Ο Ιουλιανος για τους χριστιανους

Συζήτηση για θεούς, θρησκείες, κοσμογονία κλπ.
Άβαταρ μέλους
Freisinniger
Maître des anions
Maître des anions
Δημοσιεύσεις: 10961
Τοποθεσία: Αμέρικα

Re: Ο Ιουλιανος για τους χριστιανους

Δημοσίευσηαπό Freisinniger » 15 Ιαν 2018, 13:04

Λαχουρένιος έγραψε:
Διάδοχος Θεότροπος έγραψε:Να βάλουμε κάτω συγκεκριμένα τα μαθηματικά των αρχαίων, να βάλουμε και αυτά του 17ου αιώνα, να δούμε, συγκεκριμένα. Όχι ατακούλες απο ντοκιμανταίρ.


Αν δεν ειχε διακοπει η εξελιξη των μαθηματικων στον Μεσαιωνα, τα μαθ. θα ειχαν φτασει στο επιπεδο του 17ου, τουλαχιστον 5 αιωνες πιο νωρις

Αυτο λεμε


Αυτό που λέγαμε, οι οδοντωτοί τροχοί εμφανίστηκαν στο 14 αιώνα (δηλ 1500 χρόνια μετά) και ήταν τεράστια σε μέγεθος, αν συνεχιζόταν η παράδοση με τους οδοντωτούς τροχούς, θα είχε καταλήξει νωρίτερα η ανθρωπότητα σε μια τεχνολογική επανάσταση. Απλά πράγματα.

0 .
Was mich anbelangt, geht es dich nicht an
Aber hoff doch mal, die Geistererscheinung ab und an. :s_cool

Άβαταρ μέλους
Λαχουρένιος
Ultimate Stalker
Ultimate Stalker
Δημοσιεύσεις: 49100
Τοποθεσία: Γεφυρα

Re: Ο Ιουλιανος για τους χριστιανους

Δημοσίευσηαπό Λαχουρένιος » 15 Ιαν 2018, 14:13

Διάδοχος Θεότροπος έγραψε:O ελληνιστικός κόσμος (μετα-αλεξανδρινός) γέρασε γρήγορα, βρισκόταν σε παρακμή. Αυτό αντικατοπτρίζεται και στην δραματικότητα της τέχνης αλλά και στην μανία υιοθέτησης ανατολικών θρησκειών. Γενικότερα, είναι μια κοινή ακαδημαϊκή παραδοχή.


Και? Ακομα και τα ελληνιστικα χρονια καλυτερα ηταν απο το Βυζαντιο πολιτισμικα

Η ύστερη Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία είχε ανάγκη απο έναν τρόπο να ενσωματώσει τους νέους λαούς και να ομογενοποιηθεί. Ο χριστιανισμός προσέφερε ακριβώς αυτό


Οχι απαραιτητα. Ο παγανισμος απο μονος του ειναι ανεκτικος σε αλλους θεους, αυτο που ενοιαζε τους ρωμαιους ειναι να υποτασσονται ολοι οι λαοι ανεξαρτητα απο θρησκειες στον αυτοκρατορα. Με τους ιουδαιους υπηρχε προβλημα γιατι η θρησκεια τους ειναι μονοθειστικη και αποκλειει αλλους θεους και θυσιες, αλλα ακομα και αυτους καταφεραν και τους ειχαν υπο ελεγχο, και δεν εμποδιζαν τις θρησκευτικες τους εκδηλωσεις.

Αντιθετα, ο χριστιανισμος δεν ανεχοταν τους παγανιστες, ακομα και αν αυτοι πολιτικα ηταν νομιμοφρονες.
0 .

Άβαταρ μέλους
nemo
Supreme poster
Supreme poster
Δημοσιεύσεις: 17016

Re: Ο Ιουλιανος για τους χριστιανους

Δημοσίευσηαπό nemo » 16 Ιαν 2018, 10:13

Διάδοχος Θεότροπος έγραψε:Παραπάνω αναφέρεται ότι απαγορεύεται η εκπόρνευση, βιασμός, κλπ, παιδιών. Οι νόμοι αυτοί στοχεύαν στην καταπολέμηση εγκλημάτων, έως και την χαλιναγώγηση των καυλωμένων μουσάτων που κυνηγούσαν αγοράκια όπου τά έβρισκαν . Πουθενά όμως δεν ορίζουν την παιδεραστία με συνένεση του νεαρού ως έγκλημα. (κατά ελεύθερων παιδιών, γιατί τα δουλάκια μπορούσαν και να τα βάζουν χέρι και χωρίς συνένεση)
ο νόμος ορίζει ότι, εάν ένας πατέρας ή αδελφός ή θείος ή επίτροπος ή εν γένει κάποιος από εκείνους που έχουν εξουσία επί ελευθέρου παιδιού, παραδώσει αυτό αντί χρημάτων εις κάποιον έκφυλο δια σεξουαλική απόλαυση

Αν κάποιος Αθηναίος προσβάλει ελεύθερο παιδί,


Πραγματικά, είσαι τυφλός ή δεν ξέρεις να διαβάζεις; Δεν νομίζω. Περιέργως, ο όποιος ορθολογισμός σου σε εγκαταλείπει όταν πρόκειται για υπεράσπιση συγκεκριμένων εθνικών μύθων. Θες να βάλουμε τι λένε οι ανά τον κόσμο πανεπιστημιακοί επί του θέματος; Να βάλουμε πηγές και στοιχεία, για τα παιδεραστιλίκια ακόμη και λαμπρών αρχαίων προγόνων; Αν βάλουμε, θα συνεχίσεις σαν αυτιστικός να ποστάρεις τους νόμους, απο τους οποίους σε καμιά περίπτωση δεν προκύπτει ότι η παιδεραστία ήταν παράνομη;


σε αυτο με τα δουλακια εχεις καποιο δικιο ναι μεν υπηρχε σε μεγαλο βαθμο
αλλα υπαρχουν πηγες που το κατακρινουν και αυτο
η παλι πες εσυ πως θες να την διατυπώνουν οι αρχαιοι την απαγορευση ;
σαν τι αλλο να πουν δηλαδη; αν καποιος ηθελε να τον παιρνει δικαιωμα του αλλα
δεν θα ειχε καμια θεση σε δημοσια ενασχοληση ...
0 .
το απόλυτο ένα που συχαίνομαι είναι οι αυταπάτες
επειδη είναι και ο λόγος της ύπαρξής μου

Άβαταρ μέλους
Διάδοχος
Danchō
Danchō
Δημοσιεύσεις: 13240

Re: Ο Ιουλιανος για τους χριστιανους

Δημοσίευσηαπό Διάδοχος » 16 Ιαν 2018, 17:26

nemo έγραψε:
Διάδοχος Θεότροπος έγραψε:Παραπάνω αναφέρεται ότι απαγορεύεται η εκπόρνευση, βιασμός, κλπ, παιδιών. Οι νόμοι αυτοί στοχεύαν στην καταπολέμηση εγκλημάτων, έως και την χαλιναγώγηση των καυλωμένων μουσάτων που κυνηγούσαν αγοράκια όπου τά έβρισκαν . Πουθενά όμως δεν ορίζουν την παιδεραστία με συνένεση του νεαρού ως έγκλημα. (κατά ελεύθερων παιδιών, γιατί τα δουλάκια μπορούσαν και να τα βάζουν χέρι και χωρίς συνένεση)



Πραγματικά, είσαι τυφλός ή δεν ξέρεις να διαβάζεις; Δεν νομίζω. Περιέργως, ο όποιος ορθολογισμός σου σε εγκαταλείπει όταν πρόκειται για υπεράσπιση συγκεκριμένων εθνικών μύθων. Θες να βάλουμε τι λένε οι ανά τον κόσμο πανεπιστημιακοί επί του θέματος; Να βάλουμε πηγές και στοιχεία, για τα παιδεραστιλίκια ακόμη και λαμπρών αρχαίων προγόνων; Αν βάλουμε, θα συνεχίσεις σαν αυτιστικός να ποστάρεις τους νόμους, απο τους οποίους σε καμιά περίπτωση δεν προκύπτει ότι η παιδεραστία ήταν παράνομη;


σε αυτο με τα δουλακια εχεις καποιο δικιο ναι μεν υπηρχε σε μεγαλο βαθμο
αλλα υπαρχουν πηγες που το κατακρινουν και αυτο
η παλι πες εσυ πως θες να την διατυπώνουν οι αρχαιοι την απαγορευση ;
σαν τι αλλο να πουν δηλαδη; αν καποιος ηθελε να τον παιρνει δικαιωμα του αλλα
δεν θα ειχε καμια θεση σε δημοσια ενασχοληση ...

Όλες οι πηγές έχουν μπεί εδώ: viewtopic.php?f=6&t=5079&start=310

τα πράγματα είναι ξεκάθαρα, τα λένε οι ίδιοι οι αρχαίοι.

Τα ρέστα είναι σπέκουλα.
0 .
«Και η κουτσή Μαρία είναι εθνικιστές. Δηλαδή σε αυτό το επίπεδο; Εμείς είμαστε όλος ο πλανήτης!»

«Εμείς· οι Aλεξανδρείς, οι Aντιοχείς, οι Σελευκείς, κ’ οι πολυάριθμοι επίλοιποι Έλληνες Aιγύπτου και Συρίας, κ’ οι εν Μηδία, κ’ οι εν Περσίδι, κι όσοι άλλοι. Με τες εκτεταμένες επικράτειες, με την ποικίλη δράσι των στοχαστικών προσαρμογών. Και την Κοινήν Ελληνική Λαλιά ώς μέσα στην Βακτριανή την πήγαμεν, ώς τους Ινδούς. Για Λακεδαιμονίους να μιλούμε τώρα!»

Άβαταρ μέλους
nemo
Supreme poster
Supreme poster
Δημοσιεύσεις: 17016

Re: Ο Ιουλιανος για τους χριστιανους

Δημοσίευσηαπό nemo » 16 Ιαν 2018, 18:35

θα ειναι και αυτο σαν την πόλη που σου γραφω και μου αντιλες οτι πολεις
ειχαν και οι προηγουμενοι και θα πρεπει εγω τωρα να σου δωσω φωτο με τις διαφορες
που υπηρχαν σε πολεις κατα περιοδους;
λες και εγω γνωριζα οτι επρεπε να στο ζωγραφισω !
το ιδιο και εδω υπηρχαν δουλοι και δουλακια και ανθρωποι που τους αρεσε να την βρισκουν
καμια διαφορα με το σημερα που εχουμε το τριτο φυλο και επισημα
το ιδιο γινοταν και τοτε που σε ανωτερα επιπεδα φιλαρεσκειας ηταν πιο εντονο
και οι χριστιανοι συγγραφεις μεγαλοποιησαν το γεγονος
ηταν το μεγαλο τους οπλο εναντιον της παλιας θρησκειας
σε ενα αποσπασμα διαβαζουμε για εναν στρατηγο που καθυστερουσε να καταλαβει μια πολη
συγχρονως ειχε ερωτικη σχεση με εναν φτωχο δουλουλακi
και με αφορμη απο αυτην την σχεση κατηγορηθηκε και παυθηκε απο την θεση του
0 .
το απόλυτο ένα που συχαίνομαι είναι οι αυταπάτες
επειδη είναι και ο λόγος της ύπαρξής μου

Άβαταρ μέλους
ΟΥΤΙΣ
Rookie poster
Rookie poster
Δημοσιεύσεις: 94

Re: Ο Ιουλιανος για τους χριστιανους

Δημοσίευσηαπό ΟΥΤΙΣ » 15 Μαρ 2018, 10:24

Λαχουρένιος έγραψε:
Ο «Κατά Γαλιλαίων» λόγος του Ιουλιανού, ξεκινά ως εξής:



Και συνεχίζει...




http://www.pare-dose.net/536#ixzz53lAfUUBq

Ο Ιουλιανος ηταν ο τελευταιος που αντισταθηκε στην χριστιανικη μουργα
Η Ελλαδα κανονικα επρεπε να ηταν γεματη αγαλματα του



Ο Ιουλιανός είχε τόση σχέση με τον Ελληνισμό όσο εγώ με την αστροναυτική! :laugh1:
0 .
Θεόν φράσαι μὲν ἀδύνατον, νοῆσαι δὲ ἀδυνατώτερον. Γρηγόριος Ναζιανζηνός, Περί Θεολογίας.

Άβαταρ μέλους
Nandros
Crazy poster
Crazy poster
Δημοσιεύσεις: 1354

Re: Ο Ιουλιανος για τους χριστιανους

Δημοσίευσηαπό Nandros » 15 Μαρ 2018, 16:55

ΟΥΤΙΣ έγραψε:
Λαχουρένιος έγραψε: http://www.pare-dose.net/536#ixzz53lAfUUBq
Ο Ιουλιανος ηταν ο τελευταιος που αντισταθηκε στην χριστιανικη μουργα
Η Ελλαδα κανονικα επρεπε να ηταν γεματη αγαλματα του
Ο Ιουλιανός είχε τόση σχέση με τον Ελληνισμό όσο εγώ με την αστροναυτική! :laugh1:

Ψίτ, για την χριστιανική μούργα λέει και όχι για Ελληνισμό!

Και μην πιάνεις στο στόμα σου αυτό που οι πατέρες σου εξευτέλισαν και υποτίμησαν, ώστε το Έλληνας να καταντήσει βρισιά!
.
0 .

Άβαταρ μέλους
ΟΥΤΙΣ
Rookie poster
Rookie poster
Δημοσιεύσεις: 94

Re: Ο Ιουλιανος για τους χριστιανους

Δημοσίευσηαπό ΟΥΤΙΣ » 16 Μαρ 2018, 09:55

Αντί άλλης απάντησης σου παραθέτω αποσπάσματα από το Κατά Ιουλιανού Λόγο Α του Γρηγόριου του Θεολόγου και το πως αντιμετώπισαν οι χριστιανοί τον εξωλέστατο Ιουλιανό.

"ὅτι κακούργως τὴν προσηγορίαν μετέθηκεν ἐπὶ τὸ δοκοῦν, ὥσπερ τῆς θρησκείας ὄντα τὸν Ἕλληνα λόγον, ἀλλ᾿ οὐ τῆς γλώσσης"

"Ἡμέτεροι, φησὶν, οἱ λόγοι, καὶ τὸ Ἑλληνίζειν, ὧν καὶ τὸ σέβειν θεούς· ὑμῶν δὲ ἡ ἀλογία καὶ ἡ ἀγροικία..."

"τίνος γὰρ τοῦ Ἑλληνίζειν εἰσὶν οἱ λόγοι...ἢ γὰρ τῆς θρησκείας εἶναι τοῦτο φήσεις, ἢ τοῦ ἔθνους δηλαδὴ"


Απάντησε κι εσύ αν θες στο τελευταίο του ερώτημα. Τίνος εστί το Ελληνίζειν; Της θρησκείας ή του έθνους;
0 .
Θεόν φράσαι μὲν ἀδύνατον, νοῆσαι δὲ ἀδυνατώτερον. Γρηγόριος Ναζιανζηνός, Περί Θεολογίας.

stavmanr
Extreme poster
Extreme poster
Δημοσιεύσεις: 3379

Re: Ο Ιουλιανος για τους χριστιανους

Δημοσίευσηαπό stavmanr » 16 Μαρ 2018, 10:20

Λαχουρένιος έγραψε:
Ο «Κατά Γαλιλαίων» λόγος του Ιουλιανού, ξεκινά ως εξής:



Και συνεχίζει...




http://www.pare-dose.net/536#ixzz53lAfUUBq



Ο Ιουλιανός ήταν ένας παγανιστής που προσπαθούσε με διάφορα αθέμιτα πολιτικά μέσα να εξαφανίσει τον χριστιανισμό.

...Wiki:
ΚΡΥΦΟ ΚΕΙΜΕΝΟ: ΕΜΦΑΝΙΣΗ
"Ο Ιουλιανός ήταν πολύ επηρεασμένος από την κλασική παιδεία, και τον ενοχλούσε η ραγδαία εξάπλωση του Χριστιανισμού, τον οποίο θεωρούσε ασύμβατο με την ελληνική φιλοσοφία και εν γένει τον ελληνικό πολιτισμό ("Ημίν ανήκουσιν η ευγλωττία και αι τέχναι της Ελλάδος και η των Θεών αυτής λατρεία, υμέτερος δε κλήρος εστί η αμάθεια και η αγροικία και ουδέν πλέον. Αύτη εστίν η σοφία υμών"). Από θρησκευτικής άποψης, επιθυμούσε την επιστροφή της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας στην Εθνική θρησκεία (την οποία οι Χριστιανοί θεωρούσαν ειδωλολατρία, γι αυτό και προσέδωσαν στον Ιουλιανό επίθετα όπως «Παραβάτης», «Ειδωλιανός», «Αδωναίος», «Καυσίταυρος», «Αποστάτης» και «Πισαίος»). Σύμφωνα με τον Βικτόρ Κουζέν (Cousin), ολόκληρος ο κόσμος της αρχαίας ελληνικής φιλοσοφίας τερματίσθηκε ουσιαστικά με τον θάνατο του Ιουλιανού.

Η πολιτική που ακολούθησε ο Ιουλιανός σήμερα χαρακτηρίζεται ως μια προσπάθεια αναβίωσης της Εθνικής θρησκείας και εξουδετέρωσης της επιρροής που ασκούσε ο Χριστιανισμός στα κοινωνικά στρώματα της Αυτοκρατορίας. Ο Αμμιανός, ο οποίος παρουσιάζει με αρκετές λεπτομέρειες τις βλέψεις του Ιουλιανού, αναφέρει πως τα σχέδια του Ιουλιανού δεν περιορίσθηκαν σε μια απλή νομοθετική ανανέωση των προνομίων της Εθνικής θρησκείας, αλλά στόχευαν σε μια βαθύτερη εσωτερική μεταρρύθμισή της. Η προσπάθεια αυτή της αναδιοργάνωσης έγινε στα πρότυπα της χριστιανικής οργάνωσης και λειτουργίας της Εκκλησίας, παράλληλα διενεργώντας και μια προσπάθεια εξοβελισμού της χριστιανικής πίστεως τόσο με έμμεσους, όσο και άμεσους τρόπους. Η επίσημη αποκατάσταση της Εθνικής θρησκείας συντελέστηκε το 362 και εκφράστηκε με μια σειρά από μέτρα όπως

Απαγόρευση των Χριστιανών να διδάσκουν την κλασσική παιδεία
Ανάκληση αρειανοφρόνων, αλλά και άλλων εξορισμένων κληρικών με σκοπό την αύξηση των εσωτερικών ερίδων στην Εκκλησία.

Στην ίδια λογική θα πρέπει να ερμηνευτεί και η πολεμική πραγματεία του Ιουλιανού Κατά Γαλιλαίων, μέσω της οποίας διαφαινόταν, με την επιλεκτικά στοχευμένη κριτική που ασκούσε, η γνώση του επί της χριστιανικής διδασκαλίας και ιδίως των εσωτερικών προβλημάτων της Εκκλησίας.

Χαρακτηριστικό σημείο του νομοθετικού του έργου είναι η απαγόρευση στους χριστιανούς ρητοροδιδασκάλους και γραμματικούς να διδάσκουν τα έργα της κλασικής Παιδείας, καθώς γι' αυτόν αυτή η ίδια η έννοια «Παιδεία» ταυτίζεται με την Ελληνορωμαϊκή Παράδοση σε όλες της τις εκφάνσεις και η τελευταία αποτελεί ένα θεόθεν δώρο που ποτέ δεν έπαψε να εποπτεύεται στην ιστορική του εξέλιξη από τον «Ελλάδος κοινόν ηγεμόνα και νομοθέτη και βασιλέα» Θεό Απόλλωνα – Ήλιο.. Έτσι, στις 13 Μαρτίου του 362 μ.Χ., εξέδωσε, μεταξύ άλλων, διάταγμα με το οποίο απαγόρευε στους χριστιανούς ρητοροδιδασκάλους και γραμματικούς να διδάσκουν και να ερμηνεύουν τα έργα των Ελλήνων κλασικών. Το μέτρο αυτό, η ερμηνεία του και οι σκοπιμότητες που το υπαγόρευσαν αποτέλεσαν αντικείμενο διαμάχης ήδη από την εποχή του Ιουλιανού.

Σώζεται πάντως (στο μεγαλύτερο μέρος της) επιστολή του τελευταίου (επιστολή #42) με την οποία προσπαθεί να δικαιολογήσει το μέτρο που πήρε. Στην επιστολή αυτή, ο Ιουλιανός εξηγεί ότι θεωρεί ασύμβατη τη διδασκαλία και ερμηνεία των κλασικών με τις χριστιανικές αντιλήψεις περί της Εθνικής Ελληνικής Θρησκείας:

"Παιδείαν ὀρθὴν εἶναι νομίζομεν οὐ τὴν ἐν τοῖς ῥήμασιν καὶ τῇ γλώττῃ πολυτελῆ εὐρυθμίαν, ἀλλὰ διάθεσιν ὑγιῆ νοῦν ἐχούσης διανοίας, καὶ ἀληθεῖς δόξας ὑπέρ τε ἀγαθῶν καὶ κακῶν, καλῶν τε καὶ αἰσχρῶν· ὅστις οὖν ἕτερα μὲν φρονεῖ, διδάσκει δὲ ἕτερα τοὺς πλησιάζοντας, αὐτὸς ἀπολελεῖφθαι δοκεῖ τοσούτῳ παιδείας, ὅσῳ καὶ τοῦ χρηστὸς ἀνὴρ εἶναι." (Σωστή παιδεία, νομίζω, δεν σημαίνει το να χειρίζεσαι τις λέξεις με ευρυθμία, αλλά το να σε διακρίνει η υγιής νοητική διάθεση να σκέφτεσαι λογικά, να 'χεις σωστές απόψεις για το καλό και το κακό, το ωραίο και το αισχρό. Αυτός, λοιπόν, που άλλα πιστεύει και άλλα διδάσκει σ' όσους μαθητεύουν πλάι του, νομίζω έχει απομακρυνθεί τόσο από την παιδεία όσο και από την τιμιότητα.)

Ο Ιουλιανός θεωρεί πως η άρνηση των εθνικών θεών από τους Χριστιανούς αποτελεί ασέβεια προς τους κλασικούς που τους τίμησαν:

"Τὶ οὖν; Ὁμήρῳ μέντοι καὶ Ἡσιόδῳ καὶ Δημοσθένει καὶ Ἠροδότῳ καὶ Θουκυδίδῃ καὶ Ἰσοκράτει καὶ Λυσίᾳ θεοὶ πάσης ἡγοῦνται παιδείας· οὐχ οἱ μὲν Ἑρμοῦ σφᾶς ἱερούς, οἱ δὲ Μουσῶν ἐνόμιζον; Ἄτοπον μὲν οἶμαι τοὺς ἐξηγουμένους τὰ τούτων ἀτιμάζειν τοὺς ὑπ' αὐτῶν τιμηθέντας θεούς· οὐ μὴν ἐπειδὴ τοῦτο ἄτοπον οἶμαι, φημὶ δεῖν αὐτοὺς μεταθεμένους τοῖς νέοις συνεῖναι· δίδωμι δὲ αἵρεσιν μὴ διδάσκειν ἃ μὴ νομίζουσι σπουδαῖα, βουλομένους δέ, διδάσκειν ἔργῳ πρῶτον, καὶ πείθειν τοὺς μαθητὰς ὡς οὔτε Ὅμηρος οὔτε Ἡσίοδος οὔτε τούτων οὓς ἐξήγηνται [***] καὶ κατεγνωκότες ἀσέβειαν ἄνοιάν τε καὶ πλάνην εἰς τοὺς θεούς." (Τι λέτε, λοιπόν; Για τον Όμηρο, τον Ησίοδο, το Δημοσθένη, τον Ηρόδοτο, το Θουκυδίδη, τον Ισοκράτη και το Λυσία, δεν ήσαν κεφαλές της παιδείας οι θεοί; Μήπως δεν θεωρούσαν προστάτες τους, άλλοι τον Ερμή και άλλοι τις Μούσες; Είναι λοιπόν παράλογο, έτσι νομίζω, κάποιοι που δουλειά τους είναι να ερμηνεύουν τα έργα όλων αυτών, συγχρόνως να καταφρονούν τους θεούς που εκείνοι τίμησαν. Και παρ' όλο που το θεωρώ παράδοξο αυτό, δεν ισχυρίζομαι ότι πρέπει να αλλάξουν ιδέες οι δάσκαλοι της νεολαίας. Τους αφήνω να επιλέξουν ανάμεσα στο να μη διδάσκουν αυτά που δεν θεωρούν αξιόλογα και σημαντικά ή, αν επιθυμούν να συνεχίσουν τη διδασκαλία, πρώτα απ' όλα να κηρύξουν στους μαθητές ότι ούτε ο Όμηρος ούτε ο Ησίοδος ούτε κανείς από όσους ερμηνεύουν [λείπουν λέξεις] αφού μέχρι και για ασέβεια τους έχουν κατηγορήσει και για ανοησία και θεολογικές πλάνες.)

Με δεδομένες τις απόψεις του Ιουλιανού, πολλοί Χριστιανοί θεώρησαν ότι το μέτρο τους απαγόρευε και να σπουδάζουν τα κλασικά γράμματα, ότι αποτελούσε δηλαδή αποκλεισμό των νεαρών χριστιανών σπουδαστών από την Παιδεία. Ωστόσο, στο τέλος της επιστολής ο Ιουλιανός διευκρινίζει:

"Τους μὲν καθηγεμόσι καὶ διδασκάλοις οὐτωσὶ κοινὸς κεῖται νόμος· ὁ βουλόμενος δὲ τῶν νέων φοιτᾶν οὐκ ἀποκέκλεισται. Οὐδὲ γὰρ εἰκὸς οὐδὲ εὔλογον ἀγνοοῦντας ἔτι τοὺς παῖδας ἐφ' ὅ,τι τρέπωνται, τῆς βελτίστης ἀποκλείειν ὁδοῦ, φόβῳ τοῦ καὶ ἄκοντας ἄξειν ἐπὶ τὰ πάτρια·[...]" (Ιδού λοιπόν ο νέος νόμος που ισχύει για τους καθηγητές και διδασκάλους. Κανένας νέος που θέλει να φοιτήσει δεν αποκλείεται. Δεν θα ήταν ούτε λογικό ούτε δίκαιο, να κλείσω το δρόμο σε παιδιά που ακόμα δεν ξέρουν τι κατεύθυνση να ακολουθήσουν - από φόβο μήπως τα σπρώξω προς τα πατροπαράδοτα χωρίς να το θέλουν.)

Παρά την όποια ερμηνεία του διατάγματος, γεγονός είναι πως το μέτρο αυτό, μαζί με μια σειρά άλλων μέτρων που εξέδωσε ο Ιουλιανός προς το τέλος της βασιλείας του, σηματοδοτούν μια υποχώρηση της ανεκτικότητας και μια σκλήρυνση της στάσης του προς τους χριστιανούς υπηκόους του. Μολονότι ο Ιουλιανός πιθανότατα θεωρούσε ειλικρινά ως υποκριτική στάση την ερμηνεία των Ελλήνων κλασικών από τους Χριστιανούς, εντούτοις στο μέτρο αυτό διαφαίνεται η πρόθεσή του να ελαττώσει την επιρροή των χριστιανών δασκάλων στους νέους και να αφαιρέσει από τους πρώτους το κύρος και την αίγλη που τους προσέδιδε το επάγγελμα του ρητοροδιδασκάλου και κατ' επέκταση τα μέσα βιοπορισμού τους.

Δεν ήταν μόνο οι Χριστιανοί που αποδοκίμαζαν τη στάση αυτή του Ιουλιανού. Ο εθνικός ιστορικός συγγραφέας Αμμιανός Μαρκελλίνος, μολονότι γενικά ευνοϊκός απέναντί του, τον κατακρίνει για το μέτρο αυτό στην Ιστορία του, σχολιάζοντας ότι "ήταν σκληρός ο νόμος που απαγόρευε στους χριστιανούς ρητοροδιδασκάλους και γραμματικούς να διδάσκουν, εκτός αν συναινούσαν στη λατρεία των θεών."



Η προσπάθεια που κατέβαλε σε αυτή τη γενικότερη ανανέωση που επιχείρησε, αποτελούνταν από μια ιδιότυπη ενοθεϊστική σύνθεση χριστιανικής οργάνωσης, με Μιθραϊκό θεό, νεοπλατωνική θεολογία και παγανιστική λατρεία με θεουργικές τελετές.

Ο ενθουσιασμός που έδειξε ο Ιουλιανός για την επιτυχία του εγχειρήματος σήμερα κρίνεται μάλλον ανεδαφικός, καθότι η υπάρχουσα κατάσταση ήταν κατά τα φαινόμενα αδύνατον να αναστραφεί. Αυτό καταδείχθηκε με εμφατικό τρόπο στο επεισόδιο με τα λείψανα του μάρτυρα Βαβύλα. Η Αντιόχεια, εν τέλει, αντί να καταδειχθεί το εφαλτήριο της αναγέννησης της Εθνικής θρησκείας, αποτέλεσε την «ταφόπλακα» των σχεδίων του βασιλιά, ο οποίος πλέον αντιλαμβανόταν πως η πολιτική αυτή, με βάση τα δεδομένα της εποχής του, δεν προσέφερε τίποτα περισσότερο από κώλυμα στο δημόσιο βίο και την οργάνωση του κράτους, αν και μέχρι τέλους της ζωής του δεν έπαψε να την υπερασπίζεται με κάθε τρόπο. Χαρακτηριστικό δε, του γεγονότος της προσγείωσης αυτής ήταν η άρνηση του επιστήθιου φίλου του και στενού συνεργάτη, επάρχου Σαλλουστίου, δις, να αναλάβει το θρόνο της αυτοκρατορίας, μετά τον θάνατό του."

Πηγές:
Cousin Victor, Ιστορία της Ελληνικής Φιλοσοφίας, Αθήνα 1885, σ. 119.
[1] Ταμίας του στρατού και γενικά ταμίας του δημοσίου χρήματος
Άγγελος Σ. Βλάχος, Πυθίας παραληρήματα, Εκδόσεις ΕΣΤΙΑ, 1983, σ.218.
Υποσημείωση στο Philostorgius - Church History (μτφρ., εισαγωγή και σχόλια: Philip R. Amidon), Society of Biblical Literature, 2007, σ.88. ISBN 1-589-83215-9.
Π. Αθανασιάδη 2001, σελ. 186
0 .

Άβαταρ μέλους
Λαχουρένιος
Ultimate Stalker
Ultimate Stalker
Δημοσιεύσεις: 49100
Τοποθεσία: Γεφυρα

Re: Ο Ιουλιανος για τους χριστιανους

Δημοσίευσηαπό Λαχουρένιος » 16 Μαρ 2018, 10:22

Για αυτό ακριβως τον θαυμαζω
0 .


Επιστροφή σε “Θεολογία”