itteithe έγραψε:Δεν θέλω να γίνω ο μαλάkας τις παρέας που κάνει τις αφελείς ερωτήσεις, αλλά θα το κάνω. Θα το παίξω Simplicio και ας με νουθετήσει ο Salviati (ή και ο Sagredo).
Η κριτική, οι ιδέες και οι προτάσεις το Μάρξ είναι αδιαμφισβήτητα προχωρημένες ιδέες για την εποχή τους (και απ' οτι φαίνεται και για σήμερα, έτσι όπως πάει το πράγμα στα εργασιακά) και είναι ένα μεγάλο κεφάλαιο στην κοινωνικοπολιτικοοικονομική φιλοσοφία. Αυτό που μου κάνει εντύπωση όμως, είναι το γεγονός πως ακόμη και ο Μάρξ δεν μπήκε στη διαδικασία να αμφισβητήσει τα θεμέλια της οικονομίας, που είναι το χρήμα και κατ' επέκταση το χρηματοπιστωτικό σύστημα (σ' αυτό το σημείο ειδικά θέλω την διόρθωσή σας, γιατί δεν είμαι απόλυτα βέβαιος, έχουν περάσει καμιά δεκαριά χρόνια από τότε που διάβασα το κεφάλαιο και μόνο το μανιφέστο έχω διαθέσιμο στο σπίτι). Δεν θέλω να το πάω σε zeitgeistικες παπαρίες τύπου the venus project και άλλες τέτοιες ηλιθιότητες. Αν σκεφτεί κανείς όμως πως λόγω κόστους και χρήματος παραμένουν κλειδωμένα τα potentials της ανθρωπότητας (όπως το να κάνουμε έρευνα για σοβαρές ασθένειες, να ταξιδέψουμε στο διάστημα), ή και οι βασικές παροχές που χρειάζεται ένας άνθρωπος (όπως στέγη, τροφή, νερό, ενέργεια, ιατροφαρμακευτική περίθαλψη), δεν φαίνεται πως κάτι είναι λάθος στα θεμέλια του κοινωνικοοικονομικού συστήματος; Προφανώς και δεν μπορείς να θεωρήσεις πως θα καταργήσεις το χρήμα σε μια νύχτα και θα λύσεις τα προβλήματα της ανθρωπότητας την επόμενη μέρα. Δυστυχώς η οικονομία δεν είναι θεωρητική φυσική, ή μαθηματικά που μπορείς να αμφισβητήσεις τα θεμέλια και να μην επηρεαστεί κανείς, αλλά είναι ένα πρακτικό σύστημα που καθορίζει της ζωές όλων μας και έχει ένα momentum χιλιετιών, το οποίο δεν μπορεί να φρεναριστεί απότομα. Θα περίμενα όμως τουλάχιστον ένα εισαγωγικό σημείωμα στο οποίο γίνεται κριτική πάνω στην ιδέα του νομίσματος και του χρήματος γενικότερα, από έναν άνθρωπο με τόσο ρηξικέλευθες ιδέες για την εποχή του.
Έστω κάτι του στυλ, παιδιά το χρήμα είναι για τον πoύτσo, αλλά επειδή δεν μπορούμε να το καταργήσουμε μια και μας το φορέσανε από την εποχή που τρώγαμε βελανίδια, έχω να προτείνω...
Το χρημα αντανακλα την υπαρξη της ατομικης ιδιοκτησιας: καθε παραγωγος ειναι ξεκομμενος απο τον αλλον και οι ανταλλαγες διαμεσολαβουνται μεσω του εμποριου αρα και του χρηματος.
Αρα το χρημα ειναι συστατικο στοιχειο τοσο του καπιταλισμου οσο και των πρωτων σταδιων του σοσιαλισμου οπου η κοινωνικοποιηση δεν θα εχει προχωρησει επαρκως. Ειναι κατι αναγκαιο στην λειτουργια της οικονομιας, δεν υπαρχει επειδη το επεβαλλαν καποιοι κακοι τραπεζιτες.
Γενικα ο Μαρξ δεν κανει ηθικες κρισεις, αν και ολοι πιστευουν το αντιθετο. Εξεταζει τον καπιταλισμο οπως ειναι, δεν ειναι σαν καποιους συγχρονους αριστερους (πρακτικα σοσιαλδημοκρατες) οικονομολογους που κανουν κριτικη στον ''καζινοκαπιταλισμο'' ως παρεκκλιση απο τον ''σωστο'' καπιταλισμο.
Εκει που ο ιδιος ο Μαρξ δεν μπορει να δωσει απαντησεις αμεσα ειναι στη συγχρονη μορφη χρηματος, που δεν ειναι χρυσος ουτε διατακτικο χρημα (fiat money) οπως εκεινο του 19ου. Μπορουν ομως να δωθουν απαντησεις μεσω της αναπτυξης της μαρξιστικης θεωριας.
Μια συγχρονη μαρξιστικη προσεγγιση ειναι εκεινη του Γ. Λαμπρινιδη* με τιτλο ''Mαρξιστικη Θεωρια του Χρηματος - Μια Συγχρονη Προσεγγιση''. Το διαθετει δωρεαν σε pdf στην σελιδα του (40 σελ.) η οποια δυστυχως ομως ειναι σε συντηρηση απ'οτι βλεπω
http://www.voiceofpeople.eu/en/sources/ ... eory-money
Στο pdf κανει μια μικρη ανασκοπηση της ιστοριας του χρηματος, των μαρξιστικων θεσεων για το χρημα και στις τελευταιες 10 σελιδες αναλυει την θεση του για το συγχρονο (μετα τον ΑΠΠ) χρημα.
Αν θες τις αποψεις του ιδιου του Μαρξ θα τις βρεις στα πρωτα κεφαλαια του 1ου τομου του Κεφαλαιου, καθως και εκτενεστερα στο ''Κριτικη της Πολιτικης Οικονομιας''. Μια αλλη εναλλακτικη ειναι το ''Πολιτικη Οικονομια του Καπιταλισμου'' που ειχαν βγαλει οι σοβιετικοι.
Ολα αυτα υπαρχουν σε pdf και ισως μπορεις να βρεις περιληψεις σε αρθρα.
*Ο Λαμπρινιδης αρθρογραφει και στο Κατιουσα, το λεω για να μην πει ο Ρεκ. οτι ειναι οπορτουνας και αυτος