ΤΕΛΩΝΕΙΟ ΧΙΟΥ ΚΑΙ Ο ΣΤΡΑΒΩΝ
«Το διβάνι φοβάται τα έντυπα όσο και τα μοσχοβίτικα όπλα»
Ο γάλλος Γκάστον Ντεσάν όπως έγραψε και στο βιβλίο «Η ΕΛΛΑΔΑ ΣΗΜΕΡΑ» καυστικά για τα Ελληνικά τελωνεία έτσι και στο βιβλίο του «ΣΤΟΥΣ ΔΡΟΜΟΥΣ ΤΗΣ ΜΙΚΡΑΣ ΑΣΙΑΣ» παρουσίασε σπαρταριστά στιγμιότυπα από την συμπεριφορά των Οθωμανών τελωνιακών στην Χίο. Ας απολαύσουμε την διήγησή του:
«…. Οι Τούρκοι τελωνιακοί δεν είναι μόνο όπως στην περίπτωση των άλλων χωρών , φορομπήχτες επιφορτισμένοι με το να ξαλαφρώσουν όσο το δυνατόν τοπορτοφόλι των ταξιδιωτών, αλλά και πολύ ενοχλητικοί λογοκριτές, με αποστολή να ψάχνουν μήπως οι βαλίτσες των Ευρωπαίων περιέχουν κάποιο ύποπτο σύγγραμμα, κάποια προσβλητική εφημερίδα, κάποιο πονηρό βιβλίο που θα μπορούσαν να θίξουν την μωαμεθανική θρησκεία ή τη μεγαλειότητα του αρχηγού των πιστών (σουλτάνου).
Το διβάνι φοβάται τα έντυπα όσο και τα μοσχοβίτικα όπλα.
Ένας αστυνόμος με ύφος κουρσάρου, φορώντας ένα κουρελιασμένο σακάκι απ όπου κρέμονταν αξιοθρήνητα τα πράσινα κορδόνια, βγήκε από ένα σπίτι μπροστά από το οποίο φύλαγε σκοπιά ένας ξυπόλυτος ζαπτιές, οπλισμένος με ένα σκουριασμένο ντουφέκι. Ήταν ο διευθυντής του τελωνείου, ο γκιουμρουκτσής – μπασί.»
Ο υπάλληλος αυτός ζήτησε από τον Έλληνα μεταφραστή συνοδό του Gaston Deschamps, τον Χαράλαμπο, ότι έπρεπε να ανοίξει τις βαλίτσες του για έλεγχο και ο Γάλλος ….
«… άπλωσα καταγής τη μικρή μου βιβλιοθήκη. Ο γκιουμρουκτσής φόρεσε τα γυαλιά του και εξέτασε διαδοχικά τα βιβλία μου. Το σχετικό με την Χίο Memoise του Φυστέλ ντε Κούλανζ δεν του ενέπνευσε καμιά ανησυχία. Ο Χαράλαμπος τον έκανε να πιστέψει ότι επρόκειτο για ένα κείμενο που εξυμνούσε την οθωμανική κυβέρνηση και είχε γραφτεί στην Δύση από ένα πολύ διάσημο χότζα. Η Description de lile de Chio του Ζερόμ Ζυστινιάνι , συμβούλου του βασιλιά Καρόλου Θ και πρεσβευτή του στον σουλτάνο Σελίμ, και το Voyage dans le Levant του Πωλ Λυκά γλύτωσαν από την λογοκρισία ύστερα από πολλές συζητήσεις που εφησύχασαν τους ενδοιασμούς του δύστυχου ανθρωπάκου.
Όμως ένας Στράβωνας ένας τόσο δα Στράβωνας, έκδοση Teubner, του γέννησε αμφιβολίες. Τον κράτησε για λίγο στα χοντρά του χέρια και τον περιεργάστηκε. Τον έδειξε στον ζαπτιέ που φύλαγε σκοπιά και δήλωσε, παρ όλες τις διαμαρτυρίες μας, ότι ήθελε να τον δείξει σε έναν γραμματισμένο , για να δει αν θα μπορούσε να επιτρέψει την εισαγωγή του στο νησί. Ύστερα, καθώς ένιωσε καχυποψία εξαιτίας του αθώου γεωγράφου, έδειξε διατεθειμένος να βάλει χέρι σε όλα τα χαρτιά μου, μαζί στα σημειωματάρια και τις επιστολές μου.
Θύμωσα. Ο Χαράλαμπος θύμωσε και αυτός και μετάφρασε τον θυμό μου στα πιο εκφραστικά τούρκικα. Διαμαρτυρηθήκαμε λέγοντας ότι ο νόμος έδινε το δικαίωμα κατάσχεσης βιβλίων αλλά όχι και τεφτέρ (σημειωματάριων) ή μεκτούμπ (επιστολών). Μάταια όμως! Θελήσαμε να αντισταθούμε σ αυτή την αυθαίρετη πράξη και να υπερασπιστούμε τα αγαθά μας, ο ζαπτιές έκανε να μας χτυπήσει με το κοντάκι του όπλου του.
Τότε προσέφυγα στο μεγάλο μέσο που χρησιμοποιείται σ αυτές τις περιπτώσεις στην Οθωμανική Αυτοκρατορία και απείλησα ότι θα διαμαρτυρόμουνα στον πρόξενο της χώρας μου. Ο διευθυντής του τελωνείου φάνηκε να κλονίζεται. Ο Χαράλαμπος επωφελήθηκε από την διστακτικότητα του και του απηύθυνε τα παρακάτω λόγια:
- Πως σας λένε, καλέ;
- Σουλεϊμάν
- Άκουσε Σουλεϊμάν εφέντη. Αυτός ο άρχοντας είναι ισχυρός . Στην χώρα του, που είναι σύμμαχος της Τουρκίας, είναι βεζίρης. Αν λοιπόν επιμένεις να τον ενοχλείς, θα πάθεις κακό και εσύ και τα παιδιά σου. Γιατί οι Φράγκοι είναι εκδικητικοί, και είναι σωστό αυτοί που έχουν την δύναμη να έχουν και την επιθυμία της εκδίκησης. Γι αυτό σκέψου καλά τι κάνεις και μην προκαλείς την τύχη σου.
Ο Σουλεϊμάν συλλογίστηκε για μια στιγμή, ξεστόμισε μερικές ακατάληπτες λέξεις. Ύστερα δήλωσε ότι δεν μπορούσε να μας επιστρέψει τα χαρτιά μας, αλλά αναλάμβανε την υποχρέωση να μη τα ακουμπήσει πριν φτάσουν οι υπεύθυνες αρχές. Για να αποφύγουμε τις άσκοπες συζητήσεις δεχτήκαμε, αλλά απαιτήσαμε από τον γκιουμρουκτσής – μπασί να είναι πολύ προσεκτικός, κάτι που φάνηκε να μη τον προσβάλει. Έφεραν ένα κηροπήγιο , κερί και μερικά κομμάτια σπάγκο που ανακάλυψαν με μεγάλη δυσκολία στο φυλάκιο των ζαπτιέδων. Έδεσαν τον Στράβωνα , τα σημειωματάρια και την αλληλογραφία μου, τα σφράγισαν και τα έβαλαν στη σκονισμένη γωνιά του τελωνείου. Ο Χαράλαμπος είχε την πρόνοια να καταραστεί εκ των προτέρων , με φοβερές βλαστήμιες, όσους θα τολμούσαν ν αγγίσουν αυτό το δέμα.
«Στη συνέχεια μπήκαν σε μια αναζήτηση του Γάλλου πρόξενου, που ήταν Έλληνας φαρμακοποιός, ο πρόξενος τον άκουσε με λύπη για την περιπέτειά του «…επιτέλους το όνειρο ίσως ολόκληρης ζωής του γινόταν πραγματικότητα. Ο φαρμακοποιός του παζαριού της Χίου εκπροσωπούσε στην πράξη μια μεγάλη δύναμη, γινόταν το ζωντανό σύμβολο της Γαλλικής Δημοκρατίας, ο σημαιοφόρος της τρίχρωμης σημαίας της!.... Το σοβαρό και βαρύ ύφος του Χαράλαμπου έδινε στους Χιώτες να καταλάβουν ότι κάτι σπουδαίο επρόκειτο να συμβεί….» και ο Gaston Deschamps, ο Χαράλαμπος και ο φαρμακοποιός πρόξενος έφτασαν στο φυλάκιο του ζαπτιέ που με νοήματα τους έδωσε να καταλάβουν ότι στο τελωνείο δεν υπήρχε κανένας πια.
«-Κονακτά! Κονακτά! (Στο κονάκι! Στο κονάκι!»
Ένας δεκανέας (όνμπασης) εξήγησε ότι ο κυβερνήτης ότι ο κυβερνήτης μόλις πληροφορήθηκε το γεγονός με τα βιβλία, έστειλε τον γραμματέα του να μάθει λεπτομέρειες και μετέφερε τα ύποπτα βιβλία στο κονάκι του. « - Κερατάδες μουρμούρισε ο Χαράλαμπος.
- Ας πάμε στο κονάκι αναστέναξε ο προξενικός πράκτορας.».
Ξαναγύρισαν λοιπόν πίσω και τότε ….. «…ένας Έλληνας μπακάλης με σηκωτά σαν βούρτσα μαλλιά είπε χαμηλόφωνα: –Στάσου στο ύψος σου! Όταν ο Τούρκος τις φάει , σ αφήνει να του τραβήξεις το γένι».
Στο κονάκι βρήκαν μερικούς χωροφύλακες να κοιμούνται στο φυλάκιο εκεί διαπίστωσαν ότι ο μουτεσαρίφης έλλειπε και ο πρόξενος άρχισε να φοβάται « μήπως έχανε αυτή τη μάχη εξαιτίας της κακοήθους αδράνειας των Οσμανλήδων, δίνοντας έτσι την αφορμή στον Ιταλό συνάδελφό του να τον χλευάζει ολόκληρο χειμώνα» εν τω μεταξύ ο «…Χαράλαμπος, τουρκοφάγος εξ επαγγέλματος και εκ πεποιθήσεως, είχε στα νιάτα του πολεμήσει για την ανεξαρτησία της Ελλάδος, στραβοκοίταζε τον σπαθοφόρο Τούρκο» και ο Γκαστόν σκεφτόταν για την τύχη του Στράβωνα.
Τέλος πάντων τους πληροφόρησαν ότι ο μουτεσαρίφης λυπόταν που δεν μπορούσε να αποδώσει τιμές που άρμοζαν στον Γάλλο κύριο γιατί μια επείγουσα υπόθεση τον υποχρέωνε να πάει σε μια μακρινή περιοχή και ανάθετε στον μουφτή να χειριστεί το θέμα του.
«Ο μουφτής ήταν καθισμένος σταυροπόδι σ έναν καναπέ ….. Ο μικρός σατράπης , με πανούργο ύφος και μάτια που έλαμπαν πίσω από πελώρια γυαλιά …. Ρουφούσε ένα ναργιλέ…. Μας χαιρέτησε αδιάφορα και προσποιήθηκε πως αγνοούσε πλέον την παρουσία μας. Ο Χαράλαμπος είχε ανάψει και τα πόδια του έτριβαν απειλητικά το πάτωμα. – Μην εξοργίζεσαι, με καθησύχασε ο προξενικός πράκτορας. Ο Ιμπραήμ είναι καλός άνθρωπος. Μπορεί κανείς να έχει ότι θέλει απ αυτόν , αρκεί να είναι υπομονετικός.
Ο Ιμπραήμ συνέχισε την συνομιλία του με τους διπλανούς του. Ωστόσο έκανε νόημα σε έναν υπηρέτη, που τοποθέτησε μπροστά μας τρία μικρά τραπέζια με τσιγάρα και τρία φλιτζάνια καφέ…. Δεν μπορούσαν να κρατήσω άλλο τον θυμό μου. Προσποιήθηκα πως αγνοούσα τα τσιγάρα και τον καφέ. Τέντωσα με πολύ αγενή τρόπο τις γάμπες μου, κάνοντας τα τακούνια μου να ηχήσουν στο πάτωμα. Τράβηξα το καπέλο μου όσο πιο χαμηλά μπορούσα , κι ενώ ο Χαράλαμπος με κοιτούσε απορημένος φώναξα στα γαλλικά , πικρά και απειλητικά: - Κύριε προξενικέ πράκτορα, σας παρακαλώ , ευαρεστηθείτε να πείτε στον Ιμπραήμ ότι έχω μαζί μου ένα μπουγιουτντλού (διάταγμα) που με εξουσιοδοτεί να ταξιδεύσω ανενόχλητος στην Τουρκία, και ότι περιμένω να μου επιστραφούν χωρίς καθυστέρηση τα αντικείμενα που μου κατασχέθηκαν αυθαίρετα.
Έβγαλα απ την τσέπη μου ένα μεγάλο χαρτί, πάνω στο οποίο οι γραφιάδες του Μεγάλου Βεζίρη είχαν γράψει κάτι στους σκωληκοειδείς τούρκικους χαρακτήρες, και το έδωσα σε έναν υπηρέτη , που το παρέδωσε στον Ιμπραήμ με βαθύ σεβασμό. Ο Ιμπραήμ χαμογέλασε πίσω από τα γυαλιά του.
–Εφέντημ είπε αργά καλωσόρισες! Όμως συγχώρεσε με αν σου πω ότι δεν έχω ιδέα για τι πρόκειται. Δεν γνωρίζω ποιο είναι το παράπονό σου. Σου υπόσχομαι να εξετάσω την περίπτωσή σου και να αποδώσω το δίκιο σου, όσο πιο σύντομα μπορώ. Και εσύ κύριε πρόξενε, γιατί δεν μου εξήγησες αυτή την ιστορία περισσότερο;
Δόθηκαν οι απαραίτητες διευκρινίσεις και χωρίς εκπλαγούμε , μάθαμε ότι τα δέματά μας βρισκόταν ακόμα στο τελωνείο. –Θα στείλουμε εφέντημ είπε ο Ιμπραήμ. Αύριο θα τα φέρουν στο σπίτι σου. Αλλά το αύριο των Τούρκων δεν πρέπει να το εμπιστεύεται κανείς.
Έτσι απαίτησα να δοθεί αμέσως λύση στο πρόβλημά μου. Ύστερα από πολύ ψάξιμο , βρέθηκε ανάμεσα στο πολυάριθμο προσωπικό του κονακιού κάποιος αρκετά ενεργητικός να κατέβει ως το τελωνείο. Τα βιβλία και τα σημειωματάρια μου έφτασαν. Ένας χοντροκομμένος Αρμένης δραγουμάνος, που μου δήλωσε αυτάρεσκα Μουά παρλάρ φραντσέζο, ανέλαβε να εξετάσει τον Στράβωνα . Αποφάνθηκε ότι ήταν ακίνδυνος για την ευημερία της Υψηλής Πύλης.
Στο μεταξύ εγώ είχα χάσει πάνω από τη μισή μέρα μου. Όμως είχα μάθει πολλά για τον τούρκικο τρόπο διοίκησης.»
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
- «ΣΤΟΥΣ ΔΡΟΜΟΥΣ ΤΗΣ ΜΙΚΡΑΣ ΑΣΙΑΣ» του Gaston Deschamps εκδόσεις ΒΗΜΑ ΠΕΡΙΗΓΗΣΕΙΣ
-
- Ενεργά Θέματα
-
-
- από Παυλος Γ. » Σήμερα, 09:40 Παρατηρητήριο ελληνικής οικονομίας Απαντήσεις 122 Προβολές 6714
- από pluton » Χθες, 21:58 Ο Πούτιν ειρωνεύεται τους Δυτικούς: «Τι ώρα θα γινόταν η εισβολή στην Ουκρανία;» Απαντήσεις 8712 Προβολές 183335
- από Προέλλην » Χθες, 19:01 Επίθεση στη Μόσχα Απαντήσεις 15 Προβολές 143
- από DrSocrates » Χθες, 16:17 Τουρκια και MIT Απαντήσεις 24 Προβολές 2505
- από Ακρίδης Κατσαριδόπουλος » Χθες, 15:30 Η καταγωγή των σύγχρονων Βαλκανικών λαών Απαντήσεις 397 Προβολές 37511
- από DrSocrates » Χθες, 15:19 Η αποδόμηση του Δυτικού πολιτισμού Απαντήσεις 81 Προβολές 9700
- από Προέλλην » Χθες, 13:48 ΚΙΝΗΣΗ ΙΔΕΩΝ ΣΤΟ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ Απαντήσεις 24 Προβολές 1055
- από Προέλλην » Χθες, 13:40 Η ΗΠΑ τα καταφέρνει καλύτερα και στις καταστροφες Απαντήσεις 7 Προβολές 49
- από Προέλλην » Χθες, 13:34 Μετεκλογικές εξελίξεις στο ναυάγιο του σύριζα, aka η πορεία προς το 3% Απαντήσεις 194 Προβολές 5664
- από pluton » Χθες, 12:50 Βγήκε ο Κασσέλαρος; Απαντήσεις 358 Προβολές 6990
- από Ραν ταν πλαν » Χθες, 12:27 Τι άλλαξε μέσα σε δυόμιση χρόνια στις σχέσεις Ελλάδας-Ρωsssssίας? Απαντήσεις 16 Προβολές 138
- από Ραν ταν πλαν » Χθες, 12:13 Τα επιτεύγματα της κυβέρνησης μητσοτάκη Απαντήσεις 57 Προβολές 2327
- από Τλαξκαλτέκος » Χθες, 06:48 ΤΟ ΜΑΚΕΔΟΝΙΚΟ ΖΗΤΗΜΑ Απαντήσεις 526 Προβολές 45934
- από nemo » Χθες, 01:33 τι σκέφτεσαι τώρα; Απαντήσεις 6583 Προβολές 278194
- από Λαχουρένιος » 25 Μαρ 2024, 19:00 Oι πλέον ειδικοί εμπειρογνώμονες γνωμοδότησαν για την Θεσσαλία Απαντήσεις 7 Προβολές 125
- από Τλαξκαλτέκος » 25 Μαρ 2024, 15:33 Κύπρος Απαντήσεις 66 Προβολές 5434
- από Ακρίδης Κατσαριδόπουλος » 25 Μαρ 2024, 14:28 Μερικές αλήθειες που δεν ήξερες για το 1821 Απαντήσεις 216 Προβολές 15429
- από DrSocrates » 25 Μαρ 2024, 12:23 Ελλάδα, ένα «αποτυχημένο κράτος» Απαντήσεις 20 Προβολές 959
- από pluton » 25 Μαρ 2024, 08:39 Τουρκία Απαντήσεις 33 Προβολές 1666
- από pluton » 24 Μαρ 2024, 18:29 Έγκλημα Τεμπών: μοντάζ στις συνομιλίες σταθμάρχη με μηχανοδηγούς Απαντήσεις 6 Προβολές 72
-
Η περιήγηση στον παρόντα ιστότοπο συνεπάγεται ότι συμφωνείτε με τους Όρους Χρήσης και την Πολιτική Χρήσης Cookies.
Οθωμανικοί στρατοί
- pluton
- Supreme poster
- Δημοσιεύσεις: 15322
Re: Οθωμανικοί στρατοί
1 .
ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΥ: «Τελειώνουμε σήμερα ότι δεν κατάφερε να ολοκληρώσει το ΕΑΜ. Είναι δική μας επιλογή οι Πρέσπες».
- Τλαξκαλτέκος
- Extreme poster
- Δημοσιεύσεις: 3141
Re: Οθωμανικοί στρατοί
Γενίτσαροι - Μύθος και πραγματικότητα
Γρηγόρης Ζώρζος
https://www.archaiologia.gr/wp-content/ ... 7/99-8.pdf
- Το παιδομάζωμα ήταν η βίαιη στρατολόγηση νεαρών χριστιανών. Στόχος του ήταν η επάνδρωση της σουλτανικής διοικήσεως και του τακτικού στρατού. Οι γενίτσαροι προέρχονταν κυρίως από χριστιανούς των Βαλκανίων. Αποτελούσαν τμήμα του τακτικού στρατού. Απ' τον 14ο έως τον 16ο αι. στελεχωνόταν απ' τους χριστιανούς του παιδομαζώματος , ενώ στην συνέχεια απ' τους μουσουλμάνους της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας. Μάλιστα η θέση έγινε κληρονομική και ο πατέρας γενίτσαρος έκανε γενίτσαρους τα παιδιά του. Εξελίχτηκαν σε ισχυρή πολιτική δύναμη στο οθωμανικό κράτος και προχώρησαν σε ανήθικες δραστηριότητες. Ήταν κράτος εν κράτει. ( Οι Βόσνιοι γενίτσαροι ήταν οι χειρότεροι , γνωστοί ως potur oglan. ) Έφτασαν να εκβιάζουν μέχρι και τους σουλτάνους. Το 1808 εκθρόνισαν τον σουλτάνο Σελίμ Γ΄.
- janizary/janissary = γενίτσαρος. πληθυντικός janizaries -> τουρκικό yei - tsheri = νέοι στρατιώτες , νέα τάγματα. Τουρκικά yeniceri = γενίτσαροι. Σωματοφύλακας των Τούρκων σουλτάνων. Oi γενί -τσερί ( janissaries ) ήταν οι νέοι στρατιώτες. Υπερασπιστές της θρησκευτικής εξουσίας ( θρησκευτικός στρατιώτης ) και τυπικά προσωπική φρουρά του σουλτάνου απ' τον 14ο αι. έως το 1826. Ήταν οι φανατικοί υποστηρικτές. Οι αφοσιωμένοι οπαδοί. yeni-tsheri = yeni ( = νέος ) + tsheri ( = στρατιώτης ). Απ'τον 15ο - 16ο αι. συναντάμε την λέξη και στις ευρωπαϊκές γλώσσες : λατινικά lenizari/lanizari , ιταλικά ianizzero/giannizzero ( -eri ), ισπανικά και πορτογαλικά genizaro, ianizaro, γαλλικά janissaire/jainusere και στα γερμανικά janitschar.
- Κατά τον Παπαρρηγόπουλο 1.000.000 ελληνόπουλα χάθηκαν με το παιδομάζωμα για τον ελληνισμό μετά το 1453. Το παιδομάζωμα γινόταν κάθε 3 , 5 ή 7 έτη. Την στρατολογία έκαναν οι Σαντζάκ Μπέηδες , οι έπαρχοι και οι Καντήδες. Οι δωροληψίες των στρατολόγων ήταν μεγάλες και γι' αυτό τελικά συγκεντρώνονταν τα παιδιά των φτωχών οικογενειών. Τα παιδιά τα πήγαινε ο πατέρας τους ή η μητέρα τους ή ο παπάς της ενορίας στον τόπο στρατολόγησής τους , μαζί με τα πιστοποιητικά γέννησης , θρησκεύματος , τόπου καταγωγής και το όνομα του οδηγού ( suruku , του υπεύθυνου για την μετακινησή τους στην Πόλη ). Οι ομάδες αυτές , κοπάδια ( suru ), αποτελούνταν από 100 - 200 παιδιά. Πολλά από αυτά πέθαιναν κατά την πορεία τους προς την Πόλη από αρρώστιες ή αρπάζονταν από τους γονείς τους και αρματολούς. Πολλές φορές όμως αρπάζονταν από κλέφτες ή ληστές ή πειρατές που τα πουλούσαν ως δούλους. Όσα έφταναν στην Πόλη , τους γινόταν περιτομή. Έπειτα στέλνονταν στα αγροκτήματα όπου μάθαιναν τουρκικά , την ισλαμική θρησκεία και εργάζονταν για να παράγουν προϊόντα για τον σουλτάνο. Τα ευφυέστερα στέλνονταν στα ανάκτορα ( Τοπ καπί ) της Πόλης και γίνονταν ιπποκόμοι ή ατζέμ ογλάν. Εκπαιδεύονταν στρατιωτικά , αθλητικά , θρησκευτικά και γλωσσικά. Πολλοί Έλληνες γενίτσαροι δεν ξεχνούσαν την καταγωγή τους. Στήριζαν τους κλεφταρματολούς και έδιναν τρόφιμα στους ομογενείς τους. Το 1590 οι τελευταίοι Έλληνες γενίτσαροι , αν και είχαν ονόματα όπως Χασάν Αγάς ή Χαλήλ Αγάς , διατηρούσαν και το ελληνικό τους όνομα , π.χ. Βασίλης ή Αποστόλης, και οι δικοί τους και ομόθρησκοί τους τους αποκαλούσαν με το όνομά τους , ή ακόμη και με το επάγγελμα του πατέρα τους , π.χ. "ρολογά" . Ο Μιρμιρόγλου λέει πως ο Μιχάλης , δηλαδή ο αρχιστράτηγος Μεχμέτ Πασάς , επισκέφθηκε τη μητέρα του.
- Ο θεσμός των γενιτσάρων ιδρύθηκε το 1326/7 από τον σουλτάνο Ορχάν ( 1324 - 1360 ) και ευλογήθηκαν από τον ιδρυτή των Μπεκτασίδων Δερβίσηδων Χακί Μπεκτάς ( Hacci Bektas ) , o οποίος ίδρυσε ασκητικά ισλαμικά τάγματα, αντίστοιχα των ορθοδόξων χριστιανών , με ουσιαστική διαφορά πως τα μουσουλμανικά οπλοφορούσαν. Βασικός σκοπός της ίδρυσης των γενιτσάρων ήταν η δημιουργία μαχητών για την υπεράσπιση της μουσουλμανικής θρησκείας , από εκπαιδευμένους μαθητές ( ταλιμπάν ) και θρσκευτικούς μαχητές ( μουζαχεντίν ). Ως θρησκευτικοί μαθητές ( ταλιμπάν ) έμεναν άγαμοι ( όπως οι καλόγεροι στα μοναστήρια ). Αρχικά αποτελούσαν επίλεκτο σώμα πεζικού πολαππλών δράσεων , σαν τους Ευρωπαίους musketeers. Ο οπλισμός τους αποτελούταν από γιαταγάνια , ξίφη , δόρατα και μικρά πιστόλια. Δεν είχαν πανοπλία. Δυσκολεύονταν να προσαρμοστούν στα σύγχρονα όπλα. Επιτηρούσαν τα τακτικά στρατεύματα στις διάφορες περιοχές της αυτοκρατορίας. Ήταν ο φανατικός στρατός ασφάλειας των Οθωμανών που δρούσε ως ειδική δύναμη καταστολής κάθε ενέργειας κατά της θρησκείας η οποία εκφραζόταν με τη μορφή κρατικής εξουσίας ( θεοκρατικό καθεστώς ). Ήταν χριστιανομάχοι , πλιατσικολόγοι , λαφυραγωγοί , βιαστές κ.λπ. Κατέληξαν να είναι οργανωμένες συμμορίες παρά τακτικός στρατός. Ήταν αδίστακτοι και απειλούσαν και τους μουσουλμανικούς πληθυσμούς. Το 1327 ήταν 10.000. Αργότερα ξεπέρασαν τις 100.000.
- Οι στρατολογούμενοι χριστιανοί έφηβοι εξισλαμίζονταν προτού ενταχθούν στα γενιτσαρικά σώματα. Πρόκειται για χριστιανόπουλα 6 - 15 ( ή 18 ) ετών. Είχαν αυστηρούς κανόνες , οργανώνονταν σε τάγματα και παρέμεναν άγαμοι. Διοικούνταν από έναν αγά. Την περίοδο του Μουράτ Δ΄εγκαταλείπουν την αγαμία και σχημάτισαν συντεχνία. Γενίτσαροι γίνονταν πλέον με κληρονομικό δικαίωμα.
- Πολλοί μουσουλμάνοι και χριστιανοί κατατάσσονταν στον τακτικό στρατό. Σαν ανταμοιβή έπαιρναν χρήμα και εκτάσεις γης. Στον τακτικό στρατό υπήρχαν φυλετικά σώματα ( yuruk) , αλλά και θρησκευτικά. Ακόμη και χριστιανικά που είχαν τις δικές τους σημαίες. Τη σημαία της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας την σήκωναν μόνο όταν ενώνονονταν με τον υπόλοιπο οθωμανικό στρατό. Πριν τον 16ο αι. οι γενίτσαροι είχαν μπαϊράκια με ελληνικά σύμβολα. Οι ιππείς του στρατού ήταν απαλλαγμένοι από φορολογία , ενώ οι πεζικάριοι ( yaya ) χωρίζονταν σε μικρότερα τμήματα. Το 1600 οι μονάδες αυτές καταργήθηκαν διότι οι yaya , που ήταν κυρίως αγρότες , υπάκουαν περισσότεροι στον τοπικό διοικητή παρά στην κεντρική διοίκηση. Οι σπαχήδες ήταν τιμαριούχοι , κατείχαν δηλαδή γη. Τον 16ο αι. ήταν 40.000 και οι μισοί από αυτούς ήταν κυρίως απ' τις Βόρειες Βαλκανικές χώρες. Οι γενίτσαροι ερχόντουσαν συχνά σε σύγκρουση με τον τακτικό στρατό. Απ' το 1600 και μετά γίνονταν γενίτσαροι μόνο οι μουσουλμάνοι. Συνεπώς το '21 δεν υπήρχαν πλέον Έλληνες γενίτσαροι. Ήταν Τούρκοι, Αιγύπτιοι ( Μισίριδες ) , Αλβανοί/Αρβανίτες/Τουρκαλβανοί κ.λπ.
- Τον Ιούνιο του 1826 εξεγέρθηκαν κατά του σουλτάνου Μαχμού(ν)τ Β΄, κηρύχθηκε πόλεμος εναντίον τους , αρνήθηκαν να παραδοθούν και καταστράφηκαν και οι στρατώνες τους και οι σχηματισμοί τους. Το τέλος των γενιτσάρων θεωρήθηκε ευτυχές γεγονός. Οι προετοιμασίες της εξέγερσης ξεκίνησαν απ' τον Μάιο του 1826. Το κίνημα ξέσπασε τη νύχτα της 3ης Ιουνίου με απόπειρα δολοφονίας κατά του Γενιτσάρ Αγά , ο οποίος τελικά γλίτωσε. Την επόμενη ημέρα οι γενίτσαροι μετέφεραν τα καζάνια των μαγειρείων τους από τους στρατώνες τους στην πλατεία Ετ Μεϊντάν. Οι τζεμπετζήδες ( οπλοποιοί ) των γενιτσάρων άρχισαν να συγκεντρώνονται στην πλατεία πάνοπλοι. Οι στρατολόγοι τους άρχισαν να ξεσηκώνουν τις φτωχές περιοχές της Πόλης και τον υπόκοσμο. Ένα ανομοιογενές πλήθος μπήκε στα ανάκτορα και έκλεψαν πολύτιμα αντικείμενα αξίας 3.000.000 γροσίων. Λεηλατήθηκαν πλούσια σπίτια , όπως εκείνο του σατράπη της Αιγύπτου. Στη συνέχεια οι γενίτσαροι έστειλαν κήρυκες στους δρόμους της Πόλης που διαλαλούσαν ότι θα εξοντώσουν όλους τους ουλεμάδες που είχαν εκδώσει φετφάδες ( έντυπα συλλογής υπογραφών διαμαρτυρίας , αλλά και διατάγματα ) και θα πουλήσουν ως δούλους τους υπολοίπους , τις γυναίκες τους και τα παιδιά τους για 5 γρόσια το κεφάλι. Μετά οι γενίτσαροι και ο υπόκοσμος άρχισαν τις επιθέσεις στους δρόμους σε όσους φορούσαν σαρίκι, γιατί κατά την γνώμη τους αυτοί υπέγραφαν τους φετφάδες εναντίον τους. Ο Μέγας Βεζίρης ετοίμασε τον τακτικό στρατό με τα κανόνια του για να αντιμετωπίσει τους στασιαστές. Ο σουλτάνος έδωσε εντολή για "ιερό πόλεμο" ( τσιχάντ ) κατά των "απίστων" γενιτσάρων. Ο Μέγας Βεζίρης ζήτησε απ' τους γενιτσάρους να πουν τις απαιτήσεις τους. Αυτοί απάντησαν προκλητικά και προσβλητικά. Τότε ο σουλτάνος ζώστηκε το σπαθί του και τέθηκε επικεφαλής του τακτικού στρατού. Σύντομα η πλατεία των ανακτόρων γέμισε με πλήθος πιστών μουσουλμάνων καλά οπλισμένων , που ενώθηκε με τον τακτικό στρατό. Οι προύχοντες έβγαλαν απ' την κειμηλιοθήκη την ιερή σημαία του προφήτη Μωάμεθ που , όπως το λάβαρο της Αγίας Λαύρας, έγινε το λάβαρο των μουσουλμάνων στον τσιχάντ κατά των γενιτσάρων. Η επίθεση άρχισε. Τα πυροβόλα θέρισαν τους γενιτσάρους και τον συρφετό κακοποιών που τους ακολουθούσε. Οι στρατώνες τους καταστράφηκαν. Όσοι πιάστηκαν κρεμάστηκαν ύστερα από μια τυπική δίκη μισόλεπτης διάρκειας. Οι εκκαθαριστικές επιχειρίσεις γενικεύτηκαν και στην επαρχία. 6000 κεφάλια γενιτσάρων συγκεντρώθηκαν στην Πύλη. Από τον τακτικό στρατό μόνο 25 τραυματίστηκαν . Με αυτόν τον τρόπο μέσα σε 2 ημέρες διαλύθηκε το σώμα των γενιτσάρων. Η εξόντωσή τους γιορτάστηκε ως μεγάλη νίκη. Νέα τακτικά σώματα άρχισαν να δημιουργούνται.
Γρηγόρης Ζώρζος
https://www.archaiologia.gr/wp-content/ ... 7/99-8.pdf
- Το παιδομάζωμα ήταν η βίαιη στρατολόγηση νεαρών χριστιανών. Στόχος του ήταν η επάνδρωση της σουλτανικής διοικήσεως και του τακτικού στρατού. Οι γενίτσαροι προέρχονταν κυρίως από χριστιανούς των Βαλκανίων. Αποτελούσαν τμήμα του τακτικού στρατού. Απ' τον 14ο έως τον 16ο αι. στελεχωνόταν απ' τους χριστιανούς του παιδομαζώματος , ενώ στην συνέχεια απ' τους μουσουλμάνους της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας. Μάλιστα η θέση έγινε κληρονομική και ο πατέρας γενίτσαρος έκανε γενίτσαρους τα παιδιά του. Εξελίχτηκαν σε ισχυρή πολιτική δύναμη στο οθωμανικό κράτος και προχώρησαν σε ανήθικες δραστηριότητες. Ήταν κράτος εν κράτει. ( Οι Βόσνιοι γενίτσαροι ήταν οι χειρότεροι , γνωστοί ως potur oglan. ) Έφτασαν να εκβιάζουν μέχρι και τους σουλτάνους. Το 1808 εκθρόνισαν τον σουλτάνο Σελίμ Γ΄.
- janizary/janissary = γενίτσαρος. πληθυντικός janizaries -> τουρκικό yei - tsheri = νέοι στρατιώτες , νέα τάγματα. Τουρκικά yeniceri = γενίτσαροι. Σωματοφύλακας των Τούρκων σουλτάνων. Oi γενί -τσερί ( janissaries ) ήταν οι νέοι στρατιώτες. Υπερασπιστές της θρησκευτικής εξουσίας ( θρησκευτικός στρατιώτης ) και τυπικά προσωπική φρουρά του σουλτάνου απ' τον 14ο αι. έως το 1826. Ήταν οι φανατικοί υποστηρικτές. Οι αφοσιωμένοι οπαδοί. yeni-tsheri = yeni ( = νέος ) + tsheri ( = στρατιώτης ). Απ'τον 15ο - 16ο αι. συναντάμε την λέξη και στις ευρωπαϊκές γλώσσες : λατινικά lenizari/lanizari , ιταλικά ianizzero/giannizzero ( -eri ), ισπανικά και πορτογαλικά genizaro, ianizaro, γαλλικά janissaire/jainusere και στα γερμανικά janitschar.
- Κατά τον Παπαρρηγόπουλο 1.000.000 ελληνόπουλα χάθηκαν με το παιδομάζωμα για τον ελληνισμό μετά το 1453. Το παιδομάζωμα γινόταν κάθε 3 , 5 ή 7 έτη. Την στρατολογία έκαναν οι Σαντζάκ Μπέηδες , οι έπαρχοι και οι Καντήδες. Οι δωροληψίες των στρατολόγων ήταν μεγάλες και γι' αυτό τελικά συγκεντρώνονταν τα παιδιά των φτωχών οικογενειών. Τα παιδιά τα πήγαινε ο πατέρας τους ή η μητέρα τους ή ο παπάς της ενορίας στον τόπο στρατολόγησής τους , μαζί με τα πιστοποιητικά γέννησης , θρησκεύματος , τόπου καταγωγής και το όνομα του οδηγού ( suruku , του υπεύθυνου για την μετακινησή τους στην Πόλη ). Οι ομάδες αυτές , κοπάδια ( suru ), αποτελούνταν από 100 - 200 παιδιά. Πολλά από αυτά πέθαιναν κατά την πορεία τους προς την Πόλη από αρρώστιες ή αρπάζονταν από τους γονείς τους και αρματολούς. Πολλές φορές όμως αρπάζονταν από κλέφτες ή ληστές ή πειρατές που τα πουλούσαν ως δούλους. Όσα έφταναν στην Πόλη , τους γινόταν περιτομή. Έπειτα στέλνονταν στα αγροκτήματα όπου μάθαιναν τουρκικά , την ισλαμική θρησκεία και εργάζονταν για να παράγουν προϊόντα για τον σουλτάνο. Τα ευφυέστερα στέλνονταν στα ανάκτορα ( Τοπ καπί ) της Πόλης και γίνονταν ιπποκόμοι ή ατζέμ ογλάν. Εκπαιδεύονταν στρατιωτικά , αθλητικά , θρησκευτικά και γλωσσικά. Πολλοί Έλληνες γενίτσαροι δεν ξεχνούσαν την καταγωγή τους. Στήριζαν τους κλεφταρματολούς και έδιναν τρόφιμα στους ομογενείς τους. Το 1590 οι τελευταίοι Έλληνες γενίτσαροι , αν και είχαν ονόματα όπως Χασάν Αγάς ή Χαλήλ Αγάς , διατηρούσαν και το ελληνικό τους όνομα , π.χ. Βασίλης ή Αποστόλης, και οι δικοί τους και ομόθρησκοί τους τους αποκαλούσαν με το όνομά τους , ή ακόμη και με το επάγγελμα του πατέρα τους , π.χ. "ρολογά" . Ο Μιρμιρόγλου λέει πως ο Μιχάλης , δηλαδή ο αρχιστράτηγος Μεχμέτ Πασάς , επισκέφθηκε τη μητέρα του.
- Ο θεσμός των γενιτσάρων ιδρύθηκε το 1326/7 από τον σουλτάνο Ορχάν ( 1324 - 1360 ) και ευλογήθηκαν από τον ιδρυτή των Μπεκτασίδων Δερβίσηδων Χακί Μπεκτάς ( Hacci Bektas ) , o οποίος ίδρυσε ασκητικά ισλαμικά τάγματα, αντίστοιχα των ορθοδόξων χριστιανών , με ουσιαστική διαφορά πως τα μουσουλμανικά οπλοφορούσαν. Βασικός σκοπός της ίδρυσης των γενιτσάρων ήταν η δημιουργία μαχητών για την υπεράσπιση της μουσουλμανικής θρησκείας , από εκπαιδευμένους μαθητές ( ταλιμπάν ) και θρσκευτικούς μαχητές ( μουζαχεντίν ). Ως θρησκευτικοί μαθητές ( ταλιμπάν ) έμεναν άγαμοι ( όπως οι καλόγεροι στα μοναστήρια ). Αρχικά αποτελούσαν επίλεκτο σώμα πεζικού πολαππλών δράσεων , σαν τους Ευρωπαίους musketeers. Ο οπλισμός τους αποτελούταν από γιαταγάνια , ξίφη , δόρατα και μικρά πιστόλια. Δεν είχαν πανοπλία. Δυσκολεύονταν να προσαρμοστούν στα σύγχρονα όπλα. Επιτηρούσαν τα τακτικά στρατεύματα στις διάφορες περιοχές της αυτοκρατορίας. Ήταν ο φανατικός στρατός ασφάλειας των Οθωμανών που δρούσε ως ειδική δύναμη καταστολής κάθε ενέργειας κατά της θρησκείας η οποία εκφραζόταν με τη μορφή κρατικής εξουσίας ( θεοκρατικό καθεστώς ). Ήταν χριστιανομάχοι , πλιατσικολόγοι , λαφυραγωγοί , βιαστές κ.λπ. Κατέληξαν να είναι οργανωμένες συμμορίες παρά τακτικός στρατός. Ήταν αδίστακτοι και απειλούσαν και τους μουσουλμανικούς πληθυσμούς. Το 1327 ήταν 10.000. Αργότερα ξεπέρασαν τις 100.000.
- Οι στρατολογούμενοι χριστιανοί έφηβοι εξισλαμίζονταν προτού ενταχθούν στα γενιτσαρικά σώματα. Πρόκειται για χριστιανόπουλα 6 - 15 ( ή 18 ) ετών. Είχαν αυστηρούς κανόνες , οργανώνονταν σε τάγματα και παρέμεναν άγαμοι. Διοικούνταν από έναν αγά. Την περίοδο του Μουράτ Δ΄εγκαταλείπουν την αγαμία και σχημάτισαν συντεχνία. Γενίτσαροι γίνονταν πλέον με κληρονομικό δικαίωμα.
- Πολλοί μουσουλμάνοι και χριστιανοί κατατάσσονταν στον τακτικό στρατό. Σαν ανταμοιβή έπαιρναν χρήμα και εκτάσεις γης. Στον τακτικό στρατό υπήρχαν φυλετικά σώματα ( yuruk) , αλλά και θρησκευτικά. Ακόμη και χριστιανικά που είχαν τις δικές τους σημαίες. Τη σημαία της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας την σήκωναν μόνο όταν ενώνονονταν με τον υπόλοιπο οθωμανικό στρατό. Πριν τον 16ο αι. οι γενίτσαροι είχαν μπαϊράκια με ελληνικά σύμβολα. Οι ιππείς του στρατού ήταν απαλλαγμένοι από φορολογία , ενώ οι πεζικάριοι ( yaya ) χωρίζονταν σε μικρότερα τμήματα. Το 1600 οι μονάδες αυτές καταργήθηκαν διότι οι yaya , που ήταν κυρίως αγρότες , υπάκουαν περισσότεροι στον τοπικό διοικητή παρά στην κεντρική διοίκηση. Οι σπαχήδες ήταν τιμαριούχοι , κατείχαν δηλαδή γη. Τον 16ο αι. ήταν 40.000 και οι μισοί από αυτούς ήταν κυρίως απ' τις Βόρειες Βαλκανικές χώρες. Οι γενίτσαροι ερχόντουσαν συχνά σε σύγκρουση με τον τακτικό στρατό. Απ' το 1600 και μετά γίνονταν γενίτσαροι μόνο οι μουσουλμάνοι. Συνεπώς το '21 δεν υπήρχαν πλέον Έλληνες γενίτσαροι. Ήταν Τούρκοι, Αιγύπτιοι ( Μισίριδες ) , Αλβανοί/Αρβανίτες/Τουρκαλβανοί κ.λπ.
- Τον Ιούνιο του 1826 εξεγέρθηκαν κατά του σουλτάνου Μαχμού(ν)τ Β΄, κηρύχθηκε πόλεμος εναντίον τους , αρνήθηκαν να παραδοθούν και καταστράφηκαν και οι στρατώνες τους και οι σχηματισμοί τους. Το τέλος των γενιτσάρων θεωρήθηκε ευτυχές γεγονός. Οι προετοιμασίες της εξέγερσης ξεκίνησαν απ' τον Μάιο του 1826. Το κίνημα ξέσπασε τη νύχτα της 3ης Ιουνίου με απόπειρα δολοφονίας κατά του Γενιτσάρ Αγά , ο οποίος τελικά γλίτωσε. Την επόμενη ημέρα οι γενίτσαροι μετέφεραν τα καζάνια των μαγειρείων τους από τους στρατώνες τους στην πλατεία Ετ Μεϊντάν. Οι τζεμπετζήδες ( οπλοποιοί ) των γενιτσάρων άρχισαν να συγκεντρώνονται στην πλατεία πάνοπλοι. Οι στρατολόγοι τους άρχισαν να ξεσηκώνουν τις φτωχές περιοχές της Πόλης και τον υπόκοσμο. Ένα ανομοιογενές πλήθος μπήκε στα ανάκτορα και έκλεψαν πολύτιμα αντικείμενα αξίας 3.000.000 γροσίων. Λεηλατήθηκαν πλούσια σπίτια , όπως εκείνο του σατράπη της Αιγύπτου. Στη συνέχεια οι γενίτσαροι έστειλαν κήρυκες στους δρόμους της Πόλης που διαλαλούσαν ότι θα εξοντώσουν όλους τους ουλεμάδες που είχαν εκδώσει φετφάδες ( έντυπα συλλογής υπογραφών διαμαρτυρίας , αλλά και διατάγματα ) και θα πουλήσουν ως δούλους τους υπολοίπους , τις γυναίκες τους και τα παιδιά τους για 5 γρόσια το κεφάλι. Μετά οι γενίτσαροι και ο υπόκοσμος άρχισαν τις επιθέσεις στους δρόμους σε όσους φορούσαν σαρίκι, γιατί κατά την γνώμη τους αυτοί υπέγραφαν τους φετφάδες εναντίον τους. Ο Μέγας Βεζίρης ετοίμασε τον τακτικό στρατό με τα κανόνια του για να αντιμετωπίσει τους στασιαστές. Ο σουλτάνος έδωσε εντολή για "ιερό πόλεμο" ( τσιχάντ ) κατά των "απίστων" γενιτσάρων. Ο Μέγας Βεζίρης ζήτησε απ' τους γενιτσάρους να πουν τις απαιτήσεις τους. Αυτοί απάντησαν προκλητικά και προσβλητικά. Τότε ο σουλτάνος ζώστηκε το σπαθί του και τέθηκε επικεφαλής του τακτικού στρατού. Σύντομα η πλατεία των ανακτόρων γέμισε με πλήθος πιστών μουσουλμάνων καλά οπλισμένων , που ενώθηκε με τον τακτικό στρατό. Οι προύχοντες έβγαλαν απ' την κειμηλιοθήκη την ιερή σημαία του προφήτη Μωάμεθ που , όπως το λάβαρο της Αγίας Λαύρας, έγινε το λάβαρο των μουσουλμάνων στον τσιχάντ κατά των γενιτσάρων. Η επίθεση άρχισε. Τα πυροβόλα θέρισαν τους γενιτσάρους και τον συρφετό κακοποιών που τους ακολουθούσε. Οι στρατώνες τους καταστράφηκαν. Όσοι πιάστηκαν κρεμάστηκαν ύστερα από μια τυπική δίκη μισόλεπτης διάρκειας. Οι εκκαθαριστικές επιχειρίσεις γενικεύτηκαν και στην επαρχία. 6000 κεφάλια γενιτσάρων συγκεντρώθηκαν στην Πύλη. Από τον τακτικό στρατό μόνο 25 τραυματίστηκαν . Με αυτόν τον τρόπο μέσα σε 2 ημέρες διαλύθηκε το σώμα των γενιτσάρων. Η εξόντωσή τους γιορτάστηκε ως μεγάλη νίκη. Νέα τακτικά σώματα άρχισαν να δημιουργούνται.
1 .
Τους μεν κενούς ασκούς το πνεύμα διίστησι , τους δε ανοήτους ανθρώπους το οίημα. ( Σωκράτης [ στον Στοβαίο ] )
- Τλαξκαλτέκος
- Extreme poster
- Δημοσιεύσεις: 3141
Re: Οθωμανικοί στρατοί
Αίτια παρακμής της Οθωμανικής αυτοκρατορίας
1) Βλαμμένοι σουλτάνοι , καθυστερημένοι και ηδονιστές. Τα χαρέμια τους και οι αξιωματούχοι τους ζουσαν μέσα στις δολοπλοκίες. Σκευωρίες , προδοσίες , δολοφονίες.
2) Οι γενίτσαροι έγιναν για τον πούτσο. Αναμιξή τους στην εσωτερική πολιτική.
3) Τεχνολογική παρακμή εξαιτίας της θεοκρατίας. Οι Οθωμανοί ακολούθησαν δογματικά ένα άκαμπτο ισλάμ που εχθρευόταν τις ανθρωπιστικές και θετικές επιστήμες.
4) Διοικητική παρακμή ( διαφθορά, ρουσφέτια, παράνομος πλουτισμός, ωνητά αξιώματα κ.α. )
5) Οικονομική παρακμή. Η οικονομία εξαρτιόταν από αλλογενείς. Με τις Ανακαλύψεις δεν ήταν πλέον η Μεσόγειος το αποκλειστικό κέντρο του διεθνούς εμπορίου. Το κράτος έχασε χρήμα.
6) Ανατολίτικη διεστραμμένη απολυταρχία. Κάθε λάθος στοίχιζε το κεφάλι του αποτυχόντα αξιωματούχου.
7) Στρατιωτική παρακμή ( διαφθορά, στασιμότητα κ.α. ) Το τιμάριο έγινε κληρονομικό. Οι σπαχήδες αμέλησαν τα στρατιωτικά τους καθήκοντα και ενδιαφέρονταν μόνο για τα έσοδά τους απ' την καλλιέργεια της γης.
8) Οι Τούρκοι ήταν μειονότητα μέσα στην αυτοκρατορία τους σε εκτεταμένες περιοχές.
9) Ακμή χριστιανικών κρατών και αντεπίθεση.
10) Οθωμανοί πασάδες που ήθελαν αυτονομία. Με λίγα λόγια πρόκριτοι και τοπικοί ηγεμονίσκοι ( αγιάνηδες ) εξελίχθηκαν σε πανίσχυρους τοπάρχες ( Αλή πασάς Τεπελενλής , Οσμάν Πασβάνογλου Βιδινίου , Μωχάμετ Άλη της Αιγύπτου , Μποσατλήδες της Σκόδρας* ).
*
11) Επαναστάσεις γκιαούρηδων.
12) Οι χωρικοί καταπιέζονταν απ' τις επιπρόσθετες εισφορές , τις συχνές αγγαρείες , τους έκτακτους φόρους και τους μεγαλοτσιφληκάδες .
13) Αρματολοί και βοϊνούκοι που έχαναν τα προνόμιά τους γίνονταν ληστοσυμμορίτες ( Αλβανία , Μαυροβούνιο , Βοσνία ).
14) Ενδοκοινοτική καταπίεση. Δεν έφταναν οι μουσουλμάνοι καιροσκόποι φοροεισπράκτορες, υπήρχαν και ασύδοτοι χριστιανοί τοιούτοι πρόκριτοι : κοτζαμπάσηδες στην Ελλάδα , κνεζ στην Σερβία και τσορμπατζήδες στη Βουλγαρία.
15 ) Ληστές και κλέφτες. Όχι οι γνωστοί οι χριστιανοί. Άλλοι . Δέκα φορές χειρότεροι. Π.χ. οι Κιρτζαλήδες , ληστρικές τουρκικές ομάδες που λυμαίνονταν τη Βλαχία , τη Βόρεια Βουλγαρία , την Σερβία, τον Στρυμόνα και το Παγγαίο. Ο Ρήγας γι' αυτούς :
Τριακόσιοι Γκιρζιανλήδες τον έκαμαν να διή,
πως δεν μπορεί με τόπια , μπροστά τους να εβγή.
1) Βλαμμένοι σουλτάνοι , καθυστερημένοι και ηδονιστές. Τα χαρέμια τους και οι αξιωματούχοι τους ζουσαν μέσα στις δολοπλοκίες. Σκευωρίες , προδοσίες , δολοφονίες.
2) Οι γενίτσαροι έγιναν για τον πούτσο. Αναμιξή τους στην εσωτερική πολιτική.
3) Τεχνολογική παρακμή εξαιτίας της θεοκρατίας. Οι Οθωμανοί ακολούθησαν δογματικά ένα άκαμπτο ισλάμ που εχθρευόταν τις ανθρωπιστικές και θετικές επιστήμες.
ΚΡΥΦΟ ΚΕΙΜΕΝΟ: ΕΜΦΑΝΙΣΗ
4) Διοικητική παρακμή ( διαφθορά, ρουσφέτια, παράνομος πλουτισμός, ωνητά αξιώματα κ.α. )
5) Οικονομική παρακμή. Η οικονομία εξαρτιόταν από αλλογενείς. Με τις Ανακαλύψεις δεν ήταν πλέον η Μεσόγειος το αποκλειστικό κέντρο του διεθνούς εμπορίου. Το κράτος έχασε χρήμα.
6) Ανατολίτικη διεστραμμένη απολυταρχία. Κάθε λάθος στοίχιζε το κεφάλι του αποτυχόντα αξιωματούχου.
7) Στρατιωτική παρακμή ( διαφθορά, στασιμότητα κ.α. ) Το τιμάριο έγινε κληρονομικό. Οι σπαχήδες αμέλησαν τα στρατιωτικά τους καθήκοντα και ενδιαφέρονταν μόνο για τα έσοδά τους απ' την καλλιέργεια της γης.
8) Οι Τούρκοι ήταν μειονότητα μέσα στην αυτοκρατορία τους σε εκτεταμένες περιοχές.
9) Ακμή χριστιανικών κρατών και αντεπίθεση.
10) Οθωμανοί πασάδες που ήθελαν αυτονομία. Με λίγα λόγια πρόκριτοι και τοπικοί ηγεμονίσκοι ( αγιάνηδες ) εξελίχθηκαν σε πανίσχυρους τοπάρχες ( Αλή πασάς Τεπελενλής , Οσμάν Πασβάνογλου Βιδινίου , Μωχάμετ Άλη της Αιγύπτου , Μποσατλήδες της Σκόδρας* ).
*
ΚΡΥΦΟ ΚΕΙΜΕΝΟ: ΕΜΦΑΝΙΣΗ
11) Επαναστάσεις γκιαούρηδων.
12) Οι χωρικοί καταπιέζονταν απ' τις επιπρόσθετες εισφορές , τις συχνές αγγαρείες , τους έκτακτους φόρους και τους μεγαλοτσιφληκάδες .
13) Αρματολοί και βοϊνούκοι που έχαναν τα προνόμιά τους γίνονταν ληστοσυμμορίτες ( Αλβανία , Μαυροβούνιο , Βοσνία ).
14) Ενδοκοινοτική καταπίεση. Δεν έφταναν οι μουσουλμάνοι καιροσκόποι φοροεισπράκτορες, υπήρχαν και ασύδοτοι χριστιανοί τοιούτοι πρόκριτοι : κοτζαμπάσηδες στην Ελλάδα , κνεζ στην Σερβία και τσορμπατζήδες στη Βουλγαρία.
15 ) Ληστές και κλέφτες. Όχι οι γνωστοί οι χριστιανοί. Άλλοι . Δέκα φορές χειρότεροι. Π.χ. οι Κιρτζαλήδες , ληστρικές τουρκικές ομάδες που λυμαίνονταν τη Βλαχία , τη Βόρεια Βουλγαρία , την Σερβία, τον Στρυμόνα και το Παγγαίο. Ο Ρήγας γι' αυτούς :
Τριακόσιοι Γκιρζιανλήδες τον έκαμαν να διή,
πως δεν μπορεί με τόπια , μπροστά τους να εβγή.
0 .
Τους μεν κενούς ασκούς το πνεύμα διίστησι , τους δε ανοήτους ανθρώπους το οίημα. ( Σωκράτης [ στον Στοβαίο ] )
- Ακρίδης Κατσαριδόπουλος
- Crazy poster
- Δημοσιεύσεις: 1132
Re: Οθωμανικοί στρατοί
Τλαξκαλτέκος έγραψε:Ιστορία των Ελλήνων, ΔΟΜΗ, τόμος 8 :
Ο θεσμός της επάνδρωσης του στρατιωτικού και διοικητικού μηχανισμού από δούλους δεν ήταν οθωμανική εφεύρεση. (... )
Μηπως γνωρίζεις πότε σταμάτησαν οι Οθωμανοι να χρησιμοποιούν αυτό τον οπλισμό;
Δεν έχετε τα απαραίτητα δικαιώματα για να δείτε τα συνημμένα αρχεία σε αυτήν τη δημοσίευση.
0 .
- Τλαξκαλτέκος
- Extreme poster
- Δημοσιεύσεις: 3141
Re: Οθωμανικοί στρατοί
Ακρίδης Κατσαριδόπουλος έγραψε:Τλαξκαλτέκος έγραψε:Ιστορία των Ελλήνων, ΔΟΜΗ, τόμος 8 :
Ο θεσμός της επάνδρωσης του στρατιωτικού και διοικητικού μηχανισμού από δούλους δεν ήταν οθωμανική εφεύρεση. (... )
Μηπως γνωρίζεις πότε σταμάτησαν οι Οθωμανοι να χρησιμοποιούν αυτό τον οπλισμό;
12889D0A-2D92-4421-9A69-ECC30C0B5218.jpeg
Δεν γνωρίζω καν τι είναι "αυτός ο οπλισμός" .
0 .
Τους μεν κενούς ασκούς το πνεύμα διίστησι , τους δε ανοήτους ανθρώπους το οίημα. ( Σωκράτης [ στον Στοβαίο ] )
- Ακρίδης Κατσαριδόπουλος
- Crazy poster
- Δημοσιεύσεις: 1132
Re: Οθωμανικοί στρατοί
Τλαξκαλτέκος έγραψε:Ακρίδης Κατσαριδόπουλος έγραψε:
Μηπως γνωρίζεις πότε σταμάτησαν οι Οθωμανοι να χρησιμοποιούν αυτό τον οπλισμό;
12889D0A-2D92-4421-9A69-ECC30C0B5218.jpeg
Δεν γνωρίζω καν τι είναι "αυτός ο οπλισμός" .
Το κρανος και την πανοπλία εννοω
0 .
- Τλαξκαλτέκος
- Extreme poster
- Δημοσιεύσεις: 3141
Re: Οθωμανικοί στρατοί
Ακρίδης Κατσαριδόπουλος έγραψε:Τλαξκαλτέκος έγραψε:Δεν γνωρίζω καν τι είναι "αυτός ο οπλισμός" .
Το κρανος και την πανοπλία εννοω
Δεν γνωρίζω ακριβώς. Μάλλον όταν θα υιοθέτησαν τα πυροβόλα όπλα και θα έγιναν μουσκετοφόροι.
Στην εικόνα είναι γενίτσαροι ή σπαχήδες ;
0 .
Τους μεν κενούς ασκούς το πνεύμα διίστησι , τους δε ανοήτους ανθρώπους το οίημα. ( Σωκράτης [ στον Στοβαίο ] )
- Ακρίδης Κατσαριδόπουλος
- Crazy poster
- Δημοσιεύσεις: 1132
Re: Οθωμανικοί στρατοί
Τλαξκαλτέκος έγραψε:Ακρίδης Κατσαριδόπουλος έγραψε:
Το κρανος και την πανοπλία εννοω
Δεν γνωρίζω ακριβώς. Μάλλον όταν θα υιοθέτησαν τα πυροβόλα όπλα και θα έγιναν μουσκετοφόροι.
Στην εικόνα είναι γενίτσαροι ή σπαχήδες ;
Σπαχήδες
0 .
- Τλαξκαλτέκος
- Extreme poster
- Δημοσιεύσεις: 3141
Re: Οθωμανικοί στρατοί
Ακρίδης Κατσαριδόπουλος έγραψε:Τλαξκαλτέκος έγραψε:Δεν γνωρίζω ακριβώς. Μάλλον όταν θα υιοθέτησαν τα πυροβόλα όπλα και θα έγιναν μουσκετοφόροι.
Στην εικόνα είναι γενίτσαροι ή σπαχήδες ;
Σπαχήδες
Αυτοί δεν ξέρω αν άλλαξαν ποτέ. Όταν τα κτήματά τους έγιναν κληρονομικά πρέπει να σταμάτησαν και να πολεμούν.
0 .
Τους μεν κενούς ασκούς το πνεύμα διίστησι , τους δε ανοήτους ανθρώπους το οίημα. ( Σωκράτης [ στον Στοβαίο ] )
- Ακρίδης Κατσαριδόπουλος
- Crazy poster
- Δημοσιεύσεις: 1132
Re: Οθωμανικοί στρατοί
Τλαξκαλτέκος έγραψε:Δεν γνωρίζω ακριβώς. Μάλλον όταν θα υιοθέτησαν τα πυροβόλα όπλα και θα έγιναν μουσκετοφόροι.
Στην Ιαπωνία συνέβει το αντίθετο
1 .