Αγαπημενος αρχαιος ελληνας ή ρωμαιος φιλοσοφος?

Φιλοσοφικές αναζητήσεις.
micro
Basic poster
Basic poster
Δημοσιεύσεις: 509

Re: Αγαπημενος αρχαιος ελληνας ή ρωμαιος φιλοσοφος?

Δημοσίευσηαπό micro » 14 Δεκ 2019, 14:30

bizeli έγραψε:Ε μα τι λέμε τόση ώρα;
Φυσικά.


Χε, δε συνεννοούμαστε μου φαίνεται. :s_no

micro έγραψε:... αν αποδεχτεί κανείς πως υπάρχουν όντως φιλοσοφικά ψευδοπροβλήματα, τότε μπορεί να το απαντήσει ποικιλοτρόπως.


Λοιπόν, εφόσον το αποδέχεσαι, πες ένα φιλοσοφικό πρόβλημα που θεωρείς ότι είναι ψευδοπρόβλημα.
0 .

Άβαταρ μέλους
bizeli
Moderator
Moderator
Δημοσιεύσεις: 9796

Re: Αγαπημενος αρχαιος ελληνας ή ρωμαιος φιλοσοφος?

Δημοσίευσηαπό bizeli » 14 Δεκ 2019, 18:05

micro έγραψε:Λοιπόν, εφόσον το αποδέχεσαι, πες ένα φιλοσοφικό πρόβλημα που θεωρείς ότι είναι ψευδοπρόβλημα.


Ναι βασικά όντως μπερδευτήκαμε.
Η όλη κουβέντα ξεκίνησε ως εξής.
Αναρωτήθηκα εγώ για ποιο λόγο διαχρονικά τον άνθρωπο απασχολούν τα ίδια ερωτήματα.
Μου λες εσύ ότι αυτά είναι άνευ νοήματος, είναι ψευδοπροβλήματα και αφού είναι άνευ νοήματος δεν μπορεί να υπάρξει απάντηση και καλύτερα η φιλοσοφία να σιωπήσει σε αυτές τις περιπτώσεις μόνο η επιστήμη μπορεί να δώσει απαντήσεις και κάτι τέτοια...

6.53 Η σωστή μέθοδος της φιλοσοφίας θα ήταν στην πραγματικότητα αυτή: Να μη λέμε τίποτα εκτός από αυτό που μπορεί να ειπωθεί, δηλαδή προτάσεις των φυσικών επιστημών - δηλαδή κάτι που δεν έχει να κάνει τίποτα με τη φιλοσοφία -, και κάθε φορά που κάποιος άλλος θα ήθελε να πει κάτι μεταφυσικό, να του υποδείχνουμε πως άφησε ορισμένα σημεία στις προτάσεις του χωρίς να τους προσδώσει μια σημασία. Αυτή η μέθοδος δε θα ικανοποιούσε τον άλλο - δε θα είχε το αίσθημα πως τον διδάσκουμε φιλοσοφία - αλλά αυτή θα ήταν η μόνη αυστηρά σωστή μέθοδος.

Λοιπόν, οκ τα δέχθηκα αυτά που είπες δε σημαίνει ότι συμφώνησα.
Σε ρωτάω μετά "εσύ δέχεσαι ότι υπάρχουν φιλοσοφικά έστω ψευδοπροβλήματα που απασχολούν διαχρονικά τον άνθρωπο;" Εκεί πήγαινε η ερώτηση. Τον όρο "ψευδοπροβλήματα" εγώ δεν το αποδέχομαι. Τον υιοθέτησα χάριν της συζήτησης.
Η αρχική μου ερώτηση που σου είχα απευθύνει,στην οποία δεν αισθάνομαι ότι έλαβα την απάντηση που θα ήθελα, είναι αν εσύ αποδέχεσαι ότι υπάρχουν φιλοσοφικά -όχι προβλήματα - ερωτήματα που απασχολούν διαχρονικά τον άνθρωπο και αν ναι γιατί συμβαίνει αυτό.

Μου αντιστρέφεις την ερώτηση και την απευθύνεις σε εμένα. Και σου απαντώ "Μα ναι φυσικά. Τι λέμε τόση ώρα;"
Μα τι ερώτηση είναι αυτή;
Αφού εγώ πρώτη αποδέχθηκα ότι τον άνθρωπο τον απασχολούν ανέκαθεν τα ίδια προβλήματα που για σένα είναι ψευδοπροβλήματα.

Για να γίνω πιο σαφής όταν αναφέρομαι σε ερωτήματα που απασχολούν τον άνθρωπο αναφέρομαι για παράδειγμα στην ηθική, στην ευδαιμονία του, στον τρόπο που πρέπει να ζει τη ζωή και τέλος πάντων σε οτιδήποτε απασχολεί την ανθρώπινη σκέψη και την κατανόηση του κόσμου και τη θέση του ανθρώπου μέσα σε αυτόν.

Εγώ το ψευδοπρόβλημα δεν το αποδέχομαι για να είμαι ειλικρινής.
Από τη στιγμή που υπάρχει το ερώτημα, υπάρχει και το πρόβλημα.
0 .

micro
Basic poster
Basic poster
Δημοσιεύσεις: 509

Re: Αγαπημενος αρχαιος ελληνας ή ρωμαιος φιλοσοφος?

Δημοσίευσηαπό micro » 15 Δεκ 2019, 16:18

bizeli έγραψε:Ναι βασικά όντως μπερδευτήκαμε.
Η όλη κουβέντα ξεκίνησε ως εξής.
Αναρωτήθηκα εγώ για ποιο λόγο διαχρονικά τον άνθρωπο απασχολούν τα ίδια ερωτήματα.
Μου λες εσύ ότι αυτά είναι άνευ νοήματος, είναι ψευδοπροβλήματα και αφού είναι άνευ νοήματος δεν μπορεί να υπάρξει απάντηση και καλύτερα η φιλοσοφία να σιωπήσει σε αυτές τις περιπτώσεις μόνο η επιστήμη μπορεί να δώσει απαντήσεις και κάτι τέτοια...


Ναι, με τη διευκρίνιση πως ούτε η επιστήμη μπορεί να δώσει απαντήσεις σε τέτοια ερωτήματα και προβλήματα. Η γενικότερη ιδέα είναι πως κάποια ερωτήματα φαίνονται έγκυρα γιατί έχουν τη σωστή σύνταξη και γραμματική στη γλώσσα όπως άλλα, μα στην πραγματικότητα, και αν τα κοιτάξουμε καλύτερα, θα δούμε πως είναι άκυρα. Σαν να ρωτάει κανείς "ποιο χρώμα είναι καλύτερο;", τι θα πει αυτό, δεν έχει νόημα μια τέτοια ερώτηση, οπότε την κρίνουμε ως α-νόητη και δεν την απαντάμε, δείχνουμε μόνο την α-νοησία της και προχωράμε.

bizeli έγραψε:6.53 Η σωστή μέθοδος της φιλοσοφίας θα ήταν στην πραγματικότητα αυτή: Να μη λέμε τίποτα εκτός από αυτό που μπορεί να ειπωθεί, δηλαδή προτάσεις των φυσικών επιστημών - δηλαδή κάτι που δεν έχει να κάνει τίποτα με τη φιλοσοφία -, και κάθε φορά που κάποιος άλλος θα ήθελε να πει κάτι μεταφυσικό, να του υποδείχνουμε πως άφησε ορισμένα σημεία στις προτάσεις του χωρίς να τους προσδώσει μια σημασία. Αυτή η μέθοδος δε θα ικανοποιούσε τον άλλο - δε θα είχε το αίσθημα πως τον διδάσκουμε φιλοσοφία - αλλά αυτή θα ήταν η μόνη αυστηρά σωστή μέθοδος.

Λοιπόν, οκ τα δέχθηκα αυτά που είπες δε σημαίνει ότι συμφώνησα.


Α οκ, γιατί εγώ νόμισα πως όταν έλεγες ότι τα δέχτηκες και αποδέχτηκες, πως συμφώνησες κιόλας. Δηλαδή θες να μου πεις πως από τη μια τα αποδέχεσαι, από την άλλη πως δε συμφωνείς;

bizeli έγραψε:Σε ρωτάω μετά "εσύ δέχεσαι ότι υπάρχουν φιλοσοφικά έστω ψευδοπροβλήματα που απασχολούν διαχρονικά τον άνθρωπο;" Εκεί πήγαινε η ερώτηση. Τον όρο "ψευδοπροβλήματα" εγώ δεν το αποδέχομαι. Τον υιοθέτησα χάριν της συζήτησης.
Η αρχική μου ερώτηση που σου είχα απευθύνει,στην οποία δεν αισθάνομαι ότι έλαβα την απάντηση που θα ήθελα, είναι αν εσύ αποδέχεσαι ότι υπάρχουν φιλοσοφικά -όχι προβλήματα - ερωτήματα που απασχολούν διαχρονικά τον άνθρωπο και αν ναι γιατί συμβαίνει αυτό.


Εξηγεί παραπάνω μάλλον γιατί δεν αισθάνεσαι πως έλαβες την απάντηση που θα ήθελες. Τώρα ερωτήματα-προβλήματα, τι σημασία έχει, το ένα μεταφράζεται στο άλλο έτσι κι αλλιώς. Συνήθως για ένα ερώτημα λέμε για την απάντησή του, ενώ για ένα πρόβλημα κάνουμε λόγο για τη λύση του.

bizeli έγραψε:Μου αντιστρέφεις την ερώτηση και την απευθύνεις σε εμένα. Και σου απαντώ "Μα ναι φυσικά. Τι λέμε τόση ώρα;"
Μα τι ερώτηση είναι αυτή;
Αφού εγώ πρώτη αποδέχθηκα ότι τον άνθρωπο τον απασχολούν ανέκαθεν τα ίδια προβλήματα που για σένα είναι ψευδοπροβλήματα.


Νομίζω πως άλλο ρώτησες εσύ, και άλλο εγώ. Τελοσπάντων, ας μην μπούμε σε μια τέτοια διαδικασία τώρα, μου-πες σου-πα.

bizeli έγραψε:Για να γίνω πιο σαφής όταν αναφέρομαι σε ερωτήματα που απασχολούν τον άνθρωπο αναφέρομαι για παράδειγμα στην ηθική, στην ευδαιμονία του, στον τρόπο που πρέπει να ζει τη ζωή και τέλος πάντων σε οτιδήποτε απασχολεί την ανθρώπινη σκέψη και την κατανόηση του κόσμου και τη θέση του ανθρώπου μέσα σε αυτόν.

Εγώ το ψευδοπρόβλημα δεν το αποδέχομαι για να είμαι ειλικρινής.
Από τη στιγμή που υπάρχει το ερώτημα, υπάρχει και το πρόβλημα.


Ναι, είναι όλα αυτα τα ηθικά που αναφέρεις, μαζί με τα παραδοσιακά προβλήματα της φιλοσοφίας, τα εξής 3: αν υπάρχει ή δεν υπάρχει θεός, αν η ψυχή είναι αθάνατη, και αν ο άνθρωπος έχει ελεύθερη βούληση. Ε, σε αυτά λοιπόν "απαντάμε" πως δεν είναι πραγματικά προβλήματα/ερωτήματα, αλλά κίβδηλα. Δεν έχουν νόημα, τουλάχιστον όχι νόημα το οποίο μπορεί να περιγραφεί με λόγο, με τη γλώσσα. Οπότε είναι ανώφελο να καθόμαστε να γράφουμε για αυτά. Επίσης, η λογική είναι αναρμόδια να τα εξετάσει, καθώς αυτή εξετάζει πράγματα που μπορούν να ειπωθούν με λόγο. Εφόσον αυτά βρίσκονται "εκτός λόγου", ο λόγος σιωπά.
0 .

Άβαταρ μέλους
Λαχουρένιος
Ultimate Stalker
Ultimate Stalker
Δημοσιεύσεις: 49118
Τοποθεσία: Γεφυρα

Re: Αγαπημενος αρχαιος ελληνας ή ρωμαιος φιλοσοφος?

Δημοσίευσηαπό Λαχουρένιος » 15 Δεκ 2019, 17:13

micro έγραψε:Ναι, είναι όλα αυτα τα ηθικά που αναφέρεις, μαζί με τα παραδοσιακά προβλήματα της φιλοσοφίας, τα εξής 3: αν υπάρχει ή δεν υπάρχει θεός, αν η ψυχή είναι αθάνατη, και αν ο άνθρωπος έχει ελεύθερη βούληση. Ε, σε αυτά λοιπόν "απαντάμε" πως δεν είναι πραγματικά προβλήματα/ερωτήματα, αλλά κίβδηλα. Δεν έχουν νόημα, τουλάχιστον όχι νόημα το οποίο μπορεί να περιγραφεί με λόγο, με τη γλώσσα. Οπότε είναι ανώφελο να καθόμαστε να γράφουμε για αυτά. Επίσης, η λογική είναι αναρμόδια να τα εξετάσει, καθώς αυτή εξετάζει πράγματα που μπορούν να ειπωθούν με λόγο. Εφόσον αυτά βρίσκονται "εκτός λόγου", ο λόγος σιωπά.


Κεκαλυμμενος αγνωστικισμος ειναι αυτο. Μπορεις να δωσεις απαντηση τουλαχιστον στα 2 απο τα 3 ερωτηματα, αν οχι και στα 3, απλα η anal-υση κρυβεται πισω απο την γλωσσα για να μην παρει θεση.
0 .

Άβαταρ μέλους
nemo
Supreme poster
Supreme poster
Δημοσιεύσεις: 17022

Re: Αγαπημενος αρχαιος ελληνας ή ρωμαιος φιλοσοφος?

Δημοσίευσηαπό nemo » 15 Δεκ 2019, 18:27

micro έγραψε:





Ναι, είναι όλα αυτα τα ηθικά που αναφέρεις, μαζί με τα παραδοσιακά προβλήματα της φιλοσοφίας, τα εξής 3: αν υπάρχει ή δεν υπάρχει θεός, αν η ψυχή είναι αθάνατη, και αν ο άνθρωπος έχει ελεύθερη βούληση. Ε, σε αυτά λοιπόν "απαντάμε" πως δεν είναι πραγματικά προβλήματα/ερωτήματα, αλλά κίβδηλα. Δεν έχουν νόημα, τουλάχιστον όχι νόημα το οποίο μπορεί να περιγραφεί με λόγο, με τη γλώσσα. Οπότε είναι ανώφελο να καθόμαστε να γράφουμε για αυτά. Επίσης, η λογική είναι αναρμόδια να τα εξετάσει, καθώς αυτή εξετάζει πράγματα που μπορούν να ειπωθούν με λόγο. Εφόσον αυτά βρίσκονται "εκτός λόγου", ο λόγος σιωπά.


soβαρεψου με τις παπαρες -ολα αυτα που γραφεις ειναι αυτα που τα ψαχνουμε
να τα βρουμε δεν ειναι κιβδηλα γιατι δεν εχουμε φτασει ακομη στην αντίληψη που χρειαζεται
ειναι σαν να λες οτι επειδη δεν εχουμε διαστημοπλοια ικανα να μας μεταφερουν στο διαστημα
να μην ασχολουμαστε με το διαστημα

ξαναδιαβαζω τι εγραψες και με πιανει πονοκεφαλος ειναι δυνατον!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
0 .
το απόλυτο ένα που συχαίνομαι είναι οι αυταπάτες
επειδη είναι και ο λόγος της ύπαρξής μου

micro
Basic poster
Basic poster
Δημοσιεύσεις: 509

Re: Αγαπημενος αρχαιος ελληνας ή ρωμαιος φιλοσοφος?

Δημοσίευσηαπό micro » 16 Δεκ 2019, 14:34

Λαχουρένιος έγραψε:
micro έγραψε:Ναι, είναι όλα αυτα τα ηθικά που αναφέρεις, μαζί με τα παραδοσιακά προβλήματα της φιλοσοφίας, τα εξής 3: αν υπάρχει ή δεν υπάρχει θεός, αν η ψυχή είναι αθάνατη, και αν ο άνθρωπος έχει ελεύθερη βούληση. Ε, σε αυτά λοιπόν "απαντάμε" πως δεν είναι πραγματικά προβλήματα/ερωτήματα, αλλά κίβδηλα. Δεν έχουν νόημα, τουλάχιστον όχι νόημα το οποίο μπορεί να περιγραφεί με λόγο, με τη γλώσσα. Οπότε είναι ανώφελο να καθόμαστε να γράφουμε για αυτά. Επίσης, η λογική είναι αναρμόδια να τα εξετάσει, καθώς αυτή εξετάζει πράγματα που μπορούν να ειπωθούν με λόγο. Εφόσον αυτά βρίσκονται "εκτός λόγου", ο λόγος σιωπά.


Κεκαλυμμενος αγνωστικισμος ειναι αυτο. Μπορεις να δωσεις απαντηση τουλαχιστον στα 2 απο τα 3 ερωτηματα, αν οχι και στα 3, απλα η anal-υση κρυβεται πισω απο την γλωσσα για να μην παρει θεση.


Ε για δώσε τις απαντήσεις να τις δούμε! :madwoman: :laugh1:

Βασικά αυτή η ιδέα δεν είναι καινούρια, υπήρχε από την αρχαιότητα, τουλάχιστον από τον καιρό του Πλάτωνα. Ο Σωκράτης όταν έφτανε στο σημείο αυτό, όταν αντιλαμβανόταν πως ο λόγος και η λογική αδυνατούσαν, ήταν ανεπαρκείς στο να περιγράψουν αυτό που ήθελε, τότε ξεκίναγε τους μύθους, γι' αυτό άλλωστε η έννοια του μύθου είναι πολύ σημαντική στην πλατωνική φιλοσοφία.
0 .

Άβαταρ μέλους
nemo
Supreme poster
Supreme poster
Δημοσιεύσεις: 17022

Re: Αγαπημενος αρχαιος ελληνας ή ρωμαιος φιλοσοφος?

Δημοσίευσηαπό nemo » 16 Δεκ 2019, 17:28

και για αυτο ο ανθρωπος επινοησε τους μυθους για να μπορει να τα λεει
0 .
το απόλυτο ένα που συχαίνομαι είναι οι αυταπάτες
επειδη είναι και ο λόγος της ύπαρξής μου

Άβαταρ μέλους
bizeli
Moderator
Moderator
Δημοσιεύσεις: 9796

Re: Αγαπημενος αρχαιος ελληνας ή ρωμαιος φιλοσοφος?

Δημοσίευσηαπό bizeli » 16 Δεκ 2019, 19:30

micro έγραψε:Ναι, με τη διευκρίνιση πως ούτε η επιστήμη μπορεί να δώσει απαντήσεις σε τέτοια ερωτήματα και προβλήματα. Η γενικότερη ιδέα είναι πως κάποια ερωτήματα φαίνονται έγκυρα γιατί έχουν τη σωστή σύνταξη και γραμματική στη γλώσσα όπως άλλα, μα στην πραγματικότητα, και αν τα κοιτάξουμε καλύτερα, θα δούμε πως είναι άκυρα. Σαν να ρωτάει κανείς "ποιο χρώμα είναι καλύτερο;", τι θα πει αυτό, δεν έχει νόημα μια τέτοια ερώτηση, οπότε την κρίνουμε ως α-νόητη και δεν την απαντάμε, δείχνουμε μόνο την α-νοησία της και προχωράμε.

Δλδ με συγχωρείς ρε micro έξω από τα πλαίσια του φόρουμ, στην καθημερινή σου ζωή δε σε απασχολούν ανάλογα προβλήματα ή δεν τα νοείς ως προβλήματα με την παραπάνω αιτιολογία; Αν το έχεις καταφέρει αυτό πρέπει να είσαι ένας πολύ ευτυχισμένος άνθρωπος.


micro έγραψε:Α οκ, γιατί εγώ νόμισα πως όταν έλεγες ότι τα δέχτηκες και αποδέχτηκες, πως συμφώνησες κιόλας. Δηλαδή θες να μου πεις πως από τη μια τα αποδέχεσαι, από την άλλη πως δε συμφωνείς;

Δέχθηκα το γεγονός ότι έχεις αντίθετη άποψη από μένα.


micro έγραψε:Νομίζω πως άλλο ρώτησες εσύ, και άλλο εγώ. Τελοσπάντων, ας μην μπούμε σε μια τέτοια διαδικασία τώρα, μου-πες σου-πα.


Ναι, βασικά εγώ ρώτησα γιατί τον άνθρωπο τον απασχολούν τα ίδια ερωτήματα ανά τους αιώνες. Εσύ εστίασες στην αδυναμία απάντησης σε αυτά τα ερωτήματα.
Το να δοθεί μια απάντηση σε ένα φιλοσοφικό ερώτημα μπορεί να είναι περιοριστικό αλλά το να τίθενται οι ερωτήσεις είναι πηγαία ανάγκη του ανθρώπου.
Νομίζω λίγο η οπτική σου μου θυμίζει τη χριστιανική θρησκεία όπου ο άνθρωπος είχε ανέκαθεν ερωτήματα πάνω στο θείο και στο ποιος δημιούργησε τον κόσμο και όλα αυτά και η απάντηση της εκκλησίας -σε οτιδήποτε δεν μπορεί να δώσει απάντηση- είναι ότι ο ανθρώπινος νους δεν μπορεί να συλλάβει κάποιες έννοιες για αυτό καλύτερα να μην ρωτάει και να το δέχεται όπως είναι.
0 .

Άβαταρ μέλους
Ραν ταν πλαν
Kalamata Lover
Kalamata Lover
Δημοσιεύσεις: 13629
Τοποθεσία: Καλαμάτα

Re: Αγαπημενος αρχαιος ελληνας ή ρωμαιος φιλοσοφος?

Δημοσίευσηαπό Ραν ταν πλαν » 16 Δεκ 2019, 19:56

micro έγραψε:[...] πες ένα φιλοσοφικό πρόβλημα που θεωρείς ότι είναι ψευδοπρόβλημα.


Εγώ περαστικός ήμουν, είδα φως και μπήκα και λέω, αν και δε μου πέφτει λόγος, «να ζει κανείς ή να μη ζει;» :fico:
0 .
Εθνικόφρων σταλινικός κομμουνιστής.

Άβαταρ μέλους
nemo
Supreme poster
Supreme poster
Δημοσιεύσεις: 17022

Re: Αγαπημενος αρχαιος ελληνας ή ρωμαιος φιλοσοφος?

Δημοσίευσηαπό nemo » 16 Δεκ 2019, 20:14

Ραν ταν πλαν έγραψε:
micro έγραψε:[...] πες ένα φιλοσοφικό πρόβλημα που θεωρείς ότι είναι ψευδοπρόβλημα.


Εγώ περαστικός ήμουν, είδα φως και μπήκα και λέω, αν και δε μου πέφτει λόγος, «να ζει κανείς ή να μη ζει;» :fico:

συγκρατησου εσυ και τι ανακατευεσαι; αφου στον κομμουνισμο δεν υπαρχουν ερωτηματα :P
ο πατερας τα συγκρινε σαν ψευδοπροβληματα και τα καθαριζε επιτοπου μαζι με τον ερωτωμενο :laugh1:
0 .
το απόλυτο ένα που συχαίνομαι είναι οι αυταπάτες
επειδη είναι και ο λόγος της ύπαρξής μου


Επιστροφή σε “Φιλοσοφία”