Αγαπημενος αρχαιος ελληνας ή ρωμαιος φιλοσοφος?

Φιλοσοφικές αναζητήσεις.
micro
Basic poster
Basic poster
Δημοσιεύσεις: 509

Re: Αγαπημενος αρχαιος ελληνας ή ρωμαιος φιλοσοφος?

Δημοσίευσηαπό micro » 22 Δεκ 2019, 21:39

Λαχουρένιος έγραψε:
Πού στο πλατωνικό έργο αναφέρονται αυτές οι πολύ συγκεκριμένες απόψεις;


Δεν γνωριζω τα συγκεκριμενα εργα του Πλατωνα αλλα ξερω οτι πιστευε στην αθανασια της ψυχης.


Η ψυχή ήταν σημαντική στον Πλάτωνα, γιατί εκεί βάσιζε όλη του τη γνωσιοθεωρία: η ψυχή είναι αθάνατη, διαφορετικά δε θα ήταν δυνατή η νόησή της και γνώση των αθάνατων ιδεών. Αλλά για την ψυχή καθαυτήν δεν κάνει λόγο, παρά μόνο με μύθους όπως αυτόν του Ηρώς, με τον νεκρό Ηρ να μεταβαίνει στον τόπο όπου πάνε οι ψυχές αφού πεθάνουν στον κόσμο, και να του επιτρέπεται η επάνοδος στον κόσμο των ανθρώπων για να περιγράψει αυτά που είδε και άκουσε εκεί.

Μα για τον προφορικό και γραπτό λόγο ο Πλάτων δεν είχε και τα καλύτερα να πει. Οι λόγοι του συνοψίζονται ικανοποιητικά στην 7η του επιστολή, νομίζω:

plato έγραψε:Σε κάθε πράγμα αντιστοιχούν τρία μέσα απαραίτητα για να προκύψει η γνώση του· το τέταρτο είναι η ίδια η γνώση· ως πέμπτο πρέπει να βάλομε την ιδέα του πράγματος, που μόνη αύτη επιδέχεται γνώση και έχει αληθινή ύπαρξη. Το πρώτο είναι η λέξη, το δεύτερο ο ορισμός, το τρίτο το είδωλο, το τέταρτο η γνώση. Αν θέλεις τώρα να δεις τί εννοώ μ’ αυτά που λέω, προσπάθησε να τα καταλάβεις πάνω σ’ ένα παράδειγμα κι’ έπειτα σκέψου κατά τον ίδιο τρόπο για όλα τα πράγματα. Υπάρχει κάτι που λέγεται κύκλος και που έχει ακριβώς το όνομα που προφέραμε αυτή τη στιγμή. Το δεύτερο είναι ο ορισμός του, που αποτελείται από ονόματα και ρήματα· δηλαδή το σχήμα που όλα τα ακραία σημεία του απέχουν εξ ίσου από το κέντρο είναι ο ορισμός εκείνου που το όνομα του είναι στρογγυλό ή περιφερικό σχήμα, ή κύκλος. Το τρίτο είναι εκείνο που ζωγραφίζεται και σβύνεται και κατασκευάζεται με τον τόρνο και καταστρέφεται· ενώ η ιδέα του κύκλου, στην οποίαν αναφέρονται όλα αυτά, τίποτε τέτοιο δεν παθαίνει, γιατί είναι κάτι διαφορετικό απ’ αυτά. Το τέταρτο είναι η επιστημονική γνώση και η νόηση και η σωστή αντίληψη των πραγμάτων όλα αυτά πάλι πρέπει να τα θεωρήσαμε ως μια ενιαία κατηγορία· γιατί δε βρίσκονται ούτε σε φθόγγους ούτε σε υλικές μορφές, άλλα μέσα στις ψυχές, και απ’ αυτό γίνεται φανερό, ότι το τέταρτο είναι κάτι διαφορετικό και από τη φύση του ιδεατού κύκλου και από τα τρία προηγούμενα. Απ’ όλα αυτά, περισσότερο πλησιάζει προς το πέμπτο, για τη συγγένεια και την ομοιότητα της προς αυτό, η νόηση· τα αλλά απέχουν περισσότερο.


Οπότε έχουμε και λέμε:

1) λέξη
2) ορισμός
3) είδωλο ή εικόνα
4) γνώση - στο αυθεντικό κείμενο δε μιλάει για γνώση αλλά για επιστήμη, γνώση αποδίδει μόνο στο 5ο
---
5) ιδέα - στο αυθεντικό κείμενο δε μιλάει για ιδέα αλλά για ον, την ουσία του πράγματος, το όντως ον

Το 4ο, η επιστήμη, είναι πιο κοντά στον στόχο του φιλόσοφου να γνωρίσει την ουσία των όντων, το 5ο, καθώς και στα 2 αυτά απαιτείται η νόηση.

plato έγραψε:Τα ίδια ισχύουν και για οποιοδήποτε ευθύγραμμο ή καμπυλόγραμμο σχήμα και οποιοδήποτε χρώμα, για το αγαθό και το ωραίο και το δίκαιο, για κάθε σώμα τεχνητό ή φυσικό, για τη φωτιά, το νερό και όλα τα παρόμοια, για κάθε ζωντανό οργανισμό και κάθε ψυχική ιδιότητα, και για όλες τις μορφές του ενεργείν και του πάσχειν. Δηλαδή όλων αυτών είναι αδύνατο να γνωρίσεις τέλεια το πέμπτο, αν δε γνωρίσεις προηγουμένως τα τέσσερα. Πάντως πρέπει να προσθέσουμε ότι αυτές οι τέσσερες γνωστικές βαθμίδες επιχειρούν να δείξουν όχι μόνο την ουσία του κάθε πράγματος, αλλά και τις ιδιότητες του, κι αυτό οφείλεται στην αδυναμία της γλώσσας γι’ αυτό κανένας λογικός άνθρωπος δε θα τολμήσει ποτέ να τοποθετήσει τα διανοήματα του μέσα σ’ αυτό το περίβλημα, όταν μάλιστα είναι μόνιμο, όπως συμβαίνει σε ό,τι έχει γραπτά διατυπωθή.


Για να γνωρίσει κανείς τέλεια το 5ο, την ουσία, θα πρέπει να γνωρίζει τα προηγούμενα 4.

Είναι λόγω της αδυναμίας της γλώσσας που τα πρώτα 4 μπορούν να δείξουν μόνο το 5ο.

Το περίβλημα εδώ είναι η γλώσσα. Ο Πλάτων επαναλαμβάνει την αποστροφή του προς τον λόγο, και δη τον γραπτό/τον μόνιμο, όπως είχε κάνει σε έναν διάλογό του, τον Θεαίτητο νομίζω, την ιστορία με τον Θωθ, τον θεό της γραφής. Αλλά και για τον προφορικό λόγο λέει πως κανείς δε θα επιχειρήσει να μιλήσει καθαρά για την ουσία των όντων.

plato έγραψε:Κι’ αυτό πάλι που λέω τώρα πρέπει να το καταλάβουμε καλύτερα. Κάθε συγκεκριμένος κύκλος, από κείνους που στην πράξη γράφονται ή και κατασκευάζονται με τον τόρνο, έχει ένα πλήθος ιδιότητες αντίθετες προς το πέμπτο—αφού πάντα εφάπτεται της ευθείας—, ενώ για την ιδέα του κύκλου λέμε πως δεν έχει ούτε το ελάχιστο στοιχείο από την αντίθετη προς αυτήν φύση. Έπειτα, κανένα όνομα κατά τη γνώμη μου δεν είναι απολύτως πάγιο για κανένα πράγμα- τίποτα δεν εμποδίζει αυτό που σήμερα λέγεται στρογγυλό να λεγόταν άλλοτε ίσιο και το ίσιο πάλι στρογγυλό, και η νέα ονομασία δε θα είναι καθόλου λιγώτερο πάγια στη συνείδηση εκείνων που έκαναν την αντιμετάθεση και ονομάζουν τα πράγματα αντίθετα από πριν. Και για τον ορισμό όμως, εφόσον αποτελείται από ονόματα και ρήματα, η ίδια κρίση ισχύει, ότι δηλαδή κανένα στοιχείο του δεν είναι αρκετά μόνιμα σταθερό·


Εδώ λέει για τις διαφορές μεταξύ των γνωστικών βαθμίδων. Τα 3 πρώτα είναι ασταθή και μεταβλητά.

plato έγραψε:και χίλιοι δυο άλλοι λόγοι υπάρχουν ακόμα, για τους οποίους καθένα από τα τέσσερα παρέχει γνώση ασαφή, ο κυριώτερος όμως είναι εκείνος που είπαμε προ ολίγου: ότι ενώ υπάρχουν δυο ξεχωριστά πράγματα, η ουσία των όντων και οι ιδιότητες τους, και η ψυχή ζητεί να γνωρίση όχι τις ιδιότητες, άλλα την ουσία, επειδή καθένα από τα τέσσερα προσφέρει στην ψυχή με γλωσσική διατύπωση και με αισθητή ύπαρξη εκείνο που αυτή δε ζητεί —και είναι εύκολο να ελέγξεις με τις αισθήσεις, και τη γλωσσική διατύπωση και την αισθητή ύπαρξη που παρέχει καθένα απ’ αυτά—, γεμίζει τον άνθρωπο, θάλεγε κανείς, με κάθε είδους απορία και ασάφεια.


Η ψυχή δεν ικανοποιείται από τις εκάστοτε γλωσσικές διατυπώσεις ή τις εικόνες των πραγμάτων στον αισθητό κόσμο, αλλά επιθυμεί να γνωρίσει την ουσία. Μπερδεύεται όμως διότι συγχέει τις ιδιότητες για τις οποίες κάνουν λόγο τα 4 πρώτα, με την ουσία το 5ο που δε λέγεται.

plato έγραψε:Σε όσα λοιπόν ζητήματα, από κακή πνευματική αγωγή, δεν είμαστε συνηθισμένοι ούτε καν να ζητούμε την αλήθεια, παρά μας ικανοποιεί πλήρως το πρώτο είδωλο που θα μας επιδειχθεί, εκεί δεν γελοιοποιούμαστε ο ένας από τον άλλον, εκείνος που τον ρωτούν από κείνον που ρωτάει, κι’ αν ακόμα ο τελευταίος είναι ικανός να ανατρέπει και να ελέγχει τη γνώση που μας δίνουν τα τέσσερα·


Αν κάποιος ζητά να μάθει για τις ιδιότητες ενός πράγματος, τότε δε θα γελοιοποιείται εκείνος που ορθά τις διατυπώνει, όσο και να προσπαθεί κάποιος να τον ανατρέψει.

plato έγραψε:όπου όμως αναγκάζαμε το συνομιλητή μας να μας απαντήσει δείχνοντας μας το πέμπτο, εκεί βγαίνει νικητής, αρκεί να θέλει, οποιοσδήποτε απ’ αυτούς που ξέρουν ν’ ανατρέπουν συλλογισμούς, και κάνει εκείνον, που με προφορική ή γραπτή έκθεση, ή απαντώντας σε ερωτήσεις, ζητεί να περιγράψει το πέμπτο, να φαίνεται στους περισσότερους ακροατές πώς τίποτα δεν ξέρει απ’ όσα επιχειρεί να γράψει ή να πει·


Αν όμως αρχίσει κανείς να μιλά, προφορικώς ή γραπτώς, για το 5ο, τότε είναι πολύ εύκολο για κάποιον εύστροφο στον λόγο - εννοώντας μάλλον τους αντιπαθείς του σοφιστές - να τον γελοιοποιήσει, δείχνοντας πως είναι παντελώς άσχετος σε όσα λέει.
0 .

Άβαταρ μέλους
Λαχουρένιος
Ultimate Stalker
Ultimate Stalker
Δημοσιεύσεις: 49118
Τοποθεσία: Γεφυρα

Re: Αγαπημενος αρχαιος ελληνας ή ρωμαιος φιλοσοφος?

Δημοσίευσηαπό Λαχουρένιος » 24 Δεκ 2019, 13:32

micro έγραψε:Δε νομίζω πως ξέρουμε τι εννοεί. Γιατί υπάρχουν τόσες πολλές διαφορετικές αντιλήψεις περί θεού; Και γιατί οι θεολόγοι ασχολήθηκαν τόσο πολύ στο να ορίσουν τον θεό; Στην αρχή τον όριζαν μέσω καταφάσεων (πχ είναι καλός), ενώ μετά αποφατικά (πχ δεν είναι κακός).


Η καθε θρησκεια οριζει τον θεο με διαφορετικο τροπο που γινεται κατανοητος απο ολους, πιστους και μη (με τους πρωτους να δεχονται τον θεο ετσι οπως οριζεται και τους δευτερους να μην δεχονται την συγκεκριμενη εκδοχη του θεου ή την υπαρξη του θεου γενικα). Ειναι μη θεμα αυτο που θιγεις.

Υπάρχει βέβαια και το τετράλημμα των ινδών και βουδιστών, φτάνοντας σε μια τετραπλή άρνηση (fourfold negation). Μια πρόταση μπορεί:

1. να ισχύει
2. να μην ισχύει
3. και να ισχύει και να μην ισχύει
4. ούτε να ισχύει ούτε να μην ισχύει

Στην περίπτωση του θεού, και για οποιαδήποτε πρόταση για τον θεό, αρνούνται όλες τις παραπάνω περιπτώσεις 1-4. Ποιο το νόημα λοιπόν μιας θεολογικής πρότασης; Ε, όποιο και να είναι το νόημα, οπουδήποτε και να δείχνει - αν δείχνει πουθενά - το σίγουρο είναι πως η μορφή των προτάσεων αυτών δεν είναι ίδια με τη μορφή άλλων προτάσεων, όπως πχ επιστημονικών ή αυτών που περιγράφουν γεγονότα.

https://en.wikipedia.org/wiki/Catu%E1%B9%A3ko%E1%B9%ADi

Και άλλωστε ο θεός των φιλοσόφων είναι διαφορετικός από αυτόν των θρησκειών.


Με συγχωρεις αλλα αυτα ειναι λεκτικες ακροβασιες που καταλυουν καθε εννοια κοινης λογικης. Η προταση ''υπαρχει θεος'' ή ισχυει ή δεν ισχυει. Κανεις το απλο υπερβολικα περιπλοκο και βγαζεις απο την μυγα ξιγκι. Ή υπαρχει θεος ή δεν υπαρχει και το τι σημαινει το καθενα ειναι κατανοητο σε ολους πλην των anal-υτικων (απ'οτι φαινεται).

Εχετε κανει ενα cult γυρω απο συγκεκριμενα νοητικα σχηματα που δεν εχουν σχεδον καμια εφαρμογη στην πραξη και παριστανετε οτι δεν καταλαβαινετε προτασεις που καταλαβαινει ολος ο υπολοιπος κοσμος, ακομα και οι πιο αγραμματοι.

Αντι να προσαρμοσετε την λογικη σας στον πραγματικο κοσμο, προσπαθειτε να βγαλετε τον πραγματικο κοσμο...ψευτικο επειδη δεν ταιριαζει στην ''τελεια'' γλωσσα που υπαρχει στην φαντασια σας.
0 .

Άβαταρ μέλους
Λαχουρένιος
Ultimate Stalker
Ultimate Stalker
Δημοσιεύσεις: 49118
Τοποθεσία: Γεφυρα

Re: Αγαπημενος αρχαιος ελληνας ή ρωμαιος φιλοσοφος?

Δημοσίευσηαπό Λαχουρένιος » 24 Δεκ 2019, 13:43

micro έγραψε:Η ψυχή ήταν σημαντική στον Πλάτωνα, γιατί εκεί βάσιζε όλη του τη γνωσιοθεωρία: η ψυχή είναι αθάνατη, διαφορετικά δε θα ήταν δυνατή η νόησή της και γνώση των αθάνατων ιδεών. Αλλά για την ψυχή καθαυτήν δεν κάνει λόγο, παρά μόνο με μύθους όπως αυτόν του Ηρώς, με τον νεκρό Ηρ να μεταβαίνει στον τόπο όπου πάνε οι ψυχές αφού πεθάνουν στον κόσμο, και να του επιτρέπεται η επάνοδος στον κόσμο των ανθρώπων για να περιγράψει αυτά που είδε και άκουσε εκεί.


Πριν διαφωνουσες οταν ελεγα οτι ο Πλατων εχει δωσει απαντηση σχετικα με το ζητημα της αθανασιας της ψυχης, τωρα με επιβεβαιωνεις ομως.

Μα για τον προφορικό και γραπτό λόγο ο Πλάτων δεν είχε και τα καλύτερα να πει.


Eιναι αλλη η προσεγγιση του απο την δικη σας παντως. Ο Πλατωνας μιλουσε για την ανικανοτητα της γλωσσας να συλλαβει τις ουσιες, ενω εσεις για την ανικανοτητα των ουσιων να περιγραφουν απο την γλωσσα :D
0 .

micro
Basic poster
Basic poster
Δημοσιεύσεις: 509

Re: Αγαπημενος αρχαιος ελληνας ή ρωμαιος φιλοσοφος?

Δημοσίευσηαπό micro » 03 Ιαν 2020, 11:48

Καλησπέρα και χρόνια πολλά! :winneer: :vhp34: :winesmilie: :partytime:

Λαχουρένιος έγραψε:Η καθε θρησκεια οριζει τον θεο με διαφορετικο τροπο που γινεται κατανοητος απο ολους, πιστους και μη (με τους πρωτους να δεχονται τον θεο ετσι οπως οριζεται και τους δευτερους να μην δεχονται την συγκεκριμενη εκδοχη του θεου ή την υπαρξη του θεου γενικα). Ειναι μη θεμα αυτο που θιγεις.


Κάνεις λάθος, γιατί δεν υπάρχει σαφής ορισμός του θεού, σε οποιαδήποτε θρησκεία είτε φιλοσοφικά μιλώντας, τα σχεδόν 2000 χρόνια θεολογίας και τα χιλιάδες κείμενα που έχουν γραφτεί σχετικά, αυτό δείχνουν τουλάχιστον. Τώρα αν μιλάς για έναν εντελώς επιφανειακό ορισμό και μια αντίληψη περί θεού χωρίς καμιά απολύτως εμβάθυνση, παρόμοια με αυτές που ακούς στα καφενεία, τότε έχεις δίκιο.

Λαχουρένιος έγραψε:Με συγχωρεις αλλα αυτα ειναι λεκτικες ακροβασιες που καταλυουν καθε εννοια κοινης λογικης. Η προταση ''υπαρχει θεος'' ή ισχυει ή δεν ισχυει. Κανεις το απλο υπερβολικα περιπλοκο και βγαζεις απο την μυγα ξιγκι. Ή υπαρχει θεος ή δεν υπαρχει και το τι σημαινει το καθενα ειναι κατανοητο σε ολους πλην των anal-υτικων (απ'οτι φαινεται).


Καμία σχέση, δεν υπάρχει τίποτε το απλό στα θεολογικά, και δεν είναι μόνο οι anal-υτικοί που δεν καταλαβαίνουν, εκτός και αν, θεολογία και φιλοσοφία, πρόκειται για μια καφενειακού τύπου δραστηριότητα όπως έγραψα παραπάνω. Πολλά τα παραδείγματα, ένα είναι ο Σπινόζα με τον θεό του, οι Εβραίοι τον αποκλήρωσαν ως άθεο, άλλοι λένε πως ήταν ένθεος, άλλοι τον κάνουν πανθεϊστή, άλλοι πανενθεϊστή. Το ίδιο και για πολλούς άλλους φιλοσόφους, όπως τον Αριστοτέλη, τον Καντ, τον Χέγκελ, αν το ψάξεις θα δεις πως κατατάσσονται σε όλες τις θεολογικές κατηγορίες. Αν ήταν έτσι απλά τα πράγματα όπως διατείνεσαι, και όλοι καταλάβαιναν πλην των anal-υτικών, τότε γιατί να υπάρχουν διαφωνίες σχετικά με το τι ήταν ο καθένας; Οι anal-υτικοί, και μόνο αυτοί, διαφωνούν μεταξύ τους, ενώ όλοι οι άλλοι καταλαβαίνουνε;

Λαχουρένιος έγραψε:Εχετε κανει ενα cult γυρω απο συγκεκριμενα νοητικα σχηματα που δεν εχουν σχεδον καμια εφαρμογη στην πραξη και παριστανετε οτι δεν καταλαβαινετε προτασεις που καταλαβαινει ολος ο υπολοιπος κοσμος, ακομα και οι πιο αγραμματοι.

Αντι να προσαρμοσετε την λογικη σας στον πραγματικο κοσμο, προσπαθειτε να βγαλετε τον πραγματικο κοσμο...ψευτικο επειδη δεν ταιριαζει στην ''τελεια'' γλωσσα που υπαρχει στην φαντασια σας.


Μισό λεπτό, για ποιους λες; Ποιοι εμείς; Δεν υπάρχει το εσείς-κι-εμείς, μα το εμείς-κι-εμείς, σκέψεις ανθρώπων είναι. Αντί λοιπόν να προσπαθείς να με κατατάξεις κάπου, καλύτερα θα ήταν να δεις αυτά που λέει η αναλυτική φιλοσοφία και σκέψη, και κατά πόσο αυτά συναντώνται σε άλλες φιλοσοφίες και σκέψεις, αν εξηγούνται καλύτερα ή χειρότερα τα πράγματα κλπ.

Λαχουρένιος έγραψε:Πριν διαφωνουσες οταν ελεγα οτι ο Πλατων εχει δωσει απαντηση σχετικα με το ζητημα της αθανασιας της ψυχης, τωρα με επιβεβαιωνεις ομως.


Σε τι διαφωνούσα; Είχα γράψει:

Βασικά αυτή η ιδέα δεν είναι καινούρια, υπήρχε από την αρχαιότητα, τουλάχιστον από τον καιρό του Πλάτωνα. Ο Σωκράτης όταν έφτανε στο σημείο αυτό, όταν αντιλαμβανόταν πως ο λόγος και η λογική αδυνατούσαν, ήταν ανεπαρκείς στο να περιγράψουν αυτό που ήθελε, τότε ξεκίναγε τους μύθους, γι' αυτό άλλωστε η έννοια του μύθου είναι πολύ σημαντική στην πλατωνική φιλοσοφία.


Και ύστερα έβαλα το απόσπασμα από την 7η επιστολή για να δείξω πως και ο Πλάτων θεωρούσε πως υπάρχει κάτι που δεν μπορεί να περιγραφεί με τον λόγο και τη γλώσσα.

Λαχουρένιος έγραψε:Eιναι αλλη η προσεγγιση του απο την δικη σας παντως.


Άντε πάλι "η δική σας". Τα δικά μας και τα δικά σας. Τα δικά μου δικά μου, και τα δικά σου δικά μου που λένε.

Λαχουρένιος έγραψε:Ο Πλατωνας μιλουσε για την ανικανοτητα της γλωσσας να συλλαβει τις ουσιες, ενω εσεις για την ανικανοτητα των ουσιων να περιγραφουν απο την γλωσσα :D


Ε, το ίδιο πράγμα λες, τι νόμιζες, πως η παθητική φωνή θα σε σώσει; Είπαμε, anal-υτικοί, αλλά απ' ότι φαίνεται οι παθητικές φωνές και κραυγές δεν είναι προνόμιο μόνον αυτών. :D
0 .

Άβαταρ μέλους
itteithe
Extreme poster
Extreme poster
Δημοσιεύσεις: 2348
Τοποθεσία: Τρίπολη

Re: Αγαπημενος αρχαιος ελληνας ή ρωμαιος φιλοσοφος?

Δημοσίευσηαπό itteithe » 03 Ιαν 2020, 13:02

Συντάσσομαι με τον micro στα παραπάνω. Η κοινή λογική (ή η προτασιακή, ή η κατηγορηματική λογική πρώτου βαθμού) δεν είναι πανάκεια και δεν μπορεί να χρησιμοποιείται σε όλες τις συζητήσεις. Η πρόταση η Γη είναι σφαιρική δεν αποδεικνύεται με κοινή λογική, όπως και το ερώτημα γιατί ο ουρανός είναι γαλανός δεν μπορεί να απαντηθεί με κοινή λογική. Χρειάζεσαι μια πιο ισχυρή γλώσσα για να συζητήσεις κάποια πράγματα και δυστυχώς έχει αποδειχθεί πως ακόμη και η πιο ισχυρή γλώσσα που διαθέτουμε για να συζητήσουμε με απόλυτη ακρίβεια για όλα τα ζητήματα, όπως τα μαθηματικά, έχει τις αδυναμίες και τα όριά της. Όσο δύσκολο είναι να αποδειχθεί οτι υπάρχει Θεός, το ίδιο δύσκολο είναι να αποδειχθεί οτι δεν υπάρχει και η βασική αιτία έγκειται στην αδυναμία της ίδιας της γλώσσας και στο οτι δεν μπορούμε να ορίσουμε αυτήν την έννοια - ergo δεν μπορούμε να κάνουμε συζήτηση επ' αυτού. Αυτή είναι μια περίπτωση, για την οποία ταιριάζει απόλυτα η έβδομη πρόταση του TLP του Βίτγκενσταϊν.

Βέβαια, αν προσπαθήσεις να ορίσεις την έννοια του Θεού, έτσι όπως προσπαθούν να κάνουν τα διάφορα θρησκευτικά δόγματα, ίσως στην πλειονότητά αυτών των δογμάτων (μπορεί και σε όλες τις περιπτώσεις) να μπορείς να καταρρίψεις την ύπαρξή του.
0 .
Δῶς μοι πᾶ στῶ καὶ τὰν γᾶν κινάσω

Habemus filium

Άβαταρ μέλους
Λαχουρένιος
Ultimate Stalker
Ultimate Stalker
Δημοσιεύσεις: 49118
Τοποθεσία: Γεφυρα

Re: Αγαπημενος αρχαιος ελληνας ή ρωμαιος φιλοσοφος?

Δημοσίευσηαπό Λαχουρένιος » 03 Ιαν 2020, 13:29

micro έγραψε:Κάνεις λάθος, γιατί δεν υπάρχει σαφής ορισμός του θεού, σε οποιαδήποτε θρησκεία είτε φιλοσοφικά μιλώντας, τα σχεδόν 2000 χρόνια θεολογίας και τα χιλιάδες κείμενα που έχουν γραφτεί σχετικά, αυτό δείχνουν τουλάχιστον. Τώρα αν μιλάς για έναν εντελώς επιφανειακό ορισμό και μια αντίληψη περί θεού χωρίς καμιά απολύτως εμβάθυνση, παρόμοια με αυτές που ακούς στα καφενεία, τότε έχεις δίκιο.


Η καθε θρησκεια ή φιλοσοφια περιγραφει τον θεο με συγκεκριμενο τροπο ή επιχειρηματολογει για την ανυπαρξια του ή την δυσκολια να ξερουμε καν αν υπαρχει θεος ή οχι.

Ο καθενας ξερει τι πιστευει ο χριστιανος, τι ο μουσουλμανος, τι ο ταδε φιλοσοφος και παει λεγοντας. Πλην των αναλυτικων οι οποιοι για καποιο λογο δεν μιλουν καμια απο τις αλλες γλωσσες που μιλανε τα υπολοιπα 5 δις του πλανητη και θεωρουν τις φιλοσοφικες συζητησεις που εγιναν πριν το 1900 ως ''καφενειακου επιπεδου''

Καμία σχέση, δεν υπάρχει τίποτε το απλό στα θεολογικά, και δεν είναι μόνο οι anal-υτικοί που δεν καταλαβαίνουν, εκτός και αν, θεολογία και φιλοσοφία, πρόκειται για μια καφενειακού τύπου δραστηριότητα όπως έγραψα παραπάνω. Πολλά τα παραδείγματα, ένα είναι ο Σπινόζα με τον θεό του, οι Εβραίοι τον αποκλήρωσαν ως άθεο, άλλοι λένε πως ήταν ένθεος, άλλοι τον κάνουν πανθεϊστή, άλλοι πανενθεϊστή. Το ίδιο και για πολλούς άλλους φιλοσόφους, όπως τον Αριστοτέλη, τον Καντ, τον Χέγκελ, αν το ψάξεις θα δεις πως κατατάσσονται σε όλες τις θεολογικές κατηγορίες. Αν ήταν έτσι απλά τα πράγματα όπως διατείνεσαι, και όλοι καταλάβαιναν πλην των anal-υτικών, τότε γιατί να υπάρχουν διαφωνίες σχετικά με το τι ήταν ο καθένας; Οι anal-υτικοί, και μόνο αυτοί, διαφωνούν μεταξύ τους, ενώ όλοι οι άλλοι καταλαβαίνουνε;


Υπαρχει μια βασικη διαφορα μεταξυ αυτων και εσας: εκεινοι παιρνουν θεση για το τι ηταν ο ενας ή ο αλλος. Εσεις ειστε οι μονοι που λετε οτι ειναι αδυνατον να πεις τι ηταν ο καθενας βασισμενοι σε διαφορες κουφες φιλολογικες αναλυσεις που εχουν σχεση με την φιλοσοφια οσο εγω με την κομμωτικη.

Σε τι διαφωνούσα;


Εδω διαφωνουσες οταν ελεγα οτι ο Πλατωνας εχει παρει θεση για το θεμα της ψυχης

viewtopic.php?f=8&t=9360&start=470#p279040

Ενω σε επομενο ποστ το επιβεβαιωνεις

viewtopic.php?f=8&t=9360&start=480#p279554


Ε, το ίδιο πράγμα λες, τι νόμιζες, πως η παθητική φωνή θα σε σώσει; Είπαμε, anal-υτικοί, αλλά απ' ότι φαίνεται οι παθητικές φωνές και κραυγές δεν είναι προνόμιο μόνον αυτών. :D


Δεν ειναι το ιδιο. Ο Πλατωνας λεει οτι οι ουσιες δεν περιγραφονται στην εντελεια με τα λογια. Εσεις λετε οτι ο,τι δεν μπορει να περιγραψει η γλωσσα, τοτε δεν υπαρχει ή δεν εχει νοημα να συζηταμε για αυτο.

Εχετε αναγει σε απολυτη πραγματικοτητα την γλωσσα, αντι να την αντιμετωπιζετε ως εργαλειο.
0 .

Άβαταρ μέλους
Λαχουρένιος
Ultimate Stalker
Ultimate Stalker
Δημοσιεύσεις: 49118
Τοποθεσία: Γεφυρα

Re: Αγαπημενος αρχαιος ελληνας ή ρωμαιος φιλοσοφος?

Δημοσίευσηαπό Λαχουρένιος » 03 Ιαν 2020, 13:32

itteithe έγραψε:Συντάσσομαι με τον micro στα παραπάνω. Η κοινή λογική (ή η προτασιακή, ή η κατηγορηματική λογική πρώτου βαθμού) δεν είναι πανάκεια και δεν μπορεί να χρησιμοποιείται σε όλες τις συζητήσεις. Η πρόταση η Γη είναι σφαιρική δεν αποδεικνύεται με κοινή λογική, όπως και το ερώτημα γιατί ο ουρανός είναι γαλανός δεν μπορεί να απαντηθεί με κοινή λογική. Χρειάζεσαι μια πιο ισχυρή γλώσσα για να συζητήσεις κάποια πράγματα και δυστυχώς έχει αποδειχθεί πως ακόμη και η πιο ισχυρή γλώσσα που διαθέτουμε για να συζητήσουμε με απόλυτη ακρίβεια για όλα τα ζητήματα, όπως τα μαθηματικά, έχει τις αδυναμίες και τα όριά της. Όσο δύσκολο είναι να αποδειχθεί οτι υπάρχει Θεός, το ίδιο δύσκολο είναι να αποδειχθεί οτι δεν υπάρχει και η βασική αιτία έγκειται στην αδυναμία της ίδιας της γλώσσας και στο οτι δεν μπορούμε να ορίσουμε αυτήν την έννοια - ergo δεν μπορούμε να κάνουμε συζήτηση επ' αυτού. Αυτή είναι μια περίπτωση, για την οποία ταιριάζει απόλυτα η έβδομη πρόταση του TLP του Βίτγκενσταϊν.


Αυτα αποδεικνυονται στην πραξη, ο ανθρωπινος γραπτος και προφορικος λογος εχει αποδειχθει υπεραρκετος για την αναπτυξη της φιλοσοφιας και της επιστημης εδω και χιλιαδες χρονια.

Κατα την γνωμη μου η σταση των anal-υτικων ειναι ενας δειλος αγνωστικισμος, και αντι να πουν ανοιχτα οτι δεν τους νοιαζουν τα μεταφυσικα ζητηματα ή δεν εχουν καποια θεση για αυτα, το ριχνουν στην φιλολογια για να αποφυγουν την συζητηση εντελως.

Αν περιμενε η ανθρωποτητα να ανακαλυφθει η τελεια γλωσσα που υπαρχει μονο στα κεφαλια καποιων φιλολογων-φιλοσοφων τοτε δε θα ειχαμε ανακαλυψει ουτε τη φωτια.

Αυτα τα κολληματα των αναλυτικων ειναι ιδεοληψιες αντιστοιχες με εκεινες που εχουν οι φιλελευθεροι, οι κομμουνιστες κλπ.

Βέβαια, αν προσπαθήσεις να ορίσεις την έννοια του Θεού, έτσι όπως προσπαθούν να κάνουν τα διάφορα θρησκευτικά δόγματα, ίσως στην πλειονότητά αυτών των δογμάτων (μπορεί και σε όλες τις περιπτώσεις) να μπορείς να καταρρίψεις την ύπαρξή του.


Γιατι? Δισεκατομυρια ξερουν αυτα τα δογματα και τα πιστευουν.
0 .

Άβαταρ μέλους
itteithe
Extreme poster
Extreme poster
Δημοσιεύσεις: 2348
Τοποθεσία: Τρίπολη

Re: Αγαπημενος αρχαιος ελληνας ή ρωμαιος φιλοσοφος?

Δημοσίευσηαπό itteithe » 03 Ιαν 2020, 14:08

Για την ανάπτυξη της τεχνολογίας είναι υπεραρκετός ο γραπτός και ο προφορικός λόγος και γενικώς το να μιλάμε στο περίπου και προσεγγιστικά (που κι εκεί, για πιο περίπλοκες κατασκευές, τα πράγματα δεν είναι και τόσο απλά). Για την φιλοσοφία και την επιστήμη δεν είναι αρκετός, πρέπει να μιλάμε με ακρίβεια. Για έναν μηχανικό, δέκα ψηφία του π μετά την υποδιαστολή είναι υπεραρκετά για να σου φτιάξει το οτιδήποτε. Πως να το κάνουμε όμως, το π έχει άπειρα ψηφία και επιστημονικά δεν μπορούμε να το αγνοήσουμε (και η έννοια του απείρου δεν είναι μια απλή και διαισθητική έννοια). Η απλή πράξη της πρόσθεσης, για την κοινή μας λογική είναι ένα απλό concept, ένα μήλο, κι άλλο μήλο, δύο μήλα. Ο Ράσελ, έγραψε τριακόσιες εξήντα δύο (362) γαμημένες σελίδες απόδειξη για το 1+1=2 στο Principia Mathematica. Ο υπολογιστής (μιας και ανέφερα τον Ράσελ), αυτό το τεχνούργημα που χρησιμοποιούμε αυτή τη στιγμή για να επικοινωνήσουμε, είναι το παράγωγο της προσπάθειας θεμελίωσης των μαθηματικών. Μια επιστημονική (και φιλοσοφική όπως εξελίχθηκε) συζήτηση που κράτησε τετρακόσια χρόνια. Κι όμως μας πήρε ελάχιστα χρόνια για να φτιάξουμε έναν υπολογιστή από τη στιγμή που προέκυψε η έννοια του από την συζήτηση για τη θεμελίωση.

Εκεί που θέλω να καταλήξω (κι αυτό που έγραψα και παραπάνω), είναι πως δεν είναι όλες οι συζητήσεις ίδιες, ούτε έχουν την ίδια περιπλοκότητα. Το πως θα ανάψεις μια φωτιά, δεν είναι ίδια συζήτηση με το τι είναι η φωτιά, ή γιατί καίγεται κάτι.

Λαχουρένιος έγραψε:Γιατι? Δισεκατομυρια ξερουν αυτα τα δογματα και τα πιστευουν.


Exactly, η κοινή (συλλογική εν προκειμένω) λογική μας λέει οτι υπάρχει Θεός. Θα το αποδεχθείς τόσο εύκολα, ή θα μπεις σε διαδικασία να το analύσεις λιγάκι;
0 .
Δῶς μοι πᾶ στῶ καὶ τὰν γᾶν κινάσω

Habemus filium

micro
Basic poster
Basic poster
Δημοσιεύσεις: 509

Re: Αγαπημενος αρχαιος ελληνας ή ρωμαιος φιλοσοφος?

Δημοσίευσηαπό micro » 03 Ιαν 2020, 14:29

Λαχουρένιος έγραψε:Η καθε θρησκεια ή φιλοσοφια περιγραφει τον θεο με συγκεκριμενο τροπο ή επιχειρηματολογει για την ανυπαρξια του ή την δυσκολια να ξερουμε καν αν υπαρχει θεος ή οχι.


Όχι βέβαια, καθώς η ιστορία των θρησκειών δείχνει πως η περιγραφή του θεού στην ίδια θρησκεία αλλάζει με τον χρόνο, πχ άλλα έλεγαν για τον θεό οι πρωτοχριστιανοί, άλλα έλεγαν την εποχή του Βυζαντίου, άλλα στην Αναγέννηση, άλλα στον Διαφωτισμό. Σου έφερα ως παράδειγμα τη διαφορά μεταξύ καταφατικού και αποφατικού λόγου, αλλά βέβαια δεν περιορίζεται μόνο εκεί.

Λαχουρένιος έγραψε:Ο καθενας ξερει τι πιστευει ο χριστιανος, τι ο μουσουλμανος, τι ο ταδε φιλοσοφος και παει λεγοντας. Πλην των αναλυτικων οι οποιοι για καποιο λογο δεν μιλουν καμια απο τις αλλες γλωσσες που μιλανε τα υπολοιπα 5 δις του πλανητη και θεωρουν τις φιλοσοφικες συζητησεις που εγιναν πριν το 1900 ως ''καφενειακου επιπεδου''


(χε, 7+ δις είναι) Α ναι; Δεν έχεις ακούσει να λένε πως ο ... τάδε φιλόσοφος είναι αμφιλεγόμενη προσωπικότητα; Αλλά και τους ίδιους τους φιλοσόφους συχνά να παραπονιούνται ότι τους έχουν παρερμηνεύσει; Δεν ξέρω ρε συ, σαν πολύ απλά και απλοϊκά να τα βλέπεις τα πράγματα.

Λαχουρένιος έγραψε:Υπαρχει μια βασικη διαφορα μεταξυ αυτων και εσας: εκεινοι παιρνουν θεση για το τι ηταν ο ενας ή ο αλλος. Εσεις ειστε οι μονοι που λετε οτι ειναι αδυνατον να πεις τι ηταν ο καθενας βασισμενοι σε διαφορες κουφες φιλολογικες αναλυσεις που εχουν σχεση με την φιλοσοφια οσο εγω με την κομμωτικη.


Άντε πάλι με το "εσείς"! Φαντάζομαι πως έτσι αισθάνεσαι περισσότερο ασφαλής, αλλά τελοσπάντων.

Λαχουρένιος έγραψε:Εδω διαφωνουσες οταν ελεγα οτι ο Πλατωνας εχει παρει θεση για το θεμα της ψυχης

viewtopic.php?f=8&t=9360&start=470#p279040

Ενω σε επομενο ποστ το επιβεβαιωνεις

viewtopic.php?f=8&t=9360&start=480#p279554


Αυτό που βλέπω εγώ εκεί είναι μια ερώτηση που σου έκανα, συγκεκριμένα, "Πού στο πλατωνικό έργο αναφέρονται αυτές οι πολύ συγκεκριμένες απόψεις;". Αυτό το εξέλαβες εσύ ως διαφωνία; Μάλλον σου χρειάζεται μια περιήγηση στην anal-υτική σκέψη, ή έστω μια εισαγωγή. Αχ, άλλος έχει το όνομα, κι άλλος τη χάρη!

Λαχουρένιος έγραψε:Δεν ειναι το ιδιο. Ο Πλατωνας λεει οτι οι ουσιες δεν περιγραφονται στην εντελεια με τα λογια. Εσεις λετε οτι ο,τι δεν μπορει να περιγραψει η γλωσσα, τοτε δεν υπαρχει ή δεν εχει νοημα να συζηταμε για αυτο.

Εχετε αναγει σε απολυτη πραγματικοτητα την γλωσσα, αντι να την αντιμετωπιζετε ως εργαλειο.


"Εμείς" δε λέμε αυτό. Αυτό το λένε οι άλλοι, εσύ με ποιον είσαι, μαζί μας ή με τους άλλους; :D
0 .

Άβαταρ μέλους
Λαχουρένιος
Ultimate Stalker
Ultimate Stalker
Δημοσιεύσεις: 49118
Τοποθεσία: Γεφυρα

Re: Αγαπημενος αρχαιος ελληνας ή ρωμαιος φιλοσοφος?

Δημοσίευσηαπό Λαχουρένιος » 03 Ιαν 2020, 15:43

micro έγραψε:Όχι βέβαια, καθώς η ιστορία των θρησκειών δείχνει πως η περιγραφή του θεού στην ίδια θρησκεία αλλάζει με τον χρόνο, πχ άλλα έλεγαν για τον θεό οι πρωτοχριστιανοί, άλλα έλεγαν την εποχή του Βυζαντίου, άλλα στην Αναγέννηση, άλλα στον Διαφωτισμό. Σου έφερα ως παράδειγμα τη διαφορά μεταξύ καταφατικού και αποφατικού λόγου, αλλά βέβαια δεν περιορίζεται μόνο εκεί.


Απο το context μιας συζητησης μπορει ευκολα να καταλαβει καποιος για ποια θρησκεια, αιρεση κλπ συζηταμε καθε φορα. Εκτος και αν ειναι αυτιστικος ή αναλυτικος.

(χε, 7+ δις είναι) Α ναι; Δεν έχεις ακούσει να λένε πως ο ... τάδε φιλόσοφος είναι αμφιλεγόμενη προσωπικότητα; Αλλά και τους ίδιους τους φιλοσόφους συχνά να παραπονιούνται ότι τους έχουν παρερμηνεύσει; Δεν ξέρω ρε συ, σαν πολύ απλά και απλοϊκά να τα βλέπεις τα πράγματα.


Ειναι διαφορετικο πραγμα να υπαρχουν διαφορετικες ερμηνειες και αλλο πραγμα να ισχυριζεται καποιος οτι δεν μπορουν να υπαρξουν ερμηνειες γιατι η τελεια γλωσσα αφου :D
0 .


Επιστροφή σε “Φιλοσοφία”