Λαχουρένιος έγραψε:Ραν ταν πλαν έγραψε:Η μόνη ιστορική περίοδος που εφαρμόστηκε στην πράξη η ουσία της αυτοδιαχείρισης άρχισε με τη
σοβιετική κολεκτιβοποίηση και τελείωσε με το θάνατο του Στάλιν.
Τότε πραγματικά η σοβιετική κοινωνία διαχειρίστηκε μόνη της τον εαυτό της, την καθημερινότητα της
και το μέλλον της.
Ήταν η περίοδος κατά την οποία η εργατική τάξη, με την ευρύτερη έννοια του όρου, είχε τη δυνατότητα
να διαχειριστεί τις συνθήκες εργασίας της, να καταργήσει κάθε κοινωνική ανισότητα, να ασκεί κριτική στην
εξουσία και να έχει πρόσβαση σε όλα τα επίπεδα της, να μορφώνεται και να έχει αποκλειστικό
δικαίωμα στον καθορισμό της ζωής της γενικά και ειδικά.
Και αυτό γιατί η αυτοδιαχείριση της υπήρξε απόρροια της ταξικής πάλης, μέσα στα πλαίσια του
αποκεντρωμένου σοβιετικού δημοκρατικού συγκεντρωτισμού και κεντρικού σχεδιασμού της
οικονομίας, πράγμα που έκανε εφικτό μέσα από την εργασία της να ωφελείται η ίδια η
εργατική τάξη από το αποτέλεσμα της.
Και μέσα από τη σοσιαλιστική αρχή του ένας εργαζόμενος μια ισότιμη ψήφος, που εφαρμόστηκε
αρχικά σε επίπεδο επιχείρησης και έφτασε στο σημείο της συμμετοχής στο συνολικό κοινωνικο-οικονομικό
σχεδιασμό της παραγωγής, λίγο πριν το θάνατο του Στάλιν ο Σοβιετικός σοσιαλισμός ελάχιστα απείχε από
την αποδυνάμωση και την τελική απονέκρωση της κεντρικής εξουσίας.
Όλοι οι υπόλοιποι ''σοσιαλισμοί'' (και ο σοβιετικός σοσιαλισμός της μετασταλινικής μεριόδου) βασίστηκαν
ναι μεν στην αρχή της αυτοδιαχείρισης αλλά ποτέ δεν ξέφυγαν, μεταξύ άλλων, από την καπιταλιστική
νοοτροπία του ανταγωνισμού μεταξύ των επιχειρήσεων με αποτέλεσμα οι ''αυτοδιαχειριζόμενοι'' να αποκτούν
αργά αλλά σταθερά συνείδηση μικροκαπιταλιστή που λειτουργεί με βάση τα δικά του στενά μικροσυμφέροντα
αγνοώντας το γενικό κοινωνικό συμφέρον.
Πρώτο παράδειγμα ο σοσιαλισμός γιουγκοσλαβικού τύπου και έπεται ο σοβιετικός μετασταλινικός.
Σε αυτού του τύπου τους σοσιαλισμούς καλλιεργήθηκε στην εργατική τάξη ο ατομισμός, η ψυχολογία
του κέρδους μέσα από την εργασία και το αποτέλεσμα της, πράγμα που συνέβαλε στη δημιουργία
αυτοδιαχειριζόμενων συνεταιριστών (όπως αυτοί που ήδη υπάρχουν και λειτουργούν και μέσα στο
καπιταλιστικό σύστημα παραγωγής) που στο τέλος απέκτησαν συνείδηση καπιταλιστή οπότε και η μετάβαση
από τη σοσιαλιστική οικονομία σε αυτή της ελεύθερης αγοράς ήταν περίπου ''φυσική'' εξέλιξη.
Και για να ξέρουμε για ποιο πράγμα ακριβώς μιλάμε η μορφή της σοσιαλιστικής αυτοδιοίκησης και
αυτοδιαχείρισης στο σημερινό επίπεδο της καπιταλιστικής ανάπτυξης είναι ο μεγαλύτερος γρίφος που
καλείται να λύσει το παγκόσμιο κομμουνιστικό κίνημα.
Για την Γιουγκοσλαβία συμφωνώ, αλλά στην σταλινική ΕΣΣΔ πως υπήρχε αυτοδιαχείριση, αφού στα εργοστάσια κουμάντο έκανε ο διορισμένος διευθυντής όχι οι εργάτες.
Έχεις πέσει θύμα της παραπληροφόρησης των αριστερίστικων γκρουπούσκουλων, του ''αριστερού''
συστημισμού τύπου συριζα και της διαδικτυακής συναναστροφής σου με ''υπηρέτες''
του νεο-φιλελευθερισμού.
Υπάρχουν χιλιάδες μαρτυρίες (αν θέλεις εξαιρούμε αυτή του Γουόλτερ Ντουράντι) αλλά όλης της
αριστερής, και όχι μόνο, διανόησης σε όλο τον τότε κόσμο που εκθείασαν την ολοκληρωτική
επιτυχία της κολεκτιβοποίησης και το αυτοδιαχειριστικό αναπτυξιακό οικονομικό θαύμα που την ακολούθησε.
Νωρίτερα όμως από την κολεκτιβοποίηση είχε συντελεστεί ακόμα ένα οικονομικό θαύμα
που απογείωσε κυριολεκτικά τη βαριά βιομηχανική παραγωγή και αυτό οφειλόταν στην άμεση
κυκλική συμμετοχή όλων των εργαζομένων σε όλα τα επίπεδα της.
Οι επιτροπές διεύθυνσης αποτελούνταν από εργαζόμενους του ίδιου εργοστασίου που κάτω
από την ιδιότητα του αιρετού σήμερα δούλευαν στον τόρνο και αύριο οι σύντροφοι τους τους τοποθετούσαν
σε διευθυντικό πόστο από το οποίο και τους απέσυραν αν δεν μπορούσαν να ανταποκριθούν.
Εδώ να πούμε ότι οι επιτροπές διεύθυνσης βρίσκονταν κάτω από το στενό έλεγχο και την κριτική
των εργαζομένων και λογοδοτούσαν συχνότατα στη συνέλευση του εργοστασίου η οποία ήταν
η μόνη αρμόδια να κρίνει την επάρκεια τους.
Δηλαδή η σοσιαλιστική αυτοδιαχείριση και αυτοδιοίκηση στην πράξη.
Αυτό και σε συνάφεια με τον κεντρικό σχεδιασμό, την κατάργηση της κυρίαρχης στον καπιταλισμό
άναρχης παραγωγής με σκοπό το κέρδος και τη μετατροπή της σε παραγωγή κάλυψης των
πραγματικών κοινωνικών αναγκών, την απουσία των εμπορευματικών σχέσεων και την κατάργηση
των μεταξύ των εργοστασίων (και των τραπεζών) χρεοπιστωτικών σχέσεων απλοποίησαν τη διευθυντική
εργασία αφαιρώντας της παράλληλα και τα όποια προνόμια απολάμβανε (και απολαμβάνει) στον καπιταλισμό.
Και μην ξεχνάμε ότι αυτά επετεύχθησαν σε συνθήκες που η ταξική πάλη βρισκόταν στην κορύφωση της
και η προσπάθεια κοινωνικής μετάπλασης μιας κοινωνίας που βρισκόταν σε συνθήκες μεσαίωνα,
σε ό,τι αφορούσε την ταξική, κοινωνική και συλλογική της συνείδηση, βρισκόταν ακόμη στο αρχικό της
στάδιο και που μεσολαβούντος του Β΄ΠΠ και του θανάτου του Στάλιν δεν ολοκληρώθηκε ποτέ.