Δημοσίευσηαπό Τλαξκαλτέκος » 09 Σεπ 2022, 13:52
Βυζαντινοί πολεμιστές
Περιοδικό Στρατιωτική Ιστορία , τεύχος 59 , εκδόσεις Περισκόπιο
Screenshot 2022-09-09 134459.png
Troyes Casket
https://en.wikipedia.org/wiki/Troyes_CasketΟ Ιησούς του Ναυή ως Βυζαντινός αξιωματικός.
Τίτλος: Ο Ιησούς του Ναυή
Χρονολογία: β΄ μισό 10ου αιώνα
Υλικό: Νωπογραφία
Διαστάσεις : -
Δημιουργός: Άγνωστος
Προέλευση: Φωκίδα, Μονή Οσίου Λουκά
Πηγή: Αχειμάστου-Ποταμιάνου, Μ., Βυζαντινές Τοιχογραφίες, Ελληνική Τέχνη, Εκδοτική Αθηνών, Αθήνα, 1995.
Περιγραφή:
Η τοιχογραφία του Ιησού του Ναυή, αρχαιότερη στο φημισμένο μοναστήρι του Οσίου Λουκά στη Φωκίδα, ανακαλύφθηκε στο καθολικό, κάτω από την ορθομαρμάρωση του ανατολικού τοίχου στη βόρεια κεραία του σταυρού, όπου το προσκύνημα του τάφου-λειψανοθήκης του οσίου. Ανήκει στη διακόσμηση της παράπλευρης, βορειοανατολικά, και προγενέστερης εκκλησίας της Παναγίας. ζωγραφισμένη στο εξωτερικό της, κοσμούσε αρχικά το νότιο άκρο της δυτικής πλευράς του δικιόνιου νάρθηκα-λιτής, το οποίο ενσωματώθηκε στο μεγάλο οκταγωνικό καθολικό που η ανέγερσή του, σε επαφή με τον κομψό τετρακιόνιο σταυρικό με τρούλο ναό της Παναγίας, τοποθετείται στο 1011. Η παράσταση ιστορεί την εμφάνιση του αρχαγγέλου Μιχαήλ στον Ιησού του Ναυή πριν από την άλωση της Ιεριχώ (Ιησ. 5: 13-15). Ο αρχιστράτηγος των Εβραίων, με στρατιωτική στολή ποικιλμένη με μαργαριτάρια, φωτοστεφανωμένος και ετοιμοπόλεμος, κρατώντας το δόρυ σε άνετη στάση, με ξίφος στη μέση και ασπίδα που κρέμεται στον ώμο του πίσω, υψώνει στρέφοντας το χέρι σε λόγο στον, αφανή σήμερα, αρχιστράτηγο του Κυρίου. Με επιγραφές ανάμεσα διαμείβεται ο διάλογος. Το θέμα οικείο στον 10ο και 11ο αιώνα, όχι σπάνιο επίσης σε τοιχογραφημένους κύκλους αφιερωμένους στον Μιχαήλ, σημειοδοτεί το πνεύμα θριάμβου νικηφόρων εκστρατειών. Η θέση του στη μονή είναι πολύ πιθανό να σχετίζεται με την ανακατάληψη της Κρήτης το 961, την οποία είχε προείπει ο όσιος Λουκάς. προβαλλόμενος σε υπόλευκο κάμπο, με νεανικό σφρίγος, κάλλος και δύναμη μνημειακής και άψογα πλασμένης μορφής, ο Ιησούς του Ναυή περιβάλλεται τη γαλήνια διάθεση, τη χάρη και αρμονία του κλασικού που προσιδιάζουν στον 10ο αιώνα. Τα ψευδοκουφικά στοιχεία που κοσμούν το κράνος και το υπαυχένιο είναι όμοιας αντίληψης με εκείνα που κατακλύζουν τον πλούσιο και λαμπρό γλυπτικό διάκοσμο της Παναγίας. Όμοια με των γλυπτών, η εξαίρετη ζωγραφική στο μοναδικό αυτό τμήμα τοιχογραφίας που βρέθηκε οδηγεί σε ζωγράφο της Βασιλεύουσας.
Στίκας 1970, ο. 147 κ.ε. Μπούρα 1980, ο. 11 κ.ε.
https://galaxy.hua.gr/~hp228304/FRESCOES/fresc3.htm
Δεν έχετε τα απαραίτητα δικαιώματα για να δείτε τα συνημμένα αρχεία σε αυτήν τη δημοσίευση.
1 .
Τους μεν κενούς ασκούς το πνεύμα διίστησι , τους δε ανοήτους ανθρώπους το οίημα. ( Σωκράτης [ στον Στοβαίο ] )