Νταντάμης και Αλέξανδρος

Θέματα ιστορικού και αρχαιολογικού ενδιαφέροντος.
Άβαταρ μέλους
taxalataxalasa
Basic poster
Basic poster
Δημοσιεύσεις: 575

Νταντάμης και Αλέξανδρος

Δημοσίευσηαπό taxalataxalasa » 26 Νοέμ 2022, 04:01

Μοιράζομαι μεταφραγμένο κάτι που ανάγνωσα σερφαρόμενος στο εντερνέτιο.
Ντάντι Σουάμι και Καλανός από την Taxila.

Ο Νταντάμης (πιθανώς ελληνική απόδοση του «Dandi-Svami») ήταν φιλόσοφος, σουάμι και γυμνοσοφιστής, τον οποίο ο Αλέξανδρος συνάντησε στο δάσος κοντά στην Taxila / Ταξίλα, όταν εισέβαλε στην Ινδία τον 4ο αιώνα π.Χ. Αναφέρεται και ως Μαντάνες.
Όταν ο Αλέξανδρος συνάντησε κάποιους γυμνοσόφους που τον δυσκόλεψαν, έμαθε ότι αρχηγός τους ήταν ο Νταντάμης, ο οποίος ζούσε στη ζούγκλα, ξαπλωμένος γυμνός στα φύλλα, κοντά σε μια πηγή νερού.
:s_whiteflag

Έστειλε τότε τον Ονέσκρατο ή Ονησίκριτο (έναν κυνικό οπαδό του Διογένη) να του φέρει τον Νταντάμη. Όταν ο Ονησίκριτος συνάντησε τον Νταντάμη στο δάσος, του έδωσε το μήνυμα ότι ο Αλέξανδρος, ο γιος του Δία, τον διέταξε να έρθει κοντά του. «Θα σας δώσει χρυσό και άλλες ανταμοιβές αλλά αν αρνηθείτε, μπορεί να σας αποκεφαλίσει.» Όταν το άκουσε ο Νταντάμης, δεν σήκωσε καν το κεφάλι του και απάντησε ξαπλωμένος στο κρεβάτι του με τα φύλλα.« Ο Θεός, ο Μέγας Βασιλιάς, δεν είναι πηγή βίας, αλλά παρέχει νερό, τροφή, φως και ζωή. Ο βασιλιάς σας δεν μπορεί να είναι Θεός, αφού αγαπά την βία και είναι θνητός. Ακόμα κι αν μου αφαιρέσεις το κεφάλι, δεν μπορείς να πάρεις την ψυχή μου, η οποία θα πάει στον Θεό μου και θα αφήσει αυτό το σώμα όπως πετάμε τα παλιά ρούχα. Εμείς οι μπραχμάνοι, δεν αγαπάμε τον χρυσό ούτε φοβόμαστε τον θάνατο. Άρα ο βασιλιάς σου δεν έχει τίποτα να μου προσφέρει, δεν έχει κάτι που μπορεί να χρειαστώ. Πήγαινε λοιπόν και πες στον βασιλιά σου: Ο Νταντάμης, λοιπόν, δεν θα έρθει σε σένα. Αν χρειάζεται τον Νταντάμη, πρέπει να έρθει σε μένα»

Όταν ο Αλέξανδρος έμαθε την απάντηση του Νταντάμη, πήγε στο δάσος για να συναντήσει τον Νταντάμη. Ο Αλέξανδρος κάθισε μπροστά του στο δάσος για περισσότερο από μια ώρα. Ο Νταντάμης τον ρώτησε γιατί ήρθε ο Αλέξανδρος, λέγοντας ότι «δεν έχω τίποτα να σου προσφέρω. Επειδή δεν έχουμε σκέψεις για απολαύσεις, ούτε για χρυσάφι, αγαπάμε τον Θεό και περιφρονούμε τον θάνατο, ενώ εσείς αγαπάτε την ηδονή, τον χρυσό και σκοτώνετε ανθρώπους, φοβάστε τον θάνατο και περιφρονείτε τον Θεό.» Ο Αλέξανδρος είπε, «άκουσα το όνομά σου από τον Καλανό και ήρθα να μάθω σοφία από σένα.» Η συνομιλία που ακολούθησε μεταξύ τους καταγράφεται από τους Έλληνες ως συνομιλία Αλέξανδρου - Νταντάμη.

__________________

Ο χριστιανός χρονικογράφος Παλλάδιος της Γαλατίας, οκτώ αιώνες μετά τις παραδοσιακές πηγές, αποκλίνει από αυτές σε έναν διάλογο που ονομάζεται De gentibus Indiae et Bragmanibus, προφανώς βασισμένος σε έναν μύθο κυνικών ριζών από τον δεύτερο αιώνα.

Στο κείμενο, ωστόσο, μπορούν να εκτιμηθούν όχι μόνο τα ίχνη του παλλαδικού εκχριστιανισμού της ιστορίας, αλλά και επιρροές από την αίρεση των Εγκρατιτών Γνωστικών.

Ο διάλογος δείχνει έναν εχθρικό Νταντάμη εναντίον των ελληνικών τρόπων και θεολογίας, που αντιμετωπίζει με σκεπτικισμό την πρόθεση του Αλέξανδρου να μάθει από αυτόν, αφού βεβαιώνει ότι οι γυμνοσοφιστές στερούνται πλούτου, και αντίθετα λατρεύουν τις αρετές στις οποίες οι Μακεδόνες είναι ασεβείς.

Ο Νταντάμης κατηγορεί τον Αλέξανδρο ότι είναι σκλάβος των επιθυμιών του και τον προτρέπει να γίνει άλλος ένας γυμνοσοφιστής, για το οποίο ο Αλέξανδρος, καθόλου προσβεβλημένος, υποστηρίζει ότι η πορεία του έχει διαγραφεί από τον ίδιο Θεό που λατρεύουν οι Ινδουιστές.

Ο Μακεδόνας προσφέρει τότε μεγάλα δώρα στον Νταντάμη για την ευχαρίστηση της συνομιλίας τους, αλλά ο τελευταίος δέχεται μόνο μερικά δοχεία τελετουργικό λάδι για να μην ατιμάσει την ευγνωμοσύνη του.

Επιστρέφοντας στον διάλογο, ο γυμνοσοφιστής επικρίνει τον κοσμοπολιτισμό του Καλανού και τη θρησκεία των ελληνικών θεών, παρατηρήσεις που ο Αλέξανδρος, πιθανώς επηρεασμένος από την interpretatio graeca, απορρίπτει ως δογματικές. Η συνάντηση τελειώνει χωρίς να πείσει κανείς τον άλλον, αν και με έναν Αλέξανδρο εντυπωσιασμένο από τη Βραχμανική διαλεκτική.

Η ιστορία έλαβε μια άλλη εκδοχή που ονομάζεται Collatio, από έναν άγνωστο συγγραφέα, στην οποία ο Αλέξανδρος είναι αυτός που υπερτερεί στη συζήτηση, καταλήγοντας στο συμπέρασμα ότι αν η ευτυχία βρίσκεται στην αποχή των απολαύσεων, τότε οι κατάδικοι πρέπει να είναι οι πιο ευτυχισμένοι από όλους. Ο συγγραφέας αυτής της εκδοχής θα μπορούσε να ήταν ένας ειδωλολάτρης που αντιμετώπιζε χριστιανικές πρακτικές, ή ίσως ένα χριστιανός που σαρκάζει κατά της γνωστικής αποχής.

Το επεισόδιο του Αλέξανδρου εναντίον των γυμνοσοφών κατέληξε να διεισδύσει στο Ταλμούδ, όπου οι γυμνόσοφοι αντικαθίστανται από Εβραίους σοφούς από το Negev, και στην General Estoria του Alfonso X του Σοφού, που τους αντικαθιστά με Σκύθες φιλοσόφους.

...
0 .

Άβαταρ μέλους
taxalataxalasa
Basic poster
Basic poster
Δημοσιεύσεις: 575

Re: Νταντάμης και Αλέξανδρος

Δημοσίευσηαπό taxalataxalasa » 26 Νοέμ 2022, 04:28

Ο Καλανός ήταν Ινδουιστής γυμνοσοφιστής και φιλόσοφος που ήταν μέρος της αυλής του Αλεξάνδρου. Γεννημένος στην Taxila/ Ταξίλα, συνόδευσε τον Αλέξανδρο στα ταξίδια του σε όλη την περσική αυτοκρατορία μέχρι το θάνατό του με αυτοπυρπόληση. Μέσω του Καλανού, ο Αλέξανδρος, γνώρισε τον αρχηγό των γυμνοσοφιστών, τον Νταντάμη, με τον οποίο είχε την διάσημη συμβούλευση.

Ο Πλούταρχος πιστεύει ότι το πραγματικό του όνομα θα μπορούσε να ήταν Σφίνες - Esfinēs, αλλά αφού ο φιλόσοφος χαιρέτησε τους Έλληνες με τη φωνή του "Kalē!" ή "kallāṇa!" («Χαιρετίσματα!») τον αποκαλούσαν Καλανό.​ Ορισμένες σύγχρονες πηγές πιστεύουν ότι ο Καλανός θα μπορούσε να ήταν Τζαϊνά, αλλά αυτό είναι απίθανο, δεδομένου ότι στους οπαδούς αυτής της πεποίθησης απαγορεύεται τόσο να χρησιμοποιούν φωτιά όσο και και προκαλούν ζημιά στον εαυτό τους λόγω των πεποιθήσεων τους στην Αχίμσα. Είναι πιο αξιόπιστο ότι ο Καλανός ήταν Ινδουιστής ή Βουδιστής, αφού η Ταξίλα και η Γκαντάρα ήταν το κέντρο του Βουδισμού εκείνη την εποχή και δεν είχαν σχεδόν καθόλου παρουσία Τζαϊν.

Ο Καλανός ήταν ένας από τους γυμνοσοφιστές που βρήκε η αποστολή του Μεγάλου Αλεξάνδρου στην Ινδία. Δέκα από αυτούς υποκίνησαν την πόλη του Sabas να ξεσηκωθούν εναντίον του, αλλά ο βασιλιάς, αφού τους ρώτησε για τα κίνητρα και τις πεποιθήσεις τους, τους συγχώρεσε λόγω της φιλοσοφικής οξύνοιας που επέδειξαν. Ενδιαφερόμενος ακόμα για αυτούς τους σοφούς, έστειλε τον δικό του φιλόσοφο Ονησίκριτο, οπαδό του Διογένη, να επισκεφτεί ένα συμβούλιο γυμνοσοφιστών που ζούσαν κοντά στις περιοχές του βασιλιά Ταξίλες. Ανάμεσά τους ήταν και ο Καλανός, που εκείνη τη στιγμή ήταν ξαπλωμένος στις πέτρες, και ο οποίος υποδέχτηκε τον Ονησίκριτο, κοροϊδεύοντας τα πλούσια ρούχα του και τον διέταξε να γδυθεί εντελώς όπως έκαναν αυτοί, αν ήθελε να του μιλήσει. Ο αρχηγός των γυμνοσοφιστών Νταντάμης ήταν πιο συγκρατημένος με τον Έλληνα και επέπληξε τον Καλανό για την αλαζονεία του, προτιμώντας να τιμηθεί που ένας μεγάλος βασιλιάς σαν τον Αλέξανδρο μπήκε στον κόπο να ψάξει και να συγκεντρώσει σοφία.

Ο Καλανός επισκέφτηκε τον Αλέξανδρο για να συζητήσει για την πολιτική και την κυβέρνηση. Αρνήθηκε επίσης τα πολυτελή δώρα που ήθελε να του παραχωρήσει ο Μακεδόνας βασιλιάς, δηλώνοντας ότι οι επιθυμίες του δεν μπορούσαν να ικανοποιηθούν με αυτά. Ο Καλανός εξήγησε κατά τη διάρκεια της συνομιλίας του ότι, ακόμα κι αν ο Αλέξανδρος διέταζε να τον σκοτώσουν, απλώς «θα ελευθερωνόταν από το γερασμένο σώμα του και θα στέλνονταν σε μια καλύτερη και πιο αγνή ζωή.» Ο Αλέξανδρος προσπάθησε να πείσει τον Καλάνο να τον συνοδεύσει και να μείνει στην αυλή του, ακόμα κι αν ήταν φυλακισμένος , στον οποίο ο Καλανός απάντησε Τι καλό θα μπορούσα να σου κάνω, Αλέξανδρε, επιδεικνυόμενος ενώπιον των Ελλήνων, αν αναγκαστώ να κάνω αυτό που δεν θέλω; Στο τέλος, ο Καλανός συμφώνησε να συμμετάσχει μαζί του και να μοιραστεί τις διδασκαλίες του, που αντιπροσώπευαν «την εντιμότητα και την ελευθερία της Ανατολής» κατά τους Έλληνες.

Ο Καλάνο ήταν 73 ετών, όταν αρρώστησε βαριά από εντερική επιπλοκή στην Περσία. Όντας η πρώτη φορά που αρρώστησε βαριά, και βλέποντας τον εαυτό του να πεθάνει από την κόπωση ή να σακατεύεται από πυρετό, ο σοφός ζήτησε την άδεια από τον Αλέξανδρο να αυτοκτονήσει σε μια πυρά και να βάλει τέλος στα βάσανά του. Παρόλο που ο βασιλιάς προσπάθησε να τον αποτρέψει από αυτόν τον σκοπό, κατέληξε να ανταποκριθεί στις επιθυμίες του και διέταξε τον Πτολεμαίο να του φτιάξει μια πυρά σύμφωνα με τις οδηγίες του, το γεγονός έλαβε χώρα στα Σούσα το έτος 323.

Σύμφωνα με ορισμένες πηγές, ο Αλέξανδρος δεν μπόρεσε να παρευρεθεί αυτοπροσώπως λόγω στρατιωτικών υποθέσεων.

Ο Ινδουιστής παρευρέθηκε στην εκδήλωση στολισμένος με γιρλάντες, τραγουδώντας ινδικά τραγούδια και καβαλημένος στο δικό του άλογο, αν και άλλοι λένε ότι ήταν ήδη τόσο αδύναμος που έπρεπε να τον μεταφέρουν σε ένα φορείο ενώ οι βοηθοί κουβαλούσαν το άλογο. Τον ακολούθησε μια πομπή από τιμητικούς φρουρούς, μαθητευόμενους και αυλικούς που μετέφεραν λάδια και μπαχαρικά για να τα ρίξουν στις φλόγες, μαζί με δώρα και προσφορές, ενώ μεταξύ των καλεσμένων ήταν οι ναύαρχοι Νέαρχος και ο Μυτιληναίος Κάρης.

Ο Καλανός μοίρασε τα δώρα στους μαθητές και τους φίλους του, συμπεριλαμβανομένου του αλόγου του, το οποίο έδωσε στον μαθητή του Λυσίμαχο, και έκανε ένα τελευταίο τελετουργικό χρίσματος πριν ανέβει στην πυρά. Εκεί, προτρέποντας τους παρευρισκόμενους να γιορτάσουν και να απολαύσουν αντί να θρηνήσουν, έκανε μια προφητεία ότι σύντομα θα έβλεπε τον Αλέξανδρο στη Βαβυλώνα και αμέσως άναψε τις φλόγες. Προς έκπληξη όλων των παρευρισκομένων, ο Καλανός κάηκε μέχρι θανάτου χωρίς ούτε μια φωνή ή σημάδι πόνου, παραμένοντας τόσο γαλήνιος όσο ήταν σε όλη του τη ζωή.

Τα τελευταία λόγια του Ινδού θεωρήθηκαν μια εκπληκτική προφητεία, αφού ο Αλέξανδρος πέθανε πράγματι στη Βαβυλώνα λίγο αργότερα, παρά το γεγονός ότι τη στιγμή του θανάτου του Καλανού, δεν είχε σχέδια να πάει εκεί.

Τι έιχε ακούσει ο Καλανός και προφήτεψε την συνάντησή του με τον Αλέξανδρο στην Βαβυλώνα;
:hmmm
0 .

Άβαταρ μέλους
nemo
Supreme poster
Supreme poster
Δημοσιεύσεις: 16516

Re: Νταντάμης και Αλέξανδρος

Δημοσίευσηαπό nemo » 26 Νοέμ 2022, 09:17

ξερεις ποια ειναι η διαφορα της ελληνικης σοφιας-θρησκειας με την ανατολίτικη σοφια -θρησκεια ;

οι διαφορες ειναι μεγαλες αλλα σκεψου που ακριβως βρισκειται η μεγαλη αντιθεση που εχει χαρακτηριστικες επιπτωσεις
στο συνολο με βαση την εξελιξη
0 .
το απόλυτο ένα που συχαίνομαι είναι οι αυταπάτες
επειδη είναι και ο λόγος της ύπαρξής μου

Άβαταρ μέλους
taxalataxalasa
Basic poster
Basic poster
Δημοσιεύσεις: 575

Re: Νταντάμης και Αλέξανδρος

Δημοσίευσηαπό taxalataxalasa » 26 Νοέμ 2022, 09:49

nemo έγραψε:ξερεις ποια ειναι η διαφορα της ελληνικης σοφιας-θρησκειας με την ανατολίτικη σοφια -θρησκεια ;

οι διαφορες ειναι μεγαλες αλλα σκεψου που ακριβως βρισκειται η μεγαλη αντιθεση που εχει χαρακτηριστικες επιπτωσεις
στο συνολο με βαση την εξελιξη


Γιατί ρωτάς α,φού ξέρεις ό,τι θα γράψω κάτι που δεν πάει το μυαλό σου όταν κάνεις την ερώτηση, και μετα θα σκουξεις ο,τι ο taxalataxalasa λεει ο,τι ναναι ;

Η μεγαλη αντιθεση, που εχει χαρακτηριστικες επιπτωσεις στο συνολο με βαση την εξελιξη, βρισκεται στο γεγονος πως η ελληνική σοφια-θρησκεια ήταν ή έγινε αυτή του μαλάκα που τον έκαμε σφενδόνα, ενώ η ινδική ήταν και είναι αυτή του μη μαλάκα που έσπερνε και σπέρνει με αποτέλεσμα μετά από τόσους αιώνες οι έλληνες να είναι μια φούχτα μαλάκες που ροβολάνε περαδώθε σαν αποκεφαλισμένα κοτερά, ενώ οι ινδοί να είναι +1 δις λαοθάλασσα με τους καλυτερους μαθηματικους/προγραμματιστες στον πλανητη και πρωθυπουργο στο εγγλέζικο τσαρδί και, και, και....

Αν είσουν παρά τυρί τι κότερος, θάβλεπες πως έχω κάποια σχέση συγγένειας με τον ξαδερφο βασιλιά Taxila Τaxilosa
;) και δεν θα έκαμες τέτοιες ερωτήσεις.

ΥΓ. Ο Ηρόδοτος λέει ό,τι στην Ταξίλα, ήσαν δίγλωσσοι ίσως και από την εποχή του Γκαουτάμα Μπούντα. Σανσκρητς και Γραικά. Για 1000 χρόνια διγλωσία πέρα κεί.
0 .

Άβαταρ μέλους
nemo
Supreme poster
Supreme poster
Δημοσιεύσεις: 16516

Re: Νταντάμης και Αλέξανδρος

Δημοσίευσηαπό nemo » 26 Νοέμ 2022, 11:35

ξερεις τα αιτια σε αυτα που γραφεις στα οποια συμφωνω εν μερει
0 .
το απόλυτο ένα που συχαίνομαι είναι οι αυταπάτες
επειδη είναι και ο λόγος της ύπαρξής μου


Επιστροφή σε “Ιστορία”