Η ρουμανική προπαγάνδα στο χωριό ΠεριβόλιΤο επεισόδιο το οποίο σημαδεύει την χρονιά (1890) και φαίνεται να ταράσσει την τοπική αλλά και ευρύτερη κοινωνία, είναι η επίθεση, από πλευράς ρουμανιζόντων ενάντια στον Μητροπολίτη Κλήμη. Ο ίδιος ο Δημήτριος Κωνσταντινέσκου περιγράφει το περιστατικό με λίγες μόνο γραμμές. Την ημέρα της Αγίας Παρασκευής ο Μητροπολίτης επισκέφτηκε το Περιβόλι και θέλησε να ιερουργήσει στον ομώνυμο ναό, με την προϋπόθεση, όμως, η λειτουργία να γίνει στα ελληνικά και όχι στα ρουμανικά. Τότε ξεκίνησαν συζητήσεις ανάμεσα στις δύο παρατάξεις και κάποιοι ρουμανίζοντες χτύπησαν τον Μητροπολίτη και του έκοψαν τα γένια. Στη συνέχεια συνελήφθησαν από ένα στρατιωτικό απόσπασμα, που βρισκόταν στο χωριό και πέρασαν τρεις μήνες στη φυλακή. Οι ελληνικές εφημερίδες περιγράφουν εκτενέστερα το περιστατικό. Η επίθεση, όπως τονίζουν, ήταν οργανωμένη και συνέβη βάση σχεδίου. Ο Μητροπολίτης έφτασε στο Περιβόλι στις 25 Ιουλίου και οι ρουμανίζοντες αποφάσισαν να τον εμποδίσουν να χοροστατήσει. Γι’ αυτό το πρωί της επόμενης ημέρας, στις 26 Ιουλίου, ανήμερα της Αγίας Παρασκευής, κατέλαβαν τα καθίσματα της εκκλησίας, εφοδιασμένοι με περίστροφα και μαχαίρια. Οι κινήσεις τους όμως έγιναν αντιληπτές από κατοίκους του χωριού, οι οποίοι ειδοποίησαν το Μητροπολίτη που, αποφάσισε να μην ιερουργήσει. Τότε οι ρουμανίζοντες περικύκλωσαν το σπίτι όπου έμενε ο Μητροπολίτης, εξουδετέρωσαν τον υπηρέτη του, μπήκαν στο δωμάτιο και άρχισαν να τον χτυπούν. Αφού τον έδειραν άγρια, πέρασαν στο λαιμό του μια ζώνη και τον τραβούσαν για να τον πνίξουν. Ο Κλήμης σώθηκε από μια στρατιωτική ομάδα, που έτρεξε στο σπίτι και συνέλαβε τους τρεις δράστες. Την ίδια μέρα οι αστυνομικές αρχές συνέλαβαν και άλλους έξι ως αυτουργούς.
Ο Μητροπολίτης Κλήμης, φοβισμένος από την επίθεση εναντίον του, φαίνεται ότι περιορίζει τις επαφές και τις κινήσεις που θα μπορούσαν να παρεξηγηθούν, κυρίως με το ελληνικό προξενείο. Έτσι τον επόμενο χρόνο σύμφωνα με την αφήγηση του ιερέα Δημήτριου Κωνσταντινέσκου, στη θέση του ανέβηκε στο Περιβόλι για να ιερουργήσει στο πανηγύρι της Αγίας Παρασκευής ο Πρωτοσύγκελος της Μητρόπολης. Ο Πρωτοσύγκελος διακήρυξε ότι θα λειτουργήσει στην εκκλησία της Αγίας Παρασκευής, την οποία, όπως είπαμε, είχαν καταφέρει από το 1887 να αναγνωρίσουν ως ρουμανική εκκλησία. Μαζί με πλήθος κόσμου ο Πρωτοσύγκελος έφτασε στην αυλή της εκκλησίας, όπου και έψαχναν να βρουν τρόπο να εισέλθουν, καθώς ο Παπα-Δημήτριος Κωνσταντινέσκου είχε κλειδώσει από μέσα την πόρτα. Τότε με τη βία προσπάθησαν να σπάσουν την πόρτα με σφυριά στα χέρια. Κάποιες γυναίκες πλησίασαν τον Πρωτοσύγκελο λέγοντάς του να μη καταστρέφει την εκκλησία. Ο Πρωτοσύγκελος τις έδιωξε και τότε πάνω στη λογομαχία μία γυναίκα τον άρπαξε από τα γένια και του τα έκοψε στη μέση.
Τα παραπάνω επεισόδια δείχνουν τη δύναμη και την ισχύ που είχε αποκτήσει η ρουμανόφιλη μερίδα στο Περιβόλι. Μετά το 1885 ισχυροποιεί τη θέση της και ίσως θα μπορούσαμε να πούμε ότι μέσω των δυναμικών αλλά ταυτόχρονα προκλητικών ενεργειών της καταφέρνει να αναλάβει τα ηνία της κοινότητας. Καταλαμβάνει το κοινοτικό σχολείο, την κοινοτική εκκλησία της Αγίας Παρασκευής, την κεντρική εκκλησία του Αγίου Γεωργίου. Σημειολογικά, λοιπόν, θα μπορούσαμε να πούμε ότι κατέχει τις κυριότερες θέσεις του χωριού. Επίσης προκαλεί προβλήματα στη λειτουργία του ελληνικού σχολείου. Μάλιστα για κάποια χρόνια δεν κατέστη καν δυνατόν να λειτουργήσει το ελληνικό σχολείο. Το σχολικό έτος 1891-92 ο δάσκαλος του ελληνικού σχολείου Ν. Μπέρσος δε δίδαξε διότι
«μεταβάς ἐκεί και πλαγίως ἀπειληθείς ὑπό τῶν αὐτόθι ρουμανοδιδασκάλων ἐφοβήθη και ἀπῆλθεν». Επίσης εκδιώχθηκε και ένας άλλος δάσκαλος ο Δ. Ζούκης.
http://vlahoi.net/pdf/Η%20ρουμανική%20π ... ώργιος.pdf