Κύπρος

Θέματα ιστορικού και αρχαιολογικού ενδιαφέροντος.
Άβαταρ μέλους
Τλαξκαλτέκος
Extreme poster
Extreme poster
Δημοσιεύσεις: 3385

Re: Κύπρος

Δημοσίευσηαπό Τλαξκαλτέκος » 27 Αύγ 2025, 23:23

Η αποικιακή προπαγάνδα, οι σύγχρονοι Ηρόστρατοι και ο θάνατος του Αυξεντίου
Πέτρος Παπαπολυβίου
https://papapolyviou.com/2025/08/27/i-a ... afxentiou/

Την Κυριακή 3 Μαρτίου 1957, στο βραδινό δελτίο των 7.30μμ της τότε Κυπριακής Ραδιοφωνικής Υπηρεσίας, οι συντάκτες των ειδήσεων, απηχώντας την αποικιακή αναλγησία, σχολίασαν ως εξής τον θάνατο του Γρηγόρη Αυξεντίου: «Ο φονευθείς τρομοκράτης, εις μίαν εκδήλωσιν απελπισίας και απογνώσεως, ηρνήθη να εξέλθη του κρησφυγέτου του και να παραδοθή προετίμησε δε αντάξιον της δειλίας και της ανανδρίας του θάνατον όταν αι δυνάμεις ασφαλείας επετέθησαν κατά του οχυρού του διά να τον συλλάβουν». Ήταν η πρώτη προσπάθεια της ιμπεριαλιστικής προπαγάνδας να αποδομήσει την αυτοθυσία ενός «φτωχόπαιδου 29 χρονώ, απ’ το χωριό Λύση», που επέλεξε να πεθάνει πολεμώντας για την ελευθερία της πατρίδας του από τον αποικιακό ζυγό και την ένωση της Κύπρου με την Ελλάδα, απογυμνώνοντας τη σκηνοθεσία που ετοίμασε ο Χάρντινγκ για να εξευτελίσει την ΕΟΚΑ συλλαμβάνοντάς τον ζωντανό. :allah:

Τις επόμενες ημέρες, και ενώ οι εφημερίδες σε όλο τον κόσμο κατέγραφαν τις συνθήκες του θανάτου του Αυξεντίου με θαυμασμό προς τον Κύπριο ήρωα, έγινε η καθιερωμένη θανατική ανάκριση (όπως για όλους τους θανάτους με βίαιο τρόπο, και κατά το 1955-1959) και εκεί δημοσιοποιήθηκε για πρώτη φορά ότι στη νεκροψία που έγινε στις 4 Μαρτίου 1957, στο Στρατιωτικό Νοσοκομείο Λευκωσίας, από τον στρατιωτικό γιατρό, λοχαγό Ίσραελ, είχαν γραφτεί και τα εξής: «Ο θάνατος προεκλήθη εκ του διαμπερούς τραύματος της κεφαλής, το οποίον κατά πάσαν πιθανότητα προεκλήθη υπό του ιδίου του φονευθέντος. Δεν δύναται, εν τούτοις, να αποκλεισθή η πιθανότης το εν λόγω τραύμα να προεκλήθη κατόπιν τυχαίας εκπυρσοκροτήσεως, ως εκ της υψηλής θερμοκρασίας του κρησφυγέτου.» Η δημόσια θανατική ανάκριση για τον Αυξεντίου έγινε στις 15 και στις 28 Μαρτίου 1957, με κατάθεση και του Αυγουστή Ευσταθίου. Στο τελικό πόρισμα, που υπογράφει ο ειδικός δικαστής Έλλισον, καταγράφεται ρητώς ότι «ο Αυξεντίου δεν ηυτοκτόνησεν, αλλά όταν ετέθη πυρ εις το σπήλαιον, εις το οποίον ούτος ευρίσκετο, μία των εκεί ευρισκομένων σφαιρών εξεπυρσοκρότησεν από την θερμότητα και επροκάλεσε το θανατηφόρον τραύμα.» (Εφημ. «Ελευθερία», 29 Μαρτίου 1957.)

Τα παραπάνω ήταν γνωστά στην ιστορική έρευνα εδώ και δεκαετίες. Καταγράφονται λεπτομερώς σε όλες τις εφημερίδες της εποχής (Έθνος, Ελευθερία, Φιλελεύθερος, Χαραυγή), ενώ για την προσπάθεια σπίλωσης του θανάτου του Αυξεντίου μέσω της προβολής της «αυτοκτονίας» του έχει γράψει αναλυτικά ο Σπύρος Παπαγεωργίου στο βιβλίο του «Ζήδρος» (1978), κλασικό στη σχετική βιβλιογραφία. Επίσης, το 2012 αναφέρθηκε στη θανατική ανάκριση και ο Αυγουστής Ευσταθίου στο βιβλίο του που κυκλοφόρησε με δική μου εισαγωγή από τις εκδόσεις Επιφανίου. Επομένως όσα «ανακάλυψε» εδώ και μερικούς μήνες ο δημοσιογράφος Μιχάλης Μιχαήλ, κατά δήλωσή του «ιστορικός ερευνητής», είναι γνωστά σε κάθε σοβαρό μελετητή του Αγώνα της ΕΟΚΑ αλλά και στους απλούς φιλίστορες. Ο κ. Μιχαήλ αφού εδώ και μήνες ασχολήθηκε με το θέμα από τη ραδιοφωνική του εκπομπή, δημιουργώντας σχετικό θόρυβο, βρήκε την ευκαιρία να γίνει ο «ήρωας της επικαιρότητας» επαναλαμβάνοντας τους ίδιους ισχυρισμούς στην πολύκροτη διαδικτυακή συνέντευξη στον youtuber ευρωβουλευτή Φειδία Παναγιώτου.

Η συγκεκριμένη «έρευνα» του κ. Μιχαήλ για την «αυτοκτονία» του Γρηγόρη Αυξεντίου, δεν φέρνει στο φως οτιδήποτε καινούριο που να ανατρέπει όσα ξέραμε μέχρι σήμερα, πέρα από ατεκμηρίωτες εικασίες, υπονοούμενα και συνωμοσιολογικά σενάρια, που ορισμένα εξ αυτών επαναλαμβάνουν τα αντεπαναστατικά αφηγήματα της Αποικιοκρατίας εναντίον του Αγώνα της ΕΟΚΑ. Παράλληλα, η συνέντευξη του κ. Μιχαήλ στον κ. Παναγιώτου, περιέχει πλήθος ανακριβειών και δεν επιδέχεται σοβαρό σχολιασμό, ενώ διανθίζεται και από γλωσσικά μαργαριτάρια όπως «η οπή πιθανότατα υπενήχθην υπό του ιδίου» (!!!). Σημειώνω μόνο ότι οι δύο συνομιλητές συμφώνησαν ασμένως ότι «δεν είναι όπως μας την λένε η ιστορία», ενώ ο κ. Μιχαήλ δήλωσε ότι «έπρεπε να περάσουν τόσα χρόνια» για να μάθει την «αληθινή ιστορία» το 2017… Προσθέτοντας, με ελαφρά αυταρέσκεια, ότι «είναι από τους λίγους που έχουν το “Ημερολόγιο του Γρίβα”», το οποίο από το 1985 έχει επανεκδοθεί αυτούσιο τρεις φορές (από τους Μαχλουζαρίδη, Μυρτιώτη και Παπαπολυβίου) και βρίσκεται σε όλα τα βιβλιοπωλεία!

Προφανώς η ιστορική έρευνα δεν έχει στεγανά, ούτε απαγορευμένα θέματα. Από την άλλη, η ιστορία παρότι «ανοικτή επιστήμη», έχει και αυτή, τη δεοντολογία και τους κανόνες της. Ο κ. Μιχαήλ είναι πεπειραμένος δημοσιογράφος και κομματικό στέλεχος με μακρά θητεία και γνωρίζει τόσο τους κανόνες της πολιτικής επικοινωνίας όσο και της «ψιθυρολογίας». Ξέρει, επίσης, ότι στις τελευταίες δεκαετίες πολλοί έκαναν πολιτική ή συγγραφική καριέρα «αποκαλύπτοντας» «σκοτεινές πτυχές» της ΕΟΚΑ. Ατυχώς, ο ίδιος επέλεξε να ασχοληθεί με ένα εξαιρετικά λεπτό και ευαίσθητο θέμα, τον θάνατο ενός κορυφαίου αγωνιστή της ελευθερίας. Τον Αυξεντίου, για τον οποίο, όπως είχε γραφτεί από το 1957, «σαν μιλά αδελφός στον αδελφό κι ο πατέρας στο γιο του λόγο κάνει, στην αθάνατη μνήμη του λαού ο νιός Γρηγόρης, ποτέ δεν θα πεθάνει». Ένα κορυφαίο πρότυπο αρετής, ήθους και πατριωτισμού σε μια εποχή απαξίωσης και αποπροσανατολισμού.

Δημοσιεύθηκε στην εφημ. Ο Φιλελεύθερος, στις 27 Αυγούστου 2025

Εικόνα
Το εξώφυλλο του αφιερωματικού τεύχους του σχολικού περιοδικού “Πυρσός” του Ελληνικού Γυμνασίου Αμμοχώστου για τον Γρηγόρη Αυξεντίου. Μάιος – Ιούνιος 1960
0 .
Τους μεν κενούς ασκούς το πνεύμα διίστησι , τους δε ανοήτους ανθρώπους το οίημα. ( Σωκράτης [ στον Στοβαίο ] )

Άβαταρ μέλους
Adminović
Sloboda Narodu
Sloboda Narodu
Δημοσιεύσεις: 15443
Τοποθεσία: F.R. Liberland

Re: Κύπρος

Δημοσίευσηαπό Adminović » 21 Σεπ 2025, 13:02

Η ΜΕΓΑΛΗ ΑΠΟ(ΒΙ)ΒΑΣΗ :yesyes:

0 .
Ο ψεκασμός είναι υγεία, είναι πολιτισμός!

Σκοτώνει βακτήρια, ιούς, μύκητες, ζιζάνια, καθώς και πάσης φύσεως παράσιτα
. :yesyes:

Άβαταρ μέλους
Τλαξκαλτέκος
Extreme poster
Extreme poster
Δημοσιεύσεις: 3385

Re: Κύπρος

Δημοσίευσηαπό Τλαξκαλτέκος » 21 Σεπ 2025, 15:12

Adminović έγραψε:Η ΜΕΓΑΛΗ ΑΠΟ(ΒΙ)ΒΑΣΗ :yesyes:


Δεν μας λέει όμως αν η δήλωση του Ετσεβίτ ήταν για ττην αρχή της εισβολής ή την διάρκεια της ανακωχής. :dunno:
( Στην διάρκεια της ανακωχής απαγορευόταν να στείλουμε. )
Αν ήταν στην αρχής της εισβολής ( Αττίλας 1 ) , τότε μάλιστα , είναι σπουδαίο ντοκουμέντο.
0 .
Τους μεν κενούς ασκούς το πνεύμα διίστησι , τους δε ανοήτους ανθρώπους το οίημα. ( Σωκράτης [ στον Στοβαίο ] )

Άβαταρ μέλους
Adminović
Sloboda Narodu
Sloboda Narodu
Δημοσιεύσεις: 15443
Τοποθεσία: F.R. Liberland

Re: Κύπρος

Δημοσίευσηαπό Adminović » 22 Σεπ 2025, 09:25

Τλαξκαλτέκος έγραψε:Δεν μας λέει όμως αν η δήλωση του Ετσεβίτ ήταν για ττην αρχή της εισβολής ή την διάρκεια της ανακωχής. :dunno:
( Στην διάρκεια της ανακωχής απαγορευόταν να στείλουμε. )
Αν ήταν στην αρχής της εισβολής ( Αττίλας 1 ) , τότε μάλιστα , είναι σπουδαίο ντοκουμέντο.


Υπήρχε συμφωνία κάτω από το τραπέζι μεταξύ της Χούντας και του Ετζεβίτ, με μεσολάβηση των Αμερικανών, ότι οι Τούρκοι θα παίρναν την επαρχία της Κερύνειας χωρίς καμία αντίσταση και θα σταματούσαν εκεί, ενώ οι Χουνταίοι ανενόχλητοι θα συνέχιζαν το κυνήγι και την εκδίωξη του Μακαρίου.
Είχαν δοθεί σαφείς εντολές να μην γίνει καμία κίνηση κατά των αποβατικών δυνάμεων των Τούρκων, ακόμα κι όταν είχαν φτάσει στις ακτές της Κύπρου και αποβιβάζονταν. :D




Δες εδώ τί λένε όσοι τα έζησαν από διάφορα πόστα. :yesyes:



0 .
Ο ψεκασμός είναι υγεία, είναι πολιτισμός!

Σκοτώνει βακτήρια, ιούς, μύκητες, ζιζάνια, καθώς και πάσης φύσεως παράσιτα
. :yesyes:

Άβαταρ μέλους
Τλαξκαλτέκος
Extreme poster
Extreme poster
Δημοσιεύσεις: 3385

Re: Κύπρος

Δημοσίευσηαπό Τλαξκαλτέκος » 22 Σεπ 2025, 13:47

Adminović έγραψε:Υπήρχε συμφωνία κάτω από το τραπέζι μεταξύ της Χούντας και του Ετζεβίτ, με μεσολάβηση των Αμερικανών, ότι οι Τούρκοι θα παίρναν την επαρχία της Κερύνειας χωρίς καμία αντίσταση και θα σταματούσαν εκεί, ενώ οι Χουνταίοι ανενόχλητοι θα συνέχιζαν το κυνήγι και την εκδίωξη του Μακαρίου.
Είχαν δοθεί σαφείς εντολές να μην γίνει καμία κίνηση κατά των αποβατικών δυνάμεων των Τούρκων, ακόμα κι όταν είχαν φτάσει στις ακτές της Κύπρου και αποβιβάζονταν. :D

Δεν διαφωνώ σε αυτό . Λέω για την παραπάνω δήλωση του Ετσεβίτ. Αφορά τις διαπραγματεύσεις για την εκεχειρία ( 21-22 Ιουλίου ) και όχι την συμφωνία Ιωαννίδη-ΗΠΑ-Τουρκίας για την εισβολή ( 20 - 21 Ιουλίου ) την οποία τήρησε ο Ιωαννίδης και δεν έστειλε τίποτα . Ποτέ δεν θα έβγαινε να πει δημοσίως πως υπήρχε συμφωνία Ιωαννίδη-ΗΠΑ-Τουρκίας για κατοχή αρχικά του 3 % και έπειτα διαπραγματεύσεις για το 15-20 %. Θα έβγαιναν Τουρκία και ΗΠΑ εκτεθειμένες.

Βλ. εδώ 14:20 - 15:05 ( αφορά αυτό που λες για την συμφωνία της εισβολής ) και το 15:05 - 15:50 / 47: 03 - 47:22 ( διαπραγματεύσεις για εκεχειρία και βύθιση Κοτζάτεπε και την δήλωση Ετσεβίτ ).

0 .
Τους μεν κενούς ασκούς το πνεύμα διίστησι , τους δε ανοήτους ανθρώπους το οίημα. ( Σωκράτης [ στον Στοβαίο ] )

Άβαταρ μέλους
Adminović
Sloboda Narodu
Sloboda Narodu
Δημοσιεύσεις: 15443
Τοποθεσία: F.R. Liberland

Re: Κύπρος

Δημοσίευσηαπό Adminović » 22 Σεπ 2025, 16:30

Τλαξκαλτέκος έγραψε:Λέω για την παραπάνω δήλωση του Ετσεβίτ. Αφορά τις διαπραγματεύσεις για την εκεχειρία ( 21-22 Ιουλίου ) και όχι την συμφωνία Ιωαννίδη-ΗΠΑ-Τουρκίας για την εισβολή ( 20 - 21 Ιουλίου ) την οποία τήρησε ο Ιωαννίδης και δεν έστειλε τίποτα .


Ναι, το απόσπασμα αυτό μάλλον αναφέρεται στην συμφωνία για την εκεχειρία.
0 .
Ο ψεκασμός είναι υγεία, είναι πολιτισμός!

Σκοτώνει βακτήρια, ιούς, μύκητες, ζιζάνια, καθώς και πάσης φύσεως παράσιτα
. :yesyes:

Άβαταρ μέλους
Τλαξκαλτέκος
Extreme poster
Extreme poster
Δημοσιεύσεις: 3385

Re: Κύπρος

Δημοσίευσηαπό Τλαξκαλτέκος » 05 Οκτ 2025, 20:49

Εικόνα
Σημαία Κυπρίων Αγωνιστών του 1821. Φέρει την επιγραφή: ΣΗΜΕΑ ΕΛΗΝΗΚΙ – ΠΑΤΡΗΣ ΚΗΠΡΟΥ.
https://nhmuseum.gr/tmimata/mesa-stis-s ... triskiproy
0 .
Τους μεν κενούς ασκούς το πνεύμα διίστησι , τους δε ανοήτους ανθρώπους το οίημα. ( Σωκράτης [ στον Στοβαίο ] )

Άβαταρ μέλους
Adminović
Sloboda Narodu
Sloboda Narodu
Δημοσιεύσεις: 15443
Τοποθεσία: F.R. Liberland

Re: Κύπρος

Δημοσίευσηαπό Adminović » 28 Μαρ 2026, 01:19

Όταν ο μέγας μπαντριώτης, ο Γιώργης ντε, απέσυρε την μεραρχία από την Κύπρο (την οποία είχε μεταφέρει εκεί η κυβέρνηση της Ένωσης Κέντρου του Γ. Παπανδρέου, να μην τα ξεχνάμε κι αυτά) και άνοιξε το δρόμο για την απο(βι)βαση που έγινε μερικά χρόνια αργότερα. :yesyes:

0 .
Ο ψεκασμός είναι υγεία, είναι πολιτισμός!

Σκοτώνει βακτήρια, ιούς, μύκητες, ζιζάνια, καθώς και πάσης φύσεως παράσιτα
. :yesyes:

Άβαταρ μέλους
Τλαξκαλτέκος
Extreme poster
Extreme poster
Δημοσιεύσεις: 3385

Re: Κύπρος

Δημοσίευσηαπό Τλαξκαλτέκος » 29 Μαρ 2026, 17:10

Adminović έγραψε:Όταν ο μέγας μπαντριώτης, ο Γιώργης ντε, απέσυρε την μεραρχία από την Κύπρο (την οποία είχε μεταφέρει εκεί η κυβέρνηση της Ένωσης Κέντρου του Γ. Παπανδρέου, να μην τα ξεχνάμε κι αυτά) και άνοιξε το δρόμο για την απο(βι)βαση που έγινε μερικά χρόνια αργότερα. :yesyes:


- Δεν ήταν "μεραρχία". Ήταν μικρότερη από μεραρχία. Έφυγε μόνο το προσωπικό και όχι ο οπλισμός. Αυτό τουλάχιστον δείχνει το βίντεο.
- Ούτε ο Παπανδρέου , ούτε ο Γαρουφαλιάς , ούτε ο φούφουτος την έστειλε. Στάλθηκε με την συναίνεση των ΗΠΑ ώστε να μπορεί να ελέγχεται ο Μακάριος απ' την Ελλάδα. Ο Μακάριος είχε έρθει σε ρήξη με όλες τις ελληνικές κυβερνήσεις ( Καραμανλής , Παπανδρέου , δικτάτορα Ιωαννίδη ). Μόνο με τον Παπαδόπουλο δεν ήρθε σε ρήξη. :D ( Τον Παναγούλη κατά του Παπαδόπουλου τον έστειλε ο Γιωρκάτζης που τα είχε σπάσει με τον Μακάριο. Τον Γιωρκάτζη τον έφαγε ανιψιός του Μακάριου ).
- Παράλληλα ενισχύθηκαν και οι Τουρκοκύπριοι με άνδρες και κυρίως με οπλισμό. Με την συναίνεση των ΗΠΑ κι αυτοί.
- Ο Μακάριος ήθελε να φύγει η μεραρχία.
- Η Αριστερά , κυπριακή και ελλαδική , ήθελε να φύγει η μεραρχία.
Αντίσταση - Όργανο της πάλης των επιτροπών για την ανατροπή της Διχτατορίας και κατάργηση της Μοναρχίας ... Νοέμβρης - Δεκέμβρης 1967 :
Εικόνα
viewtopic.php?f=20&t=12541&p=325599&hilit=%CE%93%CE%BA%CE%AF%CE%BD%CE%BF%CE%B2%CE%B1#p325599
0 .
Τους μεν κενούς ασκούς το πνεύμα διίστησι , τους δε ανοήτους ανθρώπους το οίημα. ( Σωκράτης [ στον Στοβαίο ] )

Άβαταρ μέλους
Adminović
Sloboda Narodu
Sloboda Narodu
Δημοσιεύσεις: 15443
Τοποθεσία: F.R. Liberland

Re: Κύπρος

Δημοσίευσηαπό Adminović » 29 Μαρ 2026, 19:19

Τλαξκαλτέκος έγραψε:- Δεν ήταν "μεραρχία". Ήταν μικρότερη από μεραρχία. Έφυγε μόνο το προσωπικό και όχι ο οπλισμός. Αυτό τουλάχιστον δείχνει το βίντεο.
- Ούτε ο Παπανδρέου , ούτε ο Γαρουφαλιάς , ούτε ο φούφουτος την έστειλε. Στάλθηκε με την συναίνεση των ΗΠΑ ώστε να μπορεί να ελέγχεται ο Μακάριος απ' την Ελλάδα. Ο Μακάριος είχε έρθει σε ρήξη με όλες τις ελληνικές κυβερνήσεις ( Καραμανλής , Παπανδρέου , δικτάτορα Ιωαννίδη ). Μόνο με τον Παπαδόπουλο δεν ήρθε σε ρήξη. :D ( Τον Παναγούλη κατά του Παπαδόπουλου τον έστειλε ο Γιωρκάτζης που τα είχε σπάσει με τον Μακάριο. Τον Γιωρκάτζη τον έφαγε ανιψιός του Μακάριου ).
- Παράλληλα ενισχύθηκαν και οι Τουρκοκύπριοι με άνδρες και κυρίως με οπλισμό. Με την συναίνεση των ΗΠΑ κι αυτοί.
- Ο Μακάριος ήθελε να φύγει η μεραρχία.
- Η Αριστερά , κυπριακή και ελλαδική , ήθελε να φύγει η μεραρχία.


Και μικρότερη να ήταν, ήταν υπεραρκετή.
Ποιος οπλισμός έμεινε; Έλλειψη σε όπλα υπήρχε όταν έγινε τελικά η εισβολή.

Ισχύει ότι οι Αμερικανοί γνώριζαν ότι θα πάει εκεί η μεραρχία, για να ελέγχουν τον Μακάριο και για να μην συμβούν νέα έκτροπα από τους Τούρκους και τους Τουρκοκύπριους που απειλούσαν την σταθερότητα στην περιοχή. Αλλά έφυγε όταν η Τουρκία αντέδρασε γιατί οι μεγάλοι μπαντριωτες εκεί, σε συνεννόηση με τους ηλίθιους της χούντας, άρχισαν τις σφαγές κατά των Τουρκοκυπρίων. Αντί δηλαδή να αξιοποιηθεί η μεραρχία για να εδραιωθεί η ελληνική κυριαρχία στο νησί, έπαιξαν το παιχνίδι της Τουρκίας, η οποία εξ αρχής ήθελε την ένταση μεταξύ των κοινοτήτων και τη διχοτόμηση (και μάλιστα, χάρη στους μεγάλους μπαντριωτες της χούντας, πήρε και πολλά περισσότερα εδάφη από όσα προέβλεπαν τα διάφορα σχέδια διχοτόμησης που είχαν προταθεί).
0 .
Ο ψεκασμός είναι υγεία, είναι πολιτισμός!

Σκοτώνει βακτήρια, ιούς, μύκητες, ζιζάνια, καθώς και πάσης φύσεως παράσιτα
. :yesyes:


Επιστροφή σε “Ιστορία”