Διάφορα Θέματα και Ιστορίες.

Θέματα ιστορικού και αρχαιολογικού ενδιαφέροντος.
Άβαταρ μέλους
Τλαξκαλτέκος
Extreme poster
Extreme poster
Δημοσιεύσεις: 3142

Re: Διάφορα Θέματα και Ιστορίες.

Δημοσίευσηαπό Τλαξκαλτέκος » 06 Ιαν 2023, 12:35

Γκρίτζαλης : Οικογένεια αγωνιστών του '21 απ' την Τριφυλία. Ο Δημήτριος Γκρίτζαλης ήταν αρχηγός σώματος Ντρέδων , περίφημων αρβανιτόφωνων πολεμιστών της Αρκαδιάς. Γνωστότερος όμως έμεινε ο αδελφός του Γιαννάκης Γκρίτζαλης. Ο Γιαννάκης ήταν φίλος και υποστηρικτής του Κολοκοτρώνη. Στον Εμφύλιο ( 1824 ) φυλακίστηκε απ' την κυβέρνηση Κουντουριώτη. Με την αμνηστία που έδωσε η κυβέρνηση αποφυλακίστηκε τον Μάιο του 1825. Επί Καποδίστρια πήρε βαθμούς. Στις 27/7/1834 εξεγέρθηκε κατά των Βαυαρών στην Μεσσηνία με 300 άνδρες . Μαζί με τους Μητροπέτροβα και Κόλια Πλαπούτα απαιτούσε την κατάργηση της Αντιβασιλείας και την κήρυξη της ενηλικίωσης του Όθωνα. Συνελήφθη , δικάστηκε κει εκτελέστηκε με τυφεκισμό στις 17/9/1834. :shooting05:

Μητροπέτροβας ( ή Μήτρος Πέτροβας ) : ( Γαράτζα Μεσσηνίας 1745 - Γαράτζα Μεσσηνίας 1838 ) Πολέμησε στα Ορλοφικά και στον Αγώνα του '21. Στο Βαλτέτσι έκανε θραύση ως ελεύθερος σκοπευτής σε ηλικία 76 ετών. Φιλοκολοκοτρωνικός. Στον Εμφύλιο φυλακίστηκε μαζί με τον Κολοκοτρώνη. Εξήγειρε την Μεσσηνία κατά της Αντιβασιλείας. Συνελήφθη , αλλά δεν εκτελέστηκε λόγω της προχωρημένης ηλικίας του :saint3: , αντίθετα απ' τον γαμπρό του Γιαννάκη Γκρίτζαλη που εκτελέστηκε.

    Στις 25/7/1833 , επί Βαυαρικής Αντιβασιλείας , ανακηρύχτηκε με βασιλικό διάταγμα "αυτοκέφαλος" η Ορθόδοξος Ανατολική Εκκλησία του Βασιλείου της Ελλάδος , ενώ οι σχέσεις Εκκλησίας - Κράτους ρυθμίστηκαν υπέρ του κράτους ( καισαροπαπισμός ). Η "Διακήρυξη περί ανεξαρτησίας της Ελληνικής Εκκλησίας" ( Β.Δ. 23.7/4.8./1833 ) όριζε διοικητικό αρχηγό της τον βασιλιά ! :o Οι σχέσεις της Εκκλησίας της Ελλάδος και του Οικουμενικού Πατριαρχείου αποκαταστάθηκαν το 1850 , όταν το Οικουμενικό Πατριαρχείο εξέδωσε Συνοδικό Τόμο ( απόφαση ) ανακήρυξης της αυτοκεφαλίας της Εκκλησίας της Ελλάδος ( 29/7/1850 ).


Στουρνάρης ( ή Στουρνάρας ) Νικόλαος : ( Μέτσοβο 1806 - Χαλκίδα 1853 ) Εθνικός ευεργέτης. Ανιψιός του εθνικού ευεργέτη Μιχαήλ Τοσίτσα. Με διαθήκη του διέθεσε το 1/3 της περιουσίας του ( 100.000 χρυσά τάλιρα ) για την ανέγερση του Πολυτεχνείου.
Εικόνα
Δεν τιμάται σχεδόν ποτέ. Αντιθέτως κάθε χρόνο τιμάται μια τεράστια κεφάλα :
Εικόνα
Ουπς ! Όχι αυτή. :pardon: Αυτή είναι του Μορφονιού απ' το Θέατρο Σκιών. Αυτή :glasses12:
Εικόνα
0 .
Τους μεν κενούς ασκούς το πνεύμα διίστησι , τους δε ανοήτους ανθρώπους το οίημα. ( Σωκράτης [ στον Στοβαίο ] )

Άβαταρ μέλους
Ακρίδης Κατσαριδόπουλος
Crazy poster
Crazy poster
Δημοσιεύσεις: 1140

Re: Διάφορα Θέματα και Ιστορίες.

Δημοσίευσηαπό Ακρίδης Κατσαριδόπουλος » 06 Ιαν 2023, 15:16

Τλαξκαλτέκος έγραψε:Στουρνάρης ( ή Στουρνάρας ) Νικόλαος : ( Μέτσοβο 1806 - Χαλκίδα 1853 ) Εθνικός ευεργέτης. Ανιψιός του εθνικού ευεργέτη Μιχαήλ Τοσίτσα. Με διαθήκη του διέθεσε το 1/3 της περιουσίας του ( 100.000 χρυσά τάλιρα ) για την ανέγερση του Πολυτεχνείου.
Εικόνα

Βλαχαδερό
1 .

Άβαταρ μέλους
Τλαξκαλτέκος
Extreme poster
Extreme poster
Δημοσιεύσεις: 3142

Re: Διάφορα Θέματα και Ιστορίες.

Δημοσίευσηαπό Τλαξκαλτέκος » 06 Ιαν 2023, 17:35

Σοφτάδες και Μπεκτασήδες στην Βόρεια Ήπειρο τον 19ο αι.
Οι Μπεκτασήδες ήταν σιιτική ομάδα , θρησκευτικώς συγγενική των Κιζιλμπασήδων , των Αλεβιτών , των Αλαουιτών , των Σιιτών Δερβίσηδων και των υπόλοιπων Σιιτών.
Οι Σοφτάδες ( ενικός σοφτάς ) ήταν μουσουλμάνοι σπουδαστές ιεροδιδασκαλείων. Έπαιρναν δωρεάν τρόφιμα , ρούχα και μικρό μηνιαίο επίδομα. Πήραν μέρος σε διάφορα πολιτικά κινήματα της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας.

Στα µέσα του 19ου αιώνα στην Αλβανία έχουµε επέκταση των οπαδών του µπεκτασισµού σε µικρές κοινότητες και την ίδρυση τριών τεκέδων του Χαϊδερίε στη θέση έξω της πόλης του Αργυροκάστρου που το 1964 µετατράπηκε σε στρατόπεδο, της Μέλιανης στη Νεπράβιστα που ιδρύθηκε περίπου το 1860-5 σαν παράρτηµα του τεκέ του Ζάλι, του οποίου τα ξύλα της σκεπής τα έφεραν από την Περσία και είναι ο µοναδικός τεκές µπεκτασήδων που έχει τζαµί χωρίς µιναρέ µέσα, και το 1964 έγινε µνηµείο πολιτισµού και του Μπαµπά Χασάνι στο Πιτσάρι. Ο τεκές της Μέλιανης κτίστηκε πάνω στο ναό του Αγ. Γεωργίου :s_mad και κατά τα λεγόµενα των κατοίκων του Αργυροκάστρου στη θέση που ιδρύθηκε ο τεκές Χαϊδερίε ήταν πρωτύτερα εκκλησία αφιερωµένη στον Προφήτη Ηλία. :angry: Στο τέλος του 19ου αι. και στη συνέχεια οι τεκέδες αυτοί ανέπτυξαν εθνική δράση, διότι οι Μπεκτασήδες που αποτελούσαν τα 8/10 των Μωαµεθανών Αλβανών της περιοχής, και ως µάλλον ελευθερόφρονες, απέκτησαν κατά το πλείστον εθνική συνείδηση, ενώ οι Σοφτάδες στράφηκαν στον παντουρκισµό και ήσαν λιγότερο επικίνδυνοι ως προς τα ελληνικά εθνικά δίκαια. Ιδιαίτερα ο τεκές του Ζάλι όπου έδρευε ο µεγαλύτερος και σπουδαιότερος µπαµπάς είχε µετατραπεί σε εστία της εκµάθησης και γραφής της αλβανικής γλώσσας και καταφύγιο του Τζερτζίζ Τόπουλι και της συµµορίας του. Και σήµερα λειτουργούν οι τεκέδες αυτοί µε λίγους οπαδούς, αλλά το ιερατείο τους συµπεριφέρεται πολύ πιο κοσµικά.
http://ikee.lib.auth.gr/record/122863/f ... FTIXIA.pdf

Μερικά εθνολογικά , δημογραφικά και ιστορικά χωρών

Ελβετία : Ρωμαιοκαθολικοί 47 % , Προτεστάντες 44 %
Γηγενείς Ελβετοί 82 % ( 73 % Γερμανοί , 20 % Γάλλοι , 5 % Ιταλοί , 1 % Ρωμάνοι [ διακριτός λατινογενής λαός - να μην συγχέονται με τους Ρουμάνους ή τους Ρομ/Ρομά/Γύφτους/Τσιγγάνους/Αθίγγανους ] , 1 % άλλη καταγωγή )
Μετανάστες στην Ελβετία 18 %
Οι κάτοικοι της Ελβετίας που έδωσαν το όνομα στην χώρα ήταν οι Κέλτες Ελβετοί ή Ελβέτιοι ή Helveti(i) , οι οποίοι εξεδίωξαν τα αρχαιότερα φύλα των Ραιτών. Τον 3ο - 2ο αι. π.Χ. κάνουν αισθητή την παρουσία τους οι Άμβρωνες ( άγνωστης καταγωγής ) και οι Τιγκρίνοι ή Tigurini Ελβετοί που συνεργάστηκαν με τους Γερμανούς ( ή/και Κέλτες ή/και Κελτογερμανούς ) Κίμβρους και Τεύτονες. Οι Ρωμαίοι κατέλαβαν την Ελβετία το 15 π.Χ. Στη συνέχεια η περιοχή κατοικήθηκε από Γερμανούς ( Σουήβους , Αλαμάνους , Βουργουνδούς και Φράγκους ) οι οποίοι την εκγερμάνισαν σε μεγάλο βαθμό. Το 1032 η Ελβετία πέρασε στους αυτοκράτορες της Γερμανορρωμαίκής Αυτοκρατορίας.

Βοσνία - Ερζεγοβίνη : Η Βοσνία βρίσκεται βόρεια , ενώ η Ερζεγοβίνη νότια.
40 % Μουσουλμάνοι , 33 % Ορθόδοξοι , 19 % Ρωμαιοκαθολικοί
44% Βόσνιοι Μουσουλμάνοι και Βόσνιοι με μουσουλμανικό παρελθόν , 31 % Βόσνιοι Σέρβοι ( ή αλλιώς Σερβοβόσνιοι ή απλά Σέρβοι ) , 17 % Βόσνιοι Κροάτες ( ή απλά Κροάτες ) , 8 % άλλοι ( "Γιουγκοσλάβοι" κ.λπ. )
Οι Βόσνιοι Μουσουλμάνοι ή απλά Βόσνιοι τείνουν να διαμορφωθούν σε ιδιαίτερη εθνότητα , με βάση κυρίως την θρησκευτική τους ιδιαιτερότητα. Έτσι κι αλλιώς επί Οθωμανικής Αυτοκρατορίας ένιωθαν περισσότερο Τούρκοι , όπως οι υπόλοιποι μουσουλμάνοι Έλληνες , Αλβανοί , Βουλγαρότουρκοι και Βλάχοι , κι ακόμα υπάρχουν στην Τουρκία απόγονοι σλαβόφωνων , λατινόφωνων , αλβανόφωνων και ελληνόφωνων μεταναστών και προσφύγων του 19ου και του 20ου αι.
Στην πλειοψηφία τους οι Βόσνιοι ( μουσουλμάνοι ) είναι απόγονοι μεσαιωνικών σλαβικών φυλών , δηλαδή Σέρβων , Κροατών κ.λπ. και μιλούν την σερβοκροατική γλώσσα.
Στην πρώην Γιουγκοσλαβία , "Γιουγκοσλάβοι" δηλώνουν συνήθως άτομα που προέρχονται από μικτούς γάμους Σέρβων , Κροατών κ.λπ. ή δεν θέλουν να δηλώσουν ένταξη σε κάποια εθνική ομάδα.
Οι Βόσνιοι έχουν φιλικότερες σχέσεις με τους Κροάτες από ότι με τους Σέρβους.

Σερβία : Κυριαρχούν οι Χριστιανοί Ορθόδοξοι κατά 85 %.
83 % Σέρβοι , 4 % Ούγγροι ( περιοχή Βοϊβοντίνα ) , Βόσνιοι 2 % , Τσιγγάνοι 2 % , Κροάτες 1 % , Αλβανοί 1 % , άλλοι 7 %
Το μεσαιωνικό βασίλειο της Σερβίας λεγόταν Ρασκία και ο Σέρβος ηγεμών έφερε τον τίτλο μέγας ζουπάνος της Ρασκίας.

Μαυροβούνιο :Κυριαρχούν οι Χριστιανοί Ορθόδοξοι κατά 72 % και ακολουθεί ο Ισλαμισμός με 19 %.
Μαυροβούνιοι 45 % , Σέρβοι 29 % , Αλβανοί 5 % , Κροάτες 1 % , Βόσνιοι 12 % , Τσιγγάνοι 1 % , άλλοι 7 %
Οι Σέρβοι θεωρούν Σέρβους ( Σέρβους των Βουνών ) τους Μαυροβούνιους . Και πολλοί Μαυροβούνιοι θεωρούν τους εαυτούς τους Σέρβους.

Βουλγαρία : Στην Βουλγαρία κυρίαρχη θρησκευτική ομάδα είναι οι Χριστιανοί Ορθόδοξοι.
Βούλγαροι 79 % - 85 % , Τούρκοι 10 % , Τσιγγάνοι 3 %

Δυτική Σαχάρα : Μουσουλμάνοι Σουνίτες κυρίως.
Oι κάτοικοι είναι Βέρβεροι, με αραβική πολιτισμική ταυτότητα όμως. Μέχρι το 1991 Μαυριτανοί και Μαροκινοί μάλωναν για το ποιος θα καταλάβει την περιοχή.

Γαμβία : Κυριαρχούν οι μουσουλμάνοι κατά 90 %
Κυρίαρχη εθνοτική ομάδα είναι οι Μαντίνγκο με 43 %. Ακολουθούν οι Φούλα , Βόλοφ , Γιόλα , Τεκρούρ ( Serer ) , Μαντέ ( Σονίνκε ) κ.α.
Όλοι οι παραπάνω λαοί είναι της γλωσσικής οικογένειας Νίγηρα - Κόνγκο.

Βραζιλία : 89 % Ρωμαιοκαθολικοί
55 % Λευκοί απόγονοι Πορτογάλων , Ισπανών και Ιταλών, 38 % Μιγάδες ( Λευκοί + Νέγροι ) , 6 % Νέγροι απόγονοι σκλάβων , ελάχιστοι ιθαγενείς.

Εκουαδόρ : Ρωμαιοκαθολικοί 93 %
55% Μιγάδες ( Ινδιάνοι Κέτσουα , Οταβάλος κ.λπ. + Λευκοί ) , 25 % Ινδιάνοι ( κυρίως Κέτσουα ), 10 % Λευκοί ισπανικής καταγωγής , 10 % Μαύροι

Βενεζουέλα : 95 % Ρωμαιοκαθολικοί
69 % μιγάδες , 20% λευκοί ισπανικής και ιταλικής καταγωγής , 9% μαύροι αφρικανικής καταγωγής , 2% γηγενείς Ινδιάνοι

Βολιβία : 95 % Ρωμαιοκαθολικοί
30 % Ινδιάνοι Κέτσουα , 25 % Ινδιάνοι Αϋμάρα , 30 % μιγάδες ( Λευκοί + Ινδιάνοι ) , 15 % λευκοί ισπανικής καταγωγής

Βανουάτου : 70 % Χριστιανοί , κυρίως Πρεσβυτεριανοί.
Ζουν στην χώρα Μελανήσιοι , Πολυνήσιοι , Μικρονήσιοι και Ευρωπαίοι.

Βιετνάμ : Κυρίαρχη θρησκεία είναι ο Βουδδισμός με 55 % . Ακολουθούν ο Ταοϊσμός , ο Κομφουκιανισμός και ο Χριστιανισμός.
Κυρίαρχη εθνοτική ομάδα είναι οι Βιετναμέζοι Κινχ με 87 %. Ακολουθούν άλλες περίπου 60 εθνοφυλετικές ομάδες σιαμοκινεζικής , μαλαϊκής και άλλης καταγωγής ( Τάι, Χμερ , Θάι , Μουόνγκ , Νουνγκ , Μέο , Ντάο κ.α. ) που δεν τα πάνε καλά με τους Κινχ.

Βιρμανία : Κυρίαρχη θρησκεία είναι ο Βουδδισμός με 90 % . Ακολουθούν ο Ανιμισμός και ο Μωαμεθανισμός.
Βιρμανοί 75 % , Σαν 9 % , Καρέν 7 % , Τσιν 2 % , Μον 2 % , Κατσίν 1 % , Ινδοί , Κινέζοι κ.α.
Οι Βιρμανοί είναι σινο-θιβετιανής καταγωγής.

    Αυτόνομες περιοχές της Γεωργίας είναι οι Αμπχαζία , η Νότια Οσετία και η Ατζαρία.
    Οι κάτοικοι της Ατζαρίας ονομάζονται Ατζάροι και είναι Γεωργιανοί Σουνίτες μουσουλμάνοι.
    Το Σουχούμι ήταν άλλοτε η περιοχή στο οποίο ευημερούσε η ελληνική κοινότητα.
1 .
Τους μεν κενούς ασκούς το πνεύμα διίστησι , τους δε ανοήτους ανθρώπους το οίημα. ( Σωκράτης [ στον Στοβαίο ] )

Άβαταρ μέλους
Ακρίδης Κατσαριδόπουλος
Crazy poster
Crazy poster
Δημοσιεύσεις: 1140

Re: Διάφορα Θέματα και Ιστορίες.

Δημοσίευσηαπό Ακρίδης Κατσαριδόπουλος » 08 Ιαν 2023, 01:03

Τλαξκαλτέκος έγραψε:Στην πλειοψηφία τους οι Βόσνιοι ( μουσουλμάνοι ) είναι απόγονοι μεσαιωνικών σλαβικών φυλών , δηλαδή Σέρβων , Κροατών κ.λπ. και μιλούν την σερβοκροατική γλώσσα.

Υπήρχε εθνότητα Βόσνιων κατά τον μεσαίωνα; :hmhmhm:
0 .

Άβαταρ μέλους
Τλαξκαλτέκος
Extreme poster
Extreme poster
Δημοσιεύσεις: 3142

Re: Διάφορα Θέματα και Ιστορίες.

Δημοσίευσηαπό Τλαξκαλτέκος » 08 Ιαν 2023, 01:19

Ακρίδης Κατσαριδόπουλος έγραψε:
Τλαξκαλτέκος έγραψε:Στην πλειοψηφία τους οι Βόσνιοι ( μουσουλμάνοι ) είναι απόγονοι μεσαιωνικών σλαβικών φυλών , δηλαδή Σέρβων , Κροατών κ.λπ. και μιλούν την σερβοκροατική γλώσσα.

Υπήρχε εθνότητα Βόσνιων κατά τον μεσαίωνα; :hmhmhm:

Δεν νομίζω. Δηλαδή δεν νομίζω πως αναφέρονται "Βόσνιοι" όπως αναφέρονται π.χ. απ' τον Πορφυρογέννητο :

πᾶσα ἡ ∆ελματία καὶ τὰ περὶ αὐτὴν ἔθνη, οἷον Χρωβάτοι, Σέρβλοι, Ζαχλοῦμοι, Τερβουνιῶται, Καναλῖται, ∆ιοκλητιανοὶ καὶ Ἀρεντανοί,
0 .
Τους μεν κενούς ασκούς το πνεύμα διίστησι , τους δε ανοήτους ανθρώπους το οίημα. ( Σωκράτης [ στον Στοβαίο ] )

Άβαταρ μέλους
Τλαξκαλτέκος
Extreme poster
Extreme poster
Δημοσιεύσεις: 3142

Re: Διάφορα Θέματα και Ιστορίες.

Δημοσίευσηαπό Τλαξκαλτέκος » 08 Ιαν 2023, 14:39

Εθνογραφικά μεριών χωρών του γ΄ κόσμου που αρχίζουν από "Γ".

Γκαμπόν : 53 % Ρωμαιοκαθολικοί , 26 % Άλλοι Χριστιανοί , 3 % Ανιμιστές , 10 % Μουσουλμάνοι
Aπ' την δεκαετία του '90 και έπειτα ο ανιμισμός έπεσε πολύ. Εκείνη την δεκαετία ήταν γύρω στο 10 %.
Κυριαρχούν με 25 % οι Φανγκ και ακολουθούν οι Εσχίρα ( ή Punu ) , οι Αντούμα ( ή Duma ή Njebi ) και οι Οκαντέ.
Όλα τα παραπάνω είναι μπαντουικά φύλα ( γλωσσική οικογένεια Νίγηρα - Κόνγκο ).

Γκάνα : Το 1996 είχαμε 52 % Χριστιανοί , 30 % Ανιμιστές και 13 % Μουσουλμάνοι. Απ' την δεκαετία του '90 και έπειτα ο χριστιανισμός και ισλαμισμός ανέβηκαν αρκετά έναντι του ανιμισμού και έτσι στις μέρες μας ο χριστιανισμός έχει φτάσει το 71 % , ο ισλαμισμός το 20 % και ο ανιμισμός έχει πέσει στο 3 %.
44 % Ακάν ( Ασάντι , Φάντι ) , 16 % Μόσι-Νταγκόμπα , 13 % Έβε , 8% Γκα
Όλοι οι παραπάνω λαοί ανήκουν στην γλωσσική οικογένεια Νίγηρα - Κόνγκο.

Γουινέα : Κυριαρχούν οι Μουσουλμάνοι κατά 85 %.
33 % - 40 % Φουλάνι , 25 % - 29 % Μαλίνκε, 11% - 21 % Σούσου , 6% - 8 % Κίσσι , 7% - 8% Κπέλλε
Όλοι οι παραπάνω λαοί ανήκουν στην γλωσσική οικογένεια Νίγηρα - Κόνγκο.
Την δεκαετία του '90 ζούσαν στην χώρα και 3.000 Γάλλοι.


Γουινέα Μπισάου : 30% - 46% Μουσουλμάνοι , 31% - 65% Ανιμιστές, 18% - 19 % Χριστιανοί
27 - 30 % Μπαλάντε, 23 - 30 % Φουλάνι, 12 - 13 % Μαλίνκε, 11 - 14 % Μαντιάγκο, 7 - 10 % Πέπελ
Όλοι οι παραπάνω λαοί ανήκουν στην γλωσσική οικογένεια Νίγηρα - Κόνγκο.

Γρενάδα : 64 % Ρωμαιοκαθολικοί , 34 % Προτεστάντες
84 % Μαύροι αφρικανικής καταγωγής , 10 % Μιγάδες , 5 % γηγενείς Ινδιάνοι Καραϊβες , 1 % Λευκοί

Γουατεμάλα : 45 % Ρωμαιοκαθολικοί , 42 % Προτεστάντες
42 % απόγονοι Μάγιας , 56 % Μεστίσος ή Λαντίνος ( Λευκοί + Ινδιάνοι ) , 2 % Λευκοί και άλλοι

Γουιάνα : 63 % Xριστιανοί , 25 % Ινδουστές ( την δεκαετία του '90 έφταναν το 34 % του πληθυσμού , αλλά υποχώρησαν έναντι των χριστιανών ) , 7 % Μουσουλμάνοι
Κυρίαρχη εθνοτική ομάδα είναι οι Ινδοί Γουιανοί ( Ινδοί της Γουιάνας ) με 40 %. Πρόκειται για Ινδούς που μετανάστευσαν στην Γουιάνα τον 19ο και τον 20ο αι. Την δεκαετία του '90 ήταν το 51 % , αλλά υποχώρησαν πολύ με την άνοδο του ποσοστού των Μιγάδων.
Ακολουθούν Μαύροι Αφρικανοί 29 % ( έναντι 34 % την δεκαετία του '90 ) , 20 % Μιγάδες ( έναντι 10 % την δεκαετία του '90 ) , 10 % γηγενείς Ινδιάνοι/Αμερινδοί/Αμερινδιάνοι , ελάχιστοι Λευκοί ( ενώ την δεκαετία του '90 αποτελούσαν το 2 % του πληθυσμού ).

______________
Μιας και αρχίζει το Survivor
Δομινικανή Δημοκρατία : 44% - 57 % Ρωμαιοκαθολικοί , 21% - 23% Προτεστάντες
73% Μιγάδες ( Λευκοί + Μαύροι ) , 16 % Λευκοί ισπανικής καταγωγής , 11% Μαύροι απόγονοι δούλων

===============================================
Δανία : Κυριαρχούν οι Λουθηρανοί Χριστιανοί κατά 80%.
Κυρίαρχη εθνοτική ομάδα είναι οι Δανοί με ποσοστό γύρω στα 80 %. Στα νότια της χώρας ζουν Γερμανοί . Στην Δανία έχουν εγκατασταθεί και αρκετοί Εσκιμώοι της Γροιλανδίας και Σκανδιναβοί των νησιών Φερόες.
Παραδοσιακά πρώτος ηγεμόνας της Δανίας θεωρείται ο θεός Όντιν , επίγονοι του οποίου υπήρξαν τον 1ο αι. π.χ. ο Σκιόλιντ και έπειτα ο Νταν ο Επιφανής ( 190 - 270 μ.Χ. ) , ο οποίος έδωσε το όνομά του στην χώρα : Denmark = Μαρκιωνία του Νταν. Έτσι εξηγείται παρετυμολογικώς η ονομασία της Δανίας. Έχει προταθεί πως "Δανία"/"Δαν(ι)μαρκία" σημαίνει επίπεδη/πεδινή ή παραθαλάσσια ή αμμώδης ή παραμεθόριος γη ή γη των Δανών .
1 .
Τους μεν κενούς ασκούς το πνεύμα διίστησι , τους δε ανοήτους ανθρώπους το οίημα. ( Σωκράτης [ στον Στοβαίο ] )

Άβαταρ μέλους
Τλαξκαλτέκος
Extreme poster
Extreme poster
Δημοσιεύσεις: 3142

Re: Διάφορα Θέματα και Ιστορίες.

Δημοσίευσηαπό Τλαξκαλτέκος » 11 Ιαν 2023, 23:17

Καντακουζηνοί : Μεγάλη βυζαντινή οικογένεια που τα πρώτα της μέλη εμφανίζονται τον 11ο - 12ο αι. Κατάγονταν μάλλον απ' την Μικρά Ασία. Για την προέλευση του επωνύμου :

Donald Nicol repeats the theory of Konstantinos Amantos that Kantakouzenos derives from κατὰ-κουζηνᾶν or κατὰ-κουζηνόν, ultimately from the locality of Kouzenas, a name for the southern part of Mount Sipylus near Smyrna. Nicol lists some connections the Kantakouzenos had with the locale in the 11th and 13th centuries.
https://en.wikipedia.org/wiki/Kantakouzenos#Etymology

The origin of the Byzantine family can be traced to Smyrna. The Greek scholar Konstantinos Amantos suggested that "Kantakouzenos" derives from κατὰ-κουζηνᾶν or κατὰ-κουζηνόν, ultimately from the locality of Kouzenas, a name for the southern part of Mount Sipylon near Smyrna. Donald Nicol agrees with this theory, and lists some connections the Kantakouzenoi had with the locale in the 11th and 13th centuries.
https://en.wikipedia.org/wiki/Cantacuzi ... the_family

Τα γνωστότερα μέλη ήταν

Ιωάννης Στ΄ Καντακουζηνός : Αυτοκράτωρ του Βυζαντίου το 1347 - 1354.

Ματθαίος Καντακουζηνός : Πρωτότοκος γιος του προηγούμενου. Βοήθησε τον πατέρα του στην πολιτική του σταδιοδρομία και έγραψε έργα. Πέθανε το 1383.

Μανουήλ Καντακουζηνός : Δευτερότοκος γιος του Ιωάννη Στ΄. Δεσπότης του Μορέως το 1348 - 1380.

Ιωάννης Καντακουζηνός : Πρωτότοκος γιος του Ματθαίου Καντακουζηνού.

Δημήτριος Καντακουζηνός : Δευτερότοκος γιος του Ματθαίου Καντακουζηνού .

Μανουήλ Καντακουζηνός : Τρισέγγονος του αυτοκράτορα Ιωάννη Στ΄ Καντακουζηνού. Διοικητής της Μάνης. Οι Αλβανοί της Πελοποννήσου στασίασαν κατά των δεσποτών του Μορέα Θωμά και Δημητρίου Παλαιολόγων ( 1453 - 1454 ) και ανακήρυξαν τον Μανουήλ ηγεμόνα της Πελοποννήσου . Ωστόσο , ο Θωμάς και ο Δημήτριος ζήτησαν την βοήθεια των Τούρκων , οι Τούρκοι νίκησαν τους στασιαστές και ο Μανουήλ κατέφυγε στην Ουγγαρία , όπου και πέθανε.

Μετά την άλωση της Πόλης ( 1453 ) οι Καντακουζηνοί κατέφυγαν στην Ρωσία , αλλά κυρίως στην Μολδοβλαχία. Οι πιο σημαντικοί ήταν οι παρακάτω.

Μιχαήλ Σαϊτάνογλου Καντακουζηνός : Θανατώθηκε απ' τους Τούρκους το 1578 στην Αγχίαλο.

Ιωάννης Καντακουζηνός : Γιος του προηγούμενου. Εξισλαμίστηκε για να σώσει την οικογένειά του.

Σερμπάν Καντακουζηνός : ( 1640 - 1689 ) Γιος του Κωνσταντίνου Καντακουζηνού , γενάρχη του βλαχικού κλάδου των Καντακουζηνών. Ο Σερμπάν έγινε ηγεμόνας της Βλαχίας ( 1679 - 1689 ) . Σχεδίαζε επανάσταση κατά των Τούρκων , αλλά δηλητηριάστηκε από φιλότουρκους.

Δημήτριος ( Ντιμιτράσκο ) Καντακουζηνός : Δισέγγονος του Μιχαήλ και εγγονός του Ιωάννη. Ηγεμών της Μολδαβίας 3 φορές : 1673 , 1674 - 1676 και 1684 - 1685.

Στέφανος Καντακουζηνός : Αδελφός του Σερμπάν και γιος του Κωνσταντίνου. Ηγεμών της Βλαχίας το 1714 - 1715. Αποκεφαλίστηκε το 1716 απ' τους Τούρκους ως φιλοαυστριακός.

Αλέξανδρος Καντακουζηνός : Γιος του πρίγκιπα Ματθαίου Ιωάννου Καντακουζηνού του κλάδου της Μολδαβίας. Ελληνομολβαδός βαθειάς ελληνικής παιδείας. Αυλάρχης του τσάρου . Κατέβηκε με τον Δημήτριο Υψηλάντη στην επαναστατημένη Ελλάδα. Κατέλαβε το φρούριο της Μονεμβασίας ( 20/7/1821 ). Διαφώνησε με τον Δ. Υψηλάντη και προσχώρησε στον Αλέξανδρο Μαυροκορδάτο. Πέθανε το 1841 στην Αθήνα.

Γεώργιος Καντακουζηνός : Αδελφός του Αλεξάνδρου. Αξιωματικός του ρωσικού στρατού. Συνεργάστηκε με τον Αλέξανδρο Υψηλάντη στο κίνημα στις Παραδουνάβιες Ηγεμονίες. Μετά την ήττα στο Γαλάτσι εγκατέλειψε δυσαρεστημένος τον αγώνα . Απελπισμένος απ' την αποτυχία του κινήματος επέστρεψε στην Ρωσία. Πέθανε το 1857.

Κωνσταντίνος Καντακουζηνός : ( 1798 - 1877 ) Ελληνοβλάχος αξιωματούχος της Βλαχίας.
1 .
Τους μεν κενούς ασκούς το πνεύμα διίστησι , τους δε ανοήτους ανθρώπους το οίημα. ( Σωκράτης [ στον Στοβαίο ] )

Άβαταρ μέλους
Τλαξκαλτέκος
Extreme poster
Extreme poster
Δημοσιεύσεις: 3142

Re: Διάφορα Θέματα και Ιστορίες.

Δημοσίευσηαπό Τλαξκαλτέκος » 12 Ιαν 2023, 19:05

Άζαλοι : Αρχαίος λαός της Άνω Παννονίας ( σημερινή Δυτική Ουγγαρία ). Αναφέρονται απ' τον Κλαύδιο Πτολεμαίο στην Γεωγραφία του ( 2,14,2 Άζαλοι ) και απ' τον Πλίνιο τον Πρεσβύτερο στην Φυσική Ιστορία του ( 3,148 Azali ).
Η εγκυκλοπαίδεια Πάπυρος λέει πως είναι γνωστοί και ως Οζάλοι, ενώ το Λεξικό του Αρχαίου Κόσμου ( Ελλάδα - Ρώμη ) του Λάμψα τους λημματογραφεί ως Αζαλοί .
1 .
Τους μεν κενούς ασκούς το πνεύμα διίστησι , τους δε ανοήτους ανθρώπους το οίημα. ( Σωκράτης [ στον Στοβαίο ] )

Άβαταρ μέλους
Τλαξκαλτέκος
Extreme poster
Extreme poster
Δημοσιεύσεις: 3142

Re: Διάφορα Θέματα και Ιστορίες.

Δημοσίευσηαπό Τλαξκαλτέκος » 13 Ιαν 2023, 13:27

Τοσίτσας Μιχαήλ : ( Μέτσοβο 1787 - Αθήνα 1856 ) Εθνικός ευεργέτης. Κατά την διάρκεια της Επανάστασης του '21 ήταν στην υπηρεσία του πασά της Αιγύπτου Μεχμέτ Αλή ( Μωχάμετ Άλυ ) . Γι' αυτό κατηγορήθηκε απ' τον Ιωάννη Φιλήμονα ( "Δοκίμιον Ιστορικόν περί της Φιλικής εταιρείας" ) , τον Νικόλαο Σπηλιάδη ( Απομνημονεύματα ) και άλλους λογογράφους του '21 για προδοσία. Άλλοι όμως λένε ( π.χ. απομνημονεύματα Κανέλλου Δεληγιάννη ) πως βοήθησε οικονομικά και με κατασκοπευτικές πληροφορίες τον Αγώνα , κρυφά απ' τον Μεχμέτ Αλή. Ο Κωνσταντίνος Ρωμαίος στην Λαογραφία του αναφέρει πως οι Φιλικοί είχαν στείλει τον Πεντεδέκα να τον δολοφονήσει . :armato: Όμως μετά την επαφή τους ο Πεντεδέκας κατάλαβε πως ο Τοσίτσας δεν ήταν προδότης, αλλά φλογερός πατριώτης. Του χάρισε μάλιστα το όπλο με το οποίο σκόπευε να τον φονεύσει. Το 1854 ο Τσίτσας εγκαταστάθηκε στην Αθήνα. Τάφηκε στο Α΄νεκροταφείο. Με τη διαθήκη του κληροδότησε μεγάλα ποσά σε κοινωφελείς σκοπούς στην Αθήνα , στο Μέτσοβο και στην Αλεξάνδρεια. Ιδρύματα της Αθήνας ( Πανεπιστήμιο , Αμαλίειο Ορφανοτροφείο , Φιλεκπαιδευτική Εταιρεία , Οφθαλμιατρείο ) και κυρίως το Πολυτεχνείο , το οποίο προς τιμήν και των άλλων Μετσοβιτών ( Στουρνάρα και Αβέρωφ ) , ονομάστηκε Μετσόβιο , ενισχύθηκαν οικονομικά απ' τον Τοσίτσα.

Τοσίτσειο Ίδρυμα : Κοινωφελές ίδρυμα που δημιουργήθηκε το 1947 με πράξη του βαρώνου Μιχαήλ Τοσίτσα , εγκατεστημένου στην Ελβετία. Η λειτουργία του άρχισε το 1951. Πρώτος πρόεδρος του ιδρύματος υπήρξε ο Μετσοβίτης πολιτικός Ευάγγελος Αβέρωφ ( βλ. παρακάτω ).

Αβέρωφ Γεώργιος : ( Μέτσοβο 1818 - Αλεξάνδρεια 1899 ) Εθνικός ευεργέτης. Μαζί με τους Στουρνάρη και Τοσίτσα βοήθησε στην αποπεράτωση του Πολυτεχνείου Αθηνών. Ακόμη βοήθησε στο χτίσιμο της στρατιωτικής Σχολής Ευελπίδων , του Αβερώφειου Εφηβείου * , στην ανέγερση των αδριάντων του Γρηγορίου Ε΄και του Ρήγα Φεραίου στα προπύλαια του πανεπιστημίου κ.α. Με την διαθήκη του διέθεσε 300.000 αγγλικές λίρες για την ναυπήγηση του θωρηκτού Αβέρωφ. :elladara:

* Ήταν φυλακές εφήβων. Το 1916 μετατράπηκαν στις γνωστές πολιτικοστρατιωτικές Φυλακές Αβέρωφ. Το 1971 καταργήθηκαν απ' την παλιο - Χούντα :neonaziaris: και στην θέση τους ανεγέρθηκε το δικαστικό Μέγαρο Αθηνών.

Αβέρωφ - Τοσίτσας Ευάγγελος : ( Τρίκαλα , Θεσσαλία 1910 - Αθήνα 1990 ) Πολιτικός με καταγωγή απ' το Μέτσοβο της Ηπείρου. Επί Κατοχής συνελήφθη απ' τους Ιταλούς για την αντιστασιακή του δράση κατά των ιταλοφρόνων και ρουμανιζόντων Βλάχων και μεταφέρθηκε σε στρατόπεδο συγκέντρωσης της Ιταλίας. Το 1946 εξελέγη βουλευτής με το Κόμμα των Φιλελευθέρων [ βενιζελικός το πουλάκι μου :mrgreen: ]. Το 1956 εντάχθηκε στην ΕΡΕ και απ' το 1974 στη Νέα Δημοκρατία. Το 1973 συμμετείχε στην οργάνωση του Κινήματος του Ναυτικού. Απ' το 1947 ως το τέλος της ζωής του διετέλεσε πρόεδρος του Τοσίτσειου Ιδρύματος. Τότε πρόσθεσε στο επώνυμό του και το επώνυμο του ευεργέτη. :o Έγραψε πολλά βιβλία : Η πολιτική πλευρά του κουτσοβλαχικού ζητήματος ( 1948 ) , Φωτιά και Τσεκούρι - Ελλάς 1944 - 1949 ( 1974 ) κ.α.
1 .
Τους μεν κενούς ασκούς το πνεύμα διίστησι , τους δε ανοήτους ανθρώπους το οίημα. ( Σωκράτης [ στον Στοβαίο ] )

Άβαταρ μέλους
Τλαξκαλτέκος
Extreme poster
Extreme poster
Δημοσιεύσεις: 3142

Re: Διάφορα Θέματα και Ιστορίες.

Δημοσίευσηαπό Τλαξκαλτέκος » 18 Ιαν 2023, 17:59

Ιστορικές Περίοδοι της Ιαπωνίας

Νεολιθικός Πολιτισμός Τζομόν 5000 ή 4000 - 250 π.Χ.
Νεολιθικός Πολιτισμός Γιαγιόι 250 π.Χ. - 250 μ.Χ.
Γιαμάτο 250 - 592
Άσουκα 592 - 710
Νάρα 710 - 794
Χεϊάν 794 - 1192
Φουτζιβάρα 858 - 1160
Τάιρα 1160 - 1185
Καμακούρα 1192 - 1333
Ναμπόκου 1334 - 1392
Ασικάγκα 1338 - 1573
Μουρομάτσι 1392 - 1573
Σενγκόκου 1467 - 1600
Μομογιάμα 1573 - 1603
Έντο 1603 - 1867
Μέιτζι 1868 - 1912
Ταϊσό 1912 - 1926
Σόγουα 1926 - 1989
Χέιγουα 1989 - σήμερα

Λάπου - Λάπου : Πόλη των Φιλιππίνων στη νήσο Μακτάν. Αρχικά λεγόταν Όπον. Μετονομάστηκε προς τιμήν του ηγέτη Λαπουλάπου , ο οποίος στις 27/4/1521 σκότωσε τον Φερδινάνδο Μαγγελάνο. Ο Λαπουλάπου θεωρείται εθνικός ήρωας των Φιλιππίνων.

Μακτάν νήσος :Nησί των Φιλιππίνων . Στις 7/4/1521 αποβιβάστηκε εδώ ο Πορτογάλος θαλασσοπόρος Φερδινάνδος Μαγγελάνος, ο οποίος θανατώθηκε στις 27/4 από τον φύλαρχο Λαπουλάπου. Ο Λαπουλάπου έγινε εθνικός ήρωας , ως ο πρώτος Φιλιππινέζος που νίκησε έναν Δυτικό κατακτητή. Στην θέση όπου θανατώθηκε ο Μαγγελάνος υπάρχει ένα μνημείο.

Το τέλος του Μαγγελάνου , όπως το περιγράφει ο Πιγκαφέτα , ήταν πολύ συγκινητικό :

... they killed our mirror, our light, our comfort, and our true guide . When they wounded him, he turned back many times to see whether we were all in the boats. :cry: :cry: :cry:

- O Αλέξανδρος Παπάγος , μετά την κατάληψη της Ελλάδας απ' τους Γερμανούς , δεν ακολούθησε τον βασιλιά στη Μέση Ανατολή , αλλά παρέμεινε στην Ελλάδα. Παραιτήθηκε όμως απ' το στράτευμα ώστε η γερμανική κατοχή να τον βρει απλό πολίτη. Το 1943 συνελήφθη απ' τους Γερμανούς ως επικεφαλής της αντιστασιακής οργάνωσης Στρατιωτική Ιεραρχία και στάλθηκε σε διάφορα στρατόπεδα συγκέντρωσης , απ' τα οποία επέστρεψε το 1945. Το 1949 του δόθηκε το αξίωμα του στρατάρχη και η στραταρχική ράβδος , που φέρει τα ονόματα των μαχών των δύο πολέμων ( 1940 - 41 και 1946 - 49 ) στους οποίους υπήρξε αρχιστράτηγος.
1 .
Τους μεν κενούς ασκούς το πνεύμα διίστησι , τους δε ανοήτους ανθρώπους το οίημα. ( Σωκράτης [ στον Στοβαίο ] )


Επιστροφή σε “Ιστορία”