ΒΟΡΕΙΟΣ ΗΠΕΙΡΟΣ ΓΗ ΣΛΑΒΙΚΗ

Θέματα ιστορικού και αρχαιολογικού ενδιαφέροντος.
Άβαταρ μέλους
Adminović
Sloboda Narodu
Sloboda Narodu
Δημοσιεύσεις: 14298
Τοποθεσία: F.R. Liberland

Re: ΒΟΡΕΙΟΣ ΗΠΕΙΡΟΣ ΓΗ ΣΛΑΒΙΚΗ

Δημοσίευσηαπό Adminović » 19 Αύγ 2022, 18:04

Ακρίδης Κατσαριδόπουλος έγραψε:
Τλαξκαλτέκος έγραψε:To νέο αλβανικό αφήγημα για την «Τσαμουριά»
https://www.huffingtonpost.gr/entry/del ... 12fb11bb94
Αθανάσιος Γκότοβος, Αρθρογράφος
τ. Καθηγητής Παιδαγωγικής στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων
03/03/2019


Τι σχέση έχουν αυτά με τη βόρεια ήπειρο; :hmhmhm:

Πάντως ο τύπος είναι τελείως ανιστόρητος. Εδω ας πούμε φέρνει ως σοβαρή πηγή έναν αμόρφωτο χωροφύλακα της μεταπολεμικής περιόδου :laugh1:


Δικός μας κι αυτός.

Γνήσιο τέκνο της σλαβικής Ηπείρου. :yesyes: :dirol:


gotov

Serbo-Croatian

Etymology

From Proto-Slavic *gotovъ

IPA(key): /ɡǒtoʋ/
Adjective

gòtov (definite gòtovī, Cyrillic spelling го̀тов)

1. ready, prepared
2. finished, done, completed


https://en.m.wiktionary.org/wiki/gotov

1 .
Ο ψεκασμός είναι υγεία, είναι πολιτισμός!

Σκοτώνει βακτήρια, ιούς, μύκητες, ζιζάνια, καθώς και πάσης φύσεως παράσιτα
. :yesyes:

Άβαταρ μέλους
Τλαξκαλτέκος
Extreme poster
Extreme poster
Δημοσιεύσεις: 3142

Re: ΒΟΡΕΙΟΣ ΗΠΕΙΡΟΣ ΓΗ ΣΛΑΒΙΚΗ

Δημοσίευσηαπό Τλαξκαλτέκος » 19 Αύγ 2022, 18:52

Ακρίδης Κατσαριδόπουλος έγραψε:Τι σχέση έχουν αυτά με τη βόρεια ήπειρο; :hmhmhm:

Σχετίζονται γιατί η Αλβανία χρησιμοποιεί το αλβανοτσάμικο ως αντιστάθμισμα στο βορειοηπειρωτικό.

Το νεοσύστατο αλβανικό κράτος, που, μεταξύ άλλων, έπρεπε να αντιμετωπίσει και το πρόβλημα της ελληνικής μειονότητας στα νότια σύνορά του, επιδίωξε να χρησιμοποιήσει τους Τσάμηδες ως μοχλό πίεσης εναντίον της Ελλάδας. Έτσι, από το Δεκέμβριο του 1922 άρχισε να δημοσιοποιεί στον τύπο και στην ΚτΕ καταγγελίες, «[…] γιατί η Ελλάδα αναγκάζει τους Τσάμηδες να εγκαταλείψουν τα σπίτια τους για να τακτοποιηθούν οι πρόσφυγες από τη Μικρά Ασία».

Χαρακτηριστική των αλβανικών προθέσεων ήταν η δήλωση του Τουρχάν πασά, τέως πρωθυπουργού της Αλβανίας, στη Συνδιάσκεψη της Ειρήνης: «Οι Έλληνες ζητούν το τμήμα της Νοτίου Αλβανίας που ονομάζουν Β. Ήπειρο, ισχυριζόμενοι ότι έχει πληθυσμό 120.000 Έλληνες και 80.000 Αλβανούς. Εμείς αμφισβητούμε αυτούς τους αριθμούς και αποδεικνύουμε ότι οι Έλληνες της περιοχής δεν υπερβαίνουν τους 20.000. […] Οι Έλληνες ίσως διεκδικούν τη Β. Ήπειρο για να ντροπιάσουν τους Αλβανούς και να τους αναγκάσουν να αποσύρουν τη δίκαιη διεκδίκησή τους επί της Νοτίας Ηπείρου και ειδικά επί της Τσαμουριάς που είναι κατά βάση αλβανική».


(...) Τέλος, [ η αλβανική κυβέρνηση ] απείλησε για πρώτη φορά ανοιχτά με εξέγερση του αλβανικού λαού εναντίον των Ελλήνων της Β. Ηπείρου, αν δεν σταματούσε ο διωγμός των Τσάμηδων* και πως «[…] η κυβέρνηση δεν αναλάμβανε καμία ευθύνη για τις συνέπειες** που θα προέκυπταν».

* Δηλαδή να μην μεταφερθούν στην Τουρκία όπως έπρεπε.
** Κι αν μετά εισέβαλε η Ελλάδα στην Αλβανία θα τρέχατε στην ΚτΕ να κλαίτε. :laugh1:
http://ikee.lib.auth.gr/record/288100/f ... -18750.pdf


Πάντως ο τύπος είναι τελείως ανιστόρητος.

Δεν βλέπω κάτι ανιστόρητο. Αντίθετα βλέπω να καταδεικνύει πως οι Αλβανιτσάμηδες είχαν πάρει ψηλά τον αμανέ ακόμη και πριν την δικτατορία του Μεταξά. Τόσο καταπιεσμένοι ήταν που έκαναν επεισόδια στις εθνικές επετείους των Ελλήνων.


Υ.Γ. Γελάει ο κόσμος με την κοπτοραπτική του Ιού. Πλέον είναι παντελώς αναξιόπιστος , πετσοκόβει τις πηγές και κανείς δεν τον παίρνει στα σοβαρά.

- μερίδα Τσάμηδων είχε ήδη πουλήσει και τις περιουσίες τους ενόψει της μετάβασής τους στην Τουρκία.
- Ο πρόεδρος της ΕΑΠ Κάμπελ : Δεν θα επιτρέψουμε στους τσιφλικάδες Τσάμηδες να έχουν χωριστή μεταχείριση από τον υπόλοιπο ελληνικό λαό.
- . Έτσι, η Βουλή ψήφισε, τον Ιούνιο του 1930, τον ειδικό Νόμο 4816 «Περί καθορισμού αποζημιώσεως απαλλοτριωθέντων κτημάτων Μαργαριτίου και Παραμυθίας» : Διπλασίασε την αρχική τιμή για τα απαλλοτριωθέντα κτήματά τους και τους παρείχε το δικαίωμα χρηματικών βοηθημάτων. Άμεση απόδοση των κακώς απαλλοτριωθέντων αστικών ακινήτων τους, ώστε να λείψουν πλέον τα παράπονα που διατυπώνονταν από εκείνους. Προσωρινή αναστολή καταβολής φόρων προς το Δημόσιο· Δωρεάν συσσίτιο για τους μαθητές του ιεροδιδασκαλείου των Φιλιατών.
- 1923. Αναφορά του Γενικού Διοικητή Ηπείρου Σταματίου, με την οποία ασκούσε κριτική στη διακριτική στάση της Ελλάδας απέναντι στους μουσουλμάνους Τσάμηδες: «Δυστυχώς εις Ήπειρον δεν επετάχθη εξ αρχής το ήμισυ της ακινήτου περιουσίας των Οθωμανών, εγκατασταθέντων των προσφύγων εις χριστιανικάς οικίας και ούτω οι Οθωμανοί μείναντες ανενόχλητοι και άθικτοι δημιουργούσι σήμερον προβλήματα παραμονής των».
http://ikee.lib.auth.gr/record/288100/f ... -18750.pdf

Υ.Γ. 2 Εδώ τι λέει ο Ιός ; Πως είναι πιθανότατα Τσάμηδες ; :giggle02:
Αλβανοί -ανιχνευτές του ιταλικού στρατού, κατά πάσα πιθανότητα Τσάμηδες.
Φωτογραφία του αυστριακού Βίλιμπαλντ Κολέγκερ.

Εικόνα
0 .
Τους μεν κενούς ασκούς το πνεύμα διίστησι , τους δε ανοήτους ανθρώπους το οίημα. ( Σωκράτης [ στον Στοβαίο ] )

Άβαταρ μέλους
Ακρίδης Κατσαριδόπουλος
Crazy poster
Crazy poster
Δημοσιεύσεις: 1139

Re: ΒΟΡΕΙΟΣ ΗΠΕΙΡΟΣ ΓΗ ΣΛΑΒΙΚΗ

Δημοσίευσηαπό Ακρίδης Κατσαριδόπουλος » 19 Αύγ 2022, 20:04

Τλαξκαλτέκος έγραψε:- μερίδα Τσάμηδων είχε ήδη πουλήσει και τις περιουσίες τους ενόψει της μετάβασής τους στην Τουρκία.
- Ο πρόεδρος της ΕΑΠ Κάμπελ : Δεν θα επιτρέψουμε στους τσιφλικάδες Τσάμηδες να έχουν χωριστή μεταχείριση από τον υπόλοιπο ελληνικό λαό.
- . Έτσι, η Βουλή ψήφισε, τον Ιούνιο του 1930, τον ειδικό Νόμο 4816 «Περί καθορισμού αποζημιώσεως απαλλοτριωθέντων κτημάτων Μαργαριτίου και Παραμυθίας» : Διπλασίασε την αρχική τιμή για τα απαλλοτριωθέντα κτήματά τους και τους παρείχε το δικαίωμα χρηματικών βοηθημάτων. Άμεση απόδοση των κακώς απαλλοτριωθέντων αστικών ακινήτων τους, ώστε να λείψουν πλέον τα παράπονα που διατυπώνονταν από εκείνους. Προσωρινή αναστολή καταβολής φόρων προς το Δημόσιο· Δωρεάν συσσίτιο για τους μαθητές του ιεροδιδασκαλείου των Φιλιατών.
- 1923. Αναφορά του Γενικού Διοικητή Ηπείρου Σταματίου, με την οποία ασκούσε κριτική στη διακριτική στάση της Ελλάδας απέναντι στους μουσουλμάνους Τσάμηδες: «Δυστυχώς εις Ήπειρον δεν επετάχθη εξ αρχής το ήμισυ της ακινήτου περιουσίας των Οθωμανών, εγκατασταθέντων των προσφύγων εις χριστιανικάς οικίας και ούτω οι Οθωμανοί μείναντες ανενόχλητοι και άθικτοι δημιουργούσι σήμερον προβλήματα παραμονής των».
http://ikee.lib.auth.gr/record/288100/f ... -18750.pdf

Τι σχέση έχει το περιουσιακό με τη γενικότερη μεταχείριση της μειονότητας; Στις πηγές που παρατέθηκαν γίνεται λόγος περί διαφόρων ζητημάτων (θρησκευτικό, κοινοτικό, εκπαιδευτικό κλπ).

Υ.Γ. Το ελληνικό κράτος φταίει για τη στάση των τσάμηδων κατά τη διάρκεια του πολέμου. Θα μπορούσε να τους είχε ανταλλάξει με το μεγαλύτερο τμήμα της ελληνικής μειονότητας της β. ηπείρου αλλά απέρριπτε σχετικές προτάσεις της αλβανικής πλευράς γιατί δεν ήθελε να σταματήσει να διεκδικεί ;)
0 .

Άβαταρ μέλους
Τλαξκαλτέκος
Extreme poster
Extreme poster
Δημοσιεύσεις: 3142

Re: ΒΟΡΕΙΟΣ ΗΠΕΙΡΟΣ ΓΗ ΣΛΑΒΙΚΗ

Δημοσίευσηαπό Τλαξκαλτέκος » 19 Αύγ 2022, 20:09

Ακρίδης Κατσαριδόπουλος έγραψε: Το ελληνικό κράτος φταίει για τη στάση των τσάμηδων κατά τη διάρκεια του πολέμου. Θα μπορούσε να τους είχε ανταλλάξει με το μεγαλύτερο τμήμα της ελληνικής μειονότητα της β. ηπείρου αλλά απέρριπτε σχετικές προτάσεις της αλβανικής πλευράς γιατί δεν ήθελε να σταματήσει να διεκδικεί ;)

Γιατί να προχωρήσει σε τέτοια ανταλλαγή ; Οι Τουρκοτσάμηδες έπρεπε να πάνε στην Τουρκία όπως πήγαν και οι Αλβανοί της Μακεδονίας. Καμιά διαφορά δεν είχαν οι Αλβανοί της Μακεδονίας από τους Αλβανούς της Ηπείρου. Όπως η Ελλάδα δέχτηκε ορθόδοξους αρμενόφωνους , τουρκόφωνους και καυκασιανόφωνους , έτσι και η Τουρκία δέχτηκε μουσουλμάνους σλαβόφωνους , βλαχόφωνους και αλβανόφωνους. Η Ελλάδα ποτέ δεν έπρεπε να δεχτεί την παραμονή των Τσάμηδων.
0 .
Τους μεν κενούς ασκούς το πνεύμα διίστησι , τους δε ανοήτους ανθρώπους το οίημα. ( Σωκράτης [ στον Στοβαίο ] )

Άβαταρ μέλους
Ακρίδης Κατσαριδόπουλος
Crazy poster
Crazy poster
Δημοσιεύσεις: 1139

Re: ΒΟΡΕΙΟΣ ΗΠΕΙΡΟΣ ΓΗ ΣΛΑΒΙΚΗ

Δημοσίευσηαπό Ακρίδης Κατσαριδόπουλος » 19 Αύγ 2022, 21:02

Τλαξκαλτέκος έγραψε:Γιατί να προχωρήσει σε τέτοια ανταλλαγή ; Οι Τουρκοτσάμηδες έπρεπε να πάνε στην Τουρκία όπως πήγαν και οι Αλβανοί της Μακεδονίας. Καμιά διαφορά δεν είχαν οι Αλβανοί της Μακεδονίας από τους Αλβανούς της Ηπείρου. Η Ελλάδα ποτέ δεν έπρεπε να δεχτεί την παραμονή των Τσάμηδων.

Δεν έπαιξαν ρόλο και οι αντιδράσεις των ίδιων των Τσάμηδων; Όσοι είχαν διαμορφωμένη εθνική συνείδηση δεν επιθυμούσαν να πάνε στην Τουρκία. Δεν γνωρίζω το ποσοστό τους επί του συνόλου.
0 .

Άβαταρ μέλους
Τλαξκαλτέκος
Extreme poster
Extreme poster
Δημοσιεύσεις: 3142

Re: ΒΟΡΕΙΟΣ ΗΠΕΙΡΟΣ ΓΗ ΣΛΑΒΙΚΗ

Δημοσίευσηαπό Τλαξκαλτέκος » 19 Αύγ 2022, 22:14

Ακρίδης Κατσαριδόπουλος έγραψε:
Τλαξκαλτέκος έγραψε:Γιατί να προχωρήσει σε τέτοια ανταλλαγή ; Οι Τουρκοτσάμηδες έπρεπε να πάνε στην Τουρκία όπως πήγαν και οι Αλβανοί της Μακεδονίας. Καμιά διαφορά δεν είχαν οι Αλβανοί της Μακεδονίας από τους Αλβανούς της Ηπείρου. Η Ελλάδα ποτέ δεν έπρεπε να δεχτεί την παραμονή των Τσάμηδων.

Δεν έπαιξαν ρόλο και οι αντιδράσεις των ίδιων των Τσάμηδων; Όσοι είχαν διαμορφωμένη εθνική συνείδηση δεν επιθυμούσαν να πάνε στην Τουρκία. Δεν γνωρίζω το ποσοστό τους επί του συνόλου.

Τον Ιούνιο του 1925 οι εντολοδόχοι [ τρία ουδέτερα μέλη της Μεικτής Επιτροπής της ΚτΕ : Ντε Λάρα, Έκστραντ και Γουίντιγκ ] έκαναν περιοδεία σε όλη την Ήπειρο και σύμφωνα με την αναφορά τους οι μουσουλμάνοι της περιοχής δεν είχαν ιδέα από πού κατάγονταν. Ήταν πάνω απ’ όλα μουσουλμάνοι, ενώ πίσω από την επιθυμία τους να μεταναστεύσουν κρυβόταν περισσότερο η ανασφάλεια και η αβεβαιότητα για το μέλλον τους, η ανησυχία για την τύχη που επιφύλασσε το ελληνικό κράτος στην ακίνητη περιουσία τους, καθώς και η ελπίδα για μια καλύτερη τύχη στην Τουρκία. Επίσης, πρωταρχικό ρόλο στη στάση των Τσάμηδων έπαιξε και ο οικονομικός παράγοντας. Όσοι από αυτούς πίστευαν ότι πηγαίνοντας στην Τουρκία θα έπαιρναν γη δήλωναν Τούρκοι, ενώ όσοι πίστευαν ότι έτσι θα μπορούσαν να κρατήσουν ατόφιες τις περιουσίες τους δήλωναν Αλβανοί.
http://ikee.lib.auth.gr/record/288100/f ... -18750.pdf

Πρακτικό σύσκεψης του Πολιτικού Γραφείου του Κόμματος Εργασίας Αλβανίας, στις 25 Μαρτίου 1949

Λιρί Μπελισόβα: Με βάση την απόφαση του Πολιτικού Γραφείου έχουν σταλεί κάτω μερικοί Τσάμηδες σύντροφοι για να στρατολογήσουν στοιχεία εκ’ των Τσάμηδων προσφύγων για τον Ελληνικό Δημοκρατικό Στρατό. Σε συγκέντρωση του κόμματος έχει ειπωθεί καθαρά και ξάστερα, ενώ με άλλους δεν έχει συζητηθεί, αλλά έχουν διαρρεύσει απ’ τα μέλη του Κόμματος και ο λαός έχει πληροφορηθεί, και για το λόγο αυτό μέχρι στιγμής μόνο 30 άτομα έχουν ζητήσει να πάνε και τα μέλη του Κόμματος έχουν πάρει αυτή την υπόθεση χωρίς ενθουσιασμό. Τα μέλη του Κόμματος δεν έχουν δεχτεί καλά την υπόθεση και η αντίδραση έχει δουλέψει για λόγο της και έχει προετοιμάσει το έδαφος για τον εαυτό της. Έχουν πάρει και δια της βίας οι Έλληνες πρόσφυγες σε 2-3 περιπτώσεις για να πάνε εκεί. Γενικώς οι Τσάμηδες δεν θέλουν να πάνε στην Ελλάδα. Το σύνθημα είναι ότι δεν εμπιστευόμαστε τους Έλληνες θέλουμε να μείνουμε στην Αλβανία ή να μας αφήσετε να πάμε στην Τουρκία, την Τσαμουριά δεν την αγαπούμε.
https://www.istorikathemata.com/2012/07 ... anias.html
0 .
Τους μεν κενούς ασκούς το πνεύμα διίστησι , τους δε ανοήτους ανθρώπους το οίημα. ( Σωκράτης [ στον Στοβαίο ] )

Άβαταρ μέλους
Ακρίδης Κατσαριδόπουλος
Crazy poster
Crazy poster
Δημοσιεύσεις: 1139

Re: ΒΟΡΕΙΟΣ ΗΠΕΙΡΟΣ ΓΗ ΣΛΑΒΙΚΉ

Δημοσίευσηαπό Ακρίδης Κατσαριδόπουλος » 21 Αύγ 2022, 16:05

Τλαξκαλτέκος έγραψε:Οι Έλληνες ζητούν το τμήμα της Νοτίου Αλβανίας που ονομάζουν Β. Ήπειρο, ισχυριζόμενοι ότι έχει πληθυσμό 120.000 Έλληνες και 80.000 Αλβανούς.

Ο αστικός τύπος έκανε λόγο περί 200.000 αλύτρωτων Ελλήνων :D
0 .

Άβαταρ μέλους
Ακρίδης Κατσαριδόπουλος
Crazy poster
Crazy poster
Δημοσιεύσεις: 1139

Re: ΒΟΡΕΙΟΣ ΗΠΕΙΡΟΣ ΓΗ ΣΛΑΒΙΚΗ

Δημοσίευσηαπό Ακρίδης Κατσαριδόπουλος » 05 Σεπ 2022, 01:21

Τλαξκαλτέκος έγραψε:Καμιά διαφορά δεν είχαν οι Αλβανοί της Μακεδονίας από τους Αλβανούς της Ηπείρου.

http://ikee.lib.auth.gr/record/112389/f ... 9-2385.pdf

Μετά το 1923 παρέμειναν στη Μακεδονία περίπου 1.700 μουσουλμάνοι αλβανικής καταγωγής που εξαιρέθηκαν από την Ανταλλαγή των Πληθυσμών.

Τι απέγιναν αυτοί; :sgrat:
0 .

Άβαταρ μέλους
Τλαξκαλτέκος
Extreme poster
Extreme poster
Δημοσιεύσεις: 3142

Re: ΒΟΡΕΙΟΣ ΗΠΕΙΡΟΣ ΓΗ ΣΛΑΒΙΚΗ

Δημοσίευσηαπό Τλαξκαλτέκος » 05 Σεπ 2022, 13:12

Ακρίδης Κατσαριδόπουλος έγραψε:
Τλαξκαλτέκος έγραψε:Καμιά διαφορά δεν είχαν οι Αλβανοί της Μακεδονίας από τους Αλβανούς της Ηπείρου.

http://ikee.lib.auth.gr/record/112389/f ... 9-2385.pdf

Μετά το 1923 παρέμειναν στη Μακεδονία περίπου 1.700 μουσουλμάνοι αλβανικής καταγωγής που εξαιρέθηκαν από την Ανταλλαγή των Πληθυσμών.

Τι απέγιναν αυτοί; :sgrat:

Άγνωστο. :dunno:

Φαντάζομαι ότι και οι 127 Τσάμηδες που παρέμεναν στην Ελλάδα το 1951. Συνέχισαν ήσυχα τη ζωή τους.
0 .
Τους μεν κενούς ασκούς το πνεύμα διίστησι , τους δε ανοήτους ανθρώπους το οίημα. ( Σωκράτης [ στον Στοβαίο ] )

Άβαταρ μέλους
Ακρίδης Κατσαριδόπουλος
Crazy poster
Crazy poster
Δημοσιεύσεις: 1139

Re: ΒΟΡΕΙΟΣ ΗΠΕΙΡΟΣ ΓΗ ΣΛΑΒΙΚΗ

Δημοσίευσηαπό Ακρίδης Κατσαριδόπουλος » 05 Σεπ 2022, 14:05

Η Χιμάρα ως σημείο τριβής

Η Χιμάρα εξακολουθεί να συνιστά το σημαντικότερο σημείο τριβής μεταξύ της μειονότητας και της Ελλάδας από τη μία, και του αλβανικού κράτους από την άλλη. Η τουριστική ανάπτυξη της περιοχής επέφερε μεγάλες αλλαγές στην αξία της γης, γεγονός που μπορεί ως έναν βαθμό να εξηγήσει τις έντονες αντιπαραθέσεις, όπως θα δούμε και στη συνέχεια. Αν και παραδοσιακά οι Χιμαριώτες από τα ελληνόφωνα χωριά δεν γίνονταν αντιληπτοί στην Αλβανία ως τμήμα της ελληνικής μειονότητας, αυτό σταδιακά άλλαξε, έστω και με τον τρόπο που περιγράψαμε στο σχετικό κεφάλαιο. Καθώς δε το βάρος της ελληνοαλβανικής διαμάχης μετατοπιζόταν προς τη Χιμάρα και το ΚΕΑΔ υποχωρούσε στις ελληνόφωνες περιοχές, πρόεδρος της Ομόνοιας εκλέχθηκε ο τότε δήμαρχος Χιμάρας Βασίλης Μπολάνος, ο πρώτος που δεν προερχόταν από τους αναγνωρισμένους μειονοτικούς οικισμούς.

Η σημασία που αποδίδει η ελληνική πλευρά στη Χιμάρα και μετά τα μέσα της δεκαετίας του 2000 και την ίδρυση του σχολείου φαίνεται καταρχάς δύσκολο να εξηγηθεί. Παλαιότερα είχαμε εκφράσει τη θέση ότι η ελληνική πολιτική αποσκοπούσε αφενός στην ανάδειξη της ύπαρξης ελληνόφωνης και ελληνικής μειονότητας στην περιοχή, αφετέρου οριοθετούσε ένα απώτατο όριο της ζώνης που θεωρούσε ιστορικά και συμβολικά ως ελληνικής επιρροής ή ενδιαφέροντος στη νότια Αλβανία. Σήμερα πιστεύουμε ότι θα πρέπει να συνυπολογιστούν δύο ακόμη παράγοντες: ο πρώτος αφορά την άντληση δύναμης από την προστασία της Ελλάδας όσων διεκδικούν στη Χιμάρα, η τιμή της οποίας είναι εξαιρετικά υψηλή. Όσοι αρχικά ή αργότερα ταυτίστηκαν με την ελληνική «μερίδα» διεκδικούν γη σε σχέση με άλλους που υποστηρίζονται από ένα διεφθαρμένο κρατικό μηχανισμό, αν και μερικές φορές τα όρια είναι ασαφή και οι «ρόλοι» εναλλασσόμενοι, καθώς όλοι, ως Χιμαριώτες, πλήττονται από αποφάσεις των Τιράνων. Ο δεύτερος αφορά τη μείωση του γοήτρου που θα επιφέρει για την Ελλάδα η νίκη της αλβανικής πλευράς. Εξ όσων μάλιστα διαπιστώσαμε από την έρευνά μας, οι ελληνικές Αρχές δεν αντιλαμβάνονται τους παραπάνω παράγοντες.

Οι Χιμαριώτες έχουν αναδείξει το ζήτημα της ιδιοκτησίας, χαρακτηρίζοντας «υφαρπαγή» αυτό που συμβαίνει στην περιοχή. Η παραλιακή ζώνη αποτελεί τον σημαντικότερο ίσως πόλο τουριστικής ανάπτυξης της Αλβανίας και εδώ και καιρό πολλοί, ακόμη και Ιταλοί, έχουν επενδύσει σημαντικά κεφάλαια. Οι διαμάχες αυτές πρόκειται να συνεχιστούν, ενώ ήδη επεκτάθηκαν και σε άλλους οικισμούς που κατέχουν γη στην παραλία, όπως αυτός της Νιβίτσας, αρκετά νοτιότερα. Ο συγκεκριμένος οικισμός, αν και πιο κοντά στους Αγίους Σαράντα, με ορθόδοξο αλβανόφωνο πληθυσμό και μια μικρή μειοψηφία Βλάχων, «αγκαλιάζεται» από μερίδα των ελληνικών ΜΜΕ ως έχων «Έλληνες» ή «ομογενείς» κατοίκους. Βέβαια, πριν τα ΜΜΕ, ήταν το ελληνικό κράτος που έκανε αυτή την «ανακάλυψη», αποδίδοντας την ομογενειακή ιδιότητα σε πολλούς κατοίκους αλλά και απλώς καταγόμενους από τους ορθόδοξους οικισμούς νότια της Χιμάρας. Πρόκειται, όπως αναφέρθηκε, για την τελευταία χρονικά συμπερίληψη μίας ομάδας πληθυσμού στους ομογενείς από τον μεγάλο αριθμό όσων κατά καιρούς συμπεριλαμβάνονταν ή αποβάλλονταν από αυτή την κατηγορία μετά το 1990. Ιδιαίτερη σημασία έχει και ότι την όλη αντίδραση στην Ελλάδα για τις ιδιοκτησίες σε αυτούς τους οικισμούς αναλαμβάνει ο Σύλλογος Χειμαρριωτών, ο οποίος την 1η Δεκεμβρίου 2008 διοργανώνει διαμαρτυρία έξω από την αλβανική πρεσβεία στην Αθήνα.

Επίσης, η αντιπαράθεση σχετικά με τον μειονοτικό ή όχι χαρακτήρα της Χιμάρας εντάθηκε τα τελευταία χρόνια σε ένα διαφορετικό πλέον επίπεδο. Αυτό της ισότιμης μεταχείρισης της Χιμάρας με τους οικισμούς της «παλαιάς» μειονότητας. Ιδιαίτερα χαρακτηριστική είναι η μη συμπερίληψη της Χιμάρας στις περιοχές που κατοικούνται (και) από την ελληνική μειονότητα ακόμη το 2016, στην έκθεση της αλβανικής κυβέρνησης προς το Συμβούλιο της Ευρώπης για την εφαρμογή της Σύμβασης-Πλαίσιο για τις Εθνικές Μειονότητες από την Αλβανία. Την ίδια στιγμή που στην έκθεση αναφέρονται σχεδόν 10.000 «νόμιμοι κάτοικοι» μειονοτικοί στον δήμο Σαράντα και η ύπαρξη μειονότητας ακόμη και στο Patos, δεν περιλαμβάνεται ούτε μία σημείωση για τη Χιμάρα.

Αν και η επίσημη ελληνική πολιτική κρατά εδώ και καιρό σχετικά πιο χαμηλό προφίλ στην περιοχή, η ίδια η μειονότητα ανεβάζει τους τόνους, ενώ παράλληλα η κληρονομιά των παλαιότερων ετών ενδυναμώνει την αντιπαράθεση. Η πρώτη δήλωση που πυροδότησε αντιδράσεις έγινε τον Απρίλιο του 2007 από τον Μπολάνο. Σε τηλεοπτική εκπομπή δήλωνε, και υπό την ιδιότητα του αντιπροέδρου της Ομόνοιας: «Εμείς δεν ζητούμε τίποτα περισσότερο απ' ό,τι η Αλβανία στο Κόσοβο». Στα τέλη του 2007 μια σειρά δίγλωσσων πινακίδων, σε αλβανικά και αγγλικά, τοποθετούνται στον δήμο Χιμάρας από το Υπουργείο Συγκοινωνιών: τοπωνύμια, μνημεία, κύριες οδοί. Με απόφαση του δημάρχου και, εξ όσων μας μεταφέρθηκε, χωρίς πρότερη συμφωνία του Δημοτικού Συμβουλίου, αφαιρούνται οι σχετικές πινακίδες, καθώς δεν ήταν γραμμένες και στα ελληνικά, δηλαδή δεν αναγνωριζόταν η ύπαρξη ελληνικής μειονότητας στην περιοχή. Το πρωτόδικο δικαστήριο καταδικάζει τον δήμαρχο σε φυλάκιση έξι μηνών και αφαίρεση του δικαιώματος να κατέχει δημόσιο αξίωμα επί τρία έτη. Η καταδίκη ήρθε μια εβδομάδα πριν την επίσκεψη Καραμανλή στην Αλβανία τον Απρίλιο του 2009. Η ελληνική κυβέρνηση κρατά χαμηλούς τόνους, ενώ ο τότε πρωθυπουργός Σαλί Μπερίσα δηλώνει αντίθετος με την απόφαση του δικαστηρίου. Μερικούς μήνες αργότερα, τον Δεκέμβριο του 2009, ο Μπολάνος θα καταδικαστεί για την έκδοση παράνομων οικοδομικών αδειών. Τον Μάιο του 2010 ένας εκρηκτικός μηχανισμός προκαλεί ζημιές έξω από το σπίτι του. Η περίοδος εκείνη θα χαρακτηριστεί από ένταση, που κατά μία άποψη πυροδοτούσαν οι ενέργειες του δημάρχου, όπως η προαναφερθείσα δήλωση, και κατά μία άλλη οι ενέργειές του για τη γλώσσα (βλ. στη συνέχεια). Ένα γκράφιτι το 2008 σε τοίχο γυμνασίου στους Αγίους Σαράντα «Η Χειμάρρα είναι Ελληνική» (ή «Χειμάρρα γη Ελληνική») –περιστατικό όχι σπάνιο – θα καταλήξει σε μαθητική διαδήλωση στην ίδια πόλη με κάψιμο της ελληνικής σημαίας και το σύνθημα «Η Χιμάρα είναι Αλβανική». Η πρώτη ένταση εκείνης της περιόδου σε τοπικό επίπεδο εμφανίζεται το 2008. Τον Απρίλιο θα σημειωθούν σοβαρά επεισόδια: το αστυνομικό τμήμα της Χιμάρας θα υποστεί συνεχή πετροβολισμό για την κράτηση δύο προσώπων από τη Χιμάρα – σύμφωνα με την Αστυνομία αρνήθηκαν τον έλεγχο ταυτοτήτων. Οι αστυνομικοί θα απαντήσουν με πυροβολισμούς στον αέρα και οι διαδηλωτές θα σηκώσουν πανό με τα συνθήματα «Εδώ είναι Βόρειος Ήπειρος», «Εδώ είναι ελληνικό έδαφος» (;), και θα κάνουν λόγο για κακομεταχείριση των συλληφθέντων. Αμέσως μετά ο Μπολάνος φέρεται να προχώρησε σε δηλώσεις που έμμεσα έκαναν λόγο για αυτονομία. Τον Αύγουστο του 2008 ο Μπολάνος θα επανέλθει στη δημοσιότητα με το αίτημα της Ομόνοιας για υιοθέτηση των ελληνικών στην Αλβανία ως δεύτερης επίσημης γλώσσας της χώρας, όπως τα αλβανικά στη (μετέπειτα) Βόρεια Μακεδονία. Ήταν επόμενο ένας νέος κύκλος δημοσιευμάτων και αντιδράσεων να ξεκινήσει στην Αλβανία. Το τεταμένο κλίμα θα συνεχιστεί. Το 2010 θα δολοφονηθεί, κατά τα φαινόμενα με εθνοτικό/εθνικό κίνητρο ένας καταστηματάρχης στη Χιμάρα από (εθνοτικά) Αλβανούς που διέμεναν στην Αυλώνα. Θα ακολουθήσει ακόμη εντονότερη παρουσία της ελληνικής ακροδεξιάς στην περιοχή. Ντόπιοι αλλά και προερχόμενοι από την Ελλάδα εθνικιστές, ακροδεξιοί, αντιπροσωπείες της Χρυσής Αυγής κ.ά. θα κάνουν αισθητή την παρουσία τους και θα δημιουργούν εντυπώσεις στα αλβανικά ΜΜΕ.

Η αντιπαράθεση για τις ιδιοκτησίες θα συνεχιστεί σχετικά αμείωτη, με διαστήματα έξαρσης, μικρότερης ή μεγαλύτερης σημασίας. Η όποια κίνηση τακτοποίησης της δόμησης της Χιμάρας θεωρείται ότι στρέφεται «κατά των ομογενών». Πόσο μάλλον όταν οι αντιδράσεις του πληθυσμού είναι μαζικές, όπως το 2017. Αναμφισβήτητα πάντως, οι αλβανικές αρχές δεν λειτουργούν με βάση το θεσμικό πλαίσιο ή χωρίς να λαμβάνουν υπόψη τους διάφορα συμφέροντα κάθε φύσης. Μέσα σε αυτά, ουδόλως μπορεί να αποκλειστούν «εθνικές πολιτικές», χωρίς όμως να παίρνουν την έκταση και τη σημασία που τους αποδίδει η ελληνική πλευρά. Χαρακτηριστικό παράδειγμα του πώς λειτουργεί το αλβανικό κράτος είναι η ακύρωση κατεδαφίσεων και η εσπευσμένη απόσυρση σειράς απαλλοτριώσεων, παρά το ότι είχαν φτάσει να δημοσιευτούν στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης και εξαφανίστηκαν από αυτή μετά την έκδοσή της – καθώς αποκαθηλώθηκε από την επίσημη ιστοσελίδα το επίμαχο φύλλο – με παρέμβαση ακόμη και του Έλληνα πρωθυπουργού. Ένα τμήμα του όντως «αλβανικού μοντέλου» σχεδίου ανάπλασης, που αφορούσε τα σπίτια άνω των 100 ετών (και όχι «ομογενών») ακυρώνεται, αλλά το ζήτημα παραμένει άλυτο. Φαίνεται όμως ότι το τελευταίο διάστημα υπάρχουν αποφάσεις που συντηρούν και αναπαράγουν την ένταση.

Άλλωστε, όποια λύση και να δοθεί θα υπάρχουν δυσαρεστημένοι που, κατά τον συνήθη τρόπο, θα επικαλεστούν διακρίσεις σε βάρος της μειονότητας ή από τη μειονότητα σε βάρος του «αλβανικού πληθυσμού της Χιμάρας».

https://www.academia.edu/43204236/Έλλην ... νινα_2020_
0 .


Επιστροφή σε “Ιστορία”