«Μη κοιτάς τα μαύρα χέρια , κοίτα τα άσπρα στα κεμέρια»
Παροιμία των παλιών μαστόρων
Η ιστορία της ξυλογλυπτικής αρχίζει από την στιγμή που ο άνθρωπος με ένα αντικείμενο διαμόρφωσε ένα ξύλο που στην συνέχεια θα το χρησιμοποιούσε σαν εργαλείο, την στιγμή εκείνη γεννήθηκε η τέχνη της ξυλογλυπτικής.
Στους προϊστορικούς χρόνους ακόμα ο άνθρωπος πριν μάθει την χρήση των γραμμάτων διαμόρφωσε ξύλινα είδωλα, στους κλασσικούς χρόνους η ξυλογλυπτική συμβαδίζει με την γλυπτική στην πέτρα και το μάρμαρο, περίτεχνα αγάλματα που κοσμούν τα πλοία και τους ναούς έγιναν από πρωτοπόρους μαστόρους της αρχαιότητας.
Στους χριστιανικούς χρόνους στις εκκλησιές κατασκευάζονται τέμπλα, καθίσματα κλπ είδη χρήσιμα στην εκκλησιαστική τελετουργία, η τέχνη αυτή μεταλαμπαδεύεται στην δύση από το Βυζάντιο με τις σταυροφορίες, εκεί η τέχνη επεκτείνεται σε ξυλόγλυπτα αγάλματα της Παναγίας, του Χριστού κλπ.
Μετά την αναγέννηση το ξυλόγλυπτο έπιπλο στυλ Λουικένς , Λουδοβίκου κλπ γνωρίζει δόξα .
Η ξυλογλυπτική σαν τέχνη ποτέ δεν χάθηκε από την Ελλάδα στις ποιο σκοτεινές περιόδους υπήρχαν τεχνίτες που έργα τους που διασώθηκαν θαμπώνουν το βλέμμα μας. Ο απλός βοσκός με τον σουγιά του χάραξε αξιοπρόσεκτα σχέδια στην γκλίτσα του, οι μοναχοί έφτιαξαν εξαίρετα αντικείμενα μικρογλυπτικής. Μετά την απελευθέρωση του 1821 το νεοσύστατο κράτος της Ελλάδος μαθαίνει την ξυλογλυπτική της δύσης . Η τέχνη αυτή επιβιώνει ακόμα και σήμερα στην κοινωνία του κόντρα πλακέ και της κυβιστικής φόρμας.
Ξυλογλυπτικη
-
- Supreme poster
- Δημοσιεύσεις: 15330
Ξυλογλυπτικη
1 .
ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΥ: «Τελειώνουμε σήμερα ότι δεν κατάφερε να ολοκληρώσει το ΕΑΜ. Είναι δική μας επιλογή οι Πρέσπες».
-
- Supreme poster
- Δημοσιεύσεις: 15330
Re: Ξυλογλυπτικη
ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ ΞΥΛΩΝ
Τα ξύλα χωρίζονται σε τρεις κατηγορίες :
Α. Τα μαλακά
Β. Τα μέτρια
Γ. Τα σκληρά
Α. Τα μαλακά
Προσφέρονται για ξυλόγλυπτα , τα καλύτερα ξύλα για ξυλογλυπτική από τα μαλακά είναι:
Το αγιούζ, η λεύκα, το κυπαρίσσι, το οκουμέ και κυρίως το ΦΛΑΜΟΥΡΙ.
Β. Τα μέτρια
Τα ξύλα αυτά χρησιμοποιούνται κυρίως για έπειλα και είναι :
Το μαόνι, η αμπούρα, και η λαούρα.
Γ. Τα σκληρά
Τα ξύλα αυτά δεν προσφέρονται όλα για ξυλογλυπτική, αυτά που χρησιμοποιούνται από ξυλογλύπτες και είναι:
Η βελανιδιά (δρυς), η καστανιά, η φτελιά (καραγάτς), η οξιά, το σφεννδάμι, το μέλιο .
Υπάρχουν σκληρά ξύλα όπως το Αγιίξυλο που κόβονται με μηχανήματα που κόβεται το σίδερο, το δε βάρος ενός τέτοιου ξύλου είναι το ίδιο όπως και του σίδερου, που χρησιμοποιείται τώρα το Αγιόξυλο; Το χρησιμοποιούν οι καραβομαραγκοί για να μονώσουν τον άξονα της προπέλας από τις λαμαρίνες του υπόλοιπου πλοίου, προκειμένου να μη έρχονται σε επαφή ο περιστρεφόμενος άξονας της προπέλας με το σιδερένιο μέρος του σκάφους………
Τα ξύλα χωρίζονται σε τρεις κατηγορίες :
Α. Τα μαλακά
Β. Τα μέτρια
Γ. Τα σκληρά
Α. Τα μαλακά
Προσφέρονται για ξυλόγλυπτα , τα καλύτερα ξύλα για ξυλογλυπτική από τα μαλακά είναι:
Το αγιούζ, η λεύκα, το κυπαρίσσι, το οκουμέ και κυρίως το ΦΛΑΜΟΥΡΙ.
Β. Τα μέτρια
Τα ξύλα αυτά χρησιμοποιούνται κυρίως για έπειλα και είναι :
Το μαόνι, η αμπούρα, και η λαούρα.
Γ. Τα σκληρά
Τα ξύλα αυτά δεν προσφέρονται όλα για ξυλογλυπτική, αυτά που χρησιμοποιούνται από ξυλογλύπτες και είναι:
Η βελανιδιά (δρυς), η καστανιά, η φτελιά (καραγάτς), η οξιά, το σφεννδάμι, το μέλιο .
Υπάρχουν σκληρά ξύλα όπως το Αγιίξυλο που κόβονται με μηχανήματα που κόβεται το σίδερο, το δε βάρος ενός τέτοιου ξύλου είναι το ίδιο όπως και του σίδερου, που χρησιμοποιείται τώρα το Αγιόξυλο; Το χρησιμοποιούν οι καραβομαραγκοί για να μονώσουν τον άξονα της προπέλας από τις λαμαρίνες του υπόλοιπου πλοίου, προκειμένου να μη έρχονται σε επαφή ο περιστρεφόμενος άξονας της προπέλας με το σιδερένιο μέρος του σκάφους………
0 .
ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΥ: «Τελειώνουμε σήμερα ότι δεν κατάφερε να ολοκληρώσει το ΕΑΜ. Είναι δική μας επιλογή οι Πρέσπες».
-
- Supreme poster
- Δημοσιεύσεις: 13637
Re: Ξυλογλυπτικη
ΩΩΩ
άλλο σπουδαίο χόμπι
αυτά είναι
πόσο θάθελα να μάθαινα πως να χειρίζομαι το ξύλο
άλλο σπουδαίο χόμπι
αυτά είναι
πόσο θάθελα να μάθαινα πως να χειρίζομαι το ξύλο
0 .
Αν ο κομπλεξισμός ήταν άθλημα, κάποιοι θα είχαν πάρει πανηγυρικά το πρωτάθλημα.
-
- Supreme poster
- Δημοσιεύσεις: 15330
Re: Ξυλογλυπτικη
vallon έγραψε:ΩΩΩ
άλλο σπουδαίο χόμπι
αυτά είναι
πόσο θάθελα να μάθαινα πως να χειρίζομαι το ξύλο
Όρεξη να έχεις, προσωπικά από ένα σημείο και μετά διαπίστωσα ότι "αρπάζω" εύκολα τέτοια πράγματα (αργότερα θα σου βάλω και δουλειές μου), το πρόβλημά μου είναι ότι είμαι τεμπέλης, αν ήμουν πιο εργατικός ίσως έφτιαχνα και περισσότερα πράγματα. Τώρα που σου γράφω θυμήθηκα είχα πάει ένα τραπεζάκι για λουστράρισμα σε ένα καλό επιπλοποιό, πήγα να το πάρω με ένα μηχανάκι (καπάκι δεν είχε, έβαλα μάρμαρο από πάνω... μετά). Αυτός είχε έκθεση επίπλων, όταν πήγα βρήκα τους πελάτες του γύρω από το τραπεζάκι μου "Αυτός το έφτιαξε" είπε ο επιπλοποιός.... τον πλήρωσα το έβαλα καπέλο μόλις καβάλησα το μηχανάκι και έφυγα, οι πελάτες με παρακολουθούσαν Ασχολήθηκα (με επιτυχία) με διάφορα... αλλά είπαμε είμαι τεμπέλης (πάντως έχω μια πλουσιότατη συλλογή εργαλείων, μια ακόμα λόξα μου).
1 .
ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΥ: «Τελειώνουμε σήμερα ότι δεν κατάφερε να ολοκληρώσει το ΕΑΜ. Είναι δική μας επιλογή οι Πρέσπες».
-
- Supreme poster
- Δημοσιεύσεις: 15330
Re: Ξυλογλυπτικη
ΕΙΔΗ ΞΥΛΩΝ
ΠΛΑΤΑΝΟΣ / ΣΦΕΝΤΑΜΙ : Ξύλο λευκό με πυκνά νερά και συμπαγή μάζα σκαλίζεται δύσκολα.
ΠΥΞΟΣ : Εξαιρετικά πυκνό κιτρινωπό ξύλο, δύσκολο στο σκάλισμα, ιδανικό για λεπτομέρειες, χρησιμοποιείται στην μικροξυλογλυπτική.
ΓΛΥΚΙΑ ΚΑΣΤΑΝΙΑ: Μοιάζει με την Βελανιδια δεν είναι τόσο σκληρό και σκαλίζετασι εύκολα.
DYERA: Κιτρινωπό ξύλο, λεπτή υφή, πυκνά νερά ελαφρύ, σκαλίζεται εύκολα.
ΕΥΚΑΛΥΠΤΟΣ: Ξύλο της Αυστραλίας με πυκνότητα και σκληρότητα, σκαλίζεται εύκολα , μοιάζει με το κόκκινο Μαόνι.
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ : Σανίδες από σφενδάμι.
ΚΑΡΥΔΙΑ : Οι αποχρώσεις του είναι ποικίλες, σκαλίζεται εύκολα, η πιο καλή ποικιλία είναι αυτή της αμερικάνικής και Ιταλικής καρυδιάς. Στην εργασία δεν πετά σκλέτζες
ΛΙΜΠΟΥΡΝΟΣ : Ανοιχτό χακί μέχρι καστανό το χρώμα του, είναι θάμνος και έχει την τάση να σαπίζει στο κέντρο, ιδανικό για μικρογλυπτική, είναι πολύ σκληρό ξύλο.
ΛΕΙΡΙΟΔΕΝΤΡΟ : Είναι γνωστό σαν αμερικάνικο δέντρο, το ξύλο του έχει μεγάλη ποικιλία χε χρώματα λευκό, κίτρινο, λευκοπράσινο, γκριζοκίτρινο, κλπ έχει νερά σε ίσιες αποστάσεις είναι πολύ σκληρό ξύλο.
ΚΙΤΡΙΝΟ ΠΕΥΚΟ ΤΟΥ ΚΕΜΠΕΚ : Μαλακό κιτρινωπό ξύλο, έχει ιδιαιτερότητα στην ξυλογλυπτική απαιτεί αιχμηρά εργαλεία με μεγάλη κλίση.
ΑΧΛΑΔΙΑ : Το χρώμα του είναι από κίτρινο μέχρι ροζ-καστανό, έχει πυκνά νερά λίγο σκληρό πολύ καλό στην γλυπτική.
ΒΕΛΑΝΙΔΙΑ / ΔΡΥΣ : Υπάρχουν πολλές ποικιλίες γκριζοκάστανο χρώμα σκληρό ξύλο αλλά σκαλίζεται εύκολα, δεν το χρησιμοποιούν για σκάλισμα λεπτομερειών.
ΜΑΟΝΙ : Έχει μεγάλη ποικιλία χρωμάτων σκαλίζεται εύκολα, αλλά λόγω των ιδιομορφιών του σε ρόζους το κάνει δύσκολο και το αποφεύγουν οι ξυλογλύπτες.
ΠΡΙΝΟΣ / ΠΟΥΡΝΑΡΙ : Λευκό ή γκρίζο με λεπτά νερά, σκληρό ξύλο κατάλληλο για γλυπτική, είναι δύσκολη η προετοιμασία του.
[imghttps://lh5.googleusercontent.com/proxy/PfjsWKSVf4xvdofiUWcQVcryO8HVioh0hyPNCrMsnaz9i1t_cYvfgg-Q5fh3vcBZmD0O__keMvsWVs_gk5WVS5JeU3MOXYQ1KQ=s0-d[/img]
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ : ΟΞΥΑ
ΙΤΑΜΟΣ : Το χρώμα του είναι ροζ και όταν ωριμάζει καστανοκόκκινο, το εσωτερικό του είναι λευκόκαι το μέγιστο είναι τα 25 mm, ο φλοιός αφαιρείται στο σκάλισμα . Είναι σκληρό και δύσκολο στο σκάλισμα, το ξύλο του είναι δηλητηριώδες. Χρησιμοποιείται για μεγάλα γλυπτά.
ΦΛΑΜΟΥΡΙΑ / ΦΙΛΥΡΑ : Ωχρό και λευκωπό που σκουραίνει σε ροζ – καστανό, έχει ομοιόμορφη υφή, πυκνά νερά σκαλίζεται εύκολα και είναι ιδανική για σκάλισμα λεπτομερειών, είναι μαλακό ξύλο δεν πετά σκλέτζες, αλλά πιάνει σαράκι. Για τον αρχάριο ξυλογλύπτη είναι το ιδανικό ξύλο.
ΚΑΣΤΑΝΙΑ : Έχει πορώδη αυλάκια και αραιά νεύρα, σκαλίζεταο δύσκολα επειδή πετάει κομμάτια ξύλου, είναι ιδιαίτερα ευάλωτη στο σαράκι.
ΦΤΕΛΙΑ : Είναι σαν την Καστανιά είναι γερό ξύλο σε καφεκόκκινο χρώμα, αλλά στραβώνει εύκολα αν δεν έχει αρκετό όγκο, η φτελιά δεν σαπίζει στο νερό και χρησιμοποιείται για ξυλόγλυπτα που θα τοποθετηθούν σε εξωτερικούς χώρους. Επείσης χρησιμοποιείται σε σκαριά πλοίων, στα ακρόπρωρα, τιμόνι, καρούλια κλπ.
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ : Το τσιμπούκι της γκλίτσας είναι μια δύσκολη εργασία (εγώ πάντως δύο φορές που το επιχείρησα... απέτυχα).
ΟΞΙΑ : Είναι σκληρό ξύλο με συμπαγή μάζα χωρίς πολλά νεύρα, είναι ξύλο βολικό στον ξυλογλύπτη δεν πετά σκλέτζες, αλλά δεν αντέχει σε καιρικές συνθήκες εξωτερικού χώρου, χρησιμοποιείτια μόνο φουρνισμένη διότι πιάνει σαράκι.
ΜΕΛΙΟ : μοιάζει με το σφενδάμι στο χρώμα και στην σκληρότητα, δουλεύεται δύσκολα, δεν το πιά νει εύκολα το σαράκι χρησιμοποιείται για έπιπλα και τέμπλα.
ΟΚΟΥΜΕ : Είναι ελαφρύ ξύλο με πορώδη μάζα έχει χρώμα σκούρο καφεκόκκινο σκαλίζεται εύκολα δεν σχίζεται και δεν το τρώει το σαράκι. Δουλεύεται δύσκολο το σόκορα , με το ξύλο αυτό φτιάχνουν το κόντρα πλακέ διότι δεν στραβώνει .
ΑΓΙΟΥΖ : Έχει κιτρινωπό χρώμα η μάζα του είναι πορώδης, μαλακό ξύλο ελαφρύ που δεν σχίζεται και δεν στραβώνει, είναι ευάλωτο στο σαράκι .
ΛΕΥΚΑ : Μοιάζει με την φλαμουριά είναι λευκή, ελαφριά, το σοκορά της μασάει, είναι σε τρει ποικιλίες μαλακιά , μέτρια και σκληρή, προσβάλεται από σαράκι, θεωρείται ξύλο κατώτερης ποιότητας γι αυτό χρησιμοποιείται για σκελετούς επίπλων, στην ξυλογλυπτική χρησιμοποιείται για διακοσμητικές σανίδες.
ΚΥΠΑΡΙΣΣΙ : Είναι ρητινώδες ξύλο ελαφρύ με μη συμπαγή μάζα και είναι δύσκολο να δουλευτεί, έχει μουντό άσπρο χρώμα με κοκκινωπά νεύρα, δεν το πιάνει το σαράκι, δεν στραβώνει, δεν σχίζεται και δύσκολα κανείς μπορεί να το προμηθευτεί από το εμπόριο.
ΑΜΠΟΥΡΑ : Έχει συμπαγή μάζα είναι πολύ καλό ξύλο για τον ξυλογλύπτη, δουλεύεται και τοπ σόκορά του, έχει χρώμα σοκολατί χωρίς νερά είναι μέτριο ξύλο, δεν στραβώνει, χωρίς ρόζους και νεύρα είναι ιδανικό για τον μαθητευόμενο ξυλογλύπτη όπως και το φλαμούρι.
ΚΕΛΕΜΠΕΚΙ ή ΣΦΕΝΔΑΜΟΣ (ACER SACCHARUM)
ΠΡΟΕΛΕΥΣΗ
Ανατολικές Η.Π.Α., κυρίως οι πολιτείες που βρέχονται από τον Ατλαντικό Ωκεανό και τις πολιτείες με λίμνες. Το είδος αυτό ευδοκιμεί σε ψυχρά κλίματα και συναντάται σε βορειότερες περιοχές.
ΓΕΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
Το χρώμα του σομφού είναι ημίλευκο (κρεμ) με ελαφρές ραβδώσεις κοκκινωπού καφέ, ενώ το χρώμα του εγκάρδιου ποικίλει από ανοιχτό έως σκούρο κοκκινωπό καφέ. Η ποσότητα του σκούρου καφέ εγκάρδιου παρουσιάζει σημαντικές διακυμάνσεις από περιοχή σε περιοχή. Τόσο το εγκάρδιο όσο και στο σομφό είναι πιθανό να υπάρχουν κηλίδες. Το ξύλο έχει πυκνή λεία υφή και συνήθως ευθύγραμμα νερά αλλά σε ορισμένες περιπτώσεις τα νερά του μπορεί να είναι και «κατσαρά» σε σχήμα βιολιού ή σαν μάτι «πουλιού».
Ο σκληρός σφένδαμος ξηραίνεται αργά με μεγάλο βαθμό συρρίκνωσης και επιδέχεται μεταβολές κατά την επεξεργασία του. Πρίν το κάρφωμα ή το βίδωμα συνίσταται να γίνει η απαραίτητη προδιάτρηση. Εάν ληφθούν τα απαραίτητα μέτρα μπορεί να γίνει μηχανική επεξεργασία, να τορνευτεί, να κολληθεί ικανοποιητικά και να τριφτεί με γυαλόχαρτο και να στιλβωθεί δίνοντας καταπληκτικά αποτελέσματα.
ΦΥΣΙΚΕΣ ΙΔΙΟΤΗΤΕΣ
Το ξύλο το είδους αυτού είναι σκληρό, με πολύ μεγάλη αντοχή, ειδικότερα στη τριβή και τη χρήση, Διαθέτει επίσης ικανοποιητική ικανότητα κάμψης δι ατμού.
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ : Ο Σφένδαμος είναι ξύλο μεγάλη αντοχής.
ΔΙΑΤΗΡΙΣΙΜΟΤΗΤΑ
Η αντοχή του σκληρού σφενδάμου στη σήψη που προσβάλλει το εγκάρδιο είναι από μικρή έως ανύπαρκτη. Ο σομφός υπόκειται επίσης σε προσβολή από το σαράκι. Το εγκάρδιο, αντίθετα με το σομφό, δεν μπορεί να υποστεί κατεργασία συντήρησης.
ΔΙΑΘΕΣΙΜΟΤΗΤΑ
Η.Π.Α. : Ευρεία διαθεσιμότητα
Εξαγωγές : Ευρεία διαθεσιμότητα υπό μορφή ξυλείας και καπλαμάδων. Τα καλύτερα είδη ξυλείας θεωρούνται τα είδη λευκού χρώματος (σομφός), παρόλο που ένας τέτοιος διαχωρισμός μπορεί να περιορίσει τη διαθεσιμότητα. Η ξυλεία με μη ευθύγραμμα νερά (σαν μάτι πουλιού, κατσαρά ή σε σχήμα βιολιού) διατίθενται στο εμπόριο συνήθως μόνο σε μορφή καπλαμάδων.
ΚΥΡΙΕΣ ΧΡΗΣΕΙΣ
Δάπεδα, έπιπλα, πλαίσια, ντουλάπια κουζίνας, επιφάνειες εργασίας και τραπεζιών, ξυλουργική εσωτερικών χώρων (σκάλες, κουπαστές σκάλας, γείσα και πόρτες)
ΕΙΔΙΚΗ ΒΑΡΥΤΗΤΑ (12% Π.Υ.) : 0.63
ΜΕΣΟ ΒΑΡΟΣ (12% Π.Υ.) : 705 κιλά το Μ3
ΜΕΣΗ ΣΥΡΡΙΚΝΩΣΗ ΟΓΚΟΥ (ΝΩΠΟ ΣΤΟ 6% Π.Υ.) : 11,9 %
ΜΕΤΡΟ ΕΛΑΣΤΙΚΟΤΗΤΑΣ : 12,618 Mpa
ΣΚΛΗΡΟΤΗΤΑ : 6450 N
Το Κελεμπέκι είναι μικρού κορμού δέντρο κομπανίες από καλόγερους του Αγίου Όρους κάθε χρόνο ανεβαίνουν στον Όλυμπο , το Βέρμιο και αλλού για να βρουν αυτό το ξύλο και να μπορέσουν να πάρουν κάποια κομάτια που τα χρησιμοποιούν κυρίως για μικροξυλογλυπτική,
Έχει παρουσιαστεί μεγάλη έλλειψη και συνήθως στέλνουν εργάτες από την Αλβανία που δουλεύουν στις μονές να τους φέρουν το Κελεμπέκι από το αβουνά της Β Ηπείρου.
Τώρα τελευταία άρχισαν να το καλιεργούν το δενδρί αυτό και στον Άθωνα.
ΠΛΑΤΑΝΟΣ / ΣΦΕΝΤΑΜΙ : Ξύλο λευκό με πυκνά νερά και συμπαγή μάζα σκαλίζεται δύσκολα.
ΠΥΞΟΣ : Εξαιρετικά πυκνό κιτρινωπό ξύλο, δύσκολο στο σκάλισμα, ιδανικό για λεπτομέρειες, χρησιμοποιείται στην μικροξυλογλυπτική.
ΓΛΥΚΙΑ ΚΑΣΤΑΝΙΑ: Μοιάζει με την Βελανιδια δεν είναι τόσο σκληρό και σκαλίζετασι εύκολα.
DYERA: Κιτρινωπό ξύλο, λεπτή υφή, πυκνά νερά ελαφρύ, σκαλίζεται εύκολα.
ΕΥΚΑΛΥΠΤΟΣ: Ξύλο της Αυστραλίας με πυκνότητα και σκληρότητα, σκαλίζεται εύκολα , μοιάζει με το κόκκινο Μαόνι.
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ : Σανίδες από σφενδάμι.
ΚΑΡΥΔΙΑ : Οι αποχρώσεις του είναι ποικίλες, σκαλίζεται εύκολα, η πιο καλή ποικιλία είναι αυτή της αμερικάνικής και Ιταλικής καρυδιάς. Στην εργασία δεν πετά σκλέτζες
ΛΙΜΠΟΥΡΝΟΣ : Ανοιχτό χακί μέχρι καστανό το χρώμα του, είναι θάμνος και έχει την τάση να σαπίζει στο κέντρο, ιδανικό για μικρογλυπτική, είναι πολύ σκληρό ξύλο.
ΛΕΙΡΙΟΔΕΝΤΡΟ : Είναι γνωστό σαν αμερικάνικο δέντρο, το ξύλο του έχει μεγάλη ποικιλία χε χρώματα λευκό, κίτρινο, λευκοπράσινο, γκριζοκίτρινο, κλπ έχει νερά σε ίσιες αποστάσεις είναι πολύ σκληρό ξύλο.
ΚΙΤΡΙΝΟ ΠΕΥΚΟ ΤΟΥ ΚΕΜΠΕΚ : Μαλακό κιτρινωπό ξύλο, έχει ιδιαιτερότητα στην ξυλογλυπτική απαιτεί αιχμηρά εργαλεία με μεγάλη κλίση.
ΑΧΛΑΔΙΑ : Το χρώμα του είναι από κίτρινο μέχρι ροζ-καστανό, έχει πυκνά νερά λίγο σκληρό πολύ καλό στην γλυπτική.
ΒΕΛΑΝΙΔΙΑ / ΔΡΥΣ : Υπάρχουν πολλές ποικιλίες γκριζοκάστανο χρώμα σκληρό ξύλο αλλά σκαλίζεται εύκολα, δεν το χρησιμοποιούν για σκάλισμα λεπτομερειών.
ΜΑΟΝΙ : Έχει μεγάλη ποικιλία χρωμάτων σκαλίζεται εύκολα, αλλά λόγω των ιδιομορφιών του σε ρόζους το κάνει δύσκολο και το αποφεύγουν οι ξυλογλύπτες.
ΠΡΙΝΟΣ / ΠΟΥΡΝΑΡΙ : Λευκό ή γκρίζο με λεπτά νερά, σκληρό ξύλο κατάλληλο για γλυπτική, είναι δύσκολη η προετοιμασία του.
[imghttps://lh5.googleusercontent.com/proxy/PfjsWKSVf4xvdofiUWcQVcryO8HVioh0hyPNCrMsnaz9i1t_cYvfgg-Q5fh3vcBZmD0O__keMvsWVs_gk5WVS5JeU3MOXYQ1KQ=s0-d[/img]
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ : ΟΞΥΑ
ΙΤΑΜΟΣ : Το χρώμα του είναι ροζ και όταν ωριμάζει καστανοκόκκινο, το εσωτερικό του είναι λευκόκαι το μέγιστο είναι τα 25 mm, ο φλοιός αφαιρείται στο σκάλισμα . Είναι σκληρό και δύσκολο στο σκάλισμα, το ξύλο του είναι δηλητηριώδες. Χρησιμοποιείται για μεγάλα γλυπτά.
ΦΛΑΜΟΥΡΙΑ / ΦΙΛΥΡΑ : Ωχρό και λευκωπό που σκουραίνει σε ροζ – καστανό, έχει ομοιόμορφη υφή, πυκνά νερά σκαλίζεται εύκολα και είναι ιδανική για σκάλισμα λεπτομερειών, είναι μαλακό ξύλο δεν πετά σκλέτζες, αλλά πιάνει σαράκι. Για τον αρχάριο ξυλογλύπτη είναι το ιδανικό ξύλο.
ΚΑΣΤΑΝΙΑ : Έχει πορώδη αυλάκια και αραιά νεύρα, σκαλίζεταο δύσκολα επειδή πετάει κομμάτια ξύλου, είναι ιδιαίτερα ευάλωτη στο σαράκι.
ΦΤΕΛΙΑ : Είναι σαν την Καστανιά είναι γερό ξύλο σε καφεκόκκινο χρώμα, αλλά στραβώνει εύκολα αν δεν έχει αρκετό όγκο, η φτελιά δεν σαπίζει στο νερό και χρησιμοποιείται για ξυλόγλυπτα που θα τοποθετηθούν σε εξωτερικούς χώρους. Επείσης χρησιμοποιείται σε σκαριά πλοίων, στα ακρόπρωρα, τιμόνι, καρούλια κλπ.
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ : Το τσιμπούκι της γκλίτσας είναι μια δύσκολη εργασία (εγώ πάντως δύο φορές που το επιχείρησα... απέτυχα).
ΟΞΙΑ : Είναι σκληρό ξύλο με συμπαγή μάζα χωρίς πολλά νεύρα, είναι ξύλο βολικό στον ξυλογλύπτη δεν πετά σκλέτζες, αλλά δεν αντέχει σε καιρικές συνθήκες εξωτερικού χώρου, χρησιμοποιείτια μόνο φουρνισμένη διότι πιάνει σαράκι.
ΜΕΛΙΟ : μοιάζει με το σφενδάμι στο χρώμα και στην σκληρότητα, δουλεύεται δύσκολα, δεν το πιά νει εύκολα το σαράκι χρησιμοποιείται για έπιπλα και τέμπλα.
ΟΚΟΥΜΕ : Είναι ελαφρύ ξύλο με πορώδη μάζα έχει χρώμα σκούρο καφεκόκκινο σκαλίζεται εύκολα δεν σχίζεται και δεν το τρώει το σαράκι. Δουλεύεται δύσκολο το σόκορα , με το ξύλο αυτό φτιάχνουν το κόντρα πλακέ διότι δεν στραβώνει .
ΑΓΙΟΥΖ : Έχει κιτρινωπό χρώμα η μάζα του είναι πορώδης, μαλακό ξύλο ελαφρύ που δεν σχίζεται και δεν στραβώνει, είναι ευάλωτο στο σαράκι .
ΛΕΥΚΑ : Μοιάζει με την φλαμουριά είναι λευκή, ελαφριά, το σοκορά της μασάει, είναι σε τρει ποικιλίες μαλακιά , μέτρια και σκληρή, προσβάλεται από σαράκι, θεωρείται ξύλο κατώτερης ποιότητας γι αυτό χρησιμοποιείται για σκελετούς επίπλων, στην ξυλογλυπτική χρησιμοποιείται για διακοσμητικές σανίδες.
ΚΥΠΑΡΙΣΣΙ : Είναι ρητινώδες ξύλο ελαφρύ με μη συμπαγή μάζα και είναι δύσκολο να δουλευτεί, έχει μουντό άσπρο χρώμα με κοκκινωπά νεύρα, δεν το πιάνει το σαράκι, δεν στραβώνει, δεν σχίζεται και δύσκολα κανείς μπορεί να το προμηθευτεί από το εμπόριο.
ΑΜΠΟΥΡΑ : Έχει συμπαγή μάζα είναι πολύ καλό ξύλο για τον ξυλογλύπτη, δουλεύεται και τοπ σόκορά του, έχει χρώμα σοκολατί χωρίς νερά είναι μέτριο ξύλο, δεν στραβώνει, χωρίς ρόζους και νεύρα είναι ιδανικό για τον μαθητευόμενο ξυλογλύπτη όπως και το φλαμούρι.
ΚΕΛΕΜΠΕΚΙ ή ΣΦΕΝΔΑΜΟΣ (ACER SACCHARUM)
ΠΡΟΕΛΕΥΣΗ
Ανατολικές Η.Π.Α., κυρίως οι πολιτείες που βρέχονται από τον Ατλαντικό Ωκεανό και τις πολιτείες με λίμνες. Το είδος αυτό ευδοκιμεί σε ψυχρά κλίματα και συναντάται σε βορειότερες περιοχές.
ΓΕΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
Το χρώμα του σομφού είναι ημίλευκο (κρεμ) με ελαφρές ραβδώσεις κοκκινωπού καφέ, ενώ το χρώμα του εγκάρδιου ποικίλει από ανοιχτό έως σκούρο κοκκινωπό καφέ. Η ποσότητα του σκούρου καφέ εγκάρδιου παρουσιάζει σημαντικές διακυμάνσεις από περιοχή σε περιοχή. Τόσο το εγκάρδιο όσο και στο σομφό είναι πιθανό να υπάρχουν κηλίδες. Το ξύλο έχει πυκνή λεία υφή και συνήθως ευθύγραμμα νερά αλλά σε ορισμένες περιπτώσεις τα νερά του μπορεί να είναι και «κατσαρά» σε σχήμα βιολιού ή σαν μάτι «πουλιού».
Ο σκληρός σφένδαμος ξηραίνεται αργά με μεγάλο βαθμό συρρίκνωσης και επιδέχεται μεταβολές κατά την επεξεργασία του. Πρίν το κάρφωμα ή το βίδωμα συνίσταται να γίνει η απαραίτητη προδιάτρηση. Εάν ληφθούν τα απαραίτητα μέτρα μπορεί να γίνει μηχανική επεξεργασία, να τορνευτεί, να κολληθεί ικανοποιητικά και να τριφτεί με γυαλόχαρτο και να στιλβωθεί δίνοντας καταπληκτικά αποτελέσματα.
ΦΥΣΙΚΕΣ ΙΔΙΟΤΗΤΕΣ
Το ξύλο το είδους αυτού είναι σκληρό, με πολύ μεγάλη αντοχή, ειδικότερα στη τριβή και τη χρήση, Διαθέτει επίσης ικανοποιητική ικανότητα κάμψης δι ατμού.
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ : Ο Σφένδαμος είναι ξύλο μεγάλη αντοχής.
ΔΙΑΤΗΡΙΣΙΜΟΤΗΤΑ
Η αντοχή του σκληρού σφενδάμου στη σήψη που προσβάλλει το εγκάρδιο είναι από μικρή έως ανύπαρκτη. Ο σομφός υπόκειται επίσης σε προσβολή από το σαράκι. Το εγκάρδιο, αντίθετα με το σομφό, δεν μπορεί να υποστεί κατεργασία συντήρησης.
ΔΙΑΘΕΣΙΜΟΤΗΤΑ
Η.Π.Α. : Ευρεία διαθεσιμότητα
Εξαγωγές : Ευρεία διαθεσιμότητα υπό μορφή ξυλείας και καπλαμάδων. Τα καλύτερα είδη ξυλείας θεωρούνται τα είδη λευκού χρώματος (σομφός), παρόλο που ένας τέτοιος διαχωρισμός μπορεί να περιορίσει τη διαθεσιμότητα. Η ξυλεία με μη ευθύγραμμα νερά (σαν μάτι πουλιού, κατσαρά ή σε σχήμα βιολιού) διατίθενται στο εμπόριο συνήθως μόνο σε μορφή καπλαμάδων.
ΚΥΡΙΕΣ ΧΡΗΣΕΙΣ
Δάπεδα, έπιπλα, πλαίσια, ντουλάπια κουζίνας, επιφάνειες εργασίας και τραπεζιών, ξυλουργική εσωτερικών χώρων (σκάλες, κουπαστές σκάλας, γείσα και πόρτες)
ΕΙΔΙΚΗ ΒΑΡΥΤΗΤΑ (12% Π.Υ.) : 0.63
ΜΕΣΟ ΒΑΡΟΣ (12% Π.Υ.) : 705 κιλά το Μ3
ΜΕΣΗ ΣΥΡΡΙΚΝΩΣΗ ΟΓΚΟΥ (ΝΩΠΟ ΣΤΟ 6% Π.Υ.) : 11,9 %
ΜΕΤΡΟ ΕΛΑΣΤΙΚΟΤΗΤΑΣ : 12,618 Mpa
ΣΚΛΗΡΟΤΗΤΑ : 6450 N
Το Κελεμπέκι είναι μικρού κορμού δέντρο κομπανίες από καλόγερους του Αγίου Όρους κάθε χρόνο ανεβαίνουν στον Όλυμπο , το Βέρμιο και αλλού για να βρουν αυτό το ξύλο και να μπορέσουν να πάρουν κάποια κομάτια που τα χρησιμοποιούν κυρίως για μικροξυλογλυπτική,
Έχει παρουσιαστεί μεγάλη έλλειψη και συνήθως στέλνουν εργάτες από την Αλβανία που δουλεύουν στις μονές να τους φέρουν το Κελεμπέκι από το αβουνά της Β Ηπείρου.
Τώρα τελευταία άρχισαν να το καλιεργούν το δενδρί αυτό και στον Άθωνα.
0 .
ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΥ: «Τελειώνουμε σήμερα ότι δεν κατάφερε να ολοκληρώσει το ΕΑΜ. Είναι δική μας επιλογή οι Πρέσπες».
-
- Supreme poster
- Δημοσιεύσεις: 15330
Re: Ξυλογλυπτικη
ΕΠΙΛΟΓΗ ΤΟΥ ΞΥΛΟΥ
Η επιλογή του ξύλου γίνεται με βάσει:
Α. Το είδος της γλυπτικής που θέλεις να κάνεις
Β. Το τελικό αποτέλεσμα το οποίο επιδιώκεις.
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ : Ξήρανση ξύλων.
Ένα ξύλο με εμφανή νερά είναι ιδανικό για μεγάλες και απλές μορφές, ακατάλληλο όμως για ένα γλυπτό με συγκεκριμένο μοτίβο.
Ένα ξύλο με λιγότερο εμφανή νερά είναι ιδανικό για ομοιόμορφο σκάλισμα. Αν σκοπεύεις να βάψεις το έργο σου αυτό δεν παίζει ρόλο.
Το ξύλο που χρησιμοποιείται για οικιακά σκεύη δεν πρέπει να είναι τοξικό.
Πρέπει να αποφεύγεται το κεντρικό τμήμα του κορμού , το ιδανικό κομμάτι είναι αυτό που είναι μεταξύ εσωτερικού φλοιού και κεντρικού κορμού.
Προσέχουμε τα ξύλα που αρχίζουν αν σαπίζουν (αναμμένα) αυτά δεν σκαλίζονται (αν και εγώ έχω κάνει πολύ καλές δουλειές με αναμμένα ξύλα).
Προσέχουμε τα ξύλα να μη είναι από καρδιά διότι αυτά πάντα στραβώνουν.
Η ΚΑΣΤΑΝΙΑ. Δεν προσφέρεται για μικρογλυπτική διότι πετά σκλέτζες.
Αριστουργήματα έχουν φτιαχτεί σ όλες τις χριστιανικές εκκλησίες.
Η επιλογή του ξύλου γίνεται με βάσει:
Α. Το είδος της γλυπτικής που θέλεις να κάνεις
Β. Το τελικό αποτέλεσμα το οποίο επιδιώκεις.
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ : Ξήρανση ξύλων.
Ένα ξύλο με εμφανή νερά είναι ιδανικό για μεγάλες και απλές μορφές, ακατάλληλο όμως για ένα γλυπτό με συγκεκριμένο μοτίβο.
Ένα ξύλο με λιγότερο εμφανή νερά είναι ιδανικό για ομοιόμορφο σκάλισμα. Αν σκοπεύεις να βάψεις το έργο σου αυτό δεν παίζει ρόλο.
Το ξύλο που χρησιμοποιείται για οικιακά σκεύη δεν πρέπει να είναι τοξικό.
Πρέπει να αποφεύγεται το κεντρικό τμήμα του κορμού , το ιδανικό κομμάτι είναι αυτό που είναι μεταξύ εσωτερικού φλοιού και κεντρικού κορμού.
Προσέχουμε τα ξύλα που αρχίζουν αν σαπίζουν (αναμμένα) αυτά δεν σκαλίζονται (αν και εγώ έχω κάνει πολύ καλές δουλειές με αναμμένα ξύλα).
Προσέχουμε τα ξύλα να μη είναι από καρδιά διότι αυτά πάντα στραβώνουν.
Η ΚΑΣΤΑΝΙΑ. Δεν προσφέρεται για μικρογλυπτική διότι πετά σκλέτζες.
Αριστουργήματα έχουν φτιαχτεί σ όλες τις χριστιανικές εκκλησίες.
0 .
ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΥ: «Τελειώνουμε σήμερα ότι δεν κατάφερε να ολοκληρώσει το ΕΑΜ. Είναι δική μας επιλογή οι Πρέσπες».
-
- Supreme poster
- Δημοσιεύσεις: 15330
Re: Ξυλογλυπτικη
ΑΠΟΞΗΡΑΝΣΗ
Ο βαθμός υγρασίας του ξύλου μεταβάλλεται με την υγρασία του περιβάλλοντος, οι φρεσκοκομμένοι κορμοί είναι γεμάτοι χυμούς και πρέπει πρώτα να ξηρανθούν πριν την χρήση τους .
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ : Η τεχνική που ακολουθείται για την ξήρανση του ξήλου είναι η διοχέτευση και αποβολή αέρα.
Η ξήρανση γίνεται σε ειδικούς φούρνους (ξηραντήρια) ή με την μέθοδο του αέρα, η διαδικασία του αέρα διαρκεί ένα χρόνο για ένα κομμάτι ξύλου 25 mm.
Εν ολίγοις η ξήρανση του ξύλου μπορεί να είναι τεχνική ή φυσική
Ο βαθμός υγρασίας του ξύλου μεταβάλλεται με την υγρασία του περιβάλλοντος, οι φρεσκοκομμένοι κορμοί είναι γεμάτοι χυμούς και πρέπει πρώτα να ξηρανθούν πριν την χρήση τους .
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ : Η τεχνική που ακολουθείται για την ξήρανση του ξήλου είναι η διοχέτευση και αποβολή αέρα.
Η ξήρανση γίνεται σε ειδικούς φούρνους (ξηραντήρια) ή με την μέθοδο του αέρα, η διαδικασία του αέρα διαρκεί ένα χρόνο για ένα κομμάτι ξύλου 25 mm.
Εν ολίγοις η ξήρανση του ξύλου μπορεί να είναι τεχνική ή φυσική
0 .
ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΥ: «Τελειώνουμε σήμερα ότι δεν κατάφερε να ολοκληρώσει το ΕΑΜ. Είναι δική μας επιλογή οι Πρέσπες».
-
- Supreme poster
- Δημοσιεύσεις: 15330
Re: Ξυλογλυπτικη
ΚΟΠΗ ΤΟΥ ΔΕΝΔΡΟΥ ΣΕ ΣΑΝΙΔΕΣ
Το εσωτερικό μέρος του δένδρου δεν είναι κατάλληλο για ξυλογλυπτική, τα υπόλοιπα μέρη κόβονται σε σανίδες αφού κυβιστούν, αφαιρούνται βέβαια οι φλοιοί του κορμού.
ΣΤΗ ΜΟΝΗ ΞΕΝΟΦΩΝΤΟΣ: Η ΑΓΑΠΗ ΕΙΝΑΙ ΕΦΕΥΡΕΤΙΚΗ
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ : Τίποτε δεν πετιέται από τα δέντρα της Μονής Ξενοφώντος. Χάρη στην άριστη υλοτομία και στις πατέντες του ξυλουργείου, και το τελευταίο ροκανίδι βρίσκει τη χρησιμότητά του
Ο Γέροντας Αλέξιος, ηγούμενος της αγιορείτικης Μονής Ξενοφώντος, μετά τη θεία λειτουργία της Κυριακής που άρχισε στις 4.30 τα χαράματα και τελείωσε στις 9.30, καθισμένος στο γραφείο του, αν και πολυάριθμοι επισκέπτες περιμένουν να τον δουν και να του μιλήσουν, έχει ξεχαστεί σε μια κουβέντα για τα δέντρα που ανήκουν στη μονή.
Το πράσινο γύρω μας είναι όχι μόνο πολύ αλλά και εξαιρετικά φροντισμένο. Ωστόσο, όπου και αν περπατήσεις αλλού μέσα στο Αγιον Όρος παίρνεις, και πρέπει σε αυτό να προσθέτουμε τη λέξη δυστυχώς, μια ιδέα για το πώς θα ήταν η βλάστηση σε όλη την Ελλάδα αν οι εργολάβοι και κάποιοι πολιτικοί δεν καθόριζαν, εκείνοι μόνο, την τύχη της.
Όχι απλώς μερικά πεύκα, που ξέρουν να εμφανίζονται εκεί όπου δεν υπάρχει φροντίδα για τη συντήρηση των άλλων δέντρων, αλλά καστανιές, λεύκες, δρύες και πολυάριθμα άλλα δέντρα συντηρούνται προσεκτικά μέσα στο Αγιον Ορος και ίσως δεν θα ήταν σχήμα λόγου το να θεωρούμε ότι «βρήκαν καταφύγιο» εκεί όπου οι άνθρωποι τα προσέχουν, συμβιώνουν μαζί τους προς αμοιβαίο όφελος και έχει να συμβεί πυρκαϊά από τις αρχές της δεκαετίας του '90!
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ : Τίποτα δεν πετιέται από τον κορμό, στο σχέδιο Α και Β φαίνεται πως τεμαχίζεται το δένρτο σε σανίδες (Το κέντρο του κορμού δεν είναι κατάλληλο για ξυλογλυπτική).
«Αγάπα και από 'κεί κι ύστερα κάνε ό,τι θέλεις» λέει ο ηγούμενος της Μονής Ξενοφώντος, εννοώντας ότι η αγάπη με ασφάλεια θα σε σπρώξει σε καλά μονοπάτια.
Σαν κι αυτό που ακολουθείς για να φθάσεις από τη Μονή Ξενοφώντος στο ξυλουργείο της. Ανάμεσα στα δέντρα, φτιαγμένο με υλικά που κάποιοι άλλοι ίσως είχαν ρίξει το πολύ στη σόμπα, σε οδηγεί σε ένα ξυλουργείο που διαθέτει μηχανήματα κανονικού εργοστασίου κάθετης επεξεργασίας ξύλου.
Και το ξύλο έρχεται όλο από τα δάση τη μονής. Καστανιά και δρυς το πιο πολύ, αλλά το καλό είναι ότι δεν τελειώνει ποτέ. Χάρη σε ένα πρόγραμμα που κρατάει από παλιά, εργάτες του δάσους ζουν εδώ και χρόνια με δαπάνες της μονής και κάτω από την επίβλεψη των μοναχών, με σπίτια κοντά στα δέντρα, έχουν αποκτήσει μεγάλη εμπειρία και τα γνωρίζουν πια ένα ένα. Μιλούν γι' αυτά σαν να είναι γνωστοί τους. Βγαίνουν στο δάσος ακόμη και σε ημέρες με χιόνι, το καθαρίζουν συνέχεια, κόβουν τις καστανιές όταν φθάσουν στα δεκαεπτά τους χρόνια και την εποχή που τα «νερά», δηλαδή οι χυμοί, κατεβαίνουν αφήνοντας στη ρίζα κάπου είκοσι πέντε βλαστάρια. Υστερα από επτά χρόνια τα ελαττώνουν στα έξι - επτά πιο γερά και προσέχουν να υπάρχει ίσκιος από άλλα μεγαλύτερα δέντρα για να ευδοκιμήσουν.
Ολο το δάσος της μονής παρακολουθείται και παρ' όλο που η καστανιά δεν είναι από τα πιο συμφερτικά ξύλα όταν είναι να πουληθούν έξω στο εμπόριο, η μονή συνεχίζει να συντηρεί το δάσος όπως το βρήκε. Κόβει τα ξύλα που χρειάζεται χωρίς να ελαττώνεται τελικά η δασική ύλη. Γιατί επιπλέον κάθε κορμός, όταν φθάσει στο ξυλουργείο, σχίζεται τόσο προσεκτικά και προγραμματισμένα ώστε να μην πετιέται και η πιο μικρή σκλήθρα. Ο πατέρας Σεραφείμ της Μονής Ξενοφώντος, ένας δωρικός ως προς τον λόγο του εκφραστής του ορισμού «μοναχός εστί ο πάσι προσηρμοσμένος», έχει οργανώσει την παραλαβή και το κόψιμο στα ειδικά μηχανήματα υποδειγματικά. Πρώτα ο κορμός θα τοποθετηθεί με όσο γίνεται πιο καλή ευθυγράμμιση, για να βγει καλό «καπάκι» όπως λένε. Μια λεπτή φλούδα που μετά θα επιτρέψει στον κορμό, αφού αυτός στραφεί κατά ενενήντα μοίρες, να πατήσει στέρεα με την κομμένη πλευρά στη μεταλλική πλάκα του μηχανήματος κοπής. Και από εκεί αρχίζουν να βγαίνουν σωστά οι σανίδες.
Κυριολεκτικά τίποτε δεν πάει χαμένο. Ξεχόντρισμα, πλάνισμα, δημιουργία προφίλ, όλα γίνονται εκεί μέσα. Αν υπάρχει ρόζος θα γίνει ξύλο για τη σκεπή, τα κοντά ξυλάκια, που φαίνονται να περισσεύουν, τελικά δεν περισσεύουν γιατί χάρη σε ειδικό μηχάνημα συγκόλλησης αυξημένης πίεσης, με ένα πανέξυπνο σύστημα, τελειοποιημένο από τον πατέρα Σεραφείμ, που αν και αυτοδίδακτος διαθέτει πολύ στέρεες γνώσεις μηχανικής, τα κολλούν μεταξύ τους και δημιουργούν ξύλινες πλάκες. Αυτές που μπορούν να γίνουν με τη σειρά τους τρούλοι, βιβλιοθήκες, παράθυρα, πατώματα σε διάφορες περίτεχνες εκκλησιαστικές κατασκευές που όταν τις βλέπεις λες πως έχουν βγει από το πιο προχωρημένο εργοστάσιο ξυλουργίας. Ακόμη και εκείνα τα πρώτα κομμάτια που προκύπτουν στην πρώτη επαφή της μηχανής με τον κορμό, τα καπάκια, αν και φαίνονται τελείως άχρηστα στο Όρος δεν πετιούνται και τα συναντάς στο πλάι του μοναστηριακού μονοπατιού να το στηρίζουν έξυπνα και να το διαμορφώνουν αρμονικά μέσα στο υπόλοιπο τοπίο.
Τα δέντρα του μοναστηριακού δάσους κόβονται με σύνεση και με την έγνοια ποτέ να μη λιγοστέψουν. Η «κτίση» αντιμετωπίζεται σαν κληρονομιά που πρέπει να παραδοθεί τουλάχιστον όπως παρελήφθη, αφού όπως λέει ο ηγούμενος της Μονής Ξενοφώντος γέροντας Αλέξιος: «Εδώ είμαστε όλοι φερτοί, αλλά μην ξεχνάτε ότι η αγάπη είναι εφευρετική...».
Το εσωτερικό μέρος του δένδρου δεν είναι κατάλληλο για ξυλογλυπτική, τα υπόλοιπα μέρη κόβονται σε σανίδες αφού κυβιστούν, αφαιρούνται βέβαια οι φλοιοί του κορμού.
ΣΤΗ ΜΟΝΗ ΞΕΝΟΦΩΝΤΟΣ: Η ΑΓΑΠΗ ΕΙΝΑΙ ΕΦΕΥΡΕΤΙΚΗ
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ : Τίποτε δεν πετιέται από τα δέντρα της Μονής Ξενοφώντος. Χάρη στην άριστη υλοτομία και στις πατέντες του ξυλουργείου, και το τελευταίο ροκανίδι βρίσκει τη χρησιμότητά του
Ο Γέροντας Αλέξιος, ηγούμενος της αγιορείτικης Μονής Ξενοφώντος, μετά τη θεία λειτουργία της Κυριακής που άρχισε στις 4.30 τα χαράματα και τελείωσε στις 9.30, καθισμένος στο γραφείο του, αν και πολυάριθμοι επισκέπτες περιμένουν να τον δουν και να του μιλήσουν, έχει ξεχαστεί σε μια κουβέντα για τα δέντρα που ανήκουν στη μονή.
Το πράσινο γύρω μας είναι όχι μόνο πολύ αλλά και εξαιρετικά φροντισμένο. Ωστόσο, όπου και αν περπατήσεις αλλού μέσα στο Αγιον Όρος παίρνεις, και πρέπει σε αυτό να προσθέτουμε τη λέξη δυστυχώς, μια ιδέα για το πώς θα ήταν η βλάστηση σε όλη την Ελλάδα αν οι εργολάβοι και κάποιοι πολιτικοί δεν καθόριζαν, εκείνοι μόνο, την τύχη της.
Όχι απλώς μερικά πεύκα, που ξέρουν να εμφανίζονται εκεί όπου δεν υπάρχει φροντίδα για τη συντήρηση των άλλων δέντρων, αλλά καστανιές, λεύκες, δρύες και πολυάριθμα άλλα δέντρα συντηρούνται προσεκτικά μέσα στο Αγιον Ορος και ίσως δεν θα ήταν σχήμα λόγου το να θεωρούμε ότι «βρήκαν καταφύγιο» εκεί όπου οι άνθρωποι τα προσέχουν, συμβιώνουν μαζί τους προς αμοιβαίο όφελος και έχει να συμβεί πυρκαϊά από τις αρχές της δεκαετίας του '90!
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ : Τίποτα δεν πετιέται από τον κορμό, στο σχέδιο Α και Β φαίνεται πως τεμαχίζεται το δένρτο σε σανίδες (Το κέντρο του κορμού δεν είναι κατάλληλο για ξυλογλυπτική).
«Αγάπα και από 'κεί κι ύστερα κάνε ό,τι θέλεις» λέει ο ηγούμενος της Μονής Ξενοφώντος, εννοώντας ότι η αγάπη με ασφάλεια θα σε σπρώξει σε καλά μονοπάτια.
Σαν κι αυτό που ακολουθείς για να φθάσεις από τη Μονή Ξενοφώντος στο ξυλουργείο της. Ανάμεσα στα δέντρα, φτιαγμένο με υλικά που κάποιοι άλλοι ίσως είχαν ρίξει το πολύ στη σόμπα, σε οδηγεί σε ένα ξυλουργείο που διαθέτει μηχανήματα κανονικού εργοστασίου κάθετης επεξεργασίας ξύλου.
Και το ξύλο έρχεται όλο από τα δάση τη μονής. Καστανιά και δρυς το πιο πολύ, αλλά το καλό είναι ότι δεν τελειώνει ποτέ. Χάρη σε ένα πρόγραμμα που κρατάει από παλιά, εργάτες του δάσους ζουν εδώ και χρόνια με δαπάνες της μονής και κάτω από την επίβλεψη των μοναχών, με σπίτια κοντά στα δέντρα, έχουν αποκτήσει μεγάλη εμπειρία και τα γνωρίζουν πια ένα ένα. Μιλούν γι' αυτά σαν να είναι γνωστοί τους. Βγαίνουν στο δάσος ακόμη και σε ημέρες με χιόνι, το καθαρίζουν συνέχεια, κόβουν τις καστανιές όταν φθάσουν στα δεκαεπτά τους χρόνια και την εποχή που τα «νερά», δηλαδή οι χυμοί, κατεβαίνουν αφήνοντας στη ρίζα κάπου είκοσι πέντε βλαστάρια. Υστερα από επτά χρόνια τα ελαττώνουν στα έξι - επτά πιο γερά και προσέχουν να υπάρχει ίσκιος από άλλα μεγαλύτερα δέντρα για να ευδοκιμήσουν.
Ολο το δάσος της μονής παρακολουθείται και παρ' όλο που η καστανιά δεν είναι από τα πιο συμφερτικά ξύλα όταν είναι να πουληθούν έξω στο εμπόριο, η μονή συνεχίζει να συντηρεί το δάσος όπως το βρήκε. Κόβει τα ξύλα που χρειάζεται χωρίς να ελαττώνεται τελικά η δασική ύλη. Γιατί επιπλέον κάθε κορμός, όταν φθάσει στο ξυλουργείο, σχίζεται τόσο προσεκτικά και προγραμματισμένα ώστε να μην πετιέται και η πιο μικρή σκλήθρα. Ο πατέρας Σεραφείμ της Μονής Ξενοφώντος, ένας δωρικός ως προς τον λόγο του εκφραστής του ορισμού «μοναχός εστί ο πάσι προσηρμοσμένος», έχει οργανώσει την παραλαβή και το κόψιμο στα ειδικά μηχανήματα υποδειγματικά. Πρώτα ο κορμός θα τοποθετηθεί με όσο γίνεται πιο καλή ευθυγράμμιση, για να βγει καλό «καπάκι» όπως λένε. Μια λεπτή φλούδα που μετά θα επιτρέψει στον κορμό, αφού αυτός στραφεί κατά ενενήντα μοίρες, να πατήσει στέρεα με την κομμένη πλευρά στη μεταλλική πλάκα του μηχανήματος κοπής. Και από εκεί αρχίζουν να βγαίνουν σωστά οι σανίδες.
Κυριολεκτικά τίποτε δεν πάει χαμένο. Ξεχόντρισμα, πλάνισμα, δημιουργία προφίλ, όλα γίνονται εκεί μέσα. Αν υπάρχει ρόζος θα γίνει ξύλο για τη σκεπή, τα κοντά ξυλάκια, που φαίνονται να περισσεύουν, τελικά δεν περισσεύουν γιατί χάρη σε ειδικό μηχάνημα συγκόλλησης αυξημένης πίεσης, με ένα πανέξυπνο σύστημα, τελειοποιημένο από τον πατέρα Σεραφείμ, που αν και αυτοδίδακτος διαθέτει πολύ στέρεες γνώσεις μηχανικής, τα κολλούν μεταξύ τους και δημιουργούν ξύλινες πλάκες. Αυτές που μπορούν να γίνουν με τη σειρά τους τρούλοι, βιβλιοθήκες, παράθυρα, πατώματα σε διάφορες περίτεχνες εκκλησιαστικές κατασκευές που όταν τις βλέπεις λες πως έχουν βγει από το πιο προχωρημένο εργοστάσιο ξυλουργίας. Ακόμη και εκείνα τα πρώτα κομμάτια που προκύπτουν στην πρώτη επαφή της μηχανής με τον κορμό, τα καπάκια, αν και φαίνονται τελείως άχρηστα στο Όρος δεν πετιούνται και τα συναντάς στο πλάι του μοναστηριακού μονοπατιού να το στηρίζουν έξυπνα και να το διαμορφώνουν αρμονικά μέσα στο υπόλοιπο τοπίο.
Τα δέντρα του μοναστηριακού δάσους κόβονται με σύνεση και με την έγνοια ποτέ να μη λιγοστέψουν. Η «κτίση» αντιμετωπίζεται σαν κληρονομιά που πρέπει να παραδοθεί τουλάχιστον όπως παρελήφθη, αφού όπως λέει ο ηγούμενος της Μονής Ξενοφώντος γέροντας Αλέξιος: «Εδώ είμαστε όλοι φερτοί, αλλά μην ξεχνάτε ότι η αγάπη είναι εφευρετική...».
0 .
ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΥ: «Τελειώνουμε σήμερα ότι δεν κατάφερε να ολοκληρώσει το ΕΑΜ. Είναι δική μας επιλογή οι Πρέσπες».
-
- Supreme poster
- Δημοσιεύσεις: 15330
Re: Ξυλογλυπτικη
Μια εργασία δική μου (από τις πρώτες μου) η αγιογράφηση έγινε από ζωγράφο (όχι αγιογράφο).
Ξύλο Οξιά.
Ξύλο Οξιά.
Δεν έχετε τα απαραίτητα δικαιώματα για να δείτε τα συνημμένα αρχεία σε αυτήν τη δημοσίευση.
0 .
ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΥ: «Τελειώνουμε σήμερα ότι δεν κατάφερε να ολοκληρώσει το ΕΑΜ. Είναι δική μας επιλογή οι Πρέσπες».
-
- Supreme poster
- Δημοσιεύσεις: 15330
Re: Ξυλογλυπτικη
ΝΕΡΑ ΤΟΥ ΞΥΛΟΥ
Τα νερά του δένδρου ξεκινούν από την ρίζα και ανεβαίνουν στην κορυφή, ορισμένα δένδρα παράλληλα με τα νερά έχουν και νεύρα, αυτά είναι πιο σκληρά από την λοιπή μάζα του ξύλου. Έτσι έχουμε «ψιχα-νεύρο- ψιχα-νεύρο», αυτά τα ξύλα είναι το πεύκο, το έλατο, το κυπαρίσσι και όλα τα ρητινώδηγι αυτό σκαλίζονται δύσκολα αφού η ψίχα είναι μαλακή και το νεύρο σκληρό, δημιουργούν πρόβλημα στο γυαλοχαρτάρισμα.
Όσα έχουν ομοιόμορφη μάζα νεύρων είναι καλύτερα ξύλα τέτοια είναι το φλαμούρι, η λεύκα , το αγιούζ, το οκουμέ , η σκληρή βελανιδιά, η καρυδιά, η οξιά, το μαόνι, η αμπούρα κλπ
Πολλές φορές τα νερά του ξύλου είναι παράλληλα με την επιφάνεια του ξύλου, αυτό γίνεται όταν το ξύλο δεν έχει κοπεί σωστά, σε αυτή την περίπτωση το σκαρπέλο μας δεν μπορεί να προχωρήσει παρά μόνο αν το σκαρπέλο μας και τα νερά σχηματίσουν ένα Λ. Το ίδιο συμβαίνει σ ένα επίπεδο ξύλου με νερά κυκλικά που τότε δουλεύουμε περιμετρικά , την αντίθετη τακτική ακολουθούμε όταν έχουμε στεφάνι κύκλου και θέλουμε να δουλέψουμε το εσωτερικό του.
0 .
ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΥ: «Τελειώνουμε σήμερα ότι δεν κατάφερε να ολοκληρώσει το ΕΑΜ. Είναι δική μας επιλογή οι Πρέσπες».