http://katotokerdos.blogspot.com/2014/0 ... st_25.html
Λέει πολλά και διάφορα εκεί ο Παπαγιώργης, αλλά βασικό στοιχείο του είναι πως ο Πλάτων/Σωκράτης διεξήγαγε μια μάχη κατά του Ομήρου, εξού και "ομηρική μάχη" - ο τίτλος του έργου του - με σκοπό του να εξοβελίσει τον Όμηρο από τη μνήμη των ανθρώπων, αλλά και τον "ομηρικό" άνθρωπο να τον αντικαταστήσει με τον "πλατωνικό". Μα ποιος είναι ο ομηρικός άνθρωπος και ποιος ο πλατωνικός; Όπως μας λέει ο Παπαγιώργης:
Παπαγιώργης έγραψε:ο ομηρικὸς άνθρωπος αντιδρούσε με το διάφραγμα
ο πλατωνικός άνθρωπος αντιδρά με το νου.
ο ομηρικός ανθρωπος πίστευε στους δεσμούς αίματος, στην αιδώ και στο κύδος
ο πλατωνικός, αντίθετα, δεν έχει δεσμούς αίματος και πιστεύει στο αγαθὸ και στη φρόνηση.
ο ομηρικός άνθρωπος προσδοκούσε την παρέμβαση των θεών
ο πλατωνικὸς άνθρωπος είναι αυτεξούσιος.
ο ομηρικός άνθρωπος δεν προσδοκούσε τίποτα πέραν του θανάτου
ο πλατωνικός άνθρωπος έχει ψυχή αθάνατη
Ασχέτως τι από τα παραπάνω θεωρούμε τη σήμερον ημέρα καλό ή κακό, αυτό δεν έχει να κάνει με το αν ο Σωκράτης όντως επειχείρησε αυτή την αντιστροφή στην έννοια του ανθρώπου, μα κάτι τέτοιο πρέπει να εξεταστεί αντικειμενικά, ήτοι επιστημονικά, δηλαδή ανεξάρτητα των εκάστοτε αξιολογικών κρίσεων. Αλλά θα έλεγα πως εν πολλοίς ο σημερινός άνθρωπος είναι ο πλατωνικός, και πως ο ομηρικός είναι κάπου χαμένος, μα πού και πού κάνει την εμφάνισή του, σαν να μην πέθανε ποτέ.
Παπαγιώργης έγραψε:Ἔτσι, ἡ Ἰλιάδα παίρνει τὴν ἄγουσα. Ποίημα τῶν ἀνθρωπόμορφων θεῶν, τῆς ἄτης, τοῦ κύδους καὶ τῆς μήνιδας, ἐξορίζεται ἀπὸ ἕναν νομοθέτη πού προσπάθησε — ὅπως κάθε θεολογία— νὰ σώσει τὸν κόσμο μὲ βάση κάποια ἀλήθεια πού τὸν ὑπερβαίνει.
Εδώ νομίζω πως ο Παπαγιώργης στον Σωκράτη δε βλέπει έναν φιλόσοφο, μα έναν θεολόγο. Και πως όλο τον πλατωνικό corpus που μας έχει διασωθεί, εσφαλμένα θεωρείται φιλοσοφία, γιατί ουσιαστικά είναι μια θεολογία. Ακόμα: στους σωκρατικούς διαλόγους δε βλέπουμε έναν φιλόσοφο να φιλοσοφεί ή να διδάσκει, αλλά έναν ιεροκύρηκα να θεολογεί και να κηρύττει. Όλες οι προσπάθειες του Σωκράτη επικεντρώνονται και έχουν στόχο όχι βέβαια την αλήθεια, το δίκαιο, το ωραίο, την αυτογνωσία, το γνώθι σαυτόν κλπ - τέτοιες έννοιες πιστεύω πως δε θεμελιώνονται πουθενά και είναι αίολες, ασκούν όμως μια γοητεία πάνω μας, κάτι που εκμεταλλεύτηκε ο Σωκράτης με τον καλύτερο τρόπο, όπως κάνει άλλωστε κάθε θεολόγος που σέβεται τον εαυτό του - αλλά το πέρασμα του ανθρώπου της αρχαιότητας και της μαγείας - ένα άλογο αγρίμι - σε αυτόν της νεωτερικότητας και της λογικής. "Εν αρχή ην ο Λόγος", που λένε, μόνο που δεν ήταν εν αρχή. Για τον "λογικό" aka πλατωνικό άνθρωπο βέβαια, ήταν, και συνεχίζει να είναι από τότε. Ο Σωκράτης, αν και δε θεωρείται ο ιδρυτής του ορθολογισμού, μάλλον ο Πυθαγόρας ήταν ο πρώτος ορθολογιστής ή έστω ο Ηράκλειτος - σίγουρα του έδωσε τεράστια ώθηση.
(Ορθολογισμός: το ότι η γνώση αλλά και όλα απορρέουν από τον λόγο ή τη λογική, και πως μπορούμε συζητώντας και σκεπτόμενοι λογικά και χρησιμοποιώντας ορθά τη λογική μας σκέψη να φτάσουμε στο να γνωρίσουμε τα πάντα, ακόμα και έννοιες όπως το δίκαιο, το καλό ή το ωραίο.)
Και κάπως έτσι, με τον Σωκράτη, καθιδρύεται ο λογικός άνθρωπος, αυτός που διέπεται από λογική σκέψη, που εκλογικεύει όλες του τις αποφάσεις, έναντι του άμυαλου ανθρώπου της προ-σωκρατικής εποχής. Αλλά και κάπως έτσι έχουμε μπει σε αυτή τη βαβέλ λογικών εννοιών από την οποία φαίνεται να είναι αδύνατο να ξεφύγουμε, καθώς ο καθένας μας τις χρησιμοποιεί διαφορετικά, και δε δέχεται άλλη χρήση παρά μόνο τη δική του.