Οι Μακεδόνες ήταν ένα ελληνικό δυτικό φύλο ( συγγενικό των Δωριέων, των Αιτωλών, των Ακαρνάνων και των Ηπειρωτών ) που έφτασαν απ' την Ήπειρο στην σημερινή ελληνική ΝΔ Μακεδονία και αφομοίωσαν Αιολείς, ενώ έδιωξαν ξένους λαούς ( π.χ. Θράκες Πίερες ).
Χάρτες
Αρχικά


Η διαδρομή της δυναστείας
Η εκδίωξη των Θρακών της Πιερίας ( το "Πίερες" είναι ελληνικό εξωνύμιο ).
Η επέκταση
Α) Φυσικά και ο "Λαζός" , δηλαδή ο ελληνόφωνος Πόντιος του Ανατολικού Πόντου, έχει μεγαλύτερο δικαίωμα ως ελληνόφωνος από τον βουλγαρόφωνο Σλαβομακεδόνα. Οι αρχαίοι Μακεδόνες ήταν ελληνόφωνοι.
Β) Φυσικά και ο Βλαχαρβανίτης έχει μεγαλύτερο δικαίωμα από τον βουλγαρόφωνο Μακεδόνα . Οι Αρβανίτες προηγήθηκαν των Βουλγάρων στην συνδεσή τους με την Μακεδονία.
Β1) Ο Χαλκοκονδύλης συνδέει τους Αλβανούς με τους Μακεδόνες : Ἀλβανοὺς γὰρ ἔγωγε μᾶλλόν τε τοῖς Μακεδόσι προστίθεσθαι ἂν λέγοιμι, ἢ ἄλλῳ τινὶ τῶν κατὰ τὴν οἰκουμένην ἐθνῶν· οὐδενί τε γὰρ συμφέρονται, ὅτι μὴ τὸ Μακεδόνων γένος.
Ο Σκεντέρμπεης αξίωνε ηρωικό παρελθόν από τον Πύρρο , την Ήπειρο , την Μακεδονία και τον Αλέξανδρο. Έγραφε προς τον πρίγκηπα του Τάραντος πως οι πρόγονοί του ήταν Ηπειρώτες απ’ τους οποίους βγήκε εκείνος ο Πύρρος, στον οποίο ίσα που πρόλαβαν να αντισταθούν οι Ρωμαίοι. Η Αλβανία, ως μέρος της Μακεδονίας, είχε τρανούς προπάτορες, οι οποίοι , υπό τον Μέγα Αλέξανδρο , έφτασαν ως τις Ινδίες.
Η Αλβανία μέρος αποτελούσα της Μακεδονίας σεμνύεται διά τους ευγενείς προπάτορές της, οίτινες υπό τον Μέγαν Αλέξανδρον εισεχώρησαν μέχρι των Ινδιών.
Ο Τζάνες Κορωναίος ( αρχές 16ου αι. ) στο ποίημά του για τον Μερκούριο Μπούα χρησιμοποιεί το Αλβανίτες = Μακεδονίτες.
- Και ο σινιόρ Μερκούριος τετρακοσίους στρατιώτας ,
Με άλογα εκ τον Μωριάν , είχε Μακεδονίτας.
- Με άλογα εκ τον Μοριάν, όλους Μακεδονίτας
- Τ’ ανήμερα λεοντάρια λέγω Μακεδονίτας
- Με άλογα εκ τον Μοριάν πολλούς Μακεδονίτας
- Τριακοσίους διαλεκτούς ανδρείους Αλβανίτας,
Ευθύς μετ ‘ αυτού έλαβεν εκ τους Μακεδονίτας
Οι Χειμαρριώτες αναφέρονται το 1581 στους ομογενείς τους Ρωμαίους /ελληνόφωνους/Γραικούς και Αρβανίτες/αρβανιτόφωνους/Αλβανούς της Ιταλίας και ζητούν βοήθεια από την Δύση για να πάρουν τον Μοριά και όλη την Αρβανητία. Γιατί είναι πολλοί Ρωμαίοι και Αρβανίτες στον Μοριά και στην Χιμάρα και μπορούν να μαζέψουν πολύ στρατό από όλη την Μακεδονία ( Αλβανία ). Θέλουν όμως οι ιερείς τους να είναι ορθόδοξοι γιατί ο πολύς λαός είναι ( θρησκευτικά ) Ρωμαίοι/Γραικοί και δεν ξέρουν φράγκικα.
O Ελληνοϊταλός ποιητής Ιωάννης Ατζαγιόλης από την Κορώνη το 1551 για ξεσηκωμό των Ελλήνων :
πάντες οι του Ρωμαϊκού γένους εκλελεγμένοι ,
(…)
Είτα Πελοποννήσιοι απόγονοι ημιθέων,
οι των Λακώνων ευγενείς ποτε και των γενναίων,
άμα καί γένος Αττικόν , κλέος των σοφωτάτων ,
απόγονοι των παλαιών και των ενδοξοτάτων,
εκεί και των Μακεδονών* γένος και των Κερκύρας,
ομού σύν των Δορραχυνών της μάχης και της σπείρας,
(…)
Πρό πάντων Κρήται τολμηροί , άνδρες γεγυμνασμένοι,
(…)
* Αλβανοί και Ηπειρώτες
Β2) Βλάχος Μακεδόνας στην Επανάσταση του '21 :
Την δε αρχηγίαν επί του στρατού του προδότου ενεπιστεύθη ο Υψηλάντης εις του μετά του Γεωργίου συνεννοημένους Φιλικούς, τον Σέρβον Χατζή Πρόδαν και τον Βλάχον Μακεδόνσκην. ( Γερβίνος )
Μετά δε τον φόνον τούτου ο Υψηλάντης διώρισεν αρχηγούς του στρατεύματος του τους δύο σημαντικωτέρους οπλαρχηγούς αυτού , τον Χατση – Πρόδαν , Σέρβον , και τον Μακεδόνσκην , Βλάχον, φέροντα το όνομα της μακεδονικής καταγωγής του. ( Σπυρίδων Τρικούπης )
Όπως δε ιδιοποιηθή ο Βλαδιμηρέσκος και της επί των Βουλγάρων επιρροής, ήν εξήσκει ο Σάββας, ανέδιξεν επίδοξον βασιλέα της Βουλγαρίας Αλέξανδρον τινα Βούλγαρον , υπάρχοντα πάντοτε μετά του Χατσή Πρόδα , τούτον δε ησμενίζοντο και οι εν τω στρατώ Βούλγαροι ονομάζοντες από τούδε “Μπουλγάρσκι Κράλ” ( βασιλέα Βουλγάρων ), υφ’ ώ και ημφιεσμένος ήν ούτος πορφυράν και χρυσόπαστον από κεφαλής μέχρι ποδών στολήν. (... ) ο δέ Χατσή Πρόδας, Μακεδόνσκης και ο “Μπουλγάρσκι Κράλ” ( Αλέξανδρος ) ( Φιλήμων )
Για να φτάσουμε στην σύνδεση των Βουλγάρων με την Μακεδονία θα πρέπει να πάμε στο β΄μισό του 15ου αι. , αλλά η σύνδεση δεν είναι αυτοπροσδιοριστική, γίνεται από ξένο. Συνεπώς μετά πάμε στους πανιλλυριστές και στους πανσλαβιστές και για να φτάσουμε σε αυτοπροσδιορισμό στο β΄μισό του 19ου αι. Η άποψη ότι οι αρχαίοι Μακεδόνες ήταν Σλάβοι ξεκίνησε ως παρακλάδι του πανιλλυρισμού από κάτι Κροάτες του 16ου αι. ( https://en.wikipedia.org/wiki/Vinko_Pribojević https://en.wikipedia.org/wiki/Mavro_Orbini ) Ο πρώτος Βούλγαρος ( "Σκοπιανός" ) ήταν ο Πούλεφσκι στα 1875 . ( https://el.wikipedia.org/wiki/Γκεόργκι_Πούλεφσκι ) Πίστευε ότι ο Μέγας Αλέξανδρος και οι αρχαίοι Μακεδόνες ήταν Σλάβοι. Βέβαια και αυτός παρά τον όψιμο μακεδονισμό του κατέληξε Βούλγαρος .
Αφήνω την όχι και τόσο γνωστή σύνδεση του 15ου αι.
Το β΄μισό του 15ου αι. , μετά την άλωση της Χαλκίδας, ένας Βενετός/Βιτσεντζίνος αιχμάλωτος διέσχιζε την Βόρεια Ελλάδα. Στο Άγιο Όρος λέει πως ζούν καλόγεροι “Έλληνες, Μακεδόνες, Βλάχοι, Ιταλοί” κ.α. Μετά πάει στους Φιλίππους ( Φιλιπετζούχ ) που έχτισε ο Φίλιππος ο Μακεδόνας . Εκεί παλιά υπήρχε σταύλος του Μεγαλέξανδρου και βλέπει και μια στήλη με ελληνικά γράμματα. Πάει έπειτα σε ένα κάστρο ανατολικά της Καβάλας που λέγεται Μπαρού και λέει πως οι κάτοικοι της περιοχής είναι “Έλληνες και Μακεδόνες” . Μετά πάει στην Γκουμουλτζίνα ( Κομοτηνή ) και λέει πως οι κάτοικοί της είναι “Έλληνες και Τούρκοι” και άλλοι. Και τέλος πάει σε ένα βουνό που λέγεται Ντέντιο, που είναι μετά την Κομοτηνή αλλά πρίν το Διδυμότειχο, και λέει πως εκεί υπάρχουν δύο κεφαλοχώρια που κατοικούνται από “Μακεδόνες”.
Χρησιμοποιεί το “Μακεδόνες” γιατί δεν ήξερε το “Βούλγαροι”.
Γίνεται λοιπόν φανερό ότι ο Αντζολέλλο για όλους τους σλαβόφωνους που συνάντησε στην πορεία του επέλεξε αβασάνιστα τον όρο «Μακεδόνες» προφανώς από το γεωγραφικό χώρο στον οποίο ζούσαν, χωρίς να τους απευθύνει, όπως θα μπορούσε να υποθέσει κανείς, ερωτήσεις για την ταυτότητά τους. Εξάλλου πιθανότατα ο Ενετός για πρώτη φορά συνάντησε σλαβόφωνους στη Μακεδονία, ταξιδεύοντας από τη Χαλκίδα προς την Κωνσταντινούπολη. Αυτή η καθαρά συμπτωματική επιλογή του όμως υπήρξε τόσο βιαστική όσο και το ταξίδι του αλλά και τόσο επιπόλαιη ώστε δε βρήκε μιμητές και παρέμεινε ένα «άπαξ λεγόμενον».
Οι σύγχρονοι ιστορικοί ττις ΠΓΔΜ, που πρόσεξαν τη χρήση του όρου «Μακεδόνες» από τον Αντζολέλλο, ασχολήθηκαν μόνο με τα χωρία του κειμένου του Ενετού που ανοφέρονται στους «Μακεδόνες» του Αγίου Όρους και του Πόρτο Λάγους, αποφεύγοντας να αναφέρουν και τα «μακεδονικά» χωριά που μνημονεύει ο Αντζολέλλο στην περιοχή του Έβρου, επειδή προφανώς κάτι τέτοιο θα αποδυνάμωνε κάθε επιχειρηματολογία που θα στόχευε στη σύνδεση των «Μακεδόνων» του Αντζολέλλο με τις δικές τους απόψεις.
https://ojs.lib.uom.gr/index.php/Valkan ... le/355/362
Για το υπογραμμισμένο ( "βιαστική και επιπόλαιη" ) διατηρώ μια επιφύλαξη γιατί έχω ολόκληρο το έργο και βλέπω ότι χρησιμοποιεί το “Μακεδόνες” και για τους εντός της Κων/πολης, όπου σίγουρα είχε άπλετο χρόνο να πάρει τις πληροφορίες που ήθελε. Λέει πως στην Πόλη υπήρχαν πολλές εκκλησίες “Ελλήνων και Λατίνων, Μακεδόνων κι Αρμενίων” .
Κάνει κι άλλα λαθάκια ο αφηγηματογράφος μας. Ο Βενετός ( Βιτσεντζίνος ) νομίζει πως η Σόφια είναι στην Σερβία. Λέει πως οι δύο μπεϋλερμπέηδες είχαν τις εξής πρωτεύουσες. Αυτός που διοικούσε την Ρωμανία κατοικούσε “στην Σερβία, στην πόλη Σόφια” και αυτός που διοικούσε την Ανατολία κατοικούσε στην Γκερουάν ( Καραμανλία ), στην πόλη Κιουτέι ( Κιουτάχεια ).