Κευνσιανισμος, (νεο)φιλελευθερισμος και σοσιαλδημοκρατια/αριστερα

Πολιτικά συστήματα, πολιτική επιστήμη, πολιτικές ιδεολογίες κλπ.
Άβαταρ μέλους
Λαχουρένιος
Ultimate Stalker
Ultimate Stalker
Δημοσιεύσεις: 49404
Τοποθεσία: Γεφυρα

Κευνσιανισμος, (νεο)φιλελευθερισμος και σοσιαλδημοκρατια/αριστερα

Δημοσίευσηαπό Λαχουρένιος » 13 Φεβ 2022, 18:28

Υπαρχει μια συγχυση στον απλο κοσμο γυρω απο τον κευνσιανισμο και την σχεση του με την αριστερα. Αυτη η συγχυση υπαρχει τοσο στον χωρο της δεξιας οσο και στον χωρο της μη κομμουνιστικης αριστερας. Και οι δυο πιστευουν οτι ο κευνσιανισμος ειναι καποιου ειδους αριστερης οπτικης και πολιτικης γυρω απο τα μακροοικονομικα και επισης θεωρουν οτι ο κευνσιανισμος εχει εγκαταλειφθει μετα την κριση του '73. Ειναι και οι δυο λαθος.

Χωρις να μπουμε σε πολλες λεπτομερειες, η αντιληψη του laissez fairer που πρεσβευαν τα νεοκλασσικα οικονομικα του τελους του 19ου αιωνα εχει εγκαταληφθει μετα την κριση της δεκαετιας του '30. Κανενας σοβαρος οικονομολογος δεν την δεχεται σημερα. Συμφωνα με αυτην την αντιληψη οι τιμες προσαρμοζονται λιγο πολυ αμεσα στις αλλαγες της προσφορας και της ζητησης, οποτε το κρατος το μονο που εχει να κανει ειναι να εγγυηθει θεσμικα την λειτουργια της ελευθερης αγορας και αυτη με την σειρα της ισορροπει αυτοματα χωρις αναγκη εξωτερικων παρεμβασεων οι οποιες ειναι οχι μονο ανουσιες αλλα και επιβλαβεις.

Μετα το '30 αναπτυσσονται τα μακροοικονομικα (που ασχολουνται με την οικονομια σε επιπεδο κοινωνιας-κρατων και οχι μεμονωμενων επιχειρησεων και πολιτων οπως η μικροοικονομια) στην βαση των αποψεων του Κευνς και οι αποψεις αυτες μετατρεπονται στην ορθοδοξια των οικονομικων. Συμφωνα με αυτες τις αποψεις, το κρατος οφειλε μεσω επεκτατικης δημοσιονομικης και νομισματικης πολιτικης να ενισχυσει την ζητηση σε περιοδους υφεσης ωστε να συγκρατησει τον ρυθμο πτωσης του ΑΕΠ. Μετα τον πολεμο, ειχαμε την συνθεση των μακροοικονομικων του Κευνς με τα νεοκλασσικα μικροοικονομικα απο τον Σαμιουελσον και αλλους και αυτο ονομαστηκε νεοκευνσιανισμος ή νεοκλασσικη συνθεση που αποτελεσε την νεα ορθοδοξια. Ο κευνσιανισμος πραγματι περασε μεγαλη κριση με την υφεση του '73 οπως οι νεοκλασσικη με την προηγουμενη κριση μισο αιωνα πριν λογω του φαινομενου του στασιμοπληθωρισμου που δεν μπορεσε να εξηγησει.

Την δεκαετια του '80 αναπτυχθηκαν τα νεα κλασσικα οικονομικα* ως συνεχεια της νεοκλασσικης παραδοσης και κριτικης στην νεοκλασσικη συνθεση ενω την ιδια περιοδο ειχαμε τον νεο κευνσιανισμο** που προσπαθησε και εκεινος να καλυψει κενα της νεοκλασσικης συνθεσης. Ετσι, την δεκαετια του '90 ειχαμε μια νεα συνθεση των δυο παραδοσεων που αποτελει το σημερινο mainstream της οικονομικης σκεψης.

Δεν υπαρχει καποια υποτιθεμενη αντιπαλοτητα μεταξυ φιλελευθερων νεοκλασσικων και ''σοσιαλιστων'' κευνσιανιστων. Ολοι οι mainstream οικονομολογοι εχουν αποδεχθει μια συνθεση μεταξυ αυτων των δυο μοντελων οπου ο νεοκευνσιανισμος εξηγει τις διακυμανσεις της οικονομιας βραχυπροθεσμα (οπου οι τιμες ειναι ανελαστικες και η τεχνολογια σταθερη) ενω η νεοκλασσικη σκεψη εξηγει την πορεια της οικονομιας σε βαθος χρονου με πληρως προσαρμοζομενες τιμες και τεχνολογικη και πληθυσμιακη αναπτυξη. Επισης η νεοκλασσικη σκεψη παραμενει η βαση των μικροικονομικων.

ΚΡΥΦΟ ΚΕΙΜΕΝΟ: ΕΜΦΑΝΙΣΗ
*οι νεοι κλασσικοι ασχοληθηκαν σχετικα με το πως οι ορθολογικες προσδοκιες των πολιτων αναιρουν τα αποτελεσματα της δημοσιονομικης και νομισματικης πολιτικης του κρατους και με το πως τα πραγματικα μεγεθη (μεγεθη που μετριουνται στην βαση χειροπιαστων αγαθων και υπηρεσιων και οχι στην βαση νομισματικων τιμων) οπως η τεχνολογια και η προσφορα εργασιας επηρεαζουν τους οικονομικους κυκλους σε αντιθεση με τους κευνσιανους που εδιναν εμφαση στην δημοσιονομικη και νομισματικη πολιτικη)

**οι νεοι κευνσιανοι ασχοληθηκαν κυριως με την ανελαστικοτητα των τιμων και τους λογους για τους οποιους υπαρχει αυτη η ανελαστικοτητα
0 .

Άβαταρ μέλους
Λαχουρένιος
Ultimate Stalker
Ultimate Stalker
Δημοσιεύσεις: 49404
Τοποθεσία: Γεφυρα

Re: Κευνσιανισμος, (νεο)φιλελευθερισμος και σοσιαλδημοκρατια/αριστερα

Δημοσίευσηαπό Λαχουρένιος » 13 Φεβ 2022, 18:35

Οποτε λοιπον ολοι οι αστοι πολιτικοι, η ακρα δεξια, το φιλελευθερο κεντρο ή η μη κομμουνιστικη αριστερα και γενικα οποιο κομμα εξουσιας εχει περασει, ακολουθει το ιδιο κραμα κευνσιανισμου και νεοκλασσικισμου το οποιο διδασκεται σε ολα τα πανεπιστημια του κοσμου ως η πιο εγκυρη λεξη στα οικονομικα. Ο κευνσιανισμος δεν προτεινε καποιο εναλλακτικο μοντελο του καπιταλισμου, αλλα αντιθετα προσεφερε στις αστικες κυβερνησεις πολιτικες που σταθεροποιουσαν την καπιταλιστικη οικονομια, ανεβαζαν τα ποσοστα κερδους και εγγυονταν την κοινωνικη ειρηνη μεσω της τονωσης της ζητησης των καταναλωτων σε συνθηκες κρισης. Τιποτα περισσοτερο, τιποτα λιγοτερο. Αυτη η βασικη αρχη του κευνσιανισμου εφαρμοζεται μεχρι σημερα απο ολες τις κυβερνησεις ανεξαρτητα απο το χρωμα τους. Πχ ακομα και ο δεξιος Τραμπ οταν μειωνε τους φορους στις ΗΠΑ βασιζοταν στην αρχη του κευνσιανισμου οτι η τονωση της ζητησης αυξανει το ΑΕΠ ενω συχνα πυκνα οι αμερικανικες κυβερνησεις περνουν πακετα στηριξης της οικονομιας πολλων εκατονταδων δις στην ιδια λογικη οπως στην κριση του 2008 ή του κορονοιου.

Ο ιδιος ο Κευνς ηταν μελος του φιλελευθερου κομματος της Αγγλιας (ουτε καν του σοσιαλδημοκρατικου Εργατικου) το οποιο αργοτερα συγχωνευτηκε με τους Συντηρητικους και ειχε αρνητικη γνωμη για τον κομμουνισμο και την ΕΣΣΔ.

Σημερα ολοι οι mainstream οικονομολογοι αποδεχονται τον ρολο της κρατικης παρεμβασης στην σταθεροποιηση των καπιταλιστικων οικονομιων. Αυτοι που συνεχιζουν υποστηριζουν την εντελως ελευθερη αγορα ειναι εκεινοι της Αυστριακης Σχολης που θεωρουνται ετεροδοξοι και δεν διδασκονται οι θεωριες τους στα πανεπιστημια. Επισης υπαρχουν και οι μετα-Κευνσιανοι που υποστηριζουν τις ιδεες του Κευνς πριν αυτες αναμειχθουν με την νεοκλασσικη θεωρια και αρκετοι απο αυτους εχουν πραγματι αριστερη αποχρωση αλλα και εκεινοι οπως και οι αυστριακοι ανηκουν στο περιθωριο της σημερινης οικονομικης σκεψης.
0 .

Άβαταρ μέλους
Λαχουρένιος
Ultimate Stalker
Ultimate Stalker
Δημοσιεύσεις: 49404
Τοποθεσία: Γεφυρα

Re: Κευνσιανισμος, (νεο)φιλελευθερισμος και σοσιαλδημοκρατια/αριστερα

Δημοσίευσηαπό Λαχουρένιος » 15 Φεβ 2022, 14:49

Κορονοιος, εμβολια, Αριστος, χοντροκωλες, Τσιπρας, Κουλης, μπριτζ, σλαβοι, Φαλμεραυερ, εμφυλιος

Αντε μπας και τσιμπησει κανεις
0 .

Άβαταρ μέλους
nik_killthemall
Extreme poster
Extreme poster
Δημοσιεύσεις: 2328

Re: Κευνσιανισμος, (νεο)φιλελευθερισμος και σοσιαλδημοκρατια/αριστερα

Δημοσίευσηαπό nik_killthemall » 15 Φεβ 2022, 14:57

Λαχουρένιος έγραψε:Κορονοιος, εμβολια, Αριστος, χοντροκωλες, Τσιπρας, Κουλης, μπριτζ, σλαβοι, Φαλμεραυερ, εμφυλιος

Αντε μπας και τσιμπησει κανεις


:laugh1:
0 .
Αρίστος έγραψε:Καλα εκανε ο Τσιπρας κι ελεγε ενα καρο ψεματα .

Άβαταρ μέλους
Ραν ταν πλαν
Kalamata Lover
Kalamata Lover
Δημοσιεύσεις: 13629
Τοποθεσία: Καλαμάτα

Re: Κευνσιανισμος, (νεο)φιλελευθερισμος και σοσιαλδημοκρατια/αριστερα

Δημοσίευσηαπό Ραν ταν πλαν » 15 Φεβ 2022, 16:00

Λαχουρένιος έγραψε:Κορονοιος, εμβολια, Αριστος, χοντροκωλες, Τσιπρας, Κουλης, μπριτζ, σλαβοι, Φαλμεραυερ, εμφυλιος

Αντε μπας και τσιμπησει κανεις



Τι θες ρε;
Μην το πλατιάζεις και πες στους αναγνώστες σου ότι ο κεϋνσιανισμός είναι αυτή η αστική οικονομική θεωρία που εισηγείται σε περιόδους καπιταλιστικών κρίσεων υπερπαραγωγής την επιδότηση της φτώχειας για να αποφύγει ο καπιταλισμός τις όποιες ακραίες κοινωνικές αντιδράσεις και να συνεχίσει απρόσκοπτα τη λειτουργία του.
Καλή ώρα όπως κάνει η κεϋνσιανίστρια κυβερνησάρα μας αυτή την περίοδο των αυξήσεων στα πάντα.
Μας πετάει τα ψίχουλα από το τραπέζι της πλουτοκρατίας για να μπορεί, λέει, να πληρώσει και ο κάθε φουκαράς τη ΔΕΗ. :D
0 .
Εθνικόφρων σταλινικός κομμουνιστής.

Άβαταρ μέλους
Λαχουρένιος
Ultimate Stalker
Ultimate Stalker
Δημοσιεύσεις: 49404
Τοποθεσία: Γεφυρα

Re: Κευνσιανισμος, (νεο)φιλελευθερισμος και σοσιαλδημοκρατια/αριστερα

Δημοσίευσηαπό Λαχουρένιος » 15 Φεβ 2022, 16:49

Ραν ταν πλαν έγραψε:Τι θες ρε;
Μην το πλατιάζεις και πες στους αναγνώστες σου ότι ο κεϋνσιανισμός είναι αυτή η αστική οικονομική θεωρία που εισηγείται σε περιόδους καπιταλιστικών κρίσεων υπερπαραγωγής την επιδότηση της φτώχειας για να αποφύγει ο καπιταλισμός τις όποιες ακραίες κοινωνικές αντιδράσεις και να συνεχίσει απρόσκοπτα τη λειτουργία του.
Καλή ώρα όπως κάνει η κεϋνσιανίστρια κυβερνησάρα μας αυτή την περίοδο των αυξήσεων στα πάντα.
Μας πετάει τα ψίχουλα από το τραπέζι της πλουτοκρατίας για να μπορεί, λέει, να πληρώσει και ο κάθε φουκαράς τη ΔΕΗ. :D


Ηθελα να δωσω μια οσο το δυνατον αντικειμενικη εικονα του κευνσιανισμου και της θεσης του στην σημερινη οικονομικη θεωρια και πρακτικη και οχι να του ασκησω κριτικη απο μαρξιστικη σκοπια.

Υπαρχει μια συγχυση γυρω απο την εννοια του κευνσιανισμου και την πολιτικη του ταυτοτητα και ηθελα να το ξεδιαλυνω. Το ονομα του Κευνς ακουγεται πολυ στην χωρα μας απο το πρωτο μνημονιο και μετα αλλα ελαχιστοι απο οσους χρησιμοποιουν τον ορο ξερουν πραγματικα τι αφορα.
0 .

Άβαταρ μέλους
nemo
Supreme poster
Supreme poster
Δημοσιεύσεις: 17098

Re: Κευνσιανισμος, (νεο)φιλελευθερισμος και σοσιαλδημοκρατια/αριστερα

Δημοσίευσηαπό nemo » 15 Φεβ 2022, 18:30

ξερουμε πολυ καλα τι ειναι αφου την νιωθουμε στο πετσι μας
εξαιρουνται οι δημοσιοι και οι πλουσιοι κεκεδες
0 .
το απόλυτο ένα που συχαίνομαι είναι οι αυταπάτες
επειδη είναι και ο λόγος της ύπαρξής μου


Επιστροφή σε “Φιλοσοφία Πολιτικής”