Σοσιαλισμός v/s φιλελεύθερη οικονομία, (Κούβα-Βιετνάμ-Κίνα-Β.Κορέα)

Πολιτικά συστήματα, πολιτική επιστήμη, πολιτικές ιδεολογίες κλπ.
Άβαταρ μέλους
nemo
Supreme poster
Supreme poster
Δημοσιεύσεις: 17098

Re: Σοσιαλισμός v/s φιλελεύθερη οικονομία, (Κούβα-Βιετνάμ-Κίνα-Β.Κορέα)

Δημοσίευσηαπό nemo » 17 Μάιος 2025, 18:06

Λαχουρένιος έγραψε:
Ραν ταν πλαν έγραψε:Οι επιτροπές διεύθυνσης αποτελούνταν από εργαζόμενους του ίδιου εργοστασίου που κάτω
από την ιδιότητα του αιρετού σήμερα δούλευαν στον τόρνο και αύριο οι σύντροφοι τους τους τοποθετούσαν
σε διευθυντικό πόστο από το οποίο και τους απέσυραν αν δεν μπορούσαν να ανταποκριθούν.
Εδώ να πούμε ότι οι επιτροπές διεύθυνσης βρίσκονταν κάτω από το στενό έλεγχο και την κριτική
των εργαζομένων και λογοδοτούσαν συχνότατα στη συνέλευση του εργοστασίου η οποία ήταν
η μόνη αρμόδια να κρίνει την επάρκεια τους.


Ήταν συλλογική η διεύθυνση στα σοβιετικά εργοστάσια δηλαδή? Πρώτη φορά το ακούω αυτό :hmmm Και αυτό το κατήργησε ο Χρουτσώφ?


..στην αρχη ηταν διαφορετικα γιατι ολοι δουλευαν το ιδιο αργοτερα οταν το καθεστως
σταθεροποιηθηκε επρεπε να δωσει κανεις μνι και κωλο για να βρει μια καλη θεση
ή να παρει τα μπονους λιγο κρεας ή πιο ανετο δωματιο για να κοιμαται χωρις φασαρια
0 .
το απόλυτο ένα που συχαίνομαι είναι οι αυταπάτες
επειδη είναι και ο λόγος της ύπαρξής μου

Άβαταρ μέλους
Προέλλην
Right to Repair Champion
Right to Repair Champion
Δημοσιεύσεις: 20678

Re: Σοσιαλισμός v/s φιλελεύθερη οικονομία, (Κούβα-Βιετνάμ-Κίνα-Β.Κορέα)

Δημοσίευσηαπό Προέλλην » 19 Μάιος 2025, 20:58

Λαχουρένιος έγραψε:
Προέλλην έγραψε:Καλά, σε αυτό συμφωνούσαν οι οπαδοί του κομμουνισμού ήδη απο τo 1870, τότε που είχε φάει τα ψωμιά του ο καπιταλισμός όπως και σήμερα και η παραγωγή ήταν πλέρια κοινωνικοποιημένη και έτοιμη για τρύγο απο την εργατική τάξη :asd03:

Ένας φιλόσοφος πριν 150 χρόνια ανέλυσε τον καπιταλισμό και εισήγαγε έννοιες όπως η υπεραξία, και εργαλεία όπως διαλεκτικός υλισμός. ΟΚ, αυτός ήταν προφανώς απασχολημένος με αυτά τα πράγματα και δεν πρόλαβε, αλλά, τόσα χρόνια, δεν βρέθηκε ούτε μισός να παρουσιάσει κάποιο ανάλογο πόνημα πολιτικής οικονομίας του σοσιαλισμού και του κομμουνισμού και όλη η φάση είναι τύπου trust me bro. Περίεργα πράγματα, ειδικά για φάση που η παραγωγή είναι τόσο εξόφθαλμα κοινωνικοποιημένη πια που κρέμεται στο τσαμπί να την πάρει η εργατική τάξη την διαχειριστεί (όπως και το 1870 άλλωστε).

Στην εσσδ, τόσοι οι σπουδαίοι επιστήμονες και μαρξισταί, ήταν απασχολημένοι να μετράνε πόσα σπυριά σιτάρι και πόσα ζευγάρια πασούμια έπρεπε να παράξουν για να μην έχουν κανένα ατύχημα, και δεν προλάβαιναν να αναπτύξουν το επιστημονικό και τεχνολογικό υπόβαθρο της κουμμουνιστοποίησης της οικονομίας και της παραγωγής :hmmm


Από τότε που έγραφε ο Μαρξ έχουν μεσολαβήσει 3 τεχνολογικές επαναστάσεις και αρκετές κοινωνικές επαναστάσεις που απέδειξαν ότι το σοσιαλιστικό μοντέλο είναι βιώσιμο έστω και με πολλές δυσκολίες και αντιφάσεις.

Αν μπόρεσε να εφαρμοστεί κουτσά στραβά σοσιαλισμός σε μια ημιφεουδαρχική χώρα όπως η Ρωσία του '17 δεν βλέπω τον λόγο να μην μπορεί να γίνει την εποχή του ΑΙ και της αυτοματοποίησης που κάνει την αφθονία μεγαλύτερη και τον οικονομικό σχεδιασμό απλούστερο και κάνει πραγματικότητα την κατάργηση της χειρωνακτικής εργασίας. Ήδη από μόνοι τους οι καπιταλιστές και οι ιδεολόγοι τους κάνουν λόγο για universal basic income και ο Μασκ που μόνο αριστερός δεν είναι αναφέρεται σε universal high income

In 2024, Musk took his views a step further, telling the VivaTech conference in Paris that not just a basic income but a high universal income will be the future of the world. As Musk put it, “In a benign scenario … probably none of us will have a job. … But in that benign scenario, there will be universal high income — not universal basic income, universal high income. There will be no shortage of goods or services.”


https://www.nasdaq.com/articles/elon-mu ... -bad-thing

Σε τελική ανάλυση είναι περισσότερο ρεαλιστικό να γίνει μετάβαση σε κάποιου είδους σοσιαλιστικό μοντέλο με κρατική/κοινωνική ιδιοκτησία των ΜΠ από το να υποθέσουμε ότι το καπιταλιστικό μοντέλο θα μείνει ανέπαφο από την ευρεία αυτοματοποίηση της εργασίας και ότι οι πλούσιοι θα πληρώνουν φόρους για να καθόμαστε οι υπόλοιποι και όχι απλά να επιβιώνουμε αλλά να καλοπερνάμε κιόλας.

Δεν διαβάζω στο παραπάνω κάτι που να δείχνει ότι αυτή τη στιγμή ή την επαύριο και την μεθεπαύριο η πολύ συγκεκριμένη τύπου πολεμική οικονομία που εφάρμοσε ο Στάλιν μπορεί να είναι αποδοτικότερη και βιωσιμότερη αρκετών εκ των παραλλαγών του καπιταλισμού. Αν κάτι απέδειξαν οι 3 τεχνολογικές επαναστάσεις και αρκετές κοινωνικές επαναστάσεις είναι προς την αντίθετη κατεύθυνση του ότι το τέλος της ιστορίας έρχεται με την σταλινική σοσιαλιστική οικονομία (ένα τυπικό δικτατορικό κομάντ εκόνομι) και οικοδόμηση ενός κομμουνισμού που φτάνει ένα κάποιο τελευταίο στάδιο ανάπτυξης. Γενικά πρόκειται για τύπου μαρξιστική πρόζα και τραστ μι μπρό, ενώ έχουμε όλα τα στοιχεία ότι δεν πρέπει να τον τραστ τον μπρό γιατί όπου αυτό έγινε τα έκανε πουτάνα και συνέχεια ψάχνει για δικαιολογίες.

Θεωρητικά σίγουρα δεν τελειώνει η ιστορία με τον καπιταλισμό. Μετά απο αυτόν θα έρθει κάτι άλλο. Και μετά το κάτι άλλο, κάτι άλλο. Και παραπέρα. Και παρακάτω. Πράγματα που δεν τα χωράει ο σημερινός νούς. Δεν υπάρχει κάποια τελική κατάσταση που την πρόβλεψε ένας σοφός με μούσι, εκτός των τελεολογικών θρησκείων δηλαδή. Πρέπει να ζείς στον 19ο αιώνα για να πιστεύεις ότι ένας φιλόσοφος τα βρήκε όλα και είδε το τέλος του κόσμου και να.

Το πρόβλημα δεν είναι οι διαπιστώσεις για την λειτουργία του καπιταλισμού του Μαρξ, σημαντικές φιλοσοφικά και πολιτικοοικονομικά ως τέτοιες, αλλά το ότι κάποιοι θρησκευτικού τύπου ζηλωτές θέλουν να μας σώσουν χωρίς να έχουν κάποιο πραγματικό σχέδιο, με μοναδικά εφόδια κάτι καπιταλιστικές οικονομικές πολιτικές εκτάκτου ανάγκης που εφήρμοσαν μια σειρά απο δικτάτορες με τις κλίκες τους και που επανειλημμένα αποδείχτηκαν κατώτερες του ανταγωνισμού.

Αν το εξετάσεις λίγο το πράμα βάσει των πραγματικών στοιχείων και όχι των εκβιασμένων, είναι προφανές ότι ούτε η οικονομική διαχείριση που έκανε η δικτατορία του Στάλιν ήταν κάτι το πραγματικά καινοτόμο ως κάτι τέτοιο, ούτε είχε απαραίτητα καλύτερα αποτελέσματα απ ότι οι άλλοι που εφάρμοσαν αντίστοιχες οικονομικές πολιτικές. Το αν μάζευε και μερικούς εργάτες και τους έβαζε να ρίχνουν καμιά ψήφο να νομιμοποιούν αυτά που είχε προαποφασίσει το σχέδιο, είναι σανός. Κανένας εργάτης δεν είχε λόγο και επιρροή στην κρατική επιτροπή σχεδιασμού και στην κατάρτηση του Gosplan. Μια στενή ουσιαστικά ανεξέλεγκτη κλίκα τεχνοκρατών προσκείμενων στον εκάστοτε δικτάτορα ήταν.
Στο πεδίο του ελέγχου απο την κοινωνία, ο καπιταλισμός τα καταφέρνει αποδεδειγμένα πολύ καλύτερα απο ότι η φερόμενη και ως εργατική εξουσία.

Ραγδαία εκβιομηχάνιση πέτυχαν και άλλοι με κεντρικό σχεδιασμό - πολεμική οικονομία. Ακόμη και απο πραγματικές φεουδαρχικές οικονομίες, όχι τύπου τσαρικής που είχε σημαντικού και καταλυτικού μεγέθους νησίδες σύγχρονης βιομηχανικής οικονομίας. Χρειάζεται να τους αναφέρω; Nομίζω λίγο-πολύ οι περισσότεροι γνωρίζουμε σύγχρονη ιστορία, υπάρχουν ακόμη και βασιλεύουν, σε αντίθεση με την εσσδ :dunno:

Για τα θαύματα της σταλινικής αγροτικής οικονομίας νομίζω υποτιμά την νοημοσύνη του καθενός να ανοίξουμε κουβέντα. H κολεκτιβοποίηση τα έκανε πουτάνα μέχρι να έρθει σε ισορροπία, και αφού αυτό συνέβει, η παραγωγή έπιασε επίπεδα λίγο παραπάνω απο αυτά του 1913, και βάλτωσε, με αποτέλεσμα να χρειαστεί να καταστρέψει το φυσικό περιβάλλον με εξαφάνισεις λιμνών, ποταμών και θαλασσών για να φυτεύσει πρόσκαιρα την στέπα ο Νικήτας, για να ανεβεί λίγο παραπάνω.
Σε αντιδιαστολή, όσοι "ορθόδοξοι" εφάρμοσαν κολεκτιβοποίηση, πχ Κίνα, πεινάσαν, και αγροτική παραγωγή γιγάντωσαν αργότερα μόνο με αγοραία μέτρα. Βιώσιμα, σταθερά, σε βάθος δεκαετιών, ακόμη και σήμερα αναπτύσσεται ο τομέας παραιτέρω. Με καπιταλισμό.
Αντικειμενικά, πέρα απο πόθους και προσπάθιες κορελέησο με την ανύπαρκτη σχετική θεωρία, δεν υπάρχει ούτε μισό παράδειγμα όπου η κολεκτιβοποιημένη αγροτική παραγωγή δίνει στ αυτιά την ιδιωτική, παρά μόνο το ακριβώς αντίθετο, ξανά και ξανά.

Ο αγρότικος τομέας στην εσσδ ουδέποτε έλαβε την απαραίτητα προτεραίοτητα, ζούσε σε βάρος της βαριάς βιομηχανίας (γιατί ελαφριά δεν υπήρχε), όπου κάτω απο τον όρο εννοούνται σχεδόν αποκλειστικά τα άρματα μάχης, το πυροβολικό, τα υποβρύχια και οι βαλλιστικοί πύραυλοι, καθώς οι περιπέτειες του Νικήτα στο διάστημα για προπαγανδιστικούς λόγους, χωρίς διάχυση της σχετικής τεχνολογίας σε αγαθά για τον λαό. Κανόνια έφτιαχνε κατά βάση η εσσδ, και ο λαός στριμωχνοταν στις ουρές για λίγα γρ. βούτυρο :dunno:
0 .
Hätt ich ne 2te Chance würd ich es genauso machen
Ich dreh mich nich um es geht nur darum wer du heute bist
Ich bin zufrieden, da scheint jemand auf mich aufzupassen
Ob es für Gott oder den Teufel is
Ich bereue nichts

Άβαταρ μέλους
Ραν ταν πλαν
Kalamata Lover
Kalamata Lover
Δημοσιεύσεις: 13629
Τοποθεσία: Καλαμάτα

Re: Σοσιαλισμός v/s φιλελεύθερη οικονομία, (Κούβα-Βιετνάμ-Κίνα-Β.Κορέα)

Δημοσίευσηαπό Ραν ταν πλαν » 20 Μάιος 2025, 13:44

Λαχουρένιος έγραψε:
Ραν ταν πλαν έγραψε:Οι επιτροπές διεύθυνσης αποτελούνταν από εργαζόμενους του ίδιου εργοστασίου που κάτω
από την ιδιότητα του αιρετού σήμερα δούλευαν στον τόρνο και αύριο οι σύντροφοι τους τους τοποθετούσαν
σε διευθυντικό πόστο από το οποίο και τους απέσυραν αν δεν μπορούσαν να ανταποκριθούν.
Εδώ να πούμε ότι οι επιτροπές διεύθυνσης βρίσκονταν κάτω από το στενό έλεγχο και την κριτική
των εργαζομένων και λογοδοτούσαν συχνότατα στη συνέλευση του εργοστασίου η οποία ήταν
η μόνη αρμόδια να κρίνει την επάρκεια τους.


Ήταν συλλογική η διεύθυνση στα σοβιετικά εργοστάσια δηλαδή? Πρώτη φορά το ακούω αυτό :hmmm Και αυτό το κατήργησε ο Χρουτσώφ?


Συλλογικότατη.
Ο πυρήνας της σοσιαλιστικής δημοκρατίας (δικτατορία του προλεταριάτου) βρισκόταν στην
απρόσκοπτη λειτουργία της εξουσίας των Σοβιέτ σε κάθε παραγωγική μονάδα, ακόμα και σε επίπεδο
γειτονιάς, όλη τη δεκαετία του 1930.
Εκείνο που έκανε ο Χρουστσώφ ήταν να πάρει από το σύνταγμα του 1936 το άρθρο που
κατοχύρωνε την καθολική ψηφοφορία στον τόπο κατοικίας για την εκλογή αντιπροσώπων από τη βάση
σε πόστα τοπικής εξουσίας, το οποίο λειτουργούσε παράλληλα με την πραγματική εξουσία των κατά τόπους
Σοβιέτ, και με στόχο να αποδυναμώσει την εργατική σοβιετική εξουσία το κατέστησε εκλογικά κυρίαρχο
στοχεύοντας στην άμεση κατάργηση της αιρετότητας και της ανάκλησης των διορισμένων πλέον στελεχών (κομματικών, διευθυντικών κλπ) όπως γινόταν επί εξουσίας των εργατικών σοβιέτ.

Ειδικά μετά τη μεταρρύθμιση Κοσίγκιν το 65, χρονιά που η ΕΣΣΔ πέρασε και επίσημα στον κρατικό
καπιταλισμό, όλες οι βιομηχανικές μονάδες, τα σοβχόζ και τα συνεταιριστικά κολχόζ όπως και οι
τομείς των υπηρεσιών (υγείας, παιδείας, συγκοινωνιών και διανομής αγαθών) πέρασαν σε καθεστώς
ιδιοσυντήρησης και παραγωγικού σχεδιασμού ανά μονάδα πράγμα που καταργούσε στην πράξη
τον κεντρικό σχεδιασμό της παραγωγής.
Που σημαίνει ότι οι ίδιες οι επιχειρήσεις έχασαν τον κοινωνικό τους χαρακτήρα και πλέον λειτουργούσαν
με βάση το επιχειρησιακό τους κέρδος, κάτω από την επίβλεψη και διεύθυνση διορισμένων στελεχών
που αμείβονταν με μισθούς ανάλογους με την παραγωγικότητα τους και απολάμβαναν ειδικά προνόμια
και ήταν το φυτώριο δημιουργίας εκείνης της αντεπαναστατικής τάξης γραφειοκρατών που το 1990
υποστήριξε την καπιταλιστική παλινόρθωση.
Όλοι αυτοί για 25 χρόνια (65-90) άλλαξαν την άμεση σχέση της ηγεσίας με το λαό και δημιούργησαν μια
νέα τάξη, τους κόκκινους καπιταλιστές, που κατάργησε το Σοβιετικό εργατικό κράτος βάζοντας σε Κόμμα
και κράτος την ταμπέλα του παλλαϊκού που θα λειτουργούσε με όρους σοσιαλισμού με αγορά.
Κατά τα άλλα ο Στάλιν θα συνεχίσει να είναι ο εφιάλτης τους. :fico:
0 .
Εθνικόφρων σταλινικός κομμουνιστής.

Άβαταρ μέλους
Λαχουρένιος
Ultimate Stalker
Ultimate Stalker
Δημοσιεύσεις: 49404
Τοποθεσία: Γεφυρα

Re: Σοσιαλισμός v/s φιλελεύθερη οικονομία, (Κούβα-Βιετνάμ-Κίνα-Β.Κορέα)

Δημοσίευσηαπό Λαχουρένιος » 24 Μάιος 2025, 10:04

Προέλλην έγραψε:Δεν διαβάζω στο παραπάνω κάτι που να δείχνει ότι αυτή τη στιγμή ή την επαύριο και την μεθεπαύριο η πολύ συγκεκριμένη τύπου πολεμική οικονομία που εφάρμοσε ο Στάλιν μπορεί να είναι αποδοτικότερη και βιωσιμότερη αρκετών εκ των παραλλαγών του καπιταλισμού. Αν κάτι απέδειξαν οι 3 τεχνολογικές επαναστάσεις και αρκετές κοινωνικές επαναστάσεις είναι προς την αντίθετη κατεύθυνση του ότι το τέλος της ιστορίας έρχεται με την σταλινική σοσιαλιστική οικονομία (ένα τυπικό δικτατορικό κομάντ εκόνομι) και οικοδόμηση ενός κομμουνισμού που φτάνει ένα κάποιο τελευταίο στάδιο ανάπτυξης. Γενικά πρόκειται για τύπου μαρξιστική πρόζα και τραστ μι μπρό, ενώ έχουμε όλα τα στοιχεία ότι δεν πρέπει να τον τραστ τον μπρό γιατί όπου αυτό έγινε τα έκανε πουτάνα και συνέχεια ψάχνει για δικαιολογίες.

Θεωρητικά σίγουρα δεν τελειώνει η ιστορία με τον καπιταλισμό. Μετά απο αυτόν θα έρθει κάτι άλλο. Και μετά το κάτι άλλο, κάτι άλλο. Και παραπέρα. Και παρακάτω. Πράγματα που δεν τα χωράει ο σημερινός νούς. Δεν υπάρχει κάποια τελική κατάσταση που την πρόβλεψε ένας σοφός με μούσι, εκτός των τελεολογικών θρησκείων δηλαδή. Πρέπει να ζείς στον 19ο αιώνα για να πιστεύεις ότι ένας φιλόσοφος τα βρήκε όλα και είδε το τέλος του κόσμου και να.


Δεν επιχειρηματολογώ υπέρ του να εφαρμοστεί σοβιετική οικονομία τύπου δεκαετίας '30 στο σήμερα, γιατί πολύ απλά κάτι τέτοιο δεν το επιτρέπουν οι διαφορετικές οικονομικές, τεχνολογικές και πολιτικές συνθήκες του σήμερα. Μια υποτιθέμενη σοσιαλιστική οικονομία σε μια σημερινή δυτική χώρα θα είχε πολύ διαφορετική μορφή και καλύτερα αποτελέσματα.

Οι σοβιετικοί προσπάθησαν να τρέξουν σοσιαλιστικό software με μισοφεουδαρχικό hardware. Είναι σαν να προσπαθείς να παίξεις ένα παιχνίδι του 2025 σε ένα μονοπύρηνο pentium 4 του 2005. Για αυτό και οι ίδιοι τα πρώτα χρόνια ήλπιζαν να εξαπλωθεί η επανάσταση στην Γερμανία για να γίνει εκείνη το κέντρο της επανάστασης. Τελικά αυτό δεν συνέβη και έκαναν την ανάγκη φιλότιμο και περιορίστηκε ο σοσιαλισμός στην πρώην ρωσική αυτοκρατορία, την Κίνα και άλλες υποανάπτυκτες περιοχές του κόσμου κατά κύριο λόγο.

Από την εποχή του Μαρξ μέχρι σήμερα, η τεχνολογία έχει αναπτυχθεί πολύ περισσότερο και ταυτόχρονα ο καπιταλισμός φαίνεται να φτάνει τα όρια του. Στον δυτικό κόσμο η ανάπτυξη παίζει στο 1 με 2%. Στην ΕΕ είναι κάτω από 1%. Ακόμα και ο τρίτος κόσμος και η Κίνα στο 4-5% παίζουν. Την εποχή που οι σοβιετικοί έλεγαν ότι ο καπιταλισμός έχει φάει τα ψωμιά του δεν ίσχυε κάτι τέτοιο όπως απέδειξαν τα γεγονότα και η ανάπτυξη της παγκόσμιας οικονομίας από τότε, σιγά σιγά όμως φαίνεται να πλησιάζει αυτό το σημείο και δεν υπάρχουν ακόμα πολλά πράγματα να δώσει.

Όπως και ο καπιταλισμός χρειαζόταν την πρώτη βιομηχανική επανάσταση για να εξαπλωθεί, έτσι και ο σοσιαλισμός με την 4η βιομηχανική επανάσταση ή με κάποια από τις επόμενες θα βρει την κατάλληλη υλική βάση για να αναπτυχθεί, εφόσον φυσικά υπάρξουν και οι κατάλληλες πολιτικές συνθήκες.

Ραγδαία εκβιομηχάνιση πέτυχαν και άλλοι με κεντρικό σχεδιασμό - πολεμική οικονομία. Ακόμη και απο πραγματικές φεουδαρχικές οικονομίες, όχι τύπου τσαρικής που είχε σημαντικού και καταλυτικού μεγέθους νησίδες σύγχρονης βιομηχανικής οικονομίας. Χρειάζεται να τους αναφέρω; Nομίζω λίγο-πολύ οι περισσότεροι γνωρίζουμε σύγχρονη ιστορία, υπάρχουν ακόμη και βασιλεύουν, σε αντίθεση με την εσσδ :dunno:


Ραγδαία εκβιομηχάνιση όντως έχουν πετύχει πολλές καπιταλιστικές χώρες. Καμία όμως δεν τα κατάφερε με την αποκλειστική συμμετοχή του κράτους και χωρίς την ανάμειξη ιδιωτών (με εξαίρεση την περίοδο της ΝΕΠ) και σε συνδιασμό με την θέσπιση κοινωνικών και ατομικών δικαιωμάτων.

Για αυτόν τον λόγο η ΕΣΣΔ λειτούργησε σαν έμπνευση για τους εργαζόμενους της εποχής και σαν φόβητρο για τον καπιταλισμό της δύσης, ενώ η Κίνα, η Ν. Κορέα, η Ιαπωνία και άλλα καπιταλιστικά success story δεν κατάφεραν κάτι αντίστοιχο. Ακόμα και αν παρουσίασαν εντυπωσιακότερα οικονομικά αποτελέσματα, δεν αποτέλεσαν υπαρξιακό κίνδυνο για τον καπιταλισμό συνολικά ως σύστημα παρά μόνο για μεμονωμένες χώρες όπως πχ τώρα οι ΗΠΑ που ανησυχούν για την απώλεια της πρωτοκαθεδρίας τους από τους κινέζους ή στα 80s από τους ιάπωνες.
0 .

Άβαταρ μέλους
Λαχουρένιος
Ultimate Stalker
Ultimate Stalker
Δημοσιεύσεις: 49404
Τοποθεσία: Γεφυρα

Re: Σοσιαλισμός v/s φιλελεύθερη οικονομία, (Κούβα-Βιετνάμ-Κίνα-Β.Κορέα)

Δημοσίευσηαπό Λαχουρένιος » 24 Μάιος 2025, 10:12

Ραν ταν πλαν έγραψε:Συλλογικότατη.
Ο πυρήνας της σοσιαλιστικής δημοκρατίας (δικτατορία του προλεταριάτου) βρισκόταν στην
απρόσκοπτη λειτουργία της εξουσίας των Σοβιέτ σε κάθε παραγωγική μονάδα, ακόμα και σε επίπεδο
γειτονιάς, όλη τη δεκαετία του 1930.
Εκείνο που έκανε ο Χρουστσώφ ήταν να πάρει από το σύνταγμα του 1936 το άρθρο που
κατοχύρωνε την καθολική ψηφοφορία στον τόπο κατοικίας για την εκλογή αντιπροσώπων από τη βάση
σε πόστα τοπικής εξουσίας, το οποίο λειτουργούσε παράλληλα με την πραγματική εξουσία των κατά τόπους
Σοβιέτ, και με στόχο να αποδυναμώσει την εργατική σοβιετική εξουσία το κατέστησε εκλογικά κυρίαρχο
στοχεύοντας στην άμεση κατάργηση της αιρετότητας και της ανάκλησης των διορισμένων πλέον στελεχών (κομματικών, διευθυντικών κλπ) όπως γινόταν επί εξουσίας των εργατικών σοβιέτ.


Tι αρμοδιότητες είχαν οι τοπικές εξουσίες πριν τον Χρουτσώφ? Ήταν κάτι σαν τους σημερινούς ΟΤΑ και τα σοβιέτ είχαν αρμοδιότητα αποκλειστικά μέσα στους χώρους εργασίας? Και ο Χρουτσώφ πέρασε στις τοπικές εξουσίες την διεύθυνση των επιχειρήσεων?

Ειδικά μετά τη μεταρρύθμιση Κοσίγκιν το 65, χρονιά που η ΕΣΣΔ πέρασε και επίσημα στον κρατικό
καπιταλισμό, όλες οι βιομηχανικές μονάδες, τα σοβχόζ και τα συνεταιριστικά κολχόζ όπως και οι
τομείς των υπηρεσιών (υγείας, παιδείας, συγκοινωνιών και διανομής αγαθών) πέρασαν σε καθεστώς
ιδιοσυντήρησης και παραγωγικού σχεδιασμού ανά μονάδα πράγμα που καταργούσε στην πράξη
τον κεντρικό σχεδιασμό της παραγωγής.
Που σημαίνει ότι οι ίδιες οι επιχειρήσεις έχασαν τον κοινωνικό τους χαρακτήρα και πλέον λειτουργούσαν
με βάση το επιχειρησιακό τους κέρδος, κάτω από την επίβλεψη και διεύθυνση διορισμένων στελεχών
που αμείβονταν με μισθούς ανάλογους με την παραγωγικότητα τους και απολάμβαναν ειδικά προνόμια
και ήταν το φυτώριο δημιουργίας εκείνης της αντεπαναστατικής τάξης γραφειοκρατών που το 1990
υποστήριξε την καπιταλιστική παλινόρθωση.
Όλοι αυτοί για 25 χρόνια (65-90) άλλαξαν την άμεση σχέση της ηγεσίας με το λαό και δημιούργησαν μια
νέα τάξη, τους κόκκινους καπιταλιστές, που κατάργησε το Σοβιετικό εργατικό κράτος βάζοντας σε Κόμμα
και κράτος την ταμπέλα του παλλαϊκού που θα λειτουργούσε με όρους σοσιαλισμού με αγορά.


Και πάλι όμως το μεγαλύτερο μέρος του υπερπροιόντος στο κράτος δεν επέστρεφε άσχετα αν οι παραγωγικότερες επιχειρήσεις έδιναν μεγαλύτερα bonus στους διευθυντές και τους εργάτες τους? Σίγουρα ήταν μια στροφή προς την αγορά αλλά όχι σε βαθμό που να μιλάμε για καπιταλισμό αφού η εργατική δύναμη δεν ήταν εμπόρευμα όπως και το μεγαλύτερο μέρος της παραγωγής.

Κατά τα άλλα ο Στάλιν θα συνεχίσει να είναι ο εφιάλτης τους. :fico:


Έκανε και αυτός όμως πολλές μαλακίες όπως τα ΛΜ ή το σύνταγμα της δεκαετίας του '30 που έγραψες πιο πάνω :D
0 .

Άβαταρ μέλους
Προέλλην
Right to Repair Champion
Right to Repair Champion
Δημοσιεύσεις: 20678

Re: Σοσιαλισμός v/s φιλελεύθερη οικονομία, (Κούβα-Βιετνάμ-Κίνα-Β.Κορέα)

Δημοσίευσηαπό Προέλλην » 30 Μάιος 2025, 01:07

Λαχουρένιος έγραψε:
Προέλλην έγραψε:Δεν διαβάζω στο παραπάνω κάτι που να δείχνει ότι αυτή τη στιγμή ή την επαύριο και την μεθεπαύριο η πολύ συγκεκριμένη τύπου πολεμική οικονομία που εφάρμοσε ο Στάλιν μπορεί να είναι αποδοτικότερη και βιωσιμότερη αρκετών εκ των παραλλαγών του καπιταλισμού. Αν κάτι απέδειξαν οι 3 τεχνολογικές επαναστάσεις και αρκετές κοινωνικές επαναστάσεις είναι προς την αντίθετη κατεύθυνση του ότι το τέλος της ιστορίας έρχεται με την σταλινική σοσιαλιστική οικονομία (ένα τυπικό δικτατορικό κομάντ εκόνομι) και οικοδόμηση ενός κομμουνισμού που φτάνει ένα κάποιο τελευταίο στάδιο ανάπτυξης. Γενικά πρόκειται για τύπου μαρξιστική πρόζα και τραστ μι μπρό, ενώ έχουμε όλα τα στοιχεία ότι δεν πρέπει να τον τραστ τον μπρό γιατί όπου αυτό έγινε τα έκανε πουτάνα και συνέχεια ψάχνει για δικαιολογίες.

Θεωρητικά σίγουρα δεν τελειώνει η ιστορία με τον καπιταλισμό. Μετά απο αυτόν θα έρθει κάτι άλλο. Και μετά το κάτι άλλο, κάτι άλλο. Και παραπέρα. Και παρακάτω. Πράγματα που δεν τα χωράει ο σημερινός νούς. Δεν υπάρχει κάποια τελική κατάσταση που την πρόβλεψε ένας σοφός με μούσι, εκτός των τελεολογικών θρησκείων δηλαδή. Πρέπει να ζείς στον 19ο αιώνα για να πιστεύεις ότι ένας φιλόσοφος τα βρήκε όλα και είδε το τέλος του κόσμου και να.


Δεν επιχειρηματολογώ υπέρ του να εφαρμοστεί σοβιετική οικονομία τύπου δεκαετίας '30 στο σήμερα, γιατί πολύ απλά κάτι τέτοιο δεν το επιτρέπουν οι διαφορετικές οικονομικές, τεχνολογικές και πολιτικές συνθήκες του σήμερα. Μια υποτιθέμενη σοσιαλιστική οικονομία σε μια σημερινή δυτική χώρα θα είχε πολύ διαφορετική μορφή και καλύτερα αποτελέσματα.

Τι μορφή θα είχε δηλαδή σε μια σημερινή δυτική χώρα; Δεν θα είχε την εξουσία ένα ΚΚ που θα εφάρμοζε κεντρικά σχεδιασμένη οικονομία;

Λαχουρένιος έγραψε:Οι σοβιετικοί προσπάθησαν να τρέξουν σοσιαλιστικό software με μισοφεουδαρχικό hardware. Είναι σαν να προσπαθείς να παίξεις ένα παιχνίδι του 2025 σε ένα μονοπύρηνο pentium 4 του 2005. Για αυτό και οι ίδιοι τα πρώτα χρόνια ήλπιζαν να εξαπλωθεί η επανάσταση στην Γερμανία για να γίνει εκείνη το κέντρο της επανάστασης. Τελικά αυτό δεν συνέβη και έκαναν την ανάγκη φιλότιμο και περιορίστηκε ο σοσιαλισμός στην πρώην ρωσική αυτοκρατορία, την Κίνα και άλλες υποανάπτυκτες περιοχές του κόσμου κατά κύριο λόγο.

Οι σοβιετικοί στο επίπεδο της οικονομίας δεν έκαναν κάτι πολύ διαφορετικό απ ότι όλες οι υπόλοιπες λιγότερο ανεπτυγμένες χώρες που εκβιομηχανίστηκαν γρήγορα σε δεύτερο χρόνο. Και άλλοι είχαν φεουδαρχικές οικονομίες όταν έβαλαν μπροστά τα σχέδιά τους για βασική εκβιομηχανιση. Το αν το κράτος συμμετείχε στο 50% ή στο 100%, λίγη σημασία έχει, καθώς αυτό σχεδίαζε επιτελικά. ΟΚ, πέρα απο την διαφορά ότι όλοι όσοι δεν εφάρμοσαν το μείγμα εσσδ επακριβώς, πέτυχαν βιώσιμα αντί να τους φάει η μαρμάγκα της ιστορίας.

Ο σοσιαλισμός δεν επικράτησε σε καμία ανεπτυγμένη χώρα (πάντα για την εποχή της) γιατί το σύστημα οικονομικής διαχείρισης που κομίζει δεν έχει να προσφέρει κάτι σε τέτοιες οικονομίες. Η κεντρικά σχεδιασμένη τύπου πολεμική οικονομία, είναι ότι πρέπει για λιγότερο ανεπτυγμένες χώρες, πχ φεουδαρχικές (το software αυτό είναι φτιαγμένο για το φεουδαρχικό hardware) που θέλουν να αναπτύξουν βασικές υποδομές. Το ίδιο ισχύει φυσικά και για τις ανάλογες οικονομίες με αυταρχικό επιτελικό κράτος που έχουν και ισχυρό ιδιωτικό στοιχείο. Μπορείς να ρίξεις όλο το ΑΕΠ, όσο μικρό και να είναι αυτό, στοχευμένα σε λίγους τομείς και επιτύχεις κάποιο επίπεδο ανάπτυξης σε αυτούς, αν προηγούμενως είναι λίγο πολύ ανύπαρκτη. Το θέμα είναι τι κάνεις μετά, όταν πιάσεις το σημείο κορεσμού, πχ όταν η διαχείριση γίνεται πολύ πιο περίπλοκη, οι απαιτήσεις βιωτικού επιπέδου του λαού ολοένα και αυξάνονται, κλπ. Και αυτό το μετά το ξέρουμε, γιατί έχει επαληθευτεί σε όλες ανεξαιρέτως τις περιπτώσεις εφαρμογής της κεντρικά σχεδιασμένης οικονομίας.

Πχ, εννοείται ότι αν είσαι μια τελείως τριτοκοσμική χώρα, είναι τεράστια πρόοδος, να δώσεις σε όλους τους πολίτες σου μια θέση εργασίας πχ να γραντζουνάνε με κανένα κατσαβίδι, να τους παρέχεις τα 10 βασικά εμβόλια και την πιο απλή αντιβίωση, και να τους μάθεις γράμματα. Αλλά αφού τους τα δώσεις όλα αυτά, πολύ σύντομα θα ξεχάσουν την προηγούμενη κατάσταση, και θα θέλουν και άλλα, και άλλα, και θα κοιτάνε τι έχουν οι άλλοι στις πιο ανεπτυγμένες οικονομίες, που κατά σύμπτωση θα είναι καπιταλιστικές.
Το 60 ο σοβιετικός ήθελε ψυγεία κλπ ηλεκτρικές συσκευές, διαμέρισμα μόνος του, αυτοκίνητα, μεγαλύτερο μενού στο τραπέζι, κλπ που είχαν οι πολίτες της Δύσης. Πιστεύεις ότι ο Νικήτας ξύπνησε μια μέρα και ειπε θα δώσω μερίδιο και στην ελαφριά βιομηχανία γιατί ήταν πράχτορας του καπιταλισμού; :asd03:


Από την εποχή του Μαρξ μέχρι σήμερα, η τεχνολογία έχει αναπτυχθεί πολύ περισσότερο και ταυτόχρονα ο καπιταλισμός φαίνεται να φτάνει τα όρια του. Στον δυτικό κόσμο η ανάπτυξη παίζει στο 1 με 2%. Στην ΕΕ είναι κάτω από 1%. Ακόμα και ο τρίτος κόσμος και η Κίνα στο 4-5% παίζουν. Την εποχή που οι σοβιετικοί έλεγαν ότι ο καπιταλισμός έχει φάει τα ψωμιά του δεν ίσχυε κάτι τέτοιο όπως απέδειξαν τα γεγονότα και η ανάπτυξη της παγκόσμιας οικονομίας από τότε, σιγά σιγά όμως φαίνεται να πλησιάζει αυτό το σημείο και δεν υπάρχουν ακόμα πολλά πράγματα να δώσει.

viewtopic.php?f=14&t=15464 :dunno:
Το σημείο που πνέει τα λοίσθια ο καπιταλισμός, οι μαρξιστές το βλέπουν τώρα στα κοντά, ήδη εδώ και 150 χρόνια. Και τότε νομίζαν οτι έχει φάει τα ψωμιά του ο καπιταλισμός, ενώ δεν είχε μουγκρίσει καλά καλά η 1η του ταχύτητα :dunno:
Στην πραγματικότητα, αυτοί που έχουν πνεύσει τα λοίσθια είναι οι μ-λ, καθώς πλέον περιορίζονται σε 2-3 γραφικά κόμματα σε ότι να ναι χώρες. Κατά τα άλλα, όσα κατ όνομα ακόμη κκ έχουν εξουσία και οικονομίες που αναπτύσσονται (Kίνα, Βιετνάμ πχ) αυτό συμβαίνει ξεκάθαρα λόγω εφαρμογής καταπιταλιστικών μεταρρυθμίσεων, ως υποχώρηση απο την οικονομία σταλινικού τύπου με την οποία πεινάγανε. Βασικά το σύστημα που εφαρμόζουν είναι πιο κοντά σε αυτό των άλλων ασιατικών χωρών πριν δεκαετίες, πχ δικτατορία ενός κόμματος, ισχυρό επιτελικό σχεδιασμό απο το κράτος, ιδιωτικά κεφάλαια, κλπ, παρά στην κεντρικά σχεδιασμένη οικονομία τύπου Γκοσπλάν.

Όπως και ο καπιταλισμός χρειαζόταν την πρώτη βιομηχανική επανάσταση για να εξαπλωθεί, έτσι και ο σοσιαλισμός με την 4η βιομηχανική επανάσταση ή με κάποια από τις επόμενες θα βρει την κατάλληλη υλική βάση για να αναπτυχθεί, εφόσον φυσικά υπάρξουν και οι κατάλληλες πολιτικές συνθήκες.

Καλά αυτά, αλλά μ-λ δεν είναι. Σύμφωνα με αυτόν οι συνθήκες είναι κατάλληλες εδώ και περίπου 150 χρόνια.


Ραγδαία εκβιομηχάνιση πέτυχαν και άλλοι με κεντρικό σχεδιασμό - πολεμική οικονομία. Ακόμη και απο πραγματικές φεουδαρχικές οικονομίες, όχι τύπου τσαρικής που είχε σημαντικού και καταλυτικού μεγέθους νησίδες σύγχρονης βιομηχανικής οικονομίας. Χρειάζεται να τους αναφέρω; Nομίζω λίγο-πολύ οι περισσότεροι γνωρίζουμε σύγχρονη ιστορία, υπάρχουν ακόμη και βασιλεύουν, σε αντίθεση με την εσσδ :dunno:


Ραγδαία εκβιομηχάνιση όντως έχουν πετύχει πολλές καπιταλιστικές χώρες. Καμία όμως δεν τα κατάφερε με την αποκλειστική συμμετοχή του κράτους και χωρίς την ανάμειξη ιδιωτών (με εξαίρεση την περίοδο της ΝΕΠ) και σε συνδιασμό με την θέσπιση κοινωνικών και ατομικών δικαιωμάτων.

Και γιατί η εκβιομηχανίση με την αποκλειστική συμμετοχή του κράτους και χωρίς την ανάμειξη ιδιωτών είναι κάτι το καλύτερο; Πέρα απο το ότι ταιριάζει με τις γραφές δηλαδή.
Ούτε φυσικά η εσσδ μεσοπρόθεσμα είχε κάποια ανωτερότητα σε κοινωνικά και ατομικά δικαιώματα συγκριτικά με τις άλλες φεουδαρχικές κοινωνίες που αναπτύχθηκαν.
Tέλος, να ρωτήσουμε και του Κινέζους ή τους Βιετναμένους συντρόφους, αν είναι κακή και η ανάμειξη ιδιωτών στην εκβιομηχάνιση.

Για αυτόν τον λόγο η ΕΣΣΔ λειτούργησε σαν έμπνευση για τους εργαζόμενους της εποχής και σαν φόβητρο για τον καπιταλισμό της δύσης, ενώ η Κίνα, η Ν. Κορέα, η Ιαπωνία και άλλα καπιταλιστικά success story δεν κατάφεραν κάτι αντίστοιχο. Ακόμα και αν παρουσίασαν εντυπωσιακότερα οικονομικά αποτελέσματα, δεν αποτέλεσαν υπαρξιακό κίνδυνο για τον καπιταλισμό συνολικά ως σύστημα παρά μόνο για μεμονωμένες χώρες όπως πχ τώρα οι ΗΠΑ που ανησυχούν για την απώλεια της πρωτοκαθεδρίας τους από τους κινέζους ή στα 80s από τους ιάπωνες.

Και εδώ πας να εκβιάσεις κάποια δήθεν εκπλήρωση των γραφών. Γιατί είναι απαραίτητα αναγκαίο να αποτελέσει μια ανεπτυγμένη οικονομία, με φούλ εξτρά κοινωνικά και ατομικά δικαιώματα, υπαρξιακό κίνδυνο για τον καπιταλισμό; Λίγο έξω απο το μ-λ lore, δεν αποτελεί κάποιου είδους ποιοτικό στοιχείο. Βασικά καμία εκ των πλέον ανεπτυγμένων οικονομίων με τα πλέον προωθημένα εργατικά, κοινωνικά, ατομικά δικαιώματα, δεν αποτελεί υπαρξιακό κίνδυνο για τον καπιταλισμό, αλλά είναι ο καπιταλισμός ο ίδιος :dunno:
0 .
Hätt ich ne 2te Chance würd ich es genauso machen
Ich dreh mich nich um es geht nur darum wer du heute bist
Ich bin zufrieden, da scheint jemand auf mich aufzupassen
Ob es für Gott oder den Teufel is
Ich bereue nichts

Άβαταρ μέλους
Ραν ταν πλαν
Kalamata Lover
Kalamata Lover
Δημοσιεύσεις: 13629
Τοποθεσία: Καλαμάτα

Re: Σοσιαλισμός v/s φιλελεύθερη οικονομία, (Κούβα-Βιετνάμ-Κίνα-Β.Κορέα)

Δημοσίευσηαπό Ραν ταν πλαν » 01 Ιουν 2025, 12:14

Λαχουρένιος έγραψε:
Ραν ταν πλαν έγραψε:Συλλογικότατη.
Ο πυρήνας της σοσιαλιστικής δημοκρατίας (δικτατορία του προλεταριάτου) βρισκόταν στην
απρόσκοπτη λειτουργία της εξουσίας των Σοβιέτ σε κάθε παραγωγική μονάδα, ακόμα και σε επίπεδο
γειτονιάς, όλη τη δεκαετία του 1930.
Εκείνο που έκανε ο Χρουστσώφ ήταν να πάρει από το σύνταγμα του 1936 το άρθρο που
κατοχύρωνε την καθολική ψηφοφορία στον τόπο κατοικίας για την εκλογή αντιπροσώπων από τη βάση
σε πόστα τοπικής εξουσίας, το οποίο λειτουργούσε παράλληλα με την πραγματική εξουσία των κατά τόπους
Σοβιέτ, και με στόχο να αποδυναμώσει την εργατική σοβιετική εξουσία το κατέστησε εκλογικά κυρίαρχο
στοχεύοντας στην άμεση κατάργηση της αιρετότητας και της ανάκλησης των διορισμένων πλέον στελεχών (κομματικών, διευθυντικών κλπ) όπως γινόταν επί εξουσίας των εργατικών σοβιέτ.


Tι αρμοδιότητες είχαν οι τοπικές εξουσίες πριν τον Χρουτσώφ? Ήταν κάτι σαν τους σημερινούς ΟΤΑ και τα σοβιέτ είχαν αρμοδιότητα αποκλειστικά μέσα στους χώρους εργασίας? Και ο Χρουτσώφ πέρασε στις τοπικές εξουσίες την διεύθυνση των επιχειρήσεων?


Μέχρι το 20ο συνέδριο του ΚΚΣΕ και την αποσταλινοποίηση των ρεβιζιονιστών το λενινιστικό
σύνθημα «Όλη η εξουσία στα Σοβιέτ» εφαρμόστηκε απόλυτα παράλληλα με το δικαίωμα της
αυτοδιοίκησης και αυτοδιαχείρισης σε κάθε τομέα της κοινωνικής και οικονομικής ζωής στην ΕΣΣΔ.
Μέσα από τη δικτατορία του προλεταριάτου εφαρμόστηκε η απόλυτη δημοκρατία στην πράξη όπως
και η εκλογή και ο έλεγχος κάθε μορφής εξουσίας από την κοινωνική βάση.
Ο Χρουστσώφ μέσω της καθολικής ψηφοφορίας κατάργησε αυτή τη μορφή της σοβιετικής εργατικής
εξουσίας και δημοκρατίας δημιουργώντας ένα καθεστώς εκλογής αντιπροσώπων αντίστοιχο με αυτό των
αστικών κρατών.
Δηλαδή ψήφισες;
Τελείωσε η συμμετοχή σου στα κοινά μέχρι τις επόμενες εκλογές.
Χρόνος που αρχικά ήταν αρκετός ώστε η νεοεκλεγμένη μετά το 1956 νομενκλατούρα να παγιωθεί (λόγω της
απουσίας κριτικής και ελέγχου) ως μια διευθυντική φράξια που αργότερα (1965) απέκτησε χαρακτήρα κοινωνικής
τάξης με δικά της συμφέροντα και επιδιώξεις που καμιά σχέση δεν είχαν με τη σοσιαλιστική οικοδόμηση.
της σταλινικής περιόδου.
Αποτέλεσμα η παλινόρθωση του καπιταλισμού.




Ειδικά μετά τη μεταρρύθμιση Κοσίγκιν το 65, χρονιά που η ΕΣΣΔ πέρασε και επίσημα στον κρατικό
καπιταλισμό, όλες οι βιομηχανικές μονάδες, τα σοβχόζ και τα συνεταιριστικά κολχόζ όπως και οι
τομείς των υπηρεσιών (υγείας, παιδείας, συγκοινωνιών και διανομής αγαθών) πέρασαν σε καθεστώς
ιδιοσυντήρησης και παραγωγικού σχεδιασμού ανά μονάδα πράγμα που καταργούσε στην πράξη
τον κεντρικό σχεδιασμό της παραγωγής.
Που σημαίνει ότι οι ίδιες οι επιχειρήσεις έχασαν τον κοινωνικό τους χαρακτήρα και πλέον λειτουργούσαν
με βάση το επιχειρησιακό τους κέρδος, κάτω από την επίβλεψη και διεύθυνση διορισμένων στελεχών
που αμείβονταν με μισθούς ανάλογους με την παραγωγικότητα τους και απολάμβαναν ειδικά προνόμια
και ήταν το φυτώριο δημιουργίας εκείνης της αντεπαναστατικής τάξης γραφειοκρατών που το 1990
υποστήριξε την καπιταλιστική παλινόρθωση.
Όλοι αυτοί για 25 χρόνια (65-90) άλλαξαν την άμεση σχέση της ηγεσίας με το λαό και δημιούργησαν μια
νέα τάξη, τους κόκκινους καπιταλιστές, που κατάργησε το Σοβιετικό εργατικό κράτος βάζοντας σε Κόμμα
και κράτος την ταμπέλα του παλλαϊκού που θα λειτουργούσε με όρους σοσιαλισμού με αγορά.


Και πάλι όμως το μεγαλύτερο μέρος του υπερπροιόντος στο κράτος δεν επέστρεφε άσχετα αν οι παραγωγικότερες επιχειρήσεις έδιναν μεγαλύτερα bonus στους διευθυντές και τους εργάτες τους? Σίγουρα ήταν μια στροφή προς την αγορά αλλά όχι σε βαθμό που να μιλάμε για καπιταλισμό αφού η εργατική δύναμη δεν ήταν εμπόρευμα όπως και το μεγαλύτερο μέρος της παραγωγής.


Στη σοσιαλιστική οικονομία δεν υπάρχει ''υπερπροϊόν'' με την έννοια που έχει η παραγωγή
υπεραξίας στον καπιταλισμό, την οποία και ιδιοποιείται ο ιδιοκτήτης των μέσων παραγωγής,
πράγμα που δεν ισχύει στην περίπτωση του κρατικού καπιταλισμού δυτικού ή ''σοβιετικού''
τύπου γιατί ο τρόπος παραγωγής υπεραξίας παραμένει ο ίδιος (εκμετάλλευση της εργατικής
δύναμης) αφού το κράτος και στις δύο περιπτώσεις αντικαθιστά τον καπιταλιστή μέσω της
απουσίας αυτοδιοίκησης και αυτοδιαχείρισης των μονάδων παραγωγής από τους εργαζόμενους.
Άλλωστε το ''υπερπροϊόν'' που προκύπτει από το σοσιαλιστικό τρόπο παραγωγής είναι κοινωνική
ιδιοκτησία που το σοσιαλιστικό κράτος κατανέμει σε τομείς που η κοινωνία έχει ανάγκη αφού στο
σοσιαλισμό δεν υπάρχουν ατομικές τσέπες γιατί δεν υπάρχουν και ανταγωνιστικές μεταξύ τους
τάξεις που η μία θα πλουτίζει σε βάρος της άλλης, πράγμα που δεν ισχύει στην περίπτωση του
όποιου κρατικού καπιταλισμού για παραμένει η ανταγωνιστική αντίθεση μεταξύ διορισμένης διεύθυνσης
και εργασίας.
Υπάρχουν όμως στο σοσιαλισμό φιλικές τάξεις (εργατική-αγροτιά-διανοούμενοι) που μεταξύ τους
έχουν οικονομικές (αλλά όχι εμπορευματικές) σχέσεις γιατί κι αυτές οι απλές ανταλλακτικές σχέσεις
δεν μπορούν να εξαλειφθούν χωρίς την ύπαρξη μιας αταξικής κοινωνίας.
0 .
Εθνικόφρων σταλινικός κομμουνιστής.

Άβαταρ μέλους
Προέλλην
Right to Repair Champion
Right to Repair Champion
Δημοσιεύσεις: 20678

Re: Σοσιαλισμός v/s φιλελεύθερη οικονομία, (Κούβα-Βιετνάμ-Κίνα-Β.Κορέα)

Δημοσίευσηαπό Προέλλην » 01 Ιουν 2025, 16:21

Ειδικά μετά τη μεταρρύθμιση Κοσίγκιν το 65, χρονιά που η ΕΣΣΔ πέρασε και επίσημα στον κρατικό καπιταλισμο

Αν είχε περάσει, θα είχαν γίνει κάτι σαν την Κίνα σήμερα και δεν θα κατέρρεαν :dunno:
0 .
Hätt ich ne 2te Chance würd ich es genauso machen
Ich dreh mich nich um es geht nur darum wer du heute bist
Ich bin zufrieden, da scheint jemand auf mich aufzupassen
Ob es für Gott oder den Teufel is
Ich bereue nichts

Άβαταρ μέλους
Λαχουρένιος
Ultimate Stalker
Ultimate Stalker
Δημοσιεύσεις: 49404
Τοποθεσία: Γεφυρα

Re: Σοσιαλισμός v/s φιλελεύθερη οικονομία, (Κούβα-Βιετνάμ-Κίνα-Β.Κορέα)

Δημοσίευσηαπό Λαχουρένιος » 07 Ιουν 2025, 11:39

Προέλλην έγραψε:Τι μορφή θα είχε δηλαδή σε μια σημερινή δυτική χώρα; Δεν θα είχε την εξουσία ένα ΚΚ που θα εφάρμοζε κεντρικά σχεδιασμένη οικονομία;


Όπως δεν είναι ίδιος ο καπιταλισμός σε κάθε χώρα και σε κάθε χρονική περίοδο, το ίδιο ισχύει και για τον σοσιαλισμό.

Οι σοβιετικοί στο επίπεδο της οικονομίας δεν έκαναν κάτι πολύ διαφορετικό απ ότι όλες οι υπόλοιπες λιγότερο ανεπτυγμένες χώρες που εκβιομηχανίστηκαν γρήγορα σε δεύτερο χρόνο. Και άλλοι είχαν φεουδαρχικές οικονομίες όταν έβαλαν μπροστά τα σχέδιά τους για βασική εκβιομηχανιση. Το αν το κράτος συμμετείχε στο 50% ή στο 100%, λίγη σημασία έχει, καθώς αυτό σχεδίαζε επιτελικά. ΟΚ, πέρα απο την διαφορά ότι όλοι όσοι δεν εφάρμοσαν το μείγμα εσσδ επακριβώς, πέτυχαν βιώσιμα αντί να τους φάει η μαρμάγκα της ιστορίας.


Selection bias. Κάνεις επιλεκτικά focus σε μια μικρή μειοψηφία ανεπτυγμένων καπιταλιστικών χωρών και εμφανίζεις μια ψευδή εικόνα για την παγκόσμια οικονομία και τον καπιταλισμό. Ακόμα και σήμερα, το 83% των ανθρώπων, πάνω από 6,5 δις ζει σε αναπτυσσόμενες χώρες. 153 από τις 193 χώρες του κόσμου ανήκουν σε αυτήν την κατηγορία

https://unctad.org/data-visualization/n ... st-and-why
https://www.worlddata.info/developing-countries.php

Όλους αυτούς η μαρμάγκα τους έφαγε παρά το ότι έχουν καπιταλιστική οικονομία :dunno:

Ο σοσιαλισμός δεν επικράτησε σε καμία ανεπτυγμένη χώρα (πάντα για την εποχή της) γιατί το σύστημα οικονομικής διαχείρισης που κομίζει δεν έχει να προσφέρει κάτι σε τέτοιες οικονομίες. Η κεντρικά σχεδιασμένη τύπου πολεμική οικονομία, είναι ότι πρέπει για λιγότερο ανεπτυγμένες χώρες, πχ φεουδαρχικές (το software αυτό είναι φτιαγμένο για το φεουδαρχικό hardware) που θέλουν να αναπτύξουν βασικές υποδομές. Το ίδιο ισχύει φυσικά και για τις ανάλογες οικονομίες με αυταρχικό επιτελικό κράτος που έχουν και ισχυρό ιδιωτικό στοιχείο. Μπορείς να ρίξεις όλο το ΑΕΠ, όσο μικρό και να είναι αυτό, στοχευμένα σε λίγους τομείς και επιτύχεις κάποιο επίπεδο ανάπτυξης σε αυτούς, αν προηγούμενως είναι λίγο πολύ ανύπαρκτη. Το θέμα είναι τι κάνεις μετά, όταν πιάσεις το σημείο κορεσμού, πχ όταν η διαχείριση γίνεται πολύ πιο περίπλοκη, οι απαιτήσεις βιωτικού επιπέδου του λαού ολοένα και αυξάνονται, κλπ. Και αυτό το μετά το ξέρουμε, γιατί έχει επαληθευτεί σε όλες ανεξαιρέτως τις περιπτώσεις εφαρμογής της κεντρικά σχεδιασμένης οικονομίας.


Συμφωνώ με κάποιες παρατηρήσεις που κάνεις αλλά δεν ήταν αυτός ο λόγος που δεν επικράτησε ο καπιταλισμός στις βιομηχανικές χώρες. Ο κυριότερος λόγος που δεν επικράτησε σε ανεπτυγμένες χώρες είναι ότι αυτές οι χώρες λόγω του πλούτου και των αποικιών τους είχαν το περιθώριο να κάνουν υλικές και πολιτικές παραχωρήσεις στην μάζα έτσι ώστε αυτή να μην ριζοσπαστικοποιηθεί.

Οπότε είχαμε από την μία πλούσιες χώρες που υλικά είχαν τις προυποθέσεις για να εφαρμοστεί σοσιαλιστικό σύστημα αλλά δεν υπήρχαν πολιτικές προυποθέσεις και από την άλλη φτωχές χώρες που ίσχυε το ακριβώς ανάποδο και τα ΚΚ κλήθηκαν να οικοδομήσουν σοσιαλιστική οικονομία σε άκρως αντίξοες συνθήκες και σε μεγάλο βαθμό να εκπληρώσουν τα καθήκοντα που είχε εκπληρώσει ο καπιταλισμός στις χώρες της μητρόπολης 50 με 100 χρόνια πριν.

Πχ, εννοείται ότι αν είσαι μια τελείως τριτοκοσμική χώρα, είναι τεράστια πρόοδος, να δώσεις σε όλους τους πολίτες σου μια θέση εργασίας πχ να γραντζουνάνε με κανένα κατσαβίδι, να τους παρέχεις τα 10 βασικά εμβόλια και την πιο απλή αντιβίωση, και να τους μάθεις γράμματα. Αλλά αφού τους τα δώσεις όλα αυτά, πολύ σύντομα θα ξεχάσουν την προηγούμενη κατάσταση, και θα θέλουν και άλλα, και άλλα, και θα κοιτάνε τι έχουν οι άλλοι στις πιο ανεπτυγμένες οικονομίες, που κατά σύμπτωση θα είναι καπιταλιστικές.
Το 60 ο σοβιετικός ήθελε ψυγεία κλπ ηλεκτρικές συσκευές, διαμέρισμα μόνος του, αυτοκίνητα, μεγαλύτερο μενού στο τραπέζι, κλπ που είχαν οι πολίτες της Δύσης. Πιστεύεις ότι ο Νικήτας ξύπνησε μια μέρα και ειπε θα δώσω μερίδιο και στην ελαφριά βιομηχανία γιατί ήταν πράχτορας του καπιταλισμού; :asd03:


Για εκείνη την εποχή έχεις δίκιο, όμως ακόμα σήμερα ούτε ο καπιταλισμός μπορεί να προσφέρει ανέσεις αντίστοιχες του τεχνολογικού επιπέδου στην πλειοψηφία των χωρών. Τι ανέσεις έχει ένας κάτοικος στην Αφρική ή την Ινδία ας πούμε? Και βλέπουμε ότι τα τελευταία χρόνια υπάρχει επιδείνωση και στο επίπεδο ζωής των πλούσιων χωρών. Εξ ου και οι επικράτηση των διαφόρων γραφικών φασιστοειδών που μέχρι το 2010 δε θα έβλεπαν ούτε με κυάλι τα έδρανα της βουλής, πόσο μάλλον την καρέκλα του πλανητάρχη.

https://elefthero.net/viewtopic.php?f=14&t=15464 :dunno:
Το σημείο που πνέει τα λοίσθια ο καπιταλισμός, οι μαρξιστές το βλέπουν τώρα στα κοντά, ήδη εδώ και 150 χρόνια. Και τότε νομίζαν οτι έχει φάει τα ψωμιά του ο καπιταλισμός, ενώ δεν είχε μουγκρίσει καλά καλά η 1η του ταχύτητα :dunno:
Στην πραγματικότητα, αυτοί που έχουν πνεύσει τα λοίσθια είναι οι μ-λ, καθώς πλέον περιορίζονται σε 2-3 γραφικά κόμματα σε ότι να ναι χώρες. Κατά τα άλλα, όσα κατ όνομα ακόμη κκ έχουν εξουσία και οικονομίες που αναπτύσσονται (Kίνα, Βιετνάμ πχ) αυτό συμβαίνει ξεκάθαρα λόγω εφαρμογής καταπιταλιστικών μεταρρυθμίσεων, ως υποχώρηση απο την οικονομία σταλινικού τύπου με την οποία πεινάγανε. Βασικά το σύστημα που εφαρμόζουν είναι πιο κοντά σε αυτό των άλλων ασιατικών χωρών πριν δεκαετίες, πχ δικτατορία ενός κόμματος, ισχυρό επιτελικό σχεδιασμό απο το κράτος, ιδιωτικά κεφάλαια, κλπ, παρά στην κεντρικά σχεδιασμένη οικονομία τύπου Γκοσπλάν.


Όταν τα έλεγαν αυτά ο Μαρξ και οι μετέπειτα κομμουνιστές, ο καπιταλισμός ήταν φρέσκο σύστημα και είχε ακόμα προοπτικές, οπότε οι εκτιμήσεις τους ήταν πρώιμες και ήταν πιο πολύ projection των δικών τους επιθυμιών και τελικά αυτή η υπεραισιοδοξία έκανε μεγάλο κακό.

Όπως έγραψα στο προηγούμενο ποστ, σήμερα στο 2025 ο καπιταλισμός σέρνεται τις τελευταίες δεκαετίες με 1-2% στις ανεπτυγμένες χώρες ενώ ακόμα και στις τριτοκοσμικές οι ρυθμοί ανάπτυξης δεν είναι κάτι εντυπωσιακό. Ακόμα και η Κίνα που είναι η ατμομηχανή του συστήματος τα τελευταία 20 χρόνια, έχει πέσει πλέον στο 5%. Και παράλληλα με όλα αυτά υπάρχει έντονη πολιτική αστάθεια και δυσαρέσκεια με την αστική δημοκρατία να φλερτάρει όλο και περισσότερο με τον φασισμό.

Καλά αυτά, αλλά μ-λ δεν είναι. Σύμφωνα με αυτόν οι συνθήκες είναι κατάλληλες εδώ και περίπου 150 χρόνια.


Ούτε και η επανάσταση στην Ρωσία, την Κίνα και άλλες μισοφεουδαρχικές χώρες ήταν σύμφωνες με το γράμμα του μουλου αλλά έγιναν, οπότε δεν κολλάω εκεί.

Και γιατί η εκβιομηχανίση με την αποκλειστική συμμετοχή του κράτους και χωρίς την ανάμειξη ιδιωτών είναι κάτι το καλύτερο; Πέρα απο το ότι ταιριάζει με τις γραφές δηλαδή.
Ούτε φυσικά η εσσδ μεσοπρόθεσμα είχε κάποια ανωτερότητα σε κοινωνικά και ατομικά δικαιώματα συγκριτικά με τις άλλες φεουδαρχικές κοινωνίες που αναπτύχθηκαν.
Tέλος, να ρωτήσουμε και του Κινέζους ή τους Βιετναμένους συντρόφους, αν είναι κακή και η ανάμειξη ιδιωτών στην εκβιομηχάνιση.


Με ρώτησες τι διαφορετικό έκανε η ΕΣΣΔ και σου απάντησα :pardon: Από εκεί και πέρα, απέδειξαν ότι δεν είναι απαραίτητο το ιδιωτικό κεφάλαιο για να αναπτυχθεί μια χώρα και άνοιξαν δρόμο για μια διαφορετική εξέλιξη της κοινωνίας και της οικονομίας.

Η ΕΣΣΔ πρωτοστάτησε στο να κατοχυρωθούν δικαιώματα όπως το καθολικό δικαίωμα ψήφου και στα δύο φύλα, δωρεάν περίθαλψη, οκτάωρο, σύνταξη κλπ, σε μια εποχή που οι περισσότερες καπιταλιστικές χώρες δεν τα εξασφάλιζαν αυτά, πόσο μάλλον οι φεουδαρχικές κοινωνίες που λες εσύ.

Και εδώ πας να εκβιάσεις κάποια δήθεν εκπλήρωση των γραφών. Γιατί είναι απαραίτητα αναγκαίο να αποτελέσει μια ανεπτυγμένη οικονομία, με φούλ εξτρά κοινωνικά και ατομικά δικαιώματα, υπαρξιακό κίνδυνο για τον καπιταλισμό; Λίγο έξω απο το μ-λ lore, δεν αποτελεί κάποιου είδους ποιοτικό στοιχείο. Βασικά καμία εκ των πλέον ανεπτυγμένων οικονομίων με τα πλέον προωθημένα εργατικά, κοινωνικά, ατομικά δικαιώματα, δεν αποτελεί υπαρξιακό κίνδυνο για τον καπιταλισμό, αλλά είναι ο καπιταλισμός ο ίδιος :dunno:


Τι εκβιάζω ρε συ, πρώτη φορά ακούς για τον Ψυχρό Πόλεμο? Αναφέρομαι σε γεγονότα κοινώς παραδεκτά, δεν κάνω εικασίες.

Όντως μια ανεπτυγμένη καπιταλιστική οικονομία στο σήμερα δεν αποτελεί φόβητρο γιατί είναι και αυτή μέρος του συστήματος. Η ΕΣΣΔ όμως αποτέλεσε φόβητρο ακριβώς επειδή ήταν κάτι διαφορετικό από άλλες υποανάπτυκτες χώρες που εκβιομηχανιστήκαν, και επειδή στο μεγαλύτερο κομμάτι της ιστορίας της είχε υπεροχή έναντι της δύσης σε αρκετούς τομείς. Ακόμα και η Κούβα που είναι μια κουτσουλιά δίπλα στις ΗΠΑ την έχουν στην πρέσα 60 χρόνια για να μην ξυπνήσουν τα αμερικανάκια. Αν δεν τους φοβόντουσαν δεν θα τους έκαναν πόλεμο.
0 .

Άβαταρ μέλους
Λαχουρένιος
Ultimate Stalker
Ultimate Stalker
Δημοσιεύσεις: 49404
Τοποθεσία: Γεφυρα

Re: Σοσιαλισμός v/s φιλελεύθερη οικονομία, (Κούβα-Βιετνάμ-Κίνα-Β.Κορέα)

Δημοσίευσηαπό Λαχουρένιος » 07 Ιουν 2025, 11:50

Ραν ταν πλαν έγραψε:Μέχρι το 20ο συνέδριο του ΚΚΣΕ και την αποσταλινοποίηση των ρεβιζιονιστών το λενινιστικό
σύνθημα «Όλη η εξουσία στα Σοβιέτ» εφαρμόστηκε απόλυτα παράλληλα με το δικαίωμα της
αυτοδιοίκησης και αυτοδιαχείρισης σε κάθε τομέα της κοινωνικής και οικονομικής ζωής στην ΕΣΣΔ.
Μέσα από τη δικτατορία του προλεταριάτου εφαρμόστηκε η απόλυτη δημοκρατία στην πράξη όπως
και η εκλογή και ο έλεγχος κάθε μορφής εξουσίας από την κοινωνική βάση.
Ο Χρουστσώφ μέσω της καθολικής ψηφοφορίας κατάργησε αυτή τη μορφή της σοβιετικής εργατικής
εξουσίας και δημοκρατίας δημιουργώντας ένα καθεστώς εκλογής αντιπροσώπων αντίστοιχο με αυτό των
αστικών κρατών.
Δηλαδή ψήφισες;
Τελείωσε η συμμετοχή σου στα κοινά μέχρι τις επόμενες εκλογές.
Χρόνος που αρχικά ήταν αρκετός ώστε η νεοεκλεγμένη μετά το 1956 νομενκλατούρα να παγιωθεί (λόγω της
απουσίας κριτικής και ελέγχου) ως μια διευθυντική φράξια που αργότερα (1965) απέκτησε χαρακτήρα κοινωνικής
τάξης με δικά της συμφέροντα και επιδιώξεις που καμιά σχέση δεν είχαν με τη σοσιαλιστική οικοδόμηση.
της σταλινικής περιόδου.
Αποτέλεσμα η παλινόρθωση του καπιταλισμού.


Δεν καταλαβαίνω πως άλλαξε η διαδικασία όμως. Πριν όλα τα όργανα εκλέγονταν πυραμιδωτά ξεκινώντας από τα σοβιέτ στους χώρους εργασίας στην βάση και μετά η ψήφος έγινε καθαρά με κριτήρια κατοικίας? Πάντως, η αρχή της ανακλητότητας των αντιπροσώπων δεν νομίζω να εφαρμόστηκε ποτέ.

Στη σοσιαλιστική οικονομία δεν υπάρχει ''υπερπροϊόν'' με την έννοια που έχει η παραγωγή
υπεραξίας στον καπιταλισμό, την οποία και ιδιοποιείται ο ιδιοκτήτης των μέσων παραγωγής,
πράγμα που δεν ισχύει στην περίπτωση του κρατικού καπιταλισμού δυτικού ή ''σοβιετικού''
τύπου γιατί ο τρόπος παραγωγής υπεραξίας παραμένει ο ίδιος (εκμετάλλευση της εργατικής
δύναμης) αφού το κράτος και στις δύο περιπτώσεις αντικαθιστά τον καπιταλιστή μέσω της
απουσίας αυτοδιοίκησης και αυτοδιαχείρισης των μονάδων παραγωγής από τους εργαζόμενους.
Άλλωστε το ''υπερπροϊόν'' που προκύπτει από το σοσιαλιστικό τρόπο παραγωγής είναι κοινωνική
ιδιοκτησία που το σοσιαλιστικό κράτος κατανέμει σε τομείς που η κοινωνία έχει ανάγκη αφού στο
σοσιαλισμό δεν υπάρχουν ατομικές τσέπες γιατί δεν υπάρχουν και ανταγωνιστικές μεταξύ τους
τάξεις που η μία θα πλουτίζει σε βάρος της άλλης, πράγμα που δεν ισχύει στην περίπτωση του
όποιου κρατικού καπιταλισμού για παραμένει η ανταγωνιστική αντίθεση μεταξύ διορισμένης διεύθυνσης
και εργασίας.
Υπάρχουν όμως στο σοσιαλισμό φιλικές τάξεις (εργατική-αγροτιά-διανοούμενοι) που μεταξύ τους
έχουν οικονομικές (αλλά όχι εμπορευματικές) σχέσεις γιατί κι αυτές οι απλές ανταλλακτικές σχέσεις
δεν μπορούν να εξαλειφθούν χωρίς την ύπαρξη μιας αταξικής κοινωνίας.


Σε όλους τους τρόπους παραγωγής υπάρχει υπερπροιόν όμως και αποτελεί το μέρος του παραγόμενου προιόντος που περισσεύει μετά την κάλυψη των αναγκών των παραγωγών, την απόσβεση του εξοπλισμού και των πρώτων υλών κλπ. Στον καπιταλισμό το υπερπροιον αποτελεί ιδιοκτησία του καπιταλιστή που το ρίχνει στην αγορά και παίρνει πίσω ως υπεραξία σε μορφή χρήματος. Στο σοσιαλισμό το υπερπροιόν είναι κοινωνική/κρατική ιδιοκτησία και πηγαίνει προς την κοινωνική πρόνοια όσων δεν μπορούν να εργαστούν, στην έρευνα, στις υποδομές κλπ.

Αυτό που δεν καταλαβαίνω είναι τι θεωρείς ότι άλλαξε ως προς την φύση του υπερπροιόντος μετά τις μεταρρυθμίσεις αυτές αφού και πριν και μετά η διαχείριση του άνηκε στο κράτος.
0 .


Επιστροφή σε “Φιλοσοφία Πολιτικής”