Ενημερωτικά: Λαλεδάκια= λουλουδάκια, τζιβαέρι μου=ψυχουλα μου, σπλάχνο μου.
Λολ, η φωτογραφια, το ραδιοφωνο και τα αλλα που αναφερεις ειναι δυτικες εφευρεσεις οχι ανατολιτικες....
Μα φυσικά δεν είπα ότι τα ανακάλυψαν.
Έγραψα
εισήγαγαν στην Ελλάδα
.
Πχ την τυπογραφία δεχόμαστε ότι την ανακάλυψε ο Γουτεμβέργιος, η ττυπογραφία ήταν γνωστή από την αρχαία Ελλάδα, απλά ο Γουτεμβέργιος την βελτίωσε σαν τέχνη. Αλλά στον Ελληνικό κορμό δεν υπήρχαν τυπογραφεία, τυπογραφείο που εξέδιδε ελληνικά βιβλία και έντυπα είχε στην Βιέννη και τις άλλες ευρωπαϊκές χώρες και στις Κυδωνίες (Αϊβαλί) της Μικράς Ασίας βέβαια.
Το Κων/νο Τομπρα τον έστειλαν να εκμάθει και εισαγάγει από στην Βιέννη και το Παρίσι μαζί με τον συσπουδαστή του Γεώργιο Κλεόβουλο από την Φιλιππούπολη, την νέα μέθοδο διδασκαλίας (αλληλοδιδακτική) και την τέχνη της τυπογραφίας, τις δαπάνες αυτής της εκμαθήσεως ανέλαβε η οικογένεια Σαλτέλλι.
Στο Αϊβαλί δημιουργήθηκε ένα πλήρες τυπογραφείο ( μηχανήματα, Ελληνικά τυπογραφικά στοιχεία κλπ) με δαπάνες του προύχοντα Χατζή Παρασκευά Σαλτέλλι, το τυπογραφείο στεγάστηκε σε οίκημα πλησίον της Ακαδημίας Κυδωνιών από το 1819 υπό την διεύθυνση του Κ Τόμπρα. Μέχρι την επανάσταση του 1821 και την καταστροφή της πόλης των Κυδωνιών (εκδόθηκαν βιβλία).
Ο Ιάκωβος Τομπάζης προσπάθησε μαζί με τον Κ Τόμπρα να περισώσουν αυτό το τυπογραφείο αλλά στάθηκε αδύνατο, το έκαψαν οι Τούρκοι.
Τον Ιούλιο του 1821 ιδρύθηκε το πρώτο τυπογραφείο της επανάστασης στην Καλαμάτα σε ένα τζαμί, με διευθυντή την Κ Τόμπρα. (μέχρι τότε τα πάντα ήταν χειρόγραφα).
Η πρώτη έντυπη εφημερίδα που κυκλοφόρησε σε απελευθερωμένο ελληνικό έδαφος, στην Καλαμάτα, τον Αύγουστο του 1821, έφερε τον τίτλο «Σάλπιγξ Ελληνική» τυπώθηκε και μέγα πλήθος εντύπων. Το τυπογραφείο αυτό μεταφέρθηκε στην Κόρινθο και το κατέστρεψε ο Δράμαλης για να μη τα πολυλογώ.... Το 1824 ο Κ Τόμπρας ανέλαβε την διεύθυνση του δημόσιου τυπογραφείου της Ύδρας..... ο Κων/νος Τόμπρας είναι ο τυπογράφος της Ελληνικής Επανάστασης, δίπλα του βγήκε (μαθήτεψε) μια γενιά παιδιών που έμαθαν την τυπογραφία.
Σήμερα αν πας στο Ναύπλιο θα δεις σε πολλά καταστήματα ο ιδιοκτήτης να λέγεται Τόμπρας, προφανώς είναι απόγονοι του ανθρώπου που εισήγαγαν την τυπογραφία στην Ελλάδα.
Έτσι όμως για να συμπληρώσω σε άπειρους τομείς του πολιτισμού οι πρόσφυγες υπήρξαν οι πρωτοπόροι και οι δημιουργοί των βάσεων του συγκεκριμένου τομέα του πολιτισμού πχ ο πατέρας της ελληνικής αγιογραφίας θεωρείται ο Αϊβαλιώτης Φώτης Κόντογλου, τα έργα του κοσμούν ναούς και δημόσια κτήρια.
Διακόσμησε κτήρια του Δήμου Αθηναίων (για τα οποία σήμερα καμαρώνουμε), η κόρη του με παράπονο είπε ότι έμεινε απλήρωτος για τη δουλειά του στο Δημαρχείο της Αθήνας.... αναγκάστηκε στην Κατοχή να πουλήσει το σπίτι του σε έναν, λαδέμπορο από την Μυτιλήνη, για ένα σακί αλεύρι κι έναν τενεκέ λάδι.
Ο νέος ιδιοκτήτης αγριεύτηκε τόσο πολύ από την «ιδιότροπη φαντασία» του Φ Κόντογλου, με τους αγρίους, τους ληστές και τους κανιβάλους, που σκέπασε όλη τη σύνθεση με πηχτή πράσινη ρεπουλίνη (λαδομπογιά) για να μην τη βλέπει. Σαν να μην έφτανε όμως αυτό έσκαψε κι αυλάκια για να περάσει καλώδια και το μπουρί της σόμπας.
Έτσι όταν η τοιχογραφία αποτοιχίστηκε το 1978 μετά από πολλές περιπέτειες, φάνηκαν οι ζημιές, που αποκαταστάθηκαν από τους συντηρητές μόνο στην επιγραφή με βάση μια φωτογραφία που υπήρχε, τραβηγμένη το 1932. Στην πίσω όψη της ο Κόντογλου είχε σημειώσει :
“fresques de la maison d’ artiste, 1932 Athenes”
«Τοιχογραφίαι (φρέσκα) του σπιτιού μου – Προσωπογραφίαι της οικογενείας».
Όταν έφυγε από το σπίτι του για λίγο λάδι .... κατέφυγε τελικά με την οικογένειά σε ένα εγκαταλελειμμένο γκαράζ στον παράλληλο δρόμο, την οδό Γαβριηλίδου, που συνόρευε από την πίσω μεριά με το οικόπεδο του σπιτιού του. Το γκαράζ αυτό το ονόμασε με αγάπη «φάτνη αυτοκινήτων».
Φωτογραφία του Φ Κόντογλου στο Γκαράζ. Και φυσικά οι άνθρωποί μας είχαν ψυχή, στην συμφορά, στην δυστυχία στέκονταν ορθοί, δεν έλλειπε το γέλιο, το τραγούδι και το τραπέζι για την οικογένεια, τους συγγενείς και τους φίλους (έστω και αν αυτό το τραπέζι είχε μια μπουκιά ψωμί) και όπως λέει το τραγούδι :
ΤΑ ΠΙΟ ΩΡΑΙΑ ΛΑΪΚΑ ΣΤΑ ΣΠΙΤΙΑ ΤΑ ΠΡΟΣΦΥΓΙΚΑ ΤΑ ΕΙΧΑΜΕ ΧΟΡΕΨΕΙ
ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΥ: «Τελειώνουμε σήμερα ότι δεν κατάφερε να ολοκληρώσει το ΕΑΜ. Είναι δική μας επιλογή οι Πρέσπες».