτέ στον Βενιζέλο. Η Ελλάδα ποτέ δεν θα μπορούσε να την δεχτεί , αφού θα κινδύνευε να χάσει την Μακεδονία απ' τους Γερμανοβουλγαροαυστριακούς , δεδεομένου πως οι Αγγλογάλλοι δεν μπορούσαν να βοηθήσουν με περισσότερους από 30.000 άνδρες εκείνη την στιγμή.

Τα εξηγεί ωραία ο Μεταξάς :

- Tι θα ωφέλει την Ελλάδα να λάβη την Κύπρον και ο στρατός της ηττώμενος να φθάση εις τον Όλυμπον , αν όχι και χειρότερα ;

Στιγμιότυπο οθόνης 2023-09-15 152806.png

Στιγμιότυπο οθόνης 2023-09-15 153009.png

Στιγμιότυπο οθόνης 2023-09-15 153023.png

Στιγμιότυπο οθόνης 2023-09-15 153040.png
Δεν έχετε τα απαραίτητα δικαιώματα για να δείτε τα συνημμένα αρχεία σε αυτήν τη δημοσίευση.
1 .
Τους μεν κενούς ασκούς το πνεύμα διίστησι , τους δε ανοήτους ανθρώπους το οίημα. ( Σωκράτης [ στον Στοβαίο ] )

Άβαταρ μέλους
Τλαξκαλτέκος
Extreme poster
Extreme poster
Δημοσιεύσεις: 3385

Re: Κύπρος

Δημοσίευσηαπό Τλαξκαλτέκος » 24 Σεπ 2023, 11:42

Μερικές πληροφορίες απ' το Άγγελος Χρυσικόπουλος , Η δεκάχρονη δράση του Ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού στην Κύπρο ( 1964 - 1974 ) , περιοδικό Στρατιωτική Ιστορία , τεύχος 10 , εκδόσεις Περισκόπιο

- Στα ελληνικά το Καλεμπουρνού λέγεται Γαληνόπορνη. :o
https://en.wikipedia.org/wiki/Galinoporni

- Στις 28/7/1964 έφτασαν απ' την Ελλάδα στην Κύπρο τα περιπολικά Φαέθων και Αρίων. ( Πρόκειται για παλαιά γερμανικά περιπολικά που είχαν αγοραστεί ). Στις 5 - 8/8/1964 συμμετέχουν στις επιχειρήσεις κατά των Τουρκοκυπρίων στην Μανσούρα. Τουρκικά αεροσκάφη βυθίζουν το Φαέθων ( είχε βλάβη στις μηχανές του και εμπλοκή στον οπλισμό του και δεν κατάφερε να αμυνθεί ή να ξεφύγει , βλ. και εδώ https://www.protothema.gr/world/article ... u-faethon/ * ) το οποίο είχε 6 νεκρούς και 6 βαριά τραυματίες. Το Αρίων κατάφερε να ξεφύγει. Οι Τούρκοι έχασαν ένα αεροσκάφος F-100 και ίσως ήταν το Αρίων που το κατέρριψε [ κατ' άλλους το Φαέθων , βλ. προηγούμενο σύνδεσμο ] .
* :oomg:
ΚΡΥΦΟ ΚΕΙΜΕΝΟ: ΕΜΦΑΝΙΣΗ
Ο επιζήσας κυβερνήτης του «Φαέθων» Δημήτρης Μητσάτσος, σε συνομιλία που είχαμε ανέφερε πως ο ίδιος δεν μπόρεσε να πάει στις κηδείες των πεσόντων του πλοίου του καθώς ήταν βαριά τραυματισμένος και νοσηλευόταν.

Λίγες μέρες μετά, όταν επέστρεψε στην Ελλάδα, τον έστειλαν στο Ναυτικό Νοσοκομείο Πειραιά, το οποίο ουσιαστικά ήταν εκτός λειτουργίας, ώστε να μη γίνει αντιληπτός από τους δημοσιογράφους και να μην αποκαλυφθεί η συμμετοχή αξιωματικών του ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού στις μάχες στην περιοχή Τηλλυρίας. «Ηρθα με δύο χέρια από την Κύπρο. Το χέρι μού το κόψανε οι αποφάσεις. Στην Ελλάδα με κλείσανε σε ένα νοσοκομείο που δεν λειτουργούσε για να μη με δουν οι δημοσιογράφοι κι εκεί έπαθα γάγγραινα», μας είχε πει. Χωρίς αρτιμέλεια πια, οι Αρχηγοί του Ναυτικού τού έλεγαν: «Πώς θα σε εμφανίζουμε; Με το μανίκι στην τσέπη;». Κι έτσι ο ίδιος υποχρεώθηκε να δώσει εξετάσεις, να μπει στο Πολυτεχνείο και να σταδιοδρομήσει ως μηχανολόγος στη ναυτιλία, τελώντας σε πολεμική διαθεσιμότητα από το Πολεμικό Ναυτικό.

Εικόνα

- Οι Δυτικοί αρνούνται να ενισχύσουν την Κύπρο . Έτσι ο Μακάριος και ο Γλαύκος Κληρίδης ζητούν βοήθεια απ' την Σοβιετική Ένωση. Ο Μακάριος χαρακτηρίζεται απ' τους αντι-Σοβιετικούς "Κάστρο της Μεσογείου" και "Κόκκινος Καλόγερος" και η Κύπρος ως "Κούβα της Μεσογείου". Η Κύπρος εφοδιάζεται απ' τους Σοβιετικούς μέσω Αιγύπτου με πυρομαχικά , τορπίλες, πυροβόλα, άρματα Τ-34, πυραύλους ( δυστυχώς χωρίς τα ειδικά καύσιμα και έμειναν ανενεργοί το '74 ) , οχήματα και 6 τορπιλακάτους ( Φεβρουάριος - Μάρτιος 1965 ) . Η Ελλάδα έδωσε στην Κύπρο παλαιά καναδικά ραντάρ.

- Απ' την δράση των τορπιλακάτων :
Εικόνα
___________________________
Εικόνα
Εικόνα
Εικόνα
Για την τύχη των τορπιλακάτων βλ. εδώ viewtopic.php?f=20&t=12323&p=306532&hilit=%CE%9A%CE%B1%CF%81%CF%8D%CE%BA%CE%B1%CF%82#p306532
1 .
Τους μεν κενούς ασκούς το πνεύμα διίστησι , τους δε ανοήτους ανθρώπους το οίημα. ( Σωκράτης [ στον Στοβαίο ] )

Άβαταρ μέλους
Τλαξκαλτέκος
Extreme poster
Extreme poster
Δημοσιεύσεις: 3385

Re: Κύπρος

Δημοσίευσηαπό Τλαξκαλτέκος » 19 Μαρ 2024, 10:07

«Αι ωμότητες των Ελλήνων εν Κύπρω» (1964). Η σατιρική τεκμηρίωση του Μποστ
Πέτρος Παπαπολυβίου
https://papapolyviou.com/2024/03/06/ai-omotites-ton-ellinon-en-kipro-1964-i-satiriki-tekmiriosi-tou-bost/


Πριν από εξήντα χρόνια, τον Μάρτιο του 1964, είχε κορυφωθεί σε διεθνές επίπεδο η συζήτηση για τις δραματικές εξελίξεις στο Κυπριακό, που είχε ξεκινήσει από τα γεγονότα της 21ης Δεκεμβρίου 1963, τις επακολουθήσασες ελληνοτουρκικές συγκρούσεις στο νησί, την αποχώρηση των Τουρκοκυπρίων πολιτειακών και πολιτικών παραγόντων από τις αρχές της Κυπριακής Δημοκρατίας και τον εγκλεισμό στους θυλάκους, τη χάραξη της «Πράσινης Γραμμής» στη Λευκωσία και τη συστηματική τουρκική προπαγάνδα για τις «ελληνικές ωμότητες στην Κύπρο». Όλα αυτά, στο παρασκήνιο της έγκρισης του Ψηφίσματος 186 του Συμβουλίου Ασφαλείας του ΟΗΕ, του τόσο σημαντικού στην ιστορία του Κυπριακού.

Σε αυτό το κλίμα εντάσσεται η γελοιογραφία που παρουσιάζω σήμερα. Δημοσιεύθηκε στο κυριακάτικο φύλλο της εφημ. «Αυγή», το ημερήσιο δημοσιογραφικό όργανο της «Ενιαίας Δημοκρατικής Αριστεράς» (ΕΔΑ) της 1ης Μαρτίου 1964. Την υπογράφει ο Μποστ χρησιμοποιώντας, μαζί με τις καρικατούρες των σκίτσων του και την παραδοσιακή «επιτηδευμένη ανορθογραφία» του, η οποία τον καθιέρωσε στην κορυφή των Ελλήνων γελοιογράφων του 20ού αιώνα. Ο Μέντης Μποσταντζόγλου, όπως ήταν το πραγματικό όνομα του Μποστ (Κωνσταντινούπολη 1918 – Αθήνα 1995) συνεργάστηκε ως σκιτσογράφος και επιφυλλιδογράφος με ορισμένα από τα μεγαλύτερα έντυπα της εποχής του και ήταν ενταγμένος στην Αριστερά (ήταν υποψήφιος βουλευτής με την ΕΔΑ στις εκλογές του Φεβρουαρίου 1964). Αναμφισβήτητα, το ανεπανάληπτο προσωπικό του ύφος και το χιούμορ του σφράγισαν μια ολόκληρη εποχή. Είναι αξιοπρόσεκτο ότι και ο άλλος Έλληνας κορυφαίος γελοιογράφος της μεταπολεμικής περιόδου, ο Φωκίων Δημητριάδης (1894-1977), με εκατοντάδες γελοιογραφίες για την Κύπρο, τον Αγώνα της ΕΟΚΑ και το Κυπριακό ζήτημα, είχε γεννηθεί κι αυτός στην Κωνσταντινούπολη.

Η συγκεκριμένη γελοιογραφία αποτελεί σύνθεση εννιά μικρότερων γελοιογραφιών. Ξεκινά, από τα αριστερά, με το σκίτσο «Τούρκοι καλόγηροι αιορούμενοι υπό των Ελλήνων» και συνεχίζει με τους «ήρωες της ειρηνέφσεος Ντεκτάς και Κιουτσούκ», τον «Απρεπή λιθοβολισμό του 6ου στόλου», τους «Κύπριους ανοίγοντες Οθομανικούς τάφους», τον «Νέο Κύπριο Λοποδήτη γδύσαντα Τουρκικόν κατάστημα», την «Αήθη ενέργεια κηπρίων επί Βρετανού λέων», τους «Βανδαλισμούς νέων επί περιουσίας Συμάχων μας», τον «Μακάριο επιτιθέμενον με Κυπριακά σκηλιά κατά Βρετανών» και τον «Φόνο Τούρκου λογίου».

Πρόκειται, όπως αναφέρει κάτω αριστερά η λεζάντα, σε «Λεπτομερές σχεδιάγραμα παριστάνον διαφόρους φόνους που εκτελούν εμοδιψείς Κήπριοι εις βάρος αθώων Τούρκων από περιγραφήν «ΦΟΝΗΣ ΑΜΕΡΙΚΗΣ» κε πληροφορίας εκ Μπι-μπι-ση (Αγκλία).»

Είναι ένα εξαιρετικό τεκμήριο της εποχής και είναι καλό να γίνει σύγκριση των σκίτσων του Μποστ με τη σημερινή διάδοση, επιβίωση και εν πολλοίς επικράτηση της τουρκικής προπαγάνδας (ακόμη και για τη δική μας πλευρά) τόσο για τα γεγονότα του 1964 όσο και για τα εγκλήματα πολέμου που σημειώθηκαν στη διάρκεια της τουρκικής εισβολής, το 1974, και την αμέσως επόμενη περίοδο.

Αξίζει να προστεθεί η απήχηση της συγκεκριμένης γελοιογραφίας στην Κύπρο: Την επομένη, 2 Μαρτίου 1964, δημοσιεύθηκε τμήμα της στην πρώτη σελίδα της εβδομαδιαίας (δευτεριάτικης) εφημερίδας «Κύπρος», που στάθηκε στην αντιβρετανική και αντιαμερικανική σάτιρα του αθηναϊκού Τύπου (βλ. παρακάτω). Τέλος, στις 3 Μαρτίου 1964, στην εφημ. «Χαραυγή», το καθημερινό δημοσιογραφικό όργανο του ΑΚΕΛ, δημοσιεύθηκε πρωτοσέλιδα η γελοιογραφία (βλ. παρακάτω) με τη λεζάντα: «Ο Μποστ ειρωνεύεται στην αθηναϊκή «Αυγή» τους συκοφάντες της Κύπρου».

Το σκίτσο του Μποστ στην εφ. «Αυγή», 1 Μαρτίου 1964.

Εικόνα
Η αναδημοσίευση τμήματος της γελοιογραφίας στην εφ. «Κύπρος» της Λευκωσίας, 2 Μαρτίου 1964.
Εικόνα
Η αναδημοσίευση της γελοιογραφίας στην εφ. «Χαραυγή», στο φύλλο της 3ης Μαρτίου 1964.
Εικόνα
1 .
Τους μεν κενούς ασκούς το πνεύμα διίστησι , τους δε ανοήτους ανθρώπους το οίημα. ( Σωκράτης [ στον Στοβαίο ] )

Άβαταρ μέλους
Τλαξκαλτέκος
Extreme poster
Extreme poster
Δημοσιεύσεις: 3385

Re: Κύπρος

Δημοσίευσηαπό Τλαξκαλτέκος » 25 Μαρ 2024, 15:33

(... )Ἡ πατρίς μου, ἀδελφοί, εἶναι ἡ Κύπρος, καὶ αὐτὴ νῆσος τῆς Ἑλλάδος.(..)

Η πρώτη κυπριακή έκκληση (Ιούλιος 1821) προς τους Δημογέροντες της Ύδρας μετά την έκρηξη της Επανάστασης
Πέτρος Παπαπολυβίου
https://papapolyviou.com/2024/03/25/i-p ... anastasis/
1 .
Τους μεν κενούς ασκούς το πνεύμα διίστησι , τους δε ανοήτους ανθρώπους το οίημα. ( Σωκράτης [ στον Στοβαίο ] )

Άβαταρ μέλους
Τλαξκαλτέκος
Extreme poster
Extreme poster
Δημοσιεύσεις: 3385

Re: Κύπρος

Δημοσίευσηαπό Τλαξκαλτέκος » 08 Μάιος 2024, 20:56

(...)
Το Σχέδιο Κ προσδιόριζε σαφώς την συνδρομή της Ελλάδος στην άμυνα της Κύπρου σε περίπτωση τουρκικής εισβολής. Καταρτίστηκε στις αρχές του 1968, αμέσως μετά την απόσυρση της ελληνικής μεραρχίας από την Κύπρο, η οποία ολοκληρώθηκε τον Ιανουάριο του έτους αυτού.
(...)
Το 1968 το ΑΕΔ ( Αρχηγείο Ενόπλων Δυνάμεων ) κατάρτισε τις Οδηγίες Επιχειρήσεων Κ (ΟΔΕΠΙΧ Κ/ΑΕΔ), που αφορούσαν τα παρακάτω:

[list=]Χρήση της ΕΛΔΥΚ ως κύρια δύναμη αντεπιθέσεως.[/list]

[list=]Πλους ενός υποβρυχίου για την προσβολή της εχθρικής αμφιβίου δυνάμεως, μετά την εκδήλωση της αποβατικής ενεργείας.[/list]

[list=]Πλους δύο τορπιλλακάτων για συμμετοχή σε επιχειρήσεις.[/list]

[list=]Απογείωση μίας Μοίρας 18 αεροσκαφών F-84F από την Κρήτη, για την εφάπαξ προσβολή της εχθρικής αμφιβίου δυνάμεως.[/list]

[list=]Βάσει των ΟΔΕΠΙΧ Κ/ΑΕΔ, συντάχθηκαν από τα ΑΝ ( Αρχηγείο Ναυτικού ) και ΑΑ ( Αρχηγείο Αεροπορίας ) , τα Σχέδια Κ/ΑΝ και Κ/ΑΑ αντιστοίχως. Αυτά εξειδίκευαν την σχεδίαση των αποστολών που θα αναλάμβαναν τα μέσα του ΑΝ (υποβρύχιο και τορπιλλάκατοι) και του ΑΑ (αεροσκάφη F-84F).[/list]

(...)

Πρέπει να σημειωθεί ότι οι ναυτικές και αεροπορικές επιχειρήσεις που προέβλεπε το Σχέδιο Κ, ποτέ δεν είχαν δοκιμαστεί στο πλαίσιο κάποιας ασκήσεως. Ποτέ δεν έγινε πλους υποβρυχίου προς την Κύπρο, ποτέ δεν δοκιμάστηκε η πτήση εμφόρτων μαχητικών αεροσκαφών προς αυτήν. Κατά συνέπεια, τα ΑΝ και ΑΑ δεν είχαν τροφοδοτηθεί ποτέ με αξιόπιστα στοιχεία και συμπεράσματα, ώστε να προβούν σε βελτίωση της σχεδιάσεως.



(...)
Η μεταφορά Καταδρομέων δεν εξυπηρετούσε επιτακτικές ανάγκες του ΓΕΕΦ, για το οποίο υπ’ αριθμόν ένα απαίτηση ήταν η συνδρομή της Ελλάδος με ναυτικές και αεροπορικές δυνάμεις προς προσβολή της τουρκικής αμφιβίου δυνάμεως στην Κυρήνεια. Η μεταφορά των Καταδρομέων, αντιπροσώπευε περισσότερο μία ενέργεια συμβολική, αποσκοπούσα στην κάλυψη του ΑΕΔ ( Μπονάνου ) από ηθικής περισσότερο απόψεως.
(...)
Η πλέον προφανής επιλογή μονάδος θα έπρεπε να αφορά κάποια εκ των υπαρχόντων στην περιοχή του Λεκανοπεδίου Αττικής. Πράγμα που δεν έγινε.
(...)
Σε κάθε περίπτωση, το ορθό είναι η προς μεταφορά μονάδα να μεταβαίνει στο αεροδρόμιο αναχωρήσεως όπου αναμένουν έτοιμα τα αεροσκάφη και όχι το αντίστροφο.
Το συμπέρασμα είναι ότι η επιλογή της προς μεταφορά μονάδος έγινε από τους αρμοδίους όχι με βάση αμιγώς στρατιωτικά, αλλά με «πολιτικά» κριτήρια. Έγινε για λόγους καθαρής σκοπιμότητος, όπως αυτοί ήσαν αντιληπτοί από το χουντικό καθεστώς. Η στρατιωτική ηγεσία υποτάχθηκε στην πλασματική αντίληψη ότι οι εδρεύουσες στο λεκανοπέδιο Αττικής επίλεκτες μονάδες εθεωρούντο ως «πιστές», απαραίτητες για την διατήρηση του καθεστώτος. Οι αρμόδιοι στρατιωτικοί, έδωσαν προτεραιότητα στην διαφύλαξη του καθεστώτος, παρά στην προσπάθεια ενισχύσεως της αμύνης της Κύπρου.
Πρέπει να τονιστεί ότι το κριτήριο διατηρήσεως του καθεστώτος, επικράτησε στην σκέψη της στρατιωτικής ηγεσίας από την αρχική κιόλας σύλληψη της αποστολής. Και αυτό αποδεικνύεται από το γεγονός ότι η μονάδα που επιλέχθηκε από την Βόρειο Ελλάδα ήταν η Β΄ ΜΚ που έδρευε στην Ρεντίνα Χαλκιδικής και όχι η Δ΄ ΜΚ, που έδρευε μέσα στην πόλη της Θεσσαλονίκης! Επιλέχθηκε δηλαδή μία μονάδα που απείχε περί τα 80 χλμ. από το αεροδρόμιο και όχι εκείνη που βρισκόταν δίπλα σε αυτό… Η σκοπιμότητα είναι προφανής.
Η ορθή επιλογή, όχι μόνο από απόψεως λογικής, όσο και, κυρίως, από επιχειρησιακής απόψεως, ήταν μία εκ των δύο Μοιρών Αλεξιπτωτιστών. Αυτές ήταν σε θέση να μεταβούν στο αεροδρόμιο Ελευσίνος σε σύντομο χρονικό διάστημα.
(..)
Με την συγκρότηση της Εθνικής Φρουράς, κυρίως όμως με την μεταφορά της ελληνικής μεραρχίας στην Κύπρο, εξέλειπε πλέον η ανάγκη αποστολής ενισχύσεων από την Ελλάδα. Η άμυνα της Κύπρου ήταν πλήρως εξασφαλισμένη, τουλάχιστον από πλευράς χερσαίων δυνάμεων. Ακόμη και μετά την απόσυρση της μεραρχίας, με οργανωμένη καλώς την Εθνική Φρουρά, η κατάσταση μπορούσε να θεωρηθεί ικανοποιητική. Από τις πρόνοιες του Σχεδίου Κ, εξάγεται το συμπέρασμα ότι η αποστολή ενισχύσεων στην Κύπρο δεν αποτελούσε κύρια προτεραιότητα. Αυτός είναι και ο λόγος για τον οποίο δεν περιλήφθηκαν στις ΟΔΕΠΙΧ Κ/ ΑΕΔ αποστολές μεταφοράς ενισχύσεων.
Όταν το 1974, μία δεκαετία μετά, η στρατιωτική ηγεσία αποφάσιζε την από αέρος αποστολή δυνάμεων στην Κύπρο, συνελήφθη εντελώς «αδιάβαστη». Η προοπτική της εκτελέσεως αεραποβατικής επιχειρήσεως με μία Μοίρα Αλεξιπτωτιστών και τα πλεονεκτήματα που πήγαζαν από αυτήν, δεν φαίνεται καν να εξετάστηκαν, ακόμη και σε επίπεδο απλής προφορικής εισηγήσεως κατά την φάση της σχεδιάσεως. Η στρατηγικής σημασίας ευελιξία που προσέφερε το 2ο ΣΑΛ εκείνη την περίοδο, αγνοήθηκε χαρακτηριστικώς.
Ενδεικτικώς μόνο, αναφέρεται επιπλέον ένα απλό σημείο υπεροχής των Μοιρών Αλεξιπτωτιστών έναντι των Μοιρών Καταδρομών, που είχε κάποια βαρύτητα στο πεδίο της μάχης. Οι μονάδες του 2ου ΣΑΛ ήταν εξοπλι σμένες πλήρως με σύγχρονο φορητό οπλι σμό της σειράς FN, σε αντίθεση με τις μονάδες του 1ου ΣΚΔ που εξακολουθούσαν να φέρουν παλαιό οπλισμό αμερικανικής προελεύσεως, της εποχής του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου (σειρά Μ)


Επιχείρηση «ΝΙΚΗ» Αερομεταφορά αντί Αεραπόβασης
Γράφει ο ΣΑΒΒΑΣ Δ. ΒΛΑΣΣΗΣ
https://averoph.wordpress.com/2016/07/2 ... %84%CE%AF/
1 .
Τους μεν κενούς ασκούς το πνεύμα διίστησι , τους δε ανοήτους ανθρώπους το οίημα. ( Σωκράτης [ στον Στοβαίο ] )

Άβαταρ μέλους
Τλαξκαλτέκος
Extreme poster
Extreme poster
Δημοσιεύσεις: 3385

Re: Κύπρος

Δημοσίευσηαπό Τλαξκαλτέκος » 12 Αύγ 2024, 14:46

Ας μπει με αυτό εδώ
Κύπρος 1974: Η ντροπή του ελληνικού ναυτικού… Τορπιλάκατοι Τ-2 & Τ-6
viewtopic.php?f=20&t=12323#p306532


Υπόθεση Noratlas
Το σχέδιο που είχε ετοιμαστεί προέβλεπε την απογείωση 20 αεροσκαφών Noratlas και 10 Dakota της 354ης Μοίρας Τακτικών Μεταφορών «Πήγασος». Τα Noratlas θα μετέφεραν τους καταδρομείς και τα Dacota πυρομαχικά και άλλο υλικό. Αποφασίστηκε οι απογειώσεις να ξεκινήσουν στις 22:30 της 21ης Ιουλίου 1974. Ένα αεροπλάνο θα απογειωνόταν κάθε πέντε λεπτά. Αρχικώς το σχέδιο τηρήθηκε αλλά στη συνέχεια υπήρξαν περίεργες καθυστερήσεις που από κάποιους αποδίδονται και σε σκοπιμότητα. Τελικώς απογειώθηκαν μόνο τα 15 Noratlas και στο αεροδρόμιο της Σούδας παρέμειναν τα υπόλοιπα 5 μαζί με τα Dacota. Είναι αξιοσημείωτο ότι το «Νίκη 15» που απογειώθηκε τελευταίο με κυβερνήτη τον Επισμηναγό Ευάγγελο Πετρουλάκη αναχώρησε από τη Σούδα παρά το ότι είχε οδηγίες να μην πετάξει αφού είχε παραβιαστεί το χρονικό όριο. Ο Πετρουλάκης ανέλαβε την ευθύνη και απογειώθηκε. :worship_sq1:

Το Noratlas «Νίκη 13» με κυβερνήτη τον αντισμήναρχο Βασίλειο Νικολάου, δεν έφτασε ποτέ στη Κύπρο αφού δηλώθηκε ότι έχασε τον προσανατολισμό του και προσγειώθηκε στη Ρόδο. Ο τότε Διοικητής της Α’ Μοίρας Καταδρομών Γ. Παπαμελετίου αμφισβητεί τα περί απώλειας προσανατολισμού και διερωτάται «Πως βρήκαν τη Ρόδο και δεν βρήκαν τα Άδανα για να καλοπεράσουν με τους Τούρκους; :s_rofl Βεβαίως όταν βλέπεις να καίγεται ο κόσμος, το πρώτο που σου έρχεται στο μυαλό είναι, από δω παν κι άλλοι. Όσοι είναι φτιαγμένοι γι' αυτό».

Το Noratlas «Νίκη 14» με κυβερνήτη τον Επισμηναγό Παναγιώτη Λυμπερόπουλο, αν και έφτασε στο αεροδρόμιο Λευκωσίας, δεν προσγειώθηκε γιατί είχε ήδη ξημερώσει και επέστρεψε στη Κρήτη.

https://www.protothema.gr/greece/articl ... nalgisias/

24:03


Η αντίθετη άποψη :
Κάποιοι συνάδελφοι, μετά την ολοκλήρωση της αποστολής, «ταξινομούσαν» συναδέλφους τους σε ανδρείους, όσους συμμετείχαν και ολοκλήρωσαν την αποστολή και σε δειλούς, όσους δεν έφτασαν στον προορισμό τους ή και δεν απογειώθηκαν καθόλου. Η βιασύνη και η έπαρση είναι στοιχεία όχι συνετών και σοφών ατόμων. Θα ήθελα να υπερασπιστώ την αλήθεια και μόνον. Πρώτον, για εκείνους που δεν έφτασαν στον προορισμό τους, είναι απόλυτα βέβαιοι ότι η «δειλία τους» ήταν ο λόγος; Μήπως ήταν ανεπιτυχής εκτέλεση της αποστολής υπό διαδικασίες ανορθόδοξου πολέμου; Μήπως υπήρξαν παρεμβολές του εχθρού κ.α.;
https://sastya.gr/new/item/1780-kypros- ... ftoktonias
0 .
Τους μεν κενούς ασκούς το πνεύμα διίστησι , τους δε ανοήτους ανθρώπους το οίημα. ( Σωκράτης [ στον Στοβαίο ] )

Άβαταρ μέλους
Τλαξκαλτέκος
Extreme poster
Extreme poster
Δημοσιεύσεις: 3385

Re: Κύπρος

Δημοσίευσηαπό Τλαξκαλτέκος » 05 Ιαν 2025, 19:13

6 Δεκεμβρίου 1821. “Επειδή η τυραννική διοίκησις των Τούρκων μετεβλήθη ολοτελώς εις ληστείαν”…
Πέτρος Παπαπολυβίου
https://papapolyviou.com/2024/12/06/6-d ... -listeian/


Στις 6 Δεκεμβρίου 1821 μια ομάδα Κυπρίων φυγάδων των σφαγών, κάπου στην Ευρώπη, πιθανότατα στη Μασσαλία, υπέγραψαν ένα έγγραφο, σίγουρα σε δύο αντίγραφα, ίσως και σε περισσότερα, όπου ξεκινούσαν με τα εξής:

Ἐπειδὴ ἡ τυραννικὴ διοίκησις τῶν τούρκων μετεβλήθη Ὁλοτελῶς εἰς ληστήαν, καὶ οὔτε ὁ εἰρηνικὸς ἡμῶν Βίος καὶ [η] πρὸς τοὺς σκληροὺς αὐτῶν νόμους Εὐπείθια, οὔτε πολιτικὴ φρόνησις, οὔτε ἀθωότης, οὔτε ταπείνοσις, οὔτε τὰ ὑπὲρ τὴν ἡμετέραν δύναμιν ἔξοδα, οὔτε πᾶν ἄλλο εἶδος θυσίας Ὅπερ διὰ τῶν προὐχώντων ἡμῶν ἐπροσφέραμεν Ἴσχυσαν νὰ ἐμποδίσουν τὰς ἄχρι θανάτου καταδρομὰς ἡμῶν τῶν ἐν Κύπρῳ Χριστιανῶν, ἀλλὰ χωρὶς τινὸς ἠθικῆς ἢ λόγου προφάσεως κατέσφαξαν, Ὅσους ἐξ ἡμῶν ἔβαλον εἰς τὸ χέρι χριστιανούς, μηδὲν εὐλαβούμενοι οὐδὲ τῶν αἰδεσήμων ἱερέων, οὐδὲ τῶν Σεβασμίων Ἀρχιερέων, οὐδ’ αὐτοῦ τοῦ μακαριωτάτου ἡμῶν πατρὸς καὶ δεσπότου, ἀλλ’ αὐτοὺς μὲν κατέσφαξαν, τοὺς δὲ Ἱεροὺς ἡμῶν Ναοὺς καὶ Οἴκους ἄλλους μὲν ἐρήμωσαν ἄλλους δὲ κατέκαυσαν, δίδωντας εἰς ἀρπαγὴν τὰ τέκνα ἡμῶν καὶ Γυναίκας, Βιάζωντας αὐτὰ νὰ ἐναγκαλισθῶσι τὴν ἀνόσιον αὐτῶν θρησκείαν, καὶ ἄλλα ὅσα τραγικὰ καὶ ἀποτρόπαια Βαρβαρικὴ δύναμις καταχρᾶται, Ὅπου δὲν εὑρίσκει ἀνθίστασιν. Διὰ τὰς φρικτὰς αὐτὰς ἀδικίας καὶ δι’ ὅσας ἄλλας πρὸ αὐτῶν Εἰ καὶ μετριωτέρας ἀλλὰ συνεχεῖς ὑπὸ τῶν τυράννων αὐτῶν ὑπεφέραμεν, Νομίζομεν ἐνώπιον Θεοῦ, καὶ ἀνθρώπων, ὅτι ἔχομεν κάθε δίκαιον, νὰ μὴν γνωρίζωμεν πλέον διὰ διοίκησιν, τοὺς αἱμοβόρους τούτους ληστάς, ἀλλὰ συμφώνως μὲ τοὺς λοιποὺς ἀδελφοὺς ἡμῶν Ἕλληνας θέλομεν προσπαθήσει τὴν Ἐλευθερίαν τῆς εἰρηνικῆς ἡμῶν, πάλαι μὲν Μακαρίας, ἤδη δὲ τρισαθλίας Νήσου Κύπρου. [η έμφαση δική μου]

Στη συνέχεια, οι υπογράφοντες Κύπριοι, κληρικοί και λαϊκοί, ανέθεταν στον Νικόλαο Θησέα να τους εκπροσωπήσει στην Ευρώπη, “ἵvα πράξῃ ὑπὲρ τῆς ἐλευθερίας, voµίµoυ διoικήσεως καὶ εὐταξίας τῆς Κύπρου, Ὅσα κατὰ τὰς περιστάσεις κρίvει ἀvαγκαῖα καὶ ὠφέληµα, κατὰ τὰς ὑποσχέσεις καὶ Ὅρκους οὓς ἐλάβαµεv παρ’ αὐτοῦ.”

Πρόκειται για ένα βαρυσήμαντο έγγραφο, που ουσιαστικά σηματοδοτεί τη γέννηση του εθνικού κινήματος της Κύπρου και πιστοποιεί την επίδραση της Ελληνικής Επανάστασης. Το μοναδικό σωζόμενο αντίγραφο της Διακήρυξης φυλάσσεται στη Συλλογή του Κοινωφελούς Ιδρύματος Σύλβιας Ιωάννου και χάρη στη γενναιοδωρία του Ιδρύματος έχει τυπωθεί ομοιότυπο αντίγραφο του χειρογράφου και συνοδευτικό τεύχος με επεξηγηματικά κείμενα που μοιράστηκε δωρεάν στα σχολεία της Κύπρου για εκπαιδευτικούς σκοπούς.


Μανουήλ Καλέκας: “..ἀρχαία γὰρ Ἑλλήνων πατρὶς καὶ ἡ Κύπρος”
https://cognoscoteam.gr/archives/43760
Από τον λογαριασμό Twitter Chrysoloras (Alyunan00)
https://x.com/Alyunan00/status/1757794191961215321?mx=2


Ο μοναχός και θεολόγος Μανουήλ Καλέκας (γεννήθηκε το 1360 στην Κωνσταντινούπολη), σε επιστολή του οποίου ανήκει το παρακάτω απόσπασμα, απευθύνεται στον Κύπριο Μανουήλ Ράλλη, στις αρχές του 1400.

Στην επιστολή ο Καλέκας συζητά την πιθανότητα να ταξιδέψει στην Κύπρο, την γλωσσική κατάσταση της Κύπρου, την αξία της πατρογονικής ελληνικής παιδείας, ενώ εμφαίνονται γενικά τα πατριωτικά του αισθήματα.

(...) ἀλλὰ καὶ καθ’ ἕνα Ῥωμαίων, ὅπου ποτὲ γῆς εἴη (...) τῆς σῆς ὁμιλίας ἕνεκα καὶ τῆς ἑλληνίδος γλώττης τῶν ἐνοικούντων (...) οὐκ ἂν ἴσως ἐκώλυσε τὴν ἐμὴν συνουσίαν ἀφορμὴν γεγονέναι τοῦ μὴ πάντη τὴν τῶν προγόνων οἰχέσθαι παιδείαν. (...) ἀρχαία γὰρ Ἑλλήνων πατρὶς καὶ ἡ Κύπρος, καὶ τὸ παρὰ τῶν λόγων εὐγενὲς αὐτοῖς οὐκ ἀνάξιον.

each Rhomaios wherever they may be on the earth (...) of your conversation and the Greek language of the inhabitants (...) the education of our ancestors (...) Because and Cyprus is Greeks' ancient fatherland (...)
1 .
Τους μεν κενούς ασκούς το πνεύμα διίστησι , τους δε ανοήτους ανθρώπους το οίημα. ( Σωκράτης [ στον Στοβαίο ] )

Άβαταρ μέλους
Τλαξκαλτέκος
Extreme poster
Extreme poster
Δημοσιεύσεις: 3385

Re: Κύπρος

Δημοσίευσηαπό Τλαξκαλτέκος » 15 Αύγ 2025, 16:02

“Αν η Κύπρος κείται μακράν του Αιγαίου, τούτο δεν πειράζει”: ένα κείμενο του 1855
Πέτρος Παπαπολυβίου
https://papapolyviou.com/2025/08/14/an- ... -tou-1855/

Μια από τις πιο κρίσιμες πτυχές της δεύτερης φάσης της τουρκικής εισβολής, είναι η ελλαδική στάση: Η κυβέρνηση Κωνσταντίνου Καραμανλή, τρεις μόλις βδομάδες μετά την παράδοση της διακυβέρνησης από τους στρατηγούς στο περιθώριο της τουρκικής απόβασης στην Κύπρο και του χουντικού πραξικοπήματος αποφάσισε, σε μια από τις πιο δραματικές καμπές της σύγχρονης νεοελληνικής ιστορίας, ότι δεν μπορούσε να βοηθήσει την Κύπρο, σταθμίζοντας την κατάσταση στο εσωτερικό και τις ισορροπίες στον ελληνικό στρατό, αποφεύγοντας, ουσιαστικά, και τις οποιεσδήποτε πιθανότητες εμπλοκής σε έναν ελληνοτουρκικό πόλεμο. Την απόφαση της κυβέρνησής του ανακοίνωσε ο πρωθυπουργός Κωνσταντίνος Καραμανλής στο διάγγελμά του, στις 10.00 το βράδυ του 15Αύγουστου του 1974. Την ώρα που η τουρκική προέλαση συνεχιζόταν προς την Αμμόχωστο και προς τα δυτικά του νησιού, είπε τα εξής, για την ελληνική αδυναμία συμπαράστασης στην Κύπρο: “Η ένοπλος αντιμετώπισις των Τούρκων εις την Κύπρον καθίστατο αδύνατος και λόγω αποστάσεως και λόγω των γνωστών τετελεσμένων γεγονότων. Και δεν ήτο δυνατόν να επιχειρηθή χωρίς τον κίνδυνον εξασθενήσεως της αμύνης αυτής ταύτης της Ελλάδος.”

Στη δημόσια ιστορία του Κυπριακού η πιο πάνω στάση καταγράφηκε με τη φράση “η Κύπρος κείται μακράν”, που αποδόθηκε έκτοτε στον Κωνσταντίνο Καραμανλή, χωρίς ωστόσο μέχρι σήμερα να επιβεβαιωθεί τόσο η πατρότητά της όσο και αν ειπώθηκε ποτέ ακριβώς έτσι. Ούτως ή άλλως, αυτό που μένει μέχρι σήμερα στην Κύπρο είναι η κατοχή…

Πριν από μερικές μέρες, διαβάζοντας την υπό υποστήριξη διδακτορική διατριβή της φοιτήτριάς μου Μ.Κ. για το εθνικό κίνημα στην Κύπρο τον 19ο αιώνα, έπεσα με έκπληξη σε ένα κείμενο του Ευθύφρονος του 1855 που γράφοντας για το νησί μας και το πολιτικό του μέλλον χρησιμοποιεί τη φράση “η Κύπρος κείται μακράν”, απαντώντας, μάλιστα, ότι “τούτο δεν πειράζει”! Ποιος ήταν ο “Ευθύφρων ; Ήταν το κύριο φιλολογικό ψευδώνυμο του Σμυρνιού λόγιου και δημοσιογράφου Ικέσιου Γ. Λάτρη (1799-1881), που σπούδασε στο Φιλολογικό Γυμνάσιο Σμύρνης (έχοντας αρκετούς Κύπριους συμμαθητές), πολέμησε στην Ελληνική Επανάσταση, ανέλαβε διοικητικές θέσεις στην επαναστατημένη Ελλάδα και στο ελεύθερο κράτος, υποστήριξε τους “ετερόχθονες” Έλληνες στη δεκαετία του 1840 και εκλέχθηκε πληρεξούσιος της Σμύρνης στην Εθνοσυνέλευση του 1862-1864. Ο Λάτρης ήταν, θα λέγαμε, από τους “θεωρητικούς” της Μεγάλης Ιδέας, και η σημασία του έργου και της ιδεολογίας του ήταν ότι προερχόταν από τον “έξω Ελληνισμό”, επομένως δεν είχε οποιοδήποτε μικροκομματικό κίνητρο. Όπως ήταν λογικό για το βιογραφικό και τη μικρασιατική του καταγωγή, η Κύπρος κατέχει σημαντική θέση στο έργο του.

Το 1855, λοιπόν, στην εποχή του Κριμαϊκού πολέμου, υπογράφοντας ως Ευθύφρων, εξέδωσε στην Ερμούπολη το βιβλίο “Πανελληνίς. Πόνημα στιχηρόν περί του ελληνικού γένους και της Ελλάδος και του νυν πολέμου μετά προλεγομένων και σημειώσεων”. Εκεί, στα εκτενή προλεγόμενα, στη σελίδα λζ΄, αναφέρει και τα εξής για την Κύπρο, με την ορθογραφία της εποχής:

“Τις Χριστιανός, ή Μουσουλμάνος αρνείται, αν έχη σώας τας φρένας, ότι κατά τον αιώνα τούτον, Κράτος Ελληνικόν, συνιστώμενον μετά τοσαύτους αγώνας Ελλήνων και Φιλελλήνων εν Αθήναις, έξω της Θράκης και της Μικρασίας, στερείται αδίκως και παραλόγως Κρήτην, Θεσσαλίαν, Ήπειρον, Όλυμπον, Λήμνον, Νέαν (Αγιοστράτην), Ψαρρά, Κάσον, Κάρπαθον, Κύπρον και άλλους τόπους, ή νήσους, κατοικουμένους ανέκαθεν υπό των Ελλήνων μόνον; Αν η Κύπρος κήται μακράν οπωσούν του Αιγαίου, τούτο δεν πειράζει, διότι απέχει ουκ ολίγον και από της Μικρασίας και της Συρίας, ούσα μεγίστη των Ελληνίδων νήσων, χρησιμωτάτη προς την Ελληνικήν εμπορίαν και ναυτιλίαν, οπότε το Ελληνικόν Βασίλειον εγκαθιδρύεται υπό των Χριστιανικών Δυνάμεων, ως τάχα εμπορικόν και ναυτικόν, μενούσης της Τουρκίας ως Δυνάμεως υπερτέρας κατά γην.(η υπογράμμιση δική μου)

Θα μπορούσαν να γραφούν πολλά για τα τόσα που έχουν αλλάξει στα 170 χρόνια που μεσολάβησαν από το κείμενο του Λάτρη. Το καίριο ερώτημα, όμως, παραμένει: Πόσο “μακράν κείται η Κύπρος” και πόσο “πειράζει”, τελικώς η “απόστασις”…;
Εικόνα
Το απόσπασμα από την “Πανελληνίδα” του “Ευθύφρονος”
0 .
Τους μεν κενούς ασκούς το πνεύμα διίστησι , τους δε ανοήτους ανθρώπους το οίημα. ( Σωκράτης [ στον Στοβαίο ] )


Επιστροφή σε “Ιστορία”